نتایج رسیدگی به سانحه نفتکش سانچی اعلام شد کشتی چینی مقصر است

سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: تغییر مسیر کشتی کریستال چینی به سمت راست که در 15 دقیقه قبل از سانحه آغاز شده بود، باعث آن شده است و اگر این تغییر مسیر صورت نمی‌گرفت، تصادفی رخ نمی‌داد.
به گفته راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی رسیدگی به این پرونده بر مبنای معاهده بین‌المللی ایمنی جان اشخاص در دریا انجام گرفت که ایران متعهد به انجام این کنوانسیون است و تمام کشورهایی که دارای منافعی در حادثه فوق بودند محق هستند در کمیته رسیدگی حضور داشته باشند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر این مطلب که سازمان بنادر به عنوان مرجع حاکمیتی دریایی تیم رسیدگی خود را مامور کرد تا در فرآیند رسیدگی به سانحه حضور داشته باشد، افزود: ایران به دلیل آنکه 30 نفر از خدمه کشتی سانچی ایرانی بودند، بنگلادش به دلیل حضور دو نفر از کارکنان کشتی که بنگلادشی بودند، پاناما به واسطه اینکه سانچی تحت پرچم پاناما در حال حرکت بود و چین به واسطه آنکه حادثه در آب‌های تحت مسئولیت آن کشور به وقوع پیوست و هنگ کنگ به دلیل آنکه کشتی تحت مالکیت خودمختار چین در این آب‌ها در حال حرکت بود در این حادثه ذی‌نفع هستند و در بررسی نتایج تصمیمات لازم را گرفتند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: هفته گذشته سومین نشست کمیته مشترک متشکل از کشورهای ذی‌نفع برگزار شد و ارزیابی دقیق مستندات و موارد استخراج شده اعلام می‌شود.


هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: کمیته ایرانی بررسی سانحه متشکل از نادر پسنده، مدیرکل دریایی سازمان بنادر، عباس نژاد معاون مدیرکل دریایی سازمان و مرادی مدیرکل بررسی‌ها و مطالعات راهبردی سازمان بودند و در واقع از بهترین‌های سازمان بنادر برای بررسی حادثه سانچی انتخاب شدند.
نادر پسنده، مدیرکل دریایی سازمان بنادر با بررسی دقیقه به دقیقه حادثه اعلام کرد: علت اصلی سانحه براساس نظریه کشورهای ایران، پاناما و بنگلادش تغییر مسیر کشتی سی. اف کریستال به سمت راست که در 15 دقیقه قبل از سانحه آغاز شده بود، باعث ایجاد موقعیت خطر تصادم شده است و اگر این تغییر مسیر صورت نمی‌گرفت تصادمی رخ نمی‌داد.
مدیرکل دریایی سازمان بنادر در بیان دلایل فرعی سانحه نیز براساس نظریه سه کشور ایران، پاناما و بنگلادش اعلام کرد: افسران و دیدبان‌های کشتی کریستال تا زمان تصادم متوجه وجود و خطر تصادف با کشتی تانکر سانچی نشده بودند. همچنین هر دو کشتی متوجه تغییرات شرایط ناوبری یکدیگر نشده بودند.
وی ادامه داد: بر روی کشتی کریستال سیستم موقعیت خودکار AIS که یک ابزار کمک ناوبری است به عنوان ابزار اصلی جلوگیری از تصادم استفاده شده بود. افسر ناوبر و دیدبان کریستال متوجه هشدار نوری کشتی سانچی نشده بودند. همچنین تحویل و تحول مسئولیت ناوبری در کشتی کریستال به نحو صحیح انجام نشده بود. به همین دلیل عدم استفاده صحیح از اطلاعات AIS باعث شده است که افسر کریستال نتواند اطلاعات کافی از اطراف داشته باشد.
پسندیده همچنین اعلام کرد: تحقیق و بررسی یافته‌های سانحه نشان می‌دهد هر دو کشتی نتوانستند مطابق با قانون 5 کنوانسیون جلوگیری از تصادف در دریا با موضوع الزام دیدبانی کامل از طریق دیدن و شنیدن و تمامی ابزارهای در اختیار نسبت به خطر تصادم آگاهی لازم را به دست آورند.
وی افزود: هر دو کشتی نتوانستند مطابق با قانون 7 جلوگیری از تصادم در دریا ارزیابی صحیحی از خطر تصادم به دست آورند.
پسنده همچنین علت اصلی سانحه را از دیدگاه نظریه کشورهای چین و هنگ کنگ این چنین اعلام کرد: این سانحه در آب‌های آزاد در شرایط دید مطلوب حدود 10 مایل بین تانکر سانچی و کشتی کریستال در حال حرکت رخ داده است که مطابق با قانون 15 کنوانسیون جلوگیری از تصادم در دریا این دو کشتی در مسیر تقاطع قرار داشتند و تانکر سانچی به عنوان کشتی راه دهنده باید از مسیر کشتی کریستال خارج می‌شده است و کشتی کریستال به عنوان کشتی راه گیرنده می‌بایست سرعت و مسیر خود را حفظ می‌کرد و تانکر سانچی مطابق با قانون 15 اقدام نکرده است.
به گفته این مقام مسئول کشتی سانچی برای تغییر مسیر حداقل به زمانی 10 تا 15 دقیقه‌ای نیاز داشته است و کریستال هشدارهای سانچی را نادیده گرفته است.
16 دی ماه سال 96 یک کشتی فله بر چینی حامل 64 هزار تن گندم در سواحل شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از 130 هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد.
در این حادثه، 30 تبعه ایرانی و دو بنگلادشی نفتکش سانچی جان خود را از دست دادند و طبق توافق نامه‌ای که بین مقامات 4 کشور پاناما، ایران، چین و هنگ گنگ منعقد شد مقرر گردید پس از بررسی‌های همه جانبه اسناد و مدارک و جعبه سیاه این دو کشتی بزرگ تجاری و مصاحبه حضوری با خدمه کشتی چینی مقصر این حادثه اعلام شود.
کشتی نفتکش سانچی ایران روز 16 دسامبر 2017 مطابق با 25 آذر 96 بندر عسلویه ایران را با بیش از 111 هزار تن میعانات گازی به مقصد بندر دایسان کره جنوبی ترک کرد و بنا بود در 18 دی ماه سال 96 در این بندر پهلو بگیرد.
از طرفی 15 دسامبر 2017 مطابق با 24 آذر 96، کشتی کریستال چین بندر کالامای آمریکا را به مقصد دونگاوان چین ترک کرد تا در روز 20 دی ماه سال 96 در این بندر پهلوگیری بگیرد، اما در 160 مایلی شانگهای ساعت 19 و 50 دقیقه به وقت محلی در دریای چین با یکدیگر برخورد کردند.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد: رشد 47 درصدی تولید فولاد در ایران پیام حضرت آیت‌الله جوادی آملی به کنگره توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی نتایج رسیدگی به سانحه نفتکش سانچی اعلام شد کشتی چینی مقصر است افشای سند محرمانه عربستان برای تضعیف حزب‌الله درانتخابات لبنان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ: یمن از گرسنگی در حال مرگ است چهارمین جلسه دادگاه عوامل توروریستی در مجلس و حرم امام(ره): برنامه ریزی تروریست ها برای عملیات انتحاری در حرم رضوی مرد بحران ها؛ خاطرات سال 1374 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی منتشر شد خیمه شب بازی نتانیاهو علیه برجام جهانگیری انتصاب نخست‌وزیر قرقیزستان را تبریک گفت رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خبرداد کمک 1350میلیاردی به‌صندوق بیمه کشاورزی برای جبران خسارت‌ سرمازدگی مرحله دوم رتبه بندی معلمان اجرا می‌شود هیات عمومی دیوان عدالت اداری اعلام کرد؛ اخذ عوارض مازاد بر تراکم و تغییر کاربری ممنوع شیخ الازهر: پرونده اختلافات شیعه و اهل سنت باید بسته شود رئیس نهضت سواد آموزی: 27 هزار اتباع خارجی در کلاس‌های سوادآموزی شرکت کردند