نشست خبری اولین کنسرت موسیقی نوستالژی هند برگزار شد؛

گروه فرهنگ - سینمای هند بین ایرانی‌ها طرفداران بسیاری دارد. نام بسیاری از آثار بالیوود در ذهن مخاطبان ایرانی حک شده و اگر هنوز پای صحبت بزرگتر‌ها بنشینید مطمئنا خاطرات دیدن فیلم‌های آمیتا باچان روی پرده سینماهای تهران را برایتان مفصل تعریف می‌کنند.
حالا برای اولین بار قرار است کنسرتی از ترانه‌های ماندگار سینمای هند در تهران به روی صحنه برود. کنسرتی با نام «موسیقی نوستالژی هند.»
تحکیم فرهنگی اولویت اول
بهروز چاهل که نامش را در تیتراژ فیلم سلام بمبئی دیده‌ایم به همراه کانون فرهنگی و هنری « آن» سرمایه‌گذار کنسرت موسیقی نوستالژی هند هستند. او در ابتدای نشست خبری این برنامه با خوشامدگویی به اصحاب رسانه گفت: «ما برای اولین بار قرار است کنسرت موسیقی نوستالژی هند را به روی صحنه ببریم. در این اجرا دو هنرمند نامی از هندوستان مهمان ما هستند. شابیر کومار خواننده پیشکسوت هندی که در کارنامه‌اش 6700 ترانه به چشم می‌خورد و دلشاد شیخ از نسل جدید موسیقیدانان هندوستان. دلشاد شیخ در سالیان گذشته در برخی آثار سینمای ایران نیز حضور داشته است. او در فیلم محمد رسوال‌الله، دختر شیطان، سلام بمبئی و بر فراز ابرها به عنوان موسیقیدان و خواننده ایفای نقش کرده است.»


او با اشاره به تجربه جدید کنسرت موسیقی هند در ایران ادامه می‌دهد: «این کنسرت با حضور خوانندگان هندی و نوازندگان ایرانی به روی صحنه خواهد رفت. به این جهت این اجرا تجربه جدیدی در موسیقی صحنه‌ای ایران است.»
در ادامه نشست خبری، گروه موسیقی و برگزار‌کنندگان کنسرت جوابگوی سوال خبرنگاران بودند. در اولین سوال از برگزار‌کننده کنسرت پرسیده شد هدف از این اجرا چیست؟ با توجه به انکه امروز بیشتر سالن‌های موسیقی کشور درگیر برگزاری کنسرت‌های پاپ است که مخاطب نوجوانی دارند.
چاهل با اشاره به آنکه این کنسرت مخاطبان سه نسل را شامل می‌شود، گفت: «هدف اول برگزاری این کنسرت تحکیم فرهنگی بین دو کشور است. ایران و هند تاریخچه روابط طولانی دارند و تمدن‌هایشان به هم نزدیک است. اما در مورد مخاطبان کنسرت باید به این نکته اشاره کنم که نام کنسرت نوستالژی شصت سال موسیقی سینمای هند است و سه نسل را شامل می‌شود. اما درست است که بگوییم مخاطبان ما پدر و مادر‌ها و خانواده‌های ایرانی هستند. ما برای دعوت این طبقه به کنسرت‌مان برنامه‌ریزی کردیم.» مخاطب سوال بعدی خوانندگان هندی بودند. خبرنگاری از شابیر کومار خواننده پیشکسوت سینمای هند در مورد آشنایی‌اش با موسیقی ایرانی و خواننده‌های ایران پرسید. او در جواب با اشاره به زبان موسیقی که زبانی جهانی است، گفت: «سوال مشکلی پرسیدید. شما زبان هندی را متوجه نمی‌شوید اما با ترانه‌های هندی خاطره دارید. من نیز زبان ایرانی را متوجه نمی‌شوم اما از موسیقی ایران لذت می‌برم. از طرف دیگر پسرم چند سالی است که با هنرمندان شما همکاری داشته و از طریق او نیز پیگیر کار ایرانی‌ها هستم.»
سوال دیگر در مورد ماهیت موسیقی هند بود و آنچه در فیلم‌های هندی زیاد دیده‌ایم. رقص و آوازی که ممکن است برای پخش در ایران دچار ممیزی شوند. در این رابطه دلشاد شیخ با اشاره به ساخت فیلم سلام بمبئی و تجربه موفقش در این زمینه گفت: «ما در فیلم سلام بمبئی توانستیم کارمان را بدون سانسور جلوی دوربین ببریم. برگزاری کنسرت‌های اینچنینی باعث نزدیکی فرهنگ‌ها می‌شود و حضور بیشتر هنرمندان هندی می‌تواند این مساله را حل کند.»
