شاهکار تازه دولت!

گروه اقتصادی- سیگنال‌های بازار سکه روز گذشته قیمت‌های جدیدی را ثبت کردند. سکه امامی رکورد یک ماه گذشته خود را شکست و از مرز 2 میلیون تومان هم رد شد و به ۲ میلیون و 100 هزار تومان رسید و دلاردر بازار غیررسمی هم 6520 تومان معامله شد. این در حالی است که تا همین دیروز پیش‌فروش‌ها در بازار برقرار بود و به نظر نمی‌رسید بازار بار دیگر به افزایش قیمت‌ها تا این حد واکنش مثبت نشان دهد.
دیروز که صفحه اخبار روز را باز کردیم باز هم خبر افزایش قیمت سکه و ارز در بازار غافلگیرمان کرد؛ بعد از آن افزایش‌های نجومی قیمت سکه در فروردین ماه کسی دیگر فکرش را نمی‌کرد که باز هم بازار بخواهد تن به افزایش‌های جدیدی در قیمت‌ها بدهد، اما گویا دیگر آب از سر بازار گذشته و هر زمان اراده کند می‌تواند به دلخواه خود قیمت‌هایش را بالا و پایین کند.
افزایش 160 هزار تومانی قیمت سکه
روز گذشته قیمت هر قطعه سکه امامی با ۹۵ هزار تومان افزایش نسبت به روز پنجشنبه ۲ میلیون و 100 هزار تومان تعیین شد. این در حالی است که در شروع هفته گذشته سکه تمام یک میلیون و ۸۰۵ هزار تومان فروخته شد، یک روز بعد با جهش قیمت به یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید تا ظرف یک روز ۴۵ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده باشد. با نزدیک شدن به اواخر هفته نیز حرکت افزایشی قیمت سکه تندتر شد به طوری که در روز یازدهم اردیبهشت سکه تمام از یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عبور کرد. در آخرین روز هفته گذشته نیز سکه تمام به یک میلیون و ۹۶۵ هزار تومان رسید تا در مجموع قیمت این نوع سکه در کمتر از یک هفته ۱۶۰ هزار تومان شامل افزایش قیمت شده باشد.


دیروز که گفتند قیمت سکه امامی از 2 میلیون تومان هم گذشته، یاد حراج‌هایی افتادیم که در ماه‌های گذشته شاهد آن بودیم. هر بار که قیمت‌ها در بازار بالا می‌رفت مقامات سریع دست به کار می‌شدند و با به باد دادن سرمایه‌های ملی کشور مقداری از هیجانات بازار کم می‌کردند، اما چیزی نمی‌گذشت که باز هم قیمت‌های بازار اوج می‌گرفت و هر بار هم با اوج گرفتن قیمت‌ها ذخایر بیشتری از کشور به حراج گذاشته می‌شد.
بانک مرکزی در همین راستا و تا پایان سال گذشته، 440 هزار قطعه سکه به فروش رساند. همه این سکه‌های فروش رفته ذخایری هستند که هر بار به دلیل سیاست‌های نادرست دولت به حراج گذاشته می‌شد تا با رشد قیمت‌ها در بازار مقابله کنند.
اما این روزها می‌بینیم که قیمت‌ها برخلاف آنچه انتظار می‌رفت رکورد قبلی خود را هم درنوردیده است و آب پاکی را روی دستمان ریخته که حراج‌های بازار نتیجه‌ای نداشته و تنها مرهمی موقتی بر زخم‌های بازار بوده است.
سوال این است که اگر قرار بود در نهایت بازار راه خودش را برود و هر بار قیمت‌های نجومی جدیدی را برای خود ثبت کند این حجم از ذخایر ملی چرا به حراج گذاشته شد و همه پیش‌فروش‌های بازار برای چه بود؟
اگر از سال گذشته تاکنون، دولت سیاستی را به کار می‌گرفت که می‌توانست با این جریانات به گونه‌ای مقابله کند که دیگر جایی برای تغییرات جدید باقی نمی‌ماند، امروز شاهد اوج گرفتن قیمت‌ها در بازار نبودیم و باز هم نگرانی‌ها از جریانات سیاسی مردم را وسوسه نمی‌کرد تا برای تامین تقاضای خود به میدان بیایند و متقاضی خرید طلای بیشتری در بازار شوند.اما گویی دولت گوشش بدهکار نیست و نمی‌خواهد این واقعیت را بپذیرد که سیاست‌هایش دیگر خریداری در بازار ندارد و به حراج گذاشتن ذخایر کشور پاسخگوی نیاز متقاضیان نیست.
بازار ارز و شروع اولیه التهابات
هرچند همه این التهابات از بازار ارز شروع کرد و به بازار طلا سرایت کرد‌ اما از زمان اعلام تک‌نرخی شدن ارز و از زمانی که مقامات صراحتا هر معامله‌ای در بازار با قیمت‌های بالاتر از 4200 تومان را قاچاق اعلام کردند، تقاضای مردم به سمت بازارهای سکه و طلا هدایت شد و این بار بازار سکه به اولویت اول مردم برای سرمایه‌گذاری تبدیل شد. همین هدایت تقاضاها از بازار ارز به بازار طلا و سکه عامل اصلی برای اوج گرفتن قیمت‌ها بوده و همین است که حتی حراج‌ها و پیش‌فروش‌های بازار توان تامین این میزان تقاضای بازار را ندارد.
جریانات بازار به نوعی بود که حتی پیش‌فروش‌های یک ماه و دوماهه‌ای که خود مقامات در بازار به راه انداخته بودند را به یک ماه نکشیده از بازار حذف کردند و گفتند که توان تامین این میزان سکه را در سررسیدهای یک تعیین شده ندارند. باید گفت در ماه‌های قبل از آن، آنقدر سکه در بازار به حراج گذاشتند و آنقدر سکه پیش‌فروش کردند که دیگر ذخیره‌ای برای سررسیدهای اعلام شده‌شان نداشتند و با تعویق در اعطای سکه‌های پیش‌فروشی سعی می‌کنند مقداری از ذخایر از دست رفته‌شان را جبران کنند. دیروز هم بانک مرکزی اعلام کرد که پیش‌فروش‌های شش‌ماهه بازار به اتمام رسیده و معلوم نیست دولت می‌خواهد با این میزان تقاضای بازار چه کند.اما مهم‌تر از همه این است که فضای اقتصادی کشور بیشتر از هرچیزی تحت تاثیر جریانات روانی و سیاسی کشور است، همین که تقی به توقی می‌خورد و مردم حس می‌کنند قرار است اتفاقی فضای سیاسی کشور را تحت‌الشعاع قرار دهد سریع دست به کار می‌شوند تا مامن امنی برای ذخایر آتی خود پیدا کنند. همین است که در طول ماه‌های گذشته بازار ارز و سکه به امن‌ترین مکان برای ذخایر مردم تبدیل شد. از یک ماه گذشته هم که محدودیت‌ها در بازار معاملات ارزی بیشتر شد، همه کشش‌ها به سمت بازار سکه رفت تا باز هم قیمت‌های تاریخی جدیدی در بازار اقتصادی کشور رقم بخورد.
دولت مقصر اصلی نوسانات بازار
در روزهای گذشته سخنگوی دولت با اعلام این که آمادگی لازم برای خروج احتمالی آمریکا از برجام را داریم، باز هم خبر نگرانی‌های جدیدی را در بازار داد و همین یک جمله کافی بود تا امروز شاهد این قیمت‌های نجومی در بازار ارز و سکه باشیم.
هرچند این موضوع جدیدی نیست و از ماه‌ها قبل مردم به دلیل نگرانی از آینده برجام به بازار ارز و سکه هجوم آورند و سود زیادی را هم به جیب زدند، اما دیگر چیزی به موعود باقی نمانده و نگرانی‌ها از آینده اقتصادی کشور دوچندان شده و مردم را راهی بازار کرده تا تقاضایشان را در بازار تامین کنند.
شاید اگر دولت در طول ماه‌های اخیر ذره‌ای در بازار دخالت نمی‌کرد و سعی نمی‌کرد که با سیاست‌های تکراری و شکست خورده‌اش به دنبال مهار نوسانات بازار باشد، امروز شاهد هیجانات کمتری در بازار بودیم و این نگرانی را نداشتیم که هر روز قیمت‌های جدیدی در بازار به ثبت برسد.
بنابراین اگر همه اینها را کنار هم بگذاریم باید باز هم انگشت اتهاممان را به سمت دولت نشانه بگیریم و خواستار پاسخ گویی دولت به این جریانات ادامه‌دار باشیم. چه آنکه این روزها تغییرات و نوسانات بازار به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است و مردم می‌خواهند بدانند تا کی باید با این افت و خیزهای بازار سازش کنند.
دولت به وعده‌اش عمل می‌کند
در همین حال، عبادالله محمدولی، رییس اتحادیه تولید‌کنندگان طلا به «جهان صنعت» گفت: افزایش قیمت طلای داخلی به عوامل بیرونی و درونی برمی‌‌گردد.
وی افزود: یکی از عوامل افزایش قیمت داخلی طلا به رشد قیمت جهانی طلا برمی‌گردد. از طرفی عواملی همچون جنگ تجاری آمریکا با چین و همچنین نگرانی از آینده برجام نیز افزایش قیمت‌ها در داخل را شدت بخشیده است.
وی تصریح کرد: از طرفی اعلام شاخص‌های بورس دنیا و گمانه‌زنی‌ها از نرخ بهره آمریکا نیز تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار طلا را افزایش داده و به افزایش قیمت طلای جهانی منجر شده است.
محمدولی ادامه داد: به طور کلی با توجه به تصمیم تیم اقتصادی دولت نسبت به دلار 4200 تومانی باید منتظر بمانیم تا بازار مقداری به تثبیت برسد تا بعد از آن بتوان دست به تحلیل‌های کارشناسانه نسبت به دلیل افزایش قیمت طلا در بازار داخلی زد؛ چرا که تحلیل بازاری که در یک ماه گذشته افزایش قیمت‌های 100 هزار تومانی را تجربه کرده و دچار نوسان شده است غیرمنطقی به نظر می‌رسد.
رییس اتحادیه تولید‌کنندگان طلا خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تقاضای داخلی طلا افزایش داشته، این حجم تقاضا در افزایش قیمت‌های بازار تاثیر مستقیم داشته است؛ اما همان‌طور که دولت اعلام کرده، در زمان موعد سکه‌هایی را که پیش‌فروش کرده بود را به متقاضیان می‌دهد و به وعده خود در این زمینه عمل خواهد کرد.
رشد کاذب قیمت سکه در بازار
در همین رابطه، رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر افزایش قیمت طلا و سکه را غیرمنطقی می‌داند و می‌گوید که تقاضا برای خرید سکه در یک هفته گذشته با رشد قابل توجهی روبه‌رو شده و در واقع با هجوم تقاضا برای خرید طلای خام در ایران مواجه شده‌ایم.
وی ادامه داد: در چند روز گذشته متقاضیان خرید طلا قصد دارند نقدینگی خود را تبدیل به طلا کنند که نتیجه این موضوعات باعث شده قیمت طلا و سکه به صورت غیرمنطقی بالا برود.
وی با بیان اینکه قیمت طلا و سکه واقعی نیست، تصریح کرد: در حالی قیمت جهانی طلا با کاهش روبه‌رو شده که قیمت سکه و طلا در کشور رکوردشکنی کرده که این موضوع قابل تامل است، چرا که قیمت‌ها در بازار طلا و سکه از مولفه‌های اقتصادی پیروی نمی‌کند.
کشتی‌آرای افزود: زمانی که پیش‌فروش سکه صورت گرفت بازار به حد اشباع رسید و به تقاضاها پاسخ داده شد اما در هفته گذشته حتی لایه‌های پایین جامعه در حال تبدیل پول خود به طلا و سکه هستند.
رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر، یادآور شد: در جامعه نگرانی از بابت حفظ ارزش دارایی‌ها وجود دارد و بیشتر یک بحث روانی درباره قیمت‌ها مطرح است و باید مسوولان به مردم اطمینان دهند تا التهابات مهار شود.