حل بحران کره به مزاج مسکو خوش نمی‌آید!

یکی از موضوعات مورد بحث این روزها در رسانه های جهان، دیدار رهبران کره شمالی و کره جنوبی وپیامدهای این ملاقات دو جانبه است.
در نشست میان رهبران دو کره موضوعات زیادی مطرح شدکه می‌توان به توافق برای از سرگیری دیدار مجدد خانواده‌ها در دو کره و توقف برنامه‌های اتمی و موشکی کره شمالی اشاره کرد. هنوز به طور دقیق نمی شود گفت این دیدارها ادامه دار خواهد بود و تاثیراتی فوری بر اقتصاد کره شمالی خواهد داشت اما به هر حال، این یک شروع خوب برای برقراری صلح و آرامش در سرزمین بحرانی کره خواهد بود.
خبر تازه ای که دیروز دربار ه کره شمالی مطرح شد، این بود که رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد: «سفر در حال برنامه ریزی است و قرار است به زودی با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی دیدار کنم. ما حالا مکان و زمان مشخصی برای این دیدار داریم و به زودی آن را اعلام می‌کنیم».
ترامپ به این مساله اشاره کرد که اخبار خوب به زودی درباره سه آمریکایی محبوس در کره شمالی منتشر می‌شود. دیروز همچنین کره شمالی موقعيت زمانی خود را با کره جنوبی یکسان‌سازی کرده و آن را گامی نخست در راستای یکی شدن دو رقیب دیرینه دانست.


کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی در جریان دیدار و مذاکرات ۲۷ آوریل با مون جائه این، ريیس جمهوری کره جنوبی قول داده بود تا موقعیت زمانی کشورش را با کره جنوبی یکسان‌سازی کند. «قانون» برای بررسی تحولات اخیر کره شمالی و مواضع چین و روسیه در قبال آن با اسماعیل بشری،پژوهشگر ارشد گروه خلع سلاح مرکز تحقیقات استراتژیک وکارشناس مسائل شبه جزیره کره وآسیای جنوب شرقی ،گفت گویی داشته که در ادامه از نظر می‌گذرد:
پیامدهای اقتصادی دیدار رهبران کره شمالی و جنوبی برای پیونگ یانگ چه خواهد بود ؟
هنوز مشخص نیست طرفین چه وعده هایی به‌هم داده‌اند و چه تعهداتی را پذیرفته اندولی عمده هدف کره شمالی از انعطاف نشان دادن در زمینه هسته‌ای، بهره بردن از مزایای اقتصادی است.به عبارتی تحریم ها لغو یا کاهش یابد و زمینه برای سرمایه گذاری کشورهای غربی و همین طور کره جنوبی فراهم شود.بالاخره رهبر کره شمالی متقاعد شده است که باید مسیری را که چین ، ویتنام یا کشورهای دیگر در زمینه اقتصادی رفته اند، انتخاب کند.اکنون باید دید که طرف های مقابل(کره‌جنوبی،آمریکا، ژاپن و...) در مقابل برچیدن تاسیسات هسته ای (ساخت سلاح هسته ای ) و همچنین موشک های دوربرد کره‌شمالی چه وعده هایی می دهند .کره شمالی بیشتر به خاطر مسائل اقتصادی و فشار ناشی از تحریم های گسترده علیه آن، این دیدارهارا پذیرفته است.حتی چین که متحد اصلی کره‌شمالی بوده،سعی کرده این تحریم ها را رعایت کند.
موضع چین و روسیه در مقابل تصمیم کره شمالی برای مذاکرات را چگونه ارزیابی می کنید؟
چین حامی و مشوق اصلی رهبر کره شمالی برای مذاکرات و دست برداشتن از لجاجت ها بود.چین هم تحت فشار بوده وحتی متهم به رعایت نکردن تحریم های سازمان ملل شدکه اگر این توافقات صورت گیر،د این اتهامات هم برطرف می‌شود وچین هم مجالی برای سرمایه‌گذاری در کره شمالی واستفاده از کارگران این کشور پیدا می‌کند؛ به عبارت دیگر، این فرآیند برای چین نفع اقتصادی خواهد داشت. روسیه در این میان بیشتر اهداف سیاسی را دنبال می کند،یعنی مسکو چندان منافع اقتصادی پررنگی در کره شمالی ندارد.حمایت های روسیه از کره شمالی بیشتر به دلیل تحت فشار قراردادن غرب بوده است.به نظر می رسد این مذاکرات و توافقات به مزاج مسکو خوش نیاید،چون کره شمالی منطقه ای بحرانی بوده ودر این منطقه می‌توانست آمریکا را تحت فشار قرار دهد.اگر این مسائل برطرف شوند یک حربه برای تحت فشار قرار دادن آمریکا از دست مسکو خارج می شود .
به نظرشما کره شمالی برای این دیدارها از قبل برنامه‌ریزی کرده ؛یعنی کیم جونگ اون قابلیت های هسته ای خود را نشان داده و برای مذاکره به موضع قدرت رسیده است؟رفتار عجیب کره شمالی، یعنی مطرح نکردن پیش شرط برای مذاکرات و جلوگیری از راهبرد نرم آمریکا،کره جنوبی وژاپن را چطور ارزیابی می کنید؟
کره شمالی اگر بخواهد 1-تحریم ها برطرف شود 2- سرمایه گذری خارجی صورت بگیرد، ملزم نیست که وضع موجود حفظ شود.کره جنوبی و آمریکا مایل هستند که کره شمالی آنچه را به دست آورده است ،کنار بگذارد. کره شمالی تاسیسات سلاح هسته ای را به طورموقت تعطیل کرده ولی آن‌ها (آمریکاو کره جنوبی)به این تعطیل شدن قناعت نمی‌کنند،بلکه اگر قرار باشد توافقی صورت بگیرد باید تاسیسات از بین بروند؛ اگر هم سلاح‌هایی ساخته شده منهدم شوند. در عین حال بعضی از موشک‌های بالستیک قاره پیما که به ادعای کره شمالی توانایی حمله به آمریکا را دارند هم باید منهدم شوند.
هرچند رهبر کره شمالی در گذشته این شرط را قائل می‌شد که اگر وارد مذاکرات شوم، باید آمریکاوکره جنوبی، هسته‌ای‌بودن کره شمالی را به رسمیت بشناسند اما اکنون هیچ پیش شرطی را مطرح نکرده در نتیجه به احتمال زیاد هم از آن عبور خواهد کرد.این را هم باید گفت که ممکن است کره‌جنوبی در توافقاتی که صورت بگیرد ،به توقف سلاح هسته ای متعهد شود و اگر احتمالا سلاح های هسته ای تاکتیکی آمریکا در شبه جزیره کره مسقر هستند ،از آنجا خارج شوند.به عبارت دیگر چین ،روسیه وکره جنوبی خواهان خلع سلاح‌شدن شبه جزیره کره هستند.در این صورت کره شمالی باید از تمام تاسیسات هسته ای خود دست بردارد.