خبرنگار جامعه و اقتصاد از برگزار‌کنندگان کنسرت در مورد نحوه انتخاب آثار گفت و متر و معیارشان. چاهل با اشاره به فوکوس بر سینمای هند و آثار موسیقایی آن گفت: «ما قرار است در این کنسرت 12 ترانه از فیلم‌های ماندگار هندی را اجرا کنیم. ترانه‌هایی که مخاطبان ایرانی با آن خاطره دارند.»
شابیر کومار نیز با اشاره به ماهیت موسیقی هندی گفت که آنها می‌خواهند موسیقی را برای مخاطبان آسان کنند و بتوانند با توده مردم ارتباط بگیرند.
او همچنین در مورد چرایی اجرای این کنسرت گفت: «‌بهروز چند سال پیش برای ساخت فیلم به هندوستان آمد. بعد با پسر من آشنا شد و توانستند چند کار مشترک انجام دهند. تا اینکه چند ماه پیش پیشنهادی به من داد؛ اجرای کنسرت موسیقی هندی در ایران. من در بسیاری از کشورهای دنیا اجرای زنده داشته‌ام. همیشه دوست داشتم این تجربه را در ایران نیز داشته باشم. مخصوصا این انگیزه زمانی بیشتر شد که پسرم چند سفر به ایران داشت و از اینجا برایم تعریف می‌کرد.»
او با اشاره به سختی انتخاب ترانه‌های منتخب برای اجرا در این کنسرت گفت: «ممکن است شما هزاران ترانه اجرا کرده باشید. اما در کنسرت باید ترانه‌هایی را انتخاب کنید که مخاطبان از شما می‌خواهند. انتخاب ترانه‌های این اجرا نیز با این نیت انجام شده است. به همین خاطر ما سراغ ترانه‌های ماندگار فیلم‌های محبوب ایرانی‌ها رفتیم. چند ترانه منتخب ما اثر خواننده شهیر هندی محمد رفیع است؛ ترانه‌هایی که شاید پس از چندین سال هنوز توسط مردم زمزمه شود.»
سوال بعدی در مورد چرایی ورود دلشاد شیخ به عرصه موسیقی بود. او در این باره با توضیح تاثیر پدر و ترانه‌هایش بر علاقه او گفت: «من از کودکی با ترانه‌های پدر، ‌بزرگ شدم و عاشق صدایش بودم. وقتی سن کمی داشتم کیبورد کوچکی خریدم و بعد که پدر علاقه زیاد من به موسیقی را دید برایم پیانو خرید و به این کار تشویقم کرد.»
او با تاکید بر اینکه اجرای کنسرت در ایران برایش تجربه خوبی است اظهار امیدواری کرد هنرمندان هندی دیگر هم بتوانند در ایران کنسرت برگزار کنند. سوال آخر نیز در مورد برنامه‌های آینده این تیم هنری بود. چاهل با اشاره به ارزیابی کنسرت سه‌شنبه و چهارشنبه‌شب گفت: «ما حتما می‌خواهیم این همکاری را ادامه دهیم. اگر این کنسرت مورد استقبال قرار گیرد حتما به فکر برگزاری تور در شهرستان‌ها‌ و تهیه آلبوم نیز هستیم. همان‌طور که گفتم هدف اول ما تحکیم فرهنگی است و در این راه قدم بر‌می‌داریم. در این اجرا ما میزبان هنرمندان و شخصیت‌های سیاسی مختلفی هستیم. از جمله این هنرمندان خانم نفیسه روشن است که در شب کنسرت سورپرایز بزرگی برای مخاطبان دارد. همچنین قرار است سفیر هند و کارداران سفارت نیز مهمان ما باشند. من در پایان از همه عزیزانی که ما را برای اجرای این کنسرت یاری کردند تشکر می‌کنم. از جمله شرکت تبلیغاتی «آن» با مدیریت دکتر محمد‌رضا سعدی و همچنین کوروش کبیری که بسیار برای این اجرا زحمت کشیدند.»
کنسرت موسیقی نوستالژی هند قرار است سه‌شنبه و چهارشنبه‌شب مورخ 18 و 19 اردیبهشت ماه در دو سانس 18:30 و 21:30 در سالن ایرانیان به روی صحنه برود.
علاقه‌مندان می‌توانند برای خرید کنسرت به سایت www.iranconcert.ir مراجعه کنند.