مرد بحران ها؛ خاطرات سال 1374 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی منتشر شد

کتاب «مرد بحران ها» که کارنامه و خاطرات سال 1374 مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است و به تازگی چاپ و منتشر شده است، روز جمعه با حضور مهندس محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نمایشگاه کتاب رونمایی شد.
در این مراسم، علاوه بر دو تن از فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، جمعی از چهره‌های سیاسی کشور نیز حضور داشتند.
کتاب «مرد بحران ها» که به اهتمام لیلی هاشمی و زیر نظر دفتر نشر معارف انقلاب چاپ شده است، خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را درباره سخت‌ترین سال دوره دوم دولت سازندگی در بردارد، چرا که در این سال، کشور با درایت و مدیریت آیت‌الله از بحران‌های زیادی عبور کرد. انتخابات مجلس پنجم، ظهور کارگزاران سازندگی و ده‌ها رویداد مهم سیاسی و حاشیه‌های هر کدام از آنها در خاطرات سال 1374 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیده می‌شود.
این کتاب در 840 صفحه در قطع وزیری و با استفاده از ده‌ها عکس و سند تاریخی که برخی از آنها برای نخستین بار انتشار عام یافته، منتشر شده است.


مهندس محسن هاشمی درباره وضعیت انتشار مجموعه خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: خاطرات ایشان از سال 1360 به صورت روزنوشت موجود است و تا سال 1374 آنها رونمایی شده و حدود 21 جلد دیگر از این خاطرات در آینده منتشر و در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
مهندس هاشمی اظهار کرد: هر سال یکی از افراد خانواده از جمله نوه و نتیجه‌ها خاطرات و دست نوشته‌های مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را در اختیار می‌گیرند و به مدت یک سال این کتاب را تهیه خواهند کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: در طول 14سال اخیر این حرکت وجود داشته است؛ چرا که آیت‌الله هاشمی مفسر قرآن، مرد میدان‌های خطر، سنبل مقاومت و یار صالح امام (ره) و رهبری بودند.
مهندس هاشمی با بیان اینکه محتویات کتاب مربوط به سال 1374 است، گفت: در آن زمان سازندگی با بحران افزایش قیمت ارز و کاهش خرید نفت مواجه می‌شود که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این وضعیت را با تدبیر مدیریت می‌کنند.
وی ادامه داد: همچنین در این کتاب توفیقات برنامه اول توسعه کشور در آن منتج به نتیجه شده و بسیاری از پروژه‌های عمرانی استان‌ها افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.
هاشمی بیان کرد: در این سال همچنین شاهد رشد و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی، برگزاری انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی، اصلاح فروشگاه‌های شهروند و رفاه و ایجاد حزب کارگزاران سازندگی هستیم.
وی همچنین در مراسم هم زمان آیین پهلوانی و فرهنگ جوانمردی که در سی یکمین دوره نمایشگاه کتاب نیز برگزار شد، اظهار کرد: یکی از رویکردهای شهرداری تهران ترویج و توسعه ورزش همگانی برای شهروندان و خانواده‌ها خواهد بود.
وی با بیان اینکه عقل سالم در بدن سالم رشد و به شکوفایی می‌رسد گفت: با ترویج ورزشی همگانی زندگی ماشینی را به انسان محور تبدیل خواهیم کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر بعد پهلوانی و جوانمردی نسبت به گذشته کم رنگ‌تر شده است، افزود: امید واریم با حضور مرشدان، نقالان و زورخانه‌های فعال این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنیم و در این زمینه قول اولیه تشکیل خانه نقالی را در تهران خواهم داد.
کتاب «مرد بحران ها» هم اکنون در نمایشگاه کتاب مصلی، شبستان، راهرو 15 غرفه 26 عرضه می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد: رشد 47 درصدی تولید فولاد در ایران پیام حضرت آیت‌الله جوادی آملی به کنگره توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی نتایج رسیدگی به سانحه نفتکش سانچی اعلام شد کشتی چینی مقصر است افشای سند محرمانه عربستان برای تضعیف حزب‌الله درانتخابات لبنان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ: یمن از گرسنگی در حال مرگ است چهارمین جلسه دادگاه عوامل توروریستی در مجلس و حرم امام(ره): برنامه ریزی تروریست ها برای عملیات انتحاری در حرم رضوی مرد بحران ها؛ خاطرات سال 1374 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی منتشر شد خیمه شب بازی نتانیاهو علیه برجام جهانگیری انتصاب نخست‌وزیر قرقیزستان را تبریک گفت رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خبرداد کمک 1350میلیاردی به‌صندوق بیمه کشاورزی برای جبران خسارت‌ سرمازدگی مرحله دوم رتبه بندی معلمان اجرا می‌شود هیات عمومی دیوان عدالت اداری اعلام کرد؛ اخذ عوارض مازاد بر تراکم و تغییر کاربری ممنوع شیخ الازهر: پرونده اختلافات شیعه و اهل سنت باید بسته شود رئیس نهضت سواد آموزی: 27 هزار اتباع خارجی در کلاس‌های سوادآموزی شرکت کردند