«امدادگری»؛ بازنشستگی ندارد!

شهروند| روز گذشته نشست صمیمانه رئیس جمعیت هلال‌احمر با پیشکسوتان سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در ساختمان مرکزی سازمان امدادونجات برگزار شد. به گزارش «شهروند» در این نشست صمیمانه که به مناسبت هفته هلال برگزار شد؛ پیشکسوت‌های این سازمان به بیان تجربیات و پیشنهادات خود پرداختند.
تجربه پیشکسوتان؛ ظرفیتی برای هلال‌احمر
دکتر علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در این نشست ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست صمیمانه عنوان کرد:« بسیارخرسندم  که چنین فرصتی فراهم شد؛ امیدوارم بتوانیم در مجموعه جمعیت هلال‌احمر از تجربیات گران‌سنگ و  ارزشمند شما  بهره لازم را ببریم. شما بهترین دوران زندگی خود را در جمعیت هلال‌احمر سپری  و تجربه بسیاری را کسب‌کرده‌اید، ما باید از این ظرفیت بهره لازم را ببریم.»
یاد یاران سفر کرده؛ بخیر


پیوندی در ادامه  ضمن تبریک اعیاد مبارک شعبانیه  گفت:« در نخستین روز از هفته هلال، گرامی می‌داریم یاد و خاطره تمام امدادگران شهید را، امدادگرانی که در تلاش برای نجات جان دیگر انسان‌ها جان خود را از دست داده‌اند. رئیس جمعیت هلال‌احمر با تاکید مجدد بر استفاده از تجربیات پیشکسوتان عنوان کرد:« امیدوارم در آینده شاهد جلساتی همچون این جلسه با فواصل زمانی کوتاه‌تر باشیم. نکات بسیار مثبتی در این جلسه مطرح شد، این نکات را مدنظر قرار خواهیم داد تا بتوانیم با بهره‌گیری لازم از آن در جهت ارتقای کیفیت جمعیت تلاش کنیم.
هفته‌هلال؛ هفته‌ای برای تبیین اهداف
رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه ضمن تبریک هفته هلال؛ هفته هلال  را فرصتی برای تبیین آرمان‌ها و اهداف نهضت صلیب سرخ و هلال‌احمر دانست. وی با قدردانی از زحمات روسای پیشین، کارکنان، داوطلبان و امدادگران این جمعیت  عنوان کرد:« ضرورت دارد امروز بیش از پیش مردم با نام هلال احمر آشنا شوند.»
«بیگانه» با کلمه پیشکسوت
دکتر پیوندی با اشاره به این که از کلمه پیشکسوت برداشت‌های متفاوت می‌شود، عنوان کرد:« برداشت از اسم پیشکسوت نباید تنها به نشستن در صدرمجلس ختم شود. ما به پیشکسوت احترام ‌می‌گذاریم؛ اما از  شما  هم به عنوان اساتید جمعیت هلال‌احمر یاد می‌کنیم و از تجربیات شما بهره می‌بریم.»
داوطلبی، راه ‌بی‌پایان
پیوندی با بیان این که امدادگری و کار داوطلبی بازنشستگی ندارد، گفت:« جمعیت هلال‌احمر به این شکل نیست که ما نزدیک به 30سال و حتی 40 سال، به امدادگری مشغول شویم  و بعد به کار دیگری بپردازیم؛ آمدن در این صنف اختیاری است، اما رفتن در اختیار ما نیست. امدادگری همراه با ما است و ما با آن زندگی می‌کنیم تا مرگ؛ باقی الصالحاتی است در دنیا و آخرت؛ ممکن است در مقررات عادی از یک سمتی بازنشسته شود اما این دلیلی نیست که از این راه خارج شویم.»
ضرورت آموزش مقابله با حادثه در جامعه
پیوندی با اشاره به پر مخاطره بودن کشور عنوان کرد: «کشور ما  در کنار اقلیم جذاب و زیبایی که دارد، متاسفانه  حوادث و مصیبت‌های فراوانی را تحمل کرده است مانند سیل، زلزله و تگرگ. اگر درجه‌بندی از حوادث در کشور داشته باشیم ما از 100 درجه 80 درصد ریسک حوادث را در کشور داریم؛ از43حادثه در دنیا 33حادثه در ایران احتمال بروز دارد؛ حالا باید چه کنیم؟ در بعضی از موارد مثل  طوفان و سیل می‌شود با فعالیت‌هایی ‌ مانع وقوع حادثه شد، اما در حوادثی مانند زلزله تنها راه آموزش است. پیوندی با تاکید بر ضرورت آموزش ادامه داد:« برآورد آماری و کار علمی نشان می‌دهد که متاسفانه در زمینه آموزش بسیار ضعیف عمل کرده‌ایم، یک مقدار تقصیر ما است، یک مقدار هم باید سایر نهادها فعالیت خود را در این بخش بیشتر کنند، همه‌ مردم مشتاقانه باید در این زمینه ورود پیدا کنند. این نافی زحمات همه عزیزان بزرگوار نیست، شاید ما باید با لجاجت بیشتری  پافشاری می‌کردیم، آموزش‌های لازم را باید درقسمت‌های مختلف برای زن، مرد، کوچک و بزرگسال، شهر و روستا دنبال کنیم و برای انجام این موضوع مسئولیت سنگینی داریم.»
آموزش؛ کم هزینه‌ترین راه مقابله با حوادث
پیوندی در ادامه با بیان این که در کتاب‌ها نوشته شده کم هزینه‌ترین راه مقابله با حوادث آموزش است گفت:«آموزش، پیشگیری هم معنی می‌شود، هم در زمان حادثه و هم  بعد از حادثه.» وی ادامه داد:« ما می‌توانیم  مجروحیت و مصدومیت و خسارات را در یک حادثه با آموزش کاهش دهیم؛ ما باید به مردم این آموزش را بدهیم که با حادثه چگونه زندگی کنند؛ بعضی از حوادث غیرقابل پیش‌بینی هستند. با یک حادثه نباید زندگی  از مدار خود خارج شود و باید آن طراوت و شادابی خود را داشته باشد.»
استفاده از تجربیات پیشکسوتان در حوزه آموزش
پیوندی ادامه داد: آموزش در جمعیت هلال‌احمر هم در بعد درونی معنا دارد و هم بعد بیرونی؛ در بعد بیرونی وظیفه ما آموزش همگانی است، گفتن، صحبت و وعظ خطابه یک روش سنتی است، ما باید به روش‌های نوین آموزش را القا کنیم و بر آن اساس عملکرد خوبی داشته باشیم. او ادامه داد: «ما باید به عنوان یک آموزشگر در حوزه آموزش‌های همگانی از تمام پتانسیل‌های خود استفاده کنیم؛ بهره‌برداری از نکات ارزشمندی که شما در طول این سال‌های خدمت کسب کرده‌اید، یکی از همین ظرفیت‌هاست.» رئیس جمعیت هلال احمر با بیان این‌که تجربه با هزینه و زمان به دست آمده، ادامه داد: «شما تجربه چند دهه را به دست آورده‌اید و باید از تجربه شما در آموزش استفاده کرد.» پیوندی با بیان این‌که ما تلاش می‌کنیم تا با مردم ارتباط نزدیک‌تری برقرار کنیم، ادامه داد: «باید از  افرادی که با ما در طول این سالیان همراه بودند، بهره لازم را ببریم؛  انسان‌هایی که علاقه‌مندی آنان در تمام سلول‌های آنان  موج می‌زند.»
هلال‌احمر خانه‌ای برای تمام مردم
رئیس جمعیت هلال‌احمر ضمن قدردانی از حاضرین در این نشست صمیمانه عنوان کرد: «جمعیت هلال‌احمر خانه‌ای است برای همه مردم، این جمعیت متعلق به همه مردم است؛ این خانه متعلق به شماست، شما هر موقع صلاح می‌دانید حاضر شوید و تجربیات خود را در اختیار این مجموعه که متعلق به شماست قرار دهید، البته برای این کار  باید زیرساختی مناسب فراهم شود.» پیوندی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که هلال‌احمر ایران در میان 189 کشور به عنوان یکی از 20 کشور برتر شناخته شده است، گفت: «امروز توانمندی‌های جمعیت هلال‌احمر ایران نه در سطح ملی که در سطح بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هلال‌احمر ایران  در سیاست‌گذاری فدراسیون بین‌المللی تأثیرگذار است.  پیوندی با اشاره به مشکلات پیش‌روی جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: ما مشکلاتی همچون مشکل زیرساختی، مشکل اعتباری و مشکل جذب انسان توانمند را داریم، اما همه این مشکلات را می‌توانیم با این صمیمیت و انسجام یکپارچه  حل کنیم و گام بلندی برداریم.  رئیس جمعیت هلال‌احمر در پایان پیشنهاد داد به پاس قدردانی از پیشکسوت‌ها، درجه ایثار، بالاترین درجه امدادی در هلال‌احمر به  آنها اهدا شود.
پیشکسوتان و نقش آنان در برنامه‌های سازمان امدادونجات
مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات نیز در این نشست گفت: «ما اعتقاد داریم پیشکسوتان آینه‌های تمام‌نمای تاریخچه جمعیت هلال‌احمر هستند.» وی ادامه داد: «ما معتقدیم سال‌های پرفرازونشیبی که  پیشکسوتان پشت‌سر گذاشته‌اند، می‌تواند مثل چراغی فراروی امروز ما باشد.» رئیس سازمان امدادونجات در ادامه گفت: «تجمیع سنوات کاری پیشکسوتان، چند صد سالی است، یعنی چند صد سال تجربه، چند صد سال تلاش بی‌وقفه برای تسکین آلام بشری، لذا تلاش شد تا از این توان در راستای بهبود برنامه‌های سازمان استفاده شود، به همین‌خاطر جمعی از پیشکسوتان را تشکیل دادیم و جلسات مرتبی را با آنها برگزار کردیم.» سلیمی با بیان این‌که چند سال است در ایام نوروز  تیم‌های ارزیابی از پیشکسوتان جمعیت هلال‌احمر تشکیل می‌شود، گفت: «این عزیزان در چند سال گذشته و امسال در طرح ملی امدادونجات نوروزی مشارکت اساسی داشته و با حضور در پایگاه‌ ضمن ارایه تاریخچه امدادونجات به نجاتگران، مقایسه آنچه بوده و آنچه هست، نسبت به آگاه‌سازی نجاتگران و ارایه‌ الگوهای نوین و تأثیرگذار اقدام کرده‌اند.» سلیمی ادامه داد: «همچنین، در تدوین دستورالعمل‌ها، ساختار تیم‌های عملیاتی، اسکان و تغذیه اضطراری و اردوگاه و تجربه الگوهای ارزنده زمان جنگ و بسیاری از برنامه‌های دیگر  از توان آنان  استفاده کرده‌ایم و به این موضوع هم افتخار می‌کنیم.»
هلال‌احمر یک سازمان داوطلب‌محور است
ابراهیم توکلی یکی از پیشکسوت‌های حاضر در جلسه با بیان این‌که این جمع در دهه ششم و هفتم عمر خود هستند، گفت: «درحوادث سوانح 40سال گذشته این جمع حضور فعالی داشته است، هلال‌احمر یک سازمان داوطلب‌محور است که مکلف به استفاده از ظرفیت عظیم خیرخواهی و بشردوستی انسان‌ها در فعالیت‌های خود است. وی ادامه داد: «جمعیت از ظرفیت داوطلب‌های خود در سال‌های گذشته استفاده کرده است، کلیه سازمان‌ها باید برنامه‌ریزی مشخصی برای استفاده از خدمات داوطلبان داشته باشند.» وی با اشاره به فعالیت خانه پیشکسوت‌های هلال‌احمر گفت: «روند بازنشستگی در هلال‌احمر نشان می‌دهد جمعیت بازنشستگان به صورت جدی رو به افزایش است و برای حفظ روحیه و نشاط آنها ‌باید برنامه‌ریزی  جدی داشت.»
امدادونجات تابلوی فرا روی جمعیت هلال‌احمر در کشور است
هادی غروی دیگر پیشکسوت حاضر در این جلسه با بیان این‌که به عنوان یک داوطلب پیر جمعیت، پس از 53 سال خدمت در این جمعیت همچنان افتخار حضور دارم، گفت: «آموزش‌های همگانی و تاب‌آوری جامعه برای رویارویی با رخدادهای طبیعی و غیرطبیعی  بسیار مهم است؛ امدادونجات تابلوی فراروی جمعیت هلال‌احمر در کشور است و مردم هلال‌احمر را دوست دارند. وی ادامه داد: «ما باید هر روز برای تربیت نیروهای متخصص خود تلاش کنیم. مسأله آموزش در امدادونجات یک پروسه سیار است. غروی در پایان گفت: «ما توان لازم برای آموزش و اطلاع‌رسلانی را در جمعیت هلال‌احمر داریم؛ فعالیت‌های صحیحی شروع شده و باید با جدیت آن را ادامه داد.» عبدالرضا ارقایی از پیشکسوت‌های حاضر در این نشست گفت: «جمع حاضر بخش کوچکی از یک  لشکر عاشق  و فداکار است؛ مجموعه دارایی‌های جمعیت هلال‌احمر فراوان است و باید تلاش کنیم از این دارایی‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده شود.»