رسیدگی به پرونده فارغ التحصیلان به دو هفته رسید‌ه‌ است

فرقی نمی‌کند دانشگاه دولتی باشی یا پیام‌نور یا آزاد اسلامی یا غیرانتفاعی و علمی – کاربردی؛ حتما پایتان به اداره فارغ‌التحصیلان خورده است یا حتما خواهد خورد. بدون شک یکی از سخت‌ترین مراحل تحصیلی، آخرین روزهای حضور در دانشگاه است؛ واحدها گذرانده شده، نمرات قبولی با هزار التماس و نامه‌نویسی به اساتید گرفته شده و حالا وقت پوشیدن لباس فارغ‌التحصیلی و بالا و پایین رفتن پله‌های اداری دانشگاه است و... . در این میان کمتر دانشجویی است که از فرآیند اداری فارغ‌التحصیلی گله‌مند نبوده و هفته‌ها پشت در این اتاق و آن اتاق برای گرفتن یک امضا معطل نشده باشد.

  یکدست شدن اطلاعات همین مساله بهانه خوبی شد تا سراغ مدیرکل دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی برویم و آخرین اقدامات این اداره برای رفع مشکلات احتمالی سر راه فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی را به پرس‌وجو بنشینیم. محمد عابدی ابتدا با بیان اینکه اداره کل دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی یکی از مهم‌ترین بخش‌های دانشگاه است، چراکه با میلیون‌ها فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی در ارتباط بوده و باید مدارک آنها را به بهترین شکل و در شأن دانشگاه صادر کند، گفت: «از بدو ورود به این اداره، یک استراتژی داشته‌ایم که آن یکدست شدن اطلاعات و رفع نواقص در حوزه کارشناسان آموزش دانشگاه‌ها بود.» او افزود: «یعنی دانشجو وقتی در واحد بناب فارغ‌التحصیل می‌شود، همان اطلاعاتی را داشته باشد که دانشجوی دیگر در تهران جنوب یا شمال داشته است.»



  چارچوب‌ها مشخص شده است مدیرکل دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی با بیان جزئیات بیشتر این طرح جدید گفت: «ابتدا دستورالعمل اجرایی نحوه بررسی و ارسال مدارک دانش‌آموختگان به سازمان مرکزی را برای اولین بار تدوین کردیم. این دستورالعمل به همه واحدها ابلاغ شد و همه واحدها امروز دارای یک چارچوب مشخص برای دانش‌آموختگان خود هستند.» او ادامه داد: «بعد از این فرآیند، یک خط تلفن مستقیم ایجاد کردیم تا هرکس سوالی داشت، به‌طور مستقیم و بدون واسطه در اختیار ما قرار دهد. قبل از عید نیز یک کانال ارتباطی در سروش و ایتا ایجاد شد و همه 400 واحد در این کانال نماینده دارند و اگر سوالی داشته باشند، بلافاصله ارسال می‌کنند و توسط کارشناسان مربوط جواب مکتوب داده و سریعا به سوال‌کننده ارسال می‌شود؛ یعنی کاری صورت گرفته که سطح اطلاعات برای همه همکاران‌مان یکدست شده است.»   به حداقل رسیدن رسیدگی پرونده‌ها عابدی در ادامه در پاسخ به این سوال که این مساله چقدر روی دانشجویان تاثیر خواهد داشت، گفت: «پیش از این وقتی یک کارشناس در فرآیند بررسی پرونده فارغ‌التحصیلی اشتباه می‌کرد یا پرونده نقصی داشت، چون پرونده به سازمان ارسال می‌شد، فرآیندی طولانی طی می‌شد تا نواقص یا اشتباه برطرف شود، اما الان با سامانه‌ای که در نظر گرفته شده، این پروسه به حداقل می‌رسد.» او تصریح کرد: «در گام بعدی نیز به‌صورت مجازی که با واحد الکترونیک نیز هماهنگ است، کلاسی تشکیل داده‌ایم تا همه کارشناسان اداره‌کل دانش‌آموختگان کل کشور، در آن شرکت کنند که این مورد نیز باعث افزایش سطح آموزشی می‌شود. همه این موارد باعث کاهش خطا در رسیدگی به پرونده می‌شود.»

  برگزاری کارگاه‌های استانی مدیرکل دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به دیگر برنامه‌های این مرکز در کاهش مشکلات فارغ‌التحصیلی دانشجویان گفت: «ما برای به حداقل رساندن مشکلات دیگر، در نظر داریم کارگاه‌هایی را نیز در خود استان‌ها برگزار کنیم که اگر این اتفاق بیفتد، قطعا اشتباهات به صفر خواهد رسید. این کارگاه‌ها قرار است تا قبل از نیمه دوم سال اجرایی شود.» او تاکید کرد: «همه این موارد باعث می‌شود در وهله اول دانشجو سردرگم نشود، دوم سرعت کار بالا می‌رود، به‌طوری که می‌توانم ادعا کنم امروزه همه فرآیندها به‌روز است. در سال گذشته میزان صدور مدارک فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های آزاد اسلامی افزایش یافته که این یعنی هزینه و عودت پرونده به حداقل رسیده است و رضایتمندی و دردسر دانشجویان در صف پرونده‌های فارغ‌التحصیلی کمتر خواهد شد.» عابدی در ادامه به آمارهای موجود در تاییدیه دانشنامه نیز اشاره کرد و گفت: «آمارهای ما به‌روز است؛ مثلا در سال گذشته تعداد دانشنامه تاییدشده 436602 فقره بوده، از طرف دیگر تعداد پرونده تاییدنشده نیز 44282 فقره است. یا اینکه ما در سال گذشته نزدیک به 26921 فقره ریز نمره صادر کرده‌ایم.» او ادامه داد: «هم‌اکنون بررسی پرونده در این اداره حدود دو هفته به طول می‌انجامد، در حالی که قبلا این‌طور نبود و مدت زیادی طول می‌کشید.»