چهارمین جلسه دادگاه عوامل توروریستی در مجلس و حرم امام(ره): برنامه ریزی تروریست ها برای عملیات انتحاری در حرم رضوی

قاضی خطاب به متهم: شما از اعضای فعال گروهک‌های تکفیری بوده‌ای/به دو نفر پیشنهاد دادید که در حرم امام‌رضا(ع) عملیات انتحاری انجام دهند

چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده عوامل تروریستی داعش در حمله به مجلس شورای اسلامی و حرم امام راحل دیروز در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به صورت علنی برگزاری شد.
قاضی صلواتی در آغاز جلسه دادگاه با استناد به موادی از قانون آیین دادرسی کیفری و دعوت حضار به رعایت نظم در دادگاه و قرائت اتهامات متهم ردیف سوم مبنی بر معاونت در افساد فی‌الارض مستوجب اعدام، جعل شناسنامه و کارت ملی و خرید، حمل و نگهداری اسلحه و مهمات سبک و سنگین، از «ر.ب» خواست تا برای دفاعیات در برابر اتهامات وارده در جایگاه حاضر شود.


‎متهم که خود را مربی باشگاه ورزشی معرفی کرده بود این گونه تعریف کرد که یک روز در حال برگشت از باشگاه، فردی به نام «الف» به منزل او رفت و گفت که قرار است چند نفر از آشنایانش وارد کشور شوند و از او خواست با هم به دنبال مهمانانش بروند و او هم بابت بدهکاری که به الف داشت، پیشنهادش را پذیرفت.
‎متهم ردیف سوم نسبت به این پرسش رئیس دادگاه که مهمانان چه کسانی هستند و با چه هدفی این گونه وارد کشور می‌شوند، اظهار بی‌اطلاعی کرد و ادامه داد: با الف به مکان مورد نظر رفتیم اما مهمانانش را پیدا نکردیم و بعد از 20 دقیقه جست و جو آنان را یافتیم.
‎قاضی صلواتی با استناد به گزارشات، این ادعای متهم را رد کرد و گفت که شما راه بلد بودید و برای همین هم به آنجا رفتید پس بهتر است با دادگاه صادق باشید.
‎«ر.ب»هم این طور مطالبش را ادامه داد که مهمانان را پس از وارد کردن به مرز، یک هفته در منزل یکی از دوستان اسکان داده و سپس آنان را به خانه‌ای دیگر منتقل کردند.
‎رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران از او پرسید: مگر قرار نبود پول بگیری و آنان را به داخل کشور بیاوری پس چرا چند روز همراهی شان کردی؟ و متهم ادعا کرد که چون پولش را نگرفته بود آنان را همراهی کرد تا بتواند پولش را بگیرد.
متهم در پاسخ به قاضی صلواتی که چقدر پول گرفته است، گفت که پول و دلاری نگرفته است و قاضی اینطور ادامه داد که متهم در در وارد کردن اسلحه‌‌ها به این افراد کمک کرده‌ است و متهم مدعی شد که اصلا خبر نداشت و نمی‌دانست برای چه کاری آنان وارد ایران شدند.
رئیس دادگاه با استناد به گزارشات پرونده خطاب به متهم ردیف سوم اظهارکرد: نظر دو نفر را برای رفتن به حرم امام رضا(ع) جلب کرده بودید تا عملیات تروریستی در آنجا انجام دهند که متهم این اتهامات را انکار کرد و قاضی از او خواست راجع به ارتباط خود با گروهک تروریستی داعش توضیحاتی ارائه کند و متهم مدعی شد هیچ ارتباطی با عوامل داعش نداشته است.
نماینده دادستان پس از پرسش و پاسخ مستشار دادگاه و متهم، بخشی از اقرار متهم را قرائت کرد و گفت: براساس اقاریر و اظهارات، این متهم گفته است افرادی که وارد کشور شدند مقدار زیادی اسلحه و مهمات به همراه داشتند و از من خواستند برایشان بیاورم؛ او در بخش دیگری از اقاریر خود گفته است زمانی که آنان وارد می‌شدند من از یکی پرسیدم برای چه کمربند انفجاری به خود بسته‌ است که پاسخ دادند کمربند بستیم تا اگر ما را گرفتند بتوانیم خود را منفجر کنیم.

نماینده دادستان اضافه کرد: براساس اقاریر س یکی دیگر از متهمان، ر. ب از نظر مدیریتی بسیار کاربلد و بسیار مورد اطمینان ق بوده است.
به گفته نماینده دادستان، متهم در سال 86 سابقه کیفری داشته و به جرم قاچاق اسلحه و حمل و نگهداری ادوات جنگی بازداشت شده است و او در این پرونده تا زمان انجام عملیات تروریستی در تهران، با افرادی کن از مرز وارد شده‌اند، همکاری داشته است.
«نماینده دادستان سپس از متهم پرسید اگر شما از اهداف آنان خبری نداشتید پس چرا مدام از خانه‌ای به خانه دیگر منتقل‌شان می‌کردید و حتی ماشین‌ هایتان هم تغییر می‌کرد؟ چرا وقتی فهمیدید موادی شیمیایی برای ساخت بمب می‌خواهند، همکاری خود را با آنان ادامه دادید؟ 
نماینده دادستان تهران خطاب به قاضی صلواتی گفت: آقای قاضی بر اساس گزارش وزارت اطلاعات از تیم تروریستی و منزلی که متهم برای آنان تهیه کرده، اقلامی چون سه قبضه کلاش، یک قبضه کلت، یک قبضه مسلسل، چهار کمربند انتحاری، سه جلیقه انتحاری، خشاب، نارنجک، صداخفه‌ کن، مواد شیمیایی پیش‌ ساز بمب، 50 متر فتیله، 50 عدد چاشنی، تایمر، کیت انفجاری و لوازم فنی ساخت اسلحه کشف شده است. تعدادی گلوله توپ، خمپاره، مین، خمپاره فسفری، نارنجک و مین والمر هم کشف شد که این متهم آنها را مخفی کرده بود.»
جلسه بعدی دادگاه این متهمان امروز برگزار می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد: رشد 47 درصدی تولید فولاد در ایران پیام حضرت آیت‌الله جوادی آملی به کنگره توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی نتایج رسیدگی به سانحه نفتکش سانچی اعلام شد کشتی چینی مقصر است افشای سند محرمانه عربستان برای تضعیف حزب‌الله درانتخابات لبنان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ: یمن از گرسنگی در حال مرگ است چهارمین جلسه دادگاه عوامل توروریستی در مجلس و حرم امام(ره): برنامه ریزی تروریست ها برای عملیات انتحاری در حرم رضوی مرد بحران ها؛ خاطرات سال 1374 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی منتشر شد خیمه شب بازی نتانیاهو علیه برجام جهانگیری انتصاب نخست‌وزیر قرقیزستان را تبریک گفت رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خبرداد کمک 1350میلیاردی به‌صندوق بیمه کشاورزی برای جبران خسارت‌ سرمازدگی مرحله دوم رتبه بندی معلمان اجرا می‌شود هیات عمومی دیوان عدالت اداری اعلام کرد؛ اخذ عوارض مازاد بر تراکم و تغییر کاربری ممنوع شیخ الازهر: پرونده اختلافات شیعه و اهل سنت باید بسته شود رئیس نهضت سواد آموزی: 27 هزار اتباع خارجی در کلاس‌های سوادآموزی شرکت کردند