ایران، هدف بیشترین تجسس اینترنتی در دنیا

زهرا حاجیان - طبق اعلام مسئولان مربوط  بیشترین میزان تجسس اینترنتی در دنیا از شبکه‌های تلفن همراه و رایانه کاربران ایرانی انجام گرفته است. نکته‌ای که در کنار اقبال روزافزون شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل، قابل تامل و تعمق است، بی توجهی به سطح دسترسی‌هایی است که کاربران هنگام نصب این قبیل از نرم افزارها با دستان خود در اختیار سرویس‌دهندگان خارجی این قبیل از نرم‌افزارها می‌گذارند و بدین ترتیب زمینه نفوذ به حریم خصوصی را برای سرویس دهندگان نرم‌افزارهای نسخه خارجی به راحتی فراهم می‌کنند.
جمع آوری ۱۴ میلیارد قطعه داده از کاربران ایرانی توسط آمریکا تنها دریک ماه
به گزارش ایسنا ؛ افشاگری‌های ادوارد اسنودن نشان می‌دهد، آمریکا تنها در یک ماه ۱۴ میلیارد قطعه داده از شبکه‌های تلفن همراه و رایانه کاربران ایرانی جمع‌آوری کرده که این میزان پوشش اطلاعاتی در میان کشورهای دنیا بی‌سابقه است. در این باره سرهنگ محمدخانی -رئیس پلیس فتای استان گیلان- با اشاره به خواندن فهرست مخاطبان، اطلاعات تماس ذخیره شده در گوشی، فعال کردن میکروفن، استفاده از دوربین دستگاه بدون اطلاع کاربر را نمونه‌ای از سطح دسترسی‌ها برشمرد که سرویس‌دهندگان خارجی برای فعال‌سازی نرم افزار به آن نیاز دارند.
توصیه پلیس فتا به استفاده کاربران از پیام‌رسان‌های داخلی


کارشناسان پلیس فتا به کاربران توصیه می‌کنند که از پیام‌رسان‌های داخلی و مزایا و امکانات آن‌ها استفاده کنند تا خیال شان از امنیت و سلامت اخلاقی این شبکه‌ها راحت‌تر باشد. هر روز بر تعداد کاربران نرم‌افزارهای پیام‌رسان موبایلی افزوده می‌شود اما نکته‌ای که در کنار این اقبال روزافزون قابل تامل و تعمق است، بی توجهی به سطح دسترسی‌هایی است که کاربران هنگام نصب نرم‌افزار با دستان خود در اختیار سرویس‌دهندگان این قبیل از نرم‌افزارها می‌گذارند و بدین ترتیب زمینه نقض حریم خصوصی برای سرویس‌دهندگان پیام‌رسان‌های موبایلی نسخه خارجی به راحتی فراهم می شود. بررسی‌های صورت گرفته درباره یکی از این نرم افزارهای پیام‌رسان نشان داده که خواندن فهرست مخاطبان یا اطلاعات تماس ذخیره شده در گوشی، فعال کردن میکروفن، استفاده از دوربین دستگاه بدون اطلاع کاربر و ... نمونه‌ای از سطح دسترسی‌هایی است که سرویس دهنده برای فعال‌سازی نرم افزار به آن نیاز دارد. در این باره کارشناسان با تاکید بر اهمیت حمایت از شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل بومی و ملی تولید داخل، تاکید دارند که استفاده از نرم‌افزارهای پیام رسان بومی و ملی تولید داخل برای حفظ حریم خصوصی افراد و مقابله با تهدیدها و آسیب‌های جدی شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل نسخه خارجی ضروری است.
لزوم رفع موانع موجود بر سر راه پیام‌رسان‌های داخلی
در این باره حمایت و تقویت پیام‌رسان‌ها یا شبکه‌های اجتماعی داخلی برای رقابت با انواع مشابه خارجی از جمله موضوعاتی است که علاوه بر مجموعه وزارت ارتباطات در جلسات مرکز ملی فضای مجازی هم مورد تاکید رئیس دولت تدبیر و امید قرار گرفته است و شکی نیست که اگر وزارت ارتباطات و متولیان امر در اجرای وظایف خود، موانع موجود بر سر راه پیام‌رسان‌های داخلی را بر دارند، آن‌ها به زودی قله‌های موفقیت را فتح می‌کنند.
بدون شک طراحی اپلیکیشن‌های ایرانی بدون ایراد نیست. البته این موضوع تنها به نمونه‌های بومی مختص نیست و همه اپلیکیشن ها در نسخه‌های اولیه خود با مشکلاتی مواجهند اما در زمینه فرهنگ‌سازی کاربران برای استفاده از پیام رسان‌های داخلی باید به نکات مختلفی توجه شود؛ از جمله این که کاربران ما با سیستمی مثل تلگرام آشنا شدند که از ۱۰ سال پیش کارش را آغاز کرده است، درحالی که داخلی‌ها مدت زیادی از فعالیت شان نمی‌گذرد.
به گزارش خراسان ؛ تاکنون هشدار های بسیاری از سوی مسئولان وصاحب نظران حوزه فناوری اطلاعات وفضای مجازی درباره خطرات سوءاستفاده از اطلاعات کاربران در فضای مجازی مطرح شده است که این هشدار ها تنها مختص کار بران ایرانی نیست .بلکه موضوعی است که تقریبا همه دنیا را تهدید می کند . شاهد آن نیز انتشار روزانه اخبار مربوط به شرکت های نام آشنای بزرگ وغول های اینترنتی است که این روزها به اتهام جاسوسی وفروش اطلاعات کار بران خودتحت پیگرد های قانونی قرار گرفته اند. این موضوع نشان دهنده این واقعیت است که نگاه ما به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی وپیام رسان ها نباید یک ابزار ارتباطی صرف باشد و اگر می پذیریم که یکی از مهم ترین موارد در زندگی ما انسان ها موضوع حریم خصوصی است بنابراین باید با حساسیت بیشتری درباره هر گونه فعالیت خود در فضای مجازی اقدام کنیم . همه ما می دانیم که مرکزیت پیام رسان های خارجی ؛ یک کشور ثالث است بنابراین اطلاعات کار بران کشور ما توسط آن کشور ثالث جمع آوری می شود که این به خودی خود بزرگ ترین جاسوسی تاریخ در بحث فضای مجازی است که هم اکنون در ایران هم در حال اتفاق افتادن است ومی تواند آینده وهم انگیزی را برای کشور ها از جمله کشور ما رقم بزند . از سوی دیگر مواجهه ما با اخبار حوادث و جرایم فضای مجازی نشان می دهد که جرم هایی که در فضای حقیقی روی می دهد به صورت خیلی پیشرفته تر و عمیق تر در فضای مجازی اتفاق می افتد و دلیل آن هم این است که پنهان کردن هویت در این فضا به راحتی امکان پذیر است و فرار از جریان های کنترلی راحت تر است بنابراین آسیب بیشتری از این طریق به جامعه وارد می شود بر همین اساس شاهد هستیم که ارتکاب جرم بیشتر به سمت فضای مجازی کشیده شده است.همین موضوع می تواند بهترین دلیل باشد که ما برای حفظ حریم خصوصی خود و مصون ماندن از تمامی تهدید ها به جای استفاده از پیام رسان های خارجی که و هیچ نوع دسترسی به صاحبان آن ها نداریم به پیام رسان های داخلی اعتماد کنیم .