مي‌شد آتش‌سوزي را كنترل كرد

ايسنا| رييس دانشگاه تربيت مدرس و رييس هيات ويژه گزارش ملي بررسي حادثه پلاسكو به ابهامات انفجار پلاسكو پاسخ داد. دكتر احمدي، رييس بررسي حادثه پلاسكو با اشاره به اينكه شش كميته تخصصي از تاريخ يازدهم بهمن ماه تهيه اين گزارش را شروع كردند، گفت: تاكنون حدود 80 درصد پيشرفت داشتيم و همه كميته‌هاي تخصصي از جمله مهندسي سازه، آتش، حقوقي، اجتماعي، مديريت بحران، بيمه و... كار خود را انجام داده‌اند و حدود 95 درصد گزارش‌هاي تخصصي آماده شده است. رييس هيات ويژه گزارش ملي بررسي حادثه پلاسكو افزود: گزارشي توسط گروه معماران يازده سپتامبر در شهر بروكلين به زبان انگليسي و خطاب به ما ارسال شده كه در آن مقايسه‌اي بين حادثه پلاسكو و يازده سپتامبر صورت گرفته است. ما اين گزارش را بررسي كرديم اما با بررسي‌هاي كاملي كه صورت گرفت مشخص شد كه اين گزارش كامل نيست و تفاوت‌ها در آن زياد است. دكتر احمدي در ادامه افزود: فروريزش ساختمان پلاسكو در سه مرحله انجام شده است؛ در مرحله اول سقف طبقات دهم و يازدهم در قسمت شمالي ساختمان فروريخت و در مرحله دوم كه حدود يك ساعت بعد اتفاق افتاد نيمه شمالي ساختمان از بالاترين طبقات تا همكف خيلي سريع فرو ريخت و بيست دقيقه بعد ساختمان با خاك يكسان شد. شروع آتش بر اثر يك سهل‌انگاري در واحد 12-10 و در فروشگاهي به نام نسترن آغاز شده است. متاسفانه وقوع آتش‌سوزي با تاخير به آتش‌نشاني اطلاع‌رساني شده بود. با توجه به اينكه مواد اشتعالزا در محل حادثه وجود داشت آتش خيلي زود گسترش يافت. اما جزييات اينكه حادثه عمدي بوده يا سهوي و... بماند. ما وارد آن نمي‌شويم تا قوه قضاييه در تحقيقاتش به آن رسيدگي كند.
پاسخ به شبهه انفجار
او درباره شبهه اينكه ساختمان به علت انفجار فروريخته، گفت: در بعضي عكس‌ها و فيلم‌هاي حادثه، ديده مي‌شود كه صداها و حباب‌هايي در حين انفجار از داخل ساختمان بيرون آمده است. همچنين از حدود نيم ساعت قبل از ريزش ساختمان صداهايي شبيه انفجار به صورت يكي پس از ديگري شنيده شده و بسياري از آتش‌نشانان اين گمان را داشتند كه شايد به خاطر كپسول‌هاي گاز و... بود. احمدي افزود: بررسي‌هاي ما نشان مي‌دهد كه اين صداها در فروريزش دوم و سوم كه همراه با پرتاب اشيا بوده كه به احتمال قريب به يقين به دليل سقوط ناگهاني سقف‌ها و رها شدن بخش‌هايي از آنها به روي يكديگر بوده است. چون ساختمان از نظر بار قائم در شرايط عادي نبوده و اضافه بار داشته، با وقوع آتش و نرم شدن فولاد و كاهش تحمل اسكلت فولادي اين سقف‌ها به صورت قطعات بزرگ سقوط مي‌كردند و صداي برخورد شديد و فشار سنگين ناشي از تراكم هواي بين طبقات به صورت موج انفجار، قطعات را از پنجره به بيرون پرتاب مي‌كرد. اين موضوع امر جديدي نيست و در بسياري از فروريزش‌ها ديده شده است، حتي حباب آتشي كه از پنجره به بيرون آمد هم قابل توجه است؛ ضمن اينكه آثار انفجاري هم در اين ساختمان يافت نشد.
پلاسكو تا سال 90 به طور كامل


بيمه بود
رييس هيات ويژه گزارش ملي بررسي حادثه پلاسكو با بيان اينكه به ابتكار هيات‌مديره پلاسكو اين ساختمان تا سال 90 به طور كامل در برابر آتش‌سوزي بيمه بود، گفت: اما از آن سال به بعد شركت بيمه به دليل شواهدي كه ديده منصرف شده است. مساله ديگر مسووليت سازمان‌هايي مانند شهرداري تهران، آتش‌نشاني، مديريت بحران و... است كه در اجراي مسووليت‌هاي خود ابهاماتي داشتند. اين نظام ضعف مسووليت‌پذيري را نشان مي‌دهد كه هر كدام ضعف مسووليتي خود را به گردن ديگري انداختند. او ابراز اميدواري كرد كه در نيمه اول سال 96 گزارش را تقديم رييس‌جمهور كنند تا از سوي او به صورت مفصل مورد استفاده قرار بگيرد.
شروع حادثه پلاسكو چه بود؟
احمدي در پاسخ به سوالي درباره علت حادثه گفت: در مورد علت و اينكه چه كسي با چه مكانيزمي اين حادثه را رقم زد ابزاري نداشتيم جز استفاده از صحبت‌هاي افرادي كه آنجا بودند و اخيرا هم قوه قضاييه با استناد به اقرار دو كارگر، آن را اعلام كرد كه دو كارگر پس از اتصالي سيم برق غيرمجاز ترسيده بودند و فكر مي‌كردند مي‌توانند با كمك ديگران آن را اطفا كنند و به همين دليل فرصت طلايي را از دست دادند. رييس هيات ويژه گزارش ملي حادثه پلاسكو درباره نحوه مديريت بحران پس از حادثه و صدور دستور تخليه آتش‌نشانان گفت: در حال حاضر خيلي نمي‌خواهيم درباره مديريت بحران و نحوه مديريت حادثه وارد شويم، اما در گزارش نهايي تمامي اين موارد به صورت دقيق و اينفوگرام اعلام خواهد شