سکه 2 میلیون تومان شد

گروه اقتصادی‌: با دستور بانک مرکزی، پیش‌فروش ۶ ماهه سکه هم بسته شد تا ولع برای خرید سکه‌های پیش‌فروش بیش از پیش شود. به گزارش «وطن‌امروز»، ولع خریداران سکه از همان موقعی شروع شد که پیش‌فروش یک ماهه و 3 ماهه سکه متوقف شد و این مساله نشان می‌دهد استقبال از خرید سکه آتی از میزان عرضه بانک مرکزی فراتر رفته است.  بانک مرکزی که با اوج گرفتن التهابات بازار سکه، پیش‌فروش سکه تمام بهار آزادی در مقاطع یک ماهه، 3 ماهه، ۶ ماهه، یک‌ساله و 2 ساله را آغاز کرده بود، به مرور و با تکمیل ظرفیت ثبت‌نام، پیش‌فروش‌های سکه در مقاطع یک ماهه و 3 ماهه را متوقف کرد. از دیروز هم با تکمیل ثبت‌نام‌ها، پیش‌فروش ۶ ماهه سکه به اتمام رسید. نرخ سکه تحویل یک ماهه یک‌میلیون و ۵۹۰ هزار تومان، 3 ماهه یک‌میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، ۶ ماهه یک‌میلیون و ۴۷۵ هزار تومان، ۹ ماهه یک‌میلیون و ۴۱۰ هزار تومان، یک ساله یک‌میلیون و۳۵۰ هزار تومان، ۱۸ ماهه یک‌میلیون و ۲۴۵ هزار تومان و ۲۴ ماهه یک‌میلیون و ۱۱۶ هزار تومان اعلام شده بود.
 «سکه» صعود کرد
قیمت انواع سکه در یک هفته گذشته با افزایش روبه‌رو شده است به طوری که سکه تمام با افزایش۱۶۰ هزار تومانی بار دیگر به 2 میلیون تومان نزدیک شده است. به گزارش ایسنا، در هفته گذشته بازار سکه با روند افزایش قیمت همراه شد. در حالی‌که قیمت سکه در هفته‌های اخیر با ثبات و حتی کاهش قیمت همراه شده بود، بار دیگر به شیب صعودی بازگشت. در شروع هفته گذشته سکه تمام یک‌میلیون و ۸۰۵ هزار تومان فروخته شد، یک روز بعد با جهش قیمت به یک‌میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید تا ظرف یک روز ۴۵ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده باشد. با نزدیک شدن به اواخر هفته، حرکت افزایشی قیمت سکه تندتر شد. در روز یازدهم اردیبهشت سکه تمام از یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار تومان عبور کرد. آخرین باری که قیمت سکه به این رقم رسیده بود روزهای بعد از تعطیلات نوروز بود که به دنبال افزایش قیمت دلار، قیمت سکه در آستانه 2 میلیون تومان بود. در آخرین روز هفته گذشته سکه تمام به یک‌میلیون و ۹۶۵ هزار تومان رسید تا در مجموع قیمت این نوع سکه در کمتر از یک هفته ۱۶۰ هزار تومان شامل افزایش قیمت شده باشد. هفته گذشته قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی با افزایش قیمت روبه‌رو شد و به ۱۳۱۴ دلار رسید. از سوی دیگر دلار در بازار غیررسمی بیش از ۶۰۰۰ تومان معامله شد که به نظر می‌رسد این دو عامل در صعودی شدن قیمت سکه تاثیرگذار بوده است. در همین بازه زمانی نیم‌سکه از ۸۹۵ هزار تومان به ۹۶۳ هزار تومان رسید و ۶۸ هزار تومان با افزایش قیمت مواجه شد. همچنین در این فاصله زمانی ربع‌سکه از ۵۴۶ هزار تومان به ۵۷۴ هزار تومان رسید که افزایش ۲۸ هزار تومانی داشت.
قیمت طلا و سکه واقعی نیست


رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف کشور افزایش قیمت طلا و سکه را غیرمنطقی دانست و گفت: در حالی قیمت جهانی طلا با کاهش روبه‌رو شده که قیمت سکه و طلا در کشور رکوردشکنی کرده است. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، درباره قیمت سکه و طلا در بازار، گفت: تقاضا برای خرید سکه در یک هفته گذشته با رشد قابل توجهی روبه‌رو شده و در واقع با هجوم تقاضا برای خرید طلای خام در کشور مواجه شده‌ایم. عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران و رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف کشور ادامه داد: در چند روز گذشته متقاضیان خرید طلا قصد داشتند نقدینگی خود را تبدیل به طلا تبدیل کنند که نتیجه این موضوعات باعث شده قیمت طلا و سکه به صورت غیرمنطقی بالا برود. وی با بیان اینکه قیمت طلا و سکه واقعی نیست، تصریح کرد: در حالی قیمت جهانی طلا با کاهش روبه‌رو شده که قیمت سکه و طلا در کشور رکوردشکنی کرده است که این موضوع قابل تامل است، چرا که قیمت‌ها در بازار طلا و سکه از مولفه‌های اقتصادی پیروی نمی‌کند. کشتی‌آرای افزود: در زمانی که پیش‌فروش سکه انجام شد بازار به حد اشباع رسید و به تقاضاها پاسخ داده شد اما در هفته گذشته حتی لایه‌های پایین جامعه در حال تبدیل پول خود به طلا و سکه بودند. عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران و رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف کشور یادآور شد: در جامعه نگرانی از بابت حفظ ارزش دارایی‌ها وجود دارد و بیشتر یک بحث روانی درباره قیمت‌ها مطرح است و باید مسؤولان به مردم اطمینان دهند تا التهابات مهار شود.
پیش‌بینی افزایش قیمت در بازار جهانی طلا
در نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز، اکثریت کارشناسان وال استریت و سرمایه‌گذاران نسبت به ادامه روند رشد قیمت طلا در هفته جاری ابراز خوش‌بینی کردند. به گزارش ایسنا، بهای معاملات آتی هر اونس طلا در بازار نیویورک هفته گذشته تا مرز ۱۳۰۲ دلار عقب‌نشینی کرد که پایین‌ترین قیمت امسال بود. با این همه قیمت‌ها دوباره افزایش پیدا کرد. مهم‌ترین رویداد هفته گذشته، نشست کمیته بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا بود که مطابق انتظارات، نرخ‌های بهره را بدون تغییر نگه داشت و سیاست‌گذاران آمریکایی درباره تسریع روند افزایش نرخ‌های بهره در آینده سیگنالی به بازار مخابره نکردند. در این بین، آمار اشتغال آوریل نشان داد اقتصاد آمریکا در ماه گذشته ۱۶۴ هزار شغل جدید ایجاد کرده که بسیار کمتر از حد انتظار بود. در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال‌استریت ۱۸ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۲ نفر یا ۶۷ درصد افزایش قیمت طلا و 4 نفر یا ۲۲ درصد کاهش قیمت طلا در هفته جاری را پیش‌بینی کردند، در حالی که 2 نفر یا ۱۱ درصد نظری نداشتند. در این بین، ۶۹ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز  افزایش قیمت طلا و ۱۸۳ نفر یا ۲۳ درصد کاهش قیمت این فلز زرد را پیش‌بینی کردند؛ ۶۹ نفر یا ۹ درصد هم نظری نسبت به روند قیمت طلا نداشتند. برای هفته گذشته ۵۲ درصد از کارشناسان وال‌استریت کاهش قیمت طلا و ۵۸ درصد از سرمایه‌گذاران افزایش قیمت طلا را پیش‌بینی کرده بودند. در معاملات روز جمعه بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن ۲ دلار یا معادل 2/0 درصد افزایش یافت و در 7/1314 دلار بسته شد. طلا برای کل هفته گذشته 7/0 درصد کاهش ثبت کرد.