خروج 2.5 میلیارد دلار از کشور با ارزهای مجازی

اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر خروج بیش از 2.5 میلیارد دلار از کشور  تا به امروز  و برای خرید ارزهای مجازی نشان می دهد که مسئله ارزهای رمز پایه  می تواند به تهدیدی علیه اقتصاد کشور منجر  شود. به ویژه اگر پیام رسان های پرمخاطبی نظیر تلگرام بخواهند وارد عرضه ارزهای مجازی شوند .
به گزارش خراسان، در ماه های اخیر و همزمان با افزایش نرخ ارز، حساسیت ها به مدیریت عرضه و به ویژه تقاضای ارز افزایش یافت. گزارش های رسمی بانک مرکزی درباره خالص تراز حساب سرمایه این حساسیت را تایید کرد. بر این اساس، در 9 ماهه سال 96، تراز حساب سرمایه کشور به منفی 14 میلیارد دلار رسیده است که به طور خلاصه به معنای خروج میزان زیادی از سرمایه در مقابل ورود سرمایه به کشور است.
در جریان بحران ارزی ابتدای سال نیز مسئولان دولت از خروج سرمایه از کشور برای خرید ملک در خارج از کشور خبر دادند، اما به نظر می رسد این موضوع به همین جا ختم نشود و عوامل رو به رشد دیگری می توانند در کنار فرصت های موجود، برای سرمایه های ارزی کشور تهدیدزا باشند. در این میان می توان از ارزهای رمزپایه، دیجیتال و مجازی نام برد. ارزهایی که امروزه بیت کوین به نمادی برای آن ها تبدیل شده است.
در این باره خبرگزاری تسنیم به نقل از پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: تا به امروز رقمی بیش از 2.5 میلیارد دلار برای خرید ارز دیجیتالی از کشور خارج شده و بیشتر فعالان حوزه پول دیجیتالی برای سفته‌بازی و سودهای کلان وارد این عرصه می‌شوند.


وی با اشاره به لزوم استفاده از ارز دیجیتال ملی گفت: ارز رمزنگاری‌شده ملی می‌تواند یک بستر برای پیمان‌های پولی چندجانبه میان ایران و کشورهای دیگر باشد. همچنین یکی از مزایای ارز دیجیتال نبود ارتباط با رگولاتور مالی ایالات متحده آمریکاست و همین مسئله باعث شده تا تحریم‌ها دور زده شود.
شواهدی بر مصارف سفته بازانه بیت کوین
ارزش بیت کوین، حاصل کمیابی خود و جذابیت تلاش برای حل یک مسئله رایانه ای است که صرفاً توسط رایانه ها و در قالب شبکه اینترنت انجام می شود. این برنامه رایانه ای به گونه ای نوشته شده است که تعداد جواب های نهایی آن محدود است و سرعت دستیابی به پاسخ ها یا در حقیقت همان بیت کوین ها نیز به مرور کمتر می شود.
موضوعی که درباره بیت کوین دارای اهمیت است، نوسانات با قاعده تقریباً نامعلوم و بسیار شدید آن است که سبب شده نه تنها این پول، قابلیت کاربرد به عنوان یک واحد معاملاتی و سنجش ارزش دیگر کالاها را از دست بدهد، بلکه امکان تحلیل به عنوان یک واحد سرمایه گذاری را نیز نداشته باشد. بنا بر داده های ارائه شده توسط شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز تهران، قیمت هر واحد بیت کوین که تا قبل از سال 96، با نرخ بسیار ملایم به 1000 دلار رسیده بود، در سال گذشته به شدت نوسان یافت. به طوری که تا آذر 96، این رقم به بیش از 19 هزار دلار رسید. اما مجدد تا پایان سال 96، ارزش هر بیت کوین تا هفت هزار و 400 دلار سقوط کرد.با توجه به همین ایرادات اساسی، قاعده ناپذیر بودن این ارزها و نیز شبه سفته بازی بودن فعالیت های معاملاتی در این حوزه تاکنون، بانک مرکزی با احتیاط با این پدیده برخورد کرده و به کارگیری ابزار بیت کوین (Bit Coin) و دیگر ارزهای مجازی را تاکنون در تمام مراکز پولی و مالی کشور ممنوع اعلام کرده است.
بازی خطرناک تلگرام با امنیت پولی کشور
اما دیگر ارز رمزینه ای که در ماه های اخیر، از آن زیاد صحبت شده است، ارز برپایه شبکه پیام رسان تلگرام است. هر چند در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر انصراف توسعه دهندگان تلگرام از پیشبرد این پروژه در نرم افزار تلگرام منتشر شده است، اما جدا از هرگونه برداشت سیاسی و نیز فناوری گریزانه، باید از آن به عنوان یکی از تهدیدهای پیش روی نظام ارزی کشور یاد کرد. چرا که با رها بودن فضای تلگرام از نظر حداقل نظارت اقتصادی، زمینه برای خروج منابع ارزی از کشور، آن هم در فضایی غیر شفاف از نظر پول شویی و مکانیزم های شناخته شده بازار برای تعیین نرخ گرام به وجود می آید.
و صدها ارز دیجیتال دیگر...
موارد یادشده، دو نمونه از زمینه های خروج ارز از کشور با استفاده از ارزهای رمزنگار بودند. ارزهایی که گفته می شود تعداد آن ها به بیش از 1300 عنوان رسیده است و این که امروزه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از خروج 2.5 میلیارد دلار ارز از کشور برای خرید ارزهای مجازی خبر می دهد، نشان از یک مسئله پیش روی اقتصاد کشور دارد که می تواند به تهدید جدی برای اقتصاد ملی تبدیل شود.