دلار 4200 یا 6200 تومان؟

گروه اقتصادی: نرخ دلار4200 تومانی در حالی از سوی معاون اول رئیس‌جمهور اعلام و تثبیت شد که اکنون متقاضیان به دلیل کمبود ارز در بازار سرگردانند و بعضا مجبورند برای تامین نیازهای ضروری خود دلار را از دلالان سیار که با شیوه‌های خاص اقدام به فروش آن با قیمت بیش از 6 هزار تومان می‌کنند، تهیه کنند. این در حالی است که عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از خرید و فروش دلار توسط پیک‌‌های موتوری انتقاد کرد. احمد انارکی‌محمدی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره وضیعت بازار ارز گفت: متاسفانه روند صعودی قیمت دلار از سال گذشته آغاز و این موضوع ادامه‌دار شد، هرچند که بخشی از رشد قیمت دلار را که متاثر از نرخ تورم است می‌توان تا حدی قابل توجیه دانست اما بخشی از افزایش قیمت دلار متاثر از فعالیت‌‌های سوداگرانه است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بخشنامه‌‌های ارزی دولت برای کنترل تقاضا در بازار تا حدی برای یک مقطع زمانی می‌تواند قابل قبول باشد اما نباید فراموش کرد تصمیمات ارزی دولت با نقص‌‌هایی روبه‌رو  بوده که تاکنون رفع نشده است. نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس دهم شورای اسلامی بر لزوم تامین ارز متقاضیان واقعی ارز تاکید کرد: باید توجه داشت برخی‌ها قصد اقامت در خارج کشور را دارند، این در حالی است نمی‌توانند ارز مورد نیاز خود را تامین کنند، همچنین برخی‌ها قصد تمدید ویزا را دارند که برای آنها تدبیری اتخاذ نشده است. نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر لزوم تک‌نرخی شدن واقعی ارز تصریح کرد: بعد از اعلام قیمت 4200 تومان برای هر دلار و کنترل معاملات صرافی‌ها، برخی‌ها به صورت غیرقانونی اقدام به مبادله دلار می‌کنند، به طور مثال پیک‌‌های موتوری اقدام به خرید و فروش دلار مقابل در منازل می‌کنند یعنی اصطلاحا بازار غیررسمی ارز از چهارراه استانبول به در منزل متقاضیان دلار منتقل شده است. انارکی‌محمدی در ادامه افزود: با وجود اینکه فعالیت‌‌های صرافی‌ها نیاز به ساماندهی داشت اما در هر صورت انجام معاملات دلار در صرافی بهتر از خرید و فروش دلار توسط پیک‌‌های موتوری با قیمت‌‌های بالاست، بنابراین باید مانع فعالیت پیک‌‌های موتوری که دلار معامله می‌کنند شد. وی تصریح کرد: جایگزینی دلار با یورو اقدام خوبی محسوب می‌شود، البته باید تدابیری اتخاذ شود که مسأله کمبود یورو رفع شود، چرا که در حال حاضر بانک‌ها برای تبدیل ارز مسافرتی به اسکناس یورو با مشکلاتی روبه‌رو هستند که این موضوع باید مورد رسیدگی قرار گیرد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در هرصورت اقدامات دولت درباره ساماندهی بازار ارز نیازمند کارهای تکمیلی است تا مشکلات برای متقاضیان واقعی ارز حل شود.
 دلار ۴۲۰۰ تومانی در دسترس نیست
یک تولیدکننده پوشاک با تأکید بر اینکه امروز تولید به دلیل نوسانات نرخ ارز فلج شده است، گفت: متأسفانه دسترسی تولیدکنندگان به ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی مشکل شده و آنها مجبورند مواد اولیه خود را با قیمت‌‌های بالا خریداری کنند. رضا قنبری در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه عدم ثبات نرخ ارز مشکلات زیادی را برای واحدهای نساجی به‌وجود آورده است، اظهار داشت: براساس اعلام دولت قرار بود ارز 4200 تومانی در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد اما متأسفانه دسترسی تولیدکنندگان به این ارز مشکل شده و آنها مجبورند مواد اولیه خود را با قیمت‌‌های بالا خریداری کنند. وی با بیان اینکه افزایش قیمت سکه در بازار عاملی شده تا دلار توسط دلالان با قیمت 6 هزار و 200 تومان معامله شود، افزود: دولت اعلام کرده این معاملات غیرقانونی است اما متأسفانه همچنان این خرید و فروش‌ها انجام می‌شود و واحدهای تولیدی مجبورند برای خرید مواد اولیه هزینه زیادی پرداخت کنند. این تولیدکننده پوشاک در ادامه با تأکید بر اینکه امروز تولید به دلیل نوسانات نرخ ارز فلج شده است، تصریح کرد: قیمت مواد اولیه بالاست و واحدهای تولیدی نمی‌توانند آنها را خریداری کنند. این موضوع عاملی شده تا سطح تولید آنها کاهش قابل‌توجهی پیدا کند. قنبری تصریح کرد: بازار بشدت با رکود مواجه است، البته افزایش نرخ ارز می‌تواند یک امتیاز برای تولیدکننده داخلی باشد، چرا که محدودیت واردات و حتی اجناس قاچاق را به بازار ایجاد می‌کند اما متأسفانه نوسانات ارز عدم اطمینانی را در بازار به‌وجود آورده که کمتر تولیدکننده‌ای حاضر به ریسک است. 
 تأثیر منفی سیاست ارزی جدید بر بازار سرمایه
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: پیشنهاد می‌شود شرکت‌‌های صادراتی بورسی الزامی به پیمان‌سپاری ارزی نداشته باشند. محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره وضعیت بازار بورس کشور گفت: چند نکته درباره وضعیت بازار سرمایه کشور تاثیرگذار بوده است که می‌توان به سیاست‌‌های ارزی دولت اشاره کرد. وی ادامه داد: انتظار این است در زمان تغییرات نرخ ارز، درآمدهای شرکت‌‌های دارای محصولات صادراتی مانند شرکت‌‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها با تعدیل مثبت روبه‌رو شود.  نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: در سیاست‌‌های ارزی که دولت در پیش گرفته تفاوت فاحشی بین نرخ تعیین شده توسط دولت برای تسویه فروش‌‌های صادراتی با نرخ ارز بازاری که شکل گرفته وجود دارد. بخشی از تاثیرات منفی که در بازار سرمایه وجود دارد ناشی از سیاست‌های ارزی دولت است. وی ادامه داد: اصلاح سیاست‌‌های ارزی برای تحقق درآمدهای واقعی شرکت‌‌های صادراتی بورسی روی رشد سودآوری و افزایش قیمت سهام موثر است که این موضوع به تقویت بازار بورس منتهی می‌شود. پورابراهیمی افزود: عرضه در بورس در شرکت‌‌‌هایی که نرخ تثبیت ارز برای آنها اعمال می‌شود به رانت در اقتصاد منتهی می‌شود، همچنین باید به شرکت‌‌های صادراتی بورسی اجازه داد با نظارت دولت درباره ارز خود تصمیم‌‌‌گیری کنند و امکان واردات کالا و تجهیزات سرمایه‌‌گذاری و تهاتر کالا را داشته باشند.