مخترع ایرانی در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت» تاکید کرد؛

در حالی سیاستگذاران صنعتی در دور جدید همکاری‌های تجاری میان خودروسازان ایرانی و خارجی بر انتقال تکنولوژی و فناوری تاکید دارند که تاکنون تعریف مدرن و مشخصی در خصوص جزییات این موضوع صورت نگرفته است.
در عین حال‌ کارشناسان تاکید دارند که صنعت خودرو کشور برای دستیابی به تکنولوژی روز دنیا نیازمند ایجاد زیر‌ساخت‌های جدید و منابع مالی است. از آنجا که صنعت خودرو طی سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌های بین‌المللی از دانش روز جهان عقب ماند و نتوانست همسو با پیشرفت خودروسازان جهانی توسعه یابد بنابراین در شرایط کنونی بحث انتقال تکنولوژی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
انتقال تکنولوژی هرچند در بیان امری ساده به نظر می‌رسد اما انتقال و جذب تکنولوژی در کشورهای در حال توسعه، مقوله پیچیده‌ای است که هم از نظر علمی و هم از جنبه ابعاد اقتصادی توجه بسیاری از خودروسازان بزرگ جهانی را به خود مشغول داشته است. بر همین اساس نیز کارشناسان به پیچیدگی و تخصصی بودن این مبحث اشاره دارند به خصوص انتقال تکنولوژی در صنعت خودرو که جزو صنایع بسیار پیشرفته به حساب می‌آید. از سوی دیگر در شرایط فعلی شاید انتقال تکنولوژی به داخل کشور سخت یا مشکلات زیادی را در پی داشته باشد. از این رو استفاده از ظرفیت کارشناسان و علم آنان در صنعت خودروی کشور بسیار سهل‌تر و قابل اعتمادتر خواهد بود.
یکی از الزامات به کارگیری فناوری نوین در بخش خودرویی کشور، ضرورت استفاده از خودروهای برقی است که یکی ازمسایل روز دنیاست که ایران به دلایل مختلف از این موضوع مستثنی نیست. گرانی سوخت‌های فسیلی، آلودگی زیست‌محیطی و گرانی سایر خودروها باعث شده مصرف‌کنندگان در دنیا به سمت خودروهایی بدون موارد ذکر شده روی آورند.


اختراع موتوری بدون سوخت
در حالی که تحریم ایران از سوی کشورهای غربی و آمریکا هنوز ادامه دارد و با اعمال فشارهای خارجی سعی در تضعیف اقتصاد کشور ما دارند، یک ایرانی خوش‌ذوق با تکیه بر نبوغ و خلاقیت فردی اقدام به اختراع دستگاهی شگفت‌انگیز کرد که به نظر می‌رسد شروعی باشد برای ورود بشر به جهان انرژی بی‌نهایت. مهندس نیما همایونی مخترع ایرانی به مدیریت گروه صنعتی نیما خودرو است که پس از چندین سال تلاش موفق شد دستگاهی را طراحی کند که بدون انرژی اولیه و ثانویه برق تولید کند که همان طور که توضیح داد، به هیچ‌گونه سوخت فسیلی و انرژی اولیه‌ای برای فعالیت احتیاج ندارد.
گفت‌و‌گو‌ با این مخترع را در ادامه می‌خوانید.
در ابتدا همایونی با اشاره به شعار «نبض انرژی دنیا از این پس در دستان ماست» در خصوص اختراع خود گفت: همواره برای تولید برق باید انرژی‌های اولیه و ثانویه صرف شود ولی ما قادریم موتور بدون سوخت‌ برای اولین بار در ایران بسازیم و هیچ مشابه دیگری هم از آن در دنیا وجود ندارد. این دستگاه درتمام زمینه‌های تولید انرژی نظیر خودرو، صنعتی و صنعت هوایی قابل استفاده بوده و جایگزین مناسبی برای سوخت‌های فسیلی به حساب می‌آید.
وی ادامه داد: این مولد تولید انرژی که به عنوان یک دستگاه بدون نیاز به سوخت و باتری طراحی شده طبق پیش‌بینی‌ها در آینده نزدیک مدار خط تولید این دستگاه فعال می‌شود و قیمت آن از سه میلیون تومان دستگاه کوچک شروع می‌شود و در قالب دستگاه‌های بزرگ‌تر به مراتب قیمت آن افزایش خواهد یافت.دستگاه مولد برق بدون انرژی حدود سه کیلو‌وات برق تولید می‌کند.
از سوی دیگر دستگاه‌های بزرگ‌تر قادر به تولید برق در اندازه یک نیروگاه بزرگ تولید انرژی است که در حال برنامه‌ریزی و عقد قرارداد جهت احداث نیروگاه‌های برق هستیم و توانایی تولید از یک وات تا چند میلیون گیگا‌وات برق را داریم و سپس با نصب این دستگاه روی خودرو و ساخت موتور جدید الکتریکی مگنتی توانستیم اولین خودرو الکتریکی بدون انرژی در دنیا را بسازیم و با افتخار به دنیا نشان دهیم 12 مدل از خودرو تک‌نفره تا 20 نفره و موتورسیکلت طراحی و ساخته شده که به زودی به تولید انبوه خواهد رسید. همایونی همچنین تاکید کرد: گروه صنعتی نیما خودرو در تمام مراکز استان‌ها نمایندگی فروش و خدمات بعد از فروش افتتاح خواهد کرد. از عوارض سوخت‌های فسیلی می‌توان به بیماری‌های تنفسی، قلبی و ریوی، تخریب لایه ازن که باعث افزایش اشعه‌های مضر و بیماری‌هایی مانند سرطان پوست و تغییرات اقلیمی آب و هوا می‌شود و همچنین آلودگی‌های زیست‌محیطی اشاره کرد که ما امیدواریم با اختراع خود هوایی پاک و بدون آلودگی را به دنیا هدیه دهیم.
چشم‌انداز بازار خودرو الکتریکی
همایونی تاکید کرد: در آینده هیچ کشور و شخصی تمایل به خرید خودرو با سوخت فسیلی ندارد. همان‌طور که در بسیاری از کشورها بیشتر خودروها تبدیل به الکتریکی شده‌اند که موضوع شارژ و کم بودن قدرت و سرعت این نوع خودروها ازمشکلات آنهاست ما آن را برطرف کرده و خودروهای ساخت ما از قدرت و سرعت بالایی برخوردار بوده و نیازی به شارژ ندارند. حرکت به دور دنیا بدون توقف و با سیستم سرمایش و گرمایش دائم حتی در موقع خاموش بودن و مقاومت بسیار بالای بدنه و ایمنی کامل خودرو از محاسن این نوع خودروهاست که البته موتور و دستگاه مولد برق در تمامی خودروها قابل نصب بوده و می‌توانند به الکتریکی تبدیل شوند و ما می‌توانیم به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در دنیا مطرح شویم و ضمن ارزآوری فراوان قدم موثری در کاهش یا از بین بردن بیکاری برداریم و آماده همکاری با مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی در تمام دنیا هستیم.