اجازه دهید مردم برخی مسائل را بدانند

وزیر اطلاعات خطاب به مجری صداوسیما:
اجازه دهید مردم برخی مسائل را بدانند
مدیران دوتابعیتی در بین مدیران دولتی نمی‌شناسیم
آرمان: وزیر اطلاعات سه‌شنبه شب در جام‌جم مهمان گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم بود؛ از معدود مواردی که صدا‌و‌سیما این فرصت را داد تا مدیران ارشد دولت یازدهم مستقیم با مردم سخن بگویند، با تمام محدودیت‌هایی که وجود دارد. باید گفت وزارت اطلاعات نقشی بی‌بدیل در کشور دارد، چرا که بسیاری از شاخص‌های امنیتی که امروز در ایران، آن‌هم در خاورمیانه‌ بی‌ثبات، وجود دارد، ناشی از اقداماتی است که این وزارتخانه انجام می‌دهد. از طرف دیگر لزوم توجه به این نکته که کشور نباید فضای امنیتی به خود بگیرد نیز از وظایفی است که هنر وزیر اطلاعات را نشان می‌دهد. وزارت اطلاعات در دولت روحانی در این موضوع عملکرد مناسبی داشته است. ایجاد فضایی امن در کشور محصولی است که شرایط را برای پویایی اقتصاد نیز فراهم می‌کند، چرا که یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که شرکت‌های بزرگ دنیا برای سرمایه‌گذاری در نظر دارند، وجود امنیت در منطقه‌ای است که می‌خواهند مشارکت کنند. در واقع آنچه وزارت خارجه در برجام به‌دست آورد، در میدانی دیگر با ایجاد امنیت از سوی وزارت اطلاعات همراه می‌شود تا چرخ اقتصاد بهتر بچرخد. به همین دلیل است که وزیر اطلاعات باید از دستاوردهای برجام سخن بگوید تا مردم بیش از پیش از وضعیت آگاه شوند. اما به نظر می‌رسد سخن از دستاورد برجام برای صداو‌سیما خط قرمز است و این موضوع بار دیگر به نوعی خود را در گفت‌و‌گو با سیدمحمود علوی نشان داد.


امنیت ایران در بی‌امنیتی منطقه
وزیر اطلاعات در ابتدای این برنامه گفت: امسال در شرایطی به سر می‌بردیم که شاخص امنیت در بیشتر کشورهای منطقه سیر نزولی داشت و امنیت در خیلی از کشورهای حتی دوردست کاهش یافت، در حالی که در ایران امنیت بی‌بدیلی حکمفرما بود.حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود علوی افزود: در سال‌های اخیر شاهد انفجارهایی در کشورهای مختلف و اقدامات تروریستی در کشورهای اروپایی بودیم. وی افزود: طبیعی است که نقش وزارت اطلاعات در مقابله با اقدامات تروریست‌ها، اشراف اطلاعاتی و ضربه به موقع به آنها بسیار بی‌بدیل است و قانون هم این وزارت را به عنوان مادر جامعه اطلاعاتی شناسایی کرده است.
گرین‌کارت، تابعیت نیست
او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه «مدیران دوتابعیتی در بین مدیران دولتی نمی‌شناسیم»، افزود : حتی پیشتر هم خواسته بودیم که اگر کسی مدیر دوتابعیتی می‌شناسد، به ما معرفی کند؛ حتی یک مورد هم به ما معرفی نشد. تنها یک فرد را می‌شناختیم که بسیار مومن و متدین و فرهیخته و داماد یکی از شخصیت‌های ارزشمند کشور بود، ولی چون دوتابعیتی بود، ناگزیر از مسئولیتش استعفا داد، اما به غیر ایشان مورد دیگری نمی‌شناختیم و نمی‌دانم چرا دوباره این موضوع مطرح می‌شود. وی ادامه داد : برادر عزیزم آقای حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری، دادستان محترم کل کشور نامه‌ای را برای ما فرستادند و اسم ۱۶ نفر از افراد را ذکر کردند که از مدیران دوتابعیتی هستند، ما آن را برای بررسی به بخش کارشناسی کشور فرستادیم، بعد از بررسی‌ها معلوم شد از این تعداد ۲ نفرشان گرین‌کارت دارند. همان‌طور که می‌دانید گرین‌کارت، تابعیت نیست و فقط یک اقامت ۱۰ساله است که با گذرنامه ایرانی تردد می‌کنند. البته آقای منتظری هم در نامه‌شان قید کرده بودند که این افراد منعی برای تصدی مسئولیتشان ندارند. وی با بیان اینکه «نباید نسبت به همه دوتابعیتی‌ها نگاه بدبینانه داشته باشیم»، گفت: برخی از این دو تابعیتی‌ها دل به ایران بسته‌اند و مهر کشور را در دل می‌پرورانند و از سرمایه‌های کشورمان محسوب می‌شوند، مانند پروفسور سمیعی که یکی از سرمایه‌های بی‌بدیل کشور است. در جایی نوشته بودند که به این افراد باید گفت: مدیران بی‌وطن! این افراد چون دوتابعیتی هستند، باید بگوییم بی‌وطن؟
آغاز فساد صندوق فرهنگیان در دولت قبل
وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه «وزارت اطلاعات همواره با مفاسد اقتصادی مبارزه کرده است»، افزود: این دولت هم در این زمینه موفقیت‌های زیادی داشته و مفاسد اقتصادی زیادی را کشف کرده است. وی با اشاره به اینکه «یکی از موارد، موضوع ۸هزار میلیارد تومان از صندوق فرهنگیان و صندوق سرمایه است»، گفت: پس از کشف این فساد اقتصادی، برای جلوگیری از آسیب دیدن اعتماد مردم ترجیح دادیم درباره آن سخنی نگوییم، اما شخصی همه این موضوع را به دولت یازدهم ربط داد، در حالی که شروع این فساد در دولت یازدهم نبود و کشف آن در این دولت بود. اگر این موضوعات را مطرح کنیم، می‌گویند چرا از گذشته سیاه‌نمایی می‌کنید و اگر مطرح نکنیم، آن را در کاسه ما می‌گذارند. رئیس‌جمهور از همان روز اول به من گفت بر نزدیک‌ترین اطرافیان من تا همه مسئولان نظارت کن و نسبت به فساد ذره‌ای مسامحه نکن و ما هم این‌گونه عمل کردیم و کشفیات زیاد فساد هم به این علت است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا قانون به شما اجازه می‌دهد که موارد فساد این‌چنینی را اطلاع‌رسانی نکنید، گفت: مصلحت‌اندیشی ایجاب می‌کند وقتی بیان یک مطلب تاثیری در حل آن ندارد، اما به سرمایه اجتماعی نظام آسیب می‌رساند و اعتماد مردم را نسبت به کلیت نظام سلب می‌کند، باید این محاسبه را انجام دهیم و از اطلاع‌رسانی که نفعی برای نظام ندارد، خودداری کنیم.
انتقاد وزیر اطلاعات از صداو‌سیما
علوی در بخش دیگری از سخنان خود درباره دستاوردهای برجام با اشاره به اینکه «اورانیوم طبیعی یا همان کیک زرد به عنوان مواد اولیه تاسیسات غنی‌سازی هسته‌ای است»، گفت: پیش از انقلاب ۵۵۰ تن کیک زرد وارد کشور شد و تا زمانی که دولت یازدهم آغاز به کار کرد، ۵۰ تن از این ۵۵۰ تن باقی مانده بود که خوراک فقط سه ماه UF۶ اصفهان بود. دور زدن تحریم برای تهیه کیک زرد در دولت‌های نهم و دهم به جایی نرسید و چندین مورد هم که قرار بود بارگیری کنند، در هنگام بارگیری لو رفت و نتوانستیم. هنگامی که وزیر اطلاعات در بخش‌های پایانی این گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به دستاوردهای برجام، درباره ذخایر کیک زرد موجود در کشور سخن می‌گفت، مجری برنامه با این استدلال که درباره انرژی هسته‌ای و کیک زرد از آقایان صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و ظریف وزیر امور خارجه دعوت خواهیم کرد، از وزیر اطلاعات خواست با توجه به نزدیک بودن به فضای انتخابات و انتظارات مردم به بحث فضای مجازی بپردازد. وزیر اطلاعات در پاسخ به این درخواست مجری اظهار داشت: درباره فضای مجازی هم می‌توانید از آقای واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دعوت کنید. اگر شما مایل نیستید مردم ما برخی چیزها را بدانند، ما در خدمت شما هستیم؛ اگر نه، شما اجازه دهید مردم برخی مسائل را بدانند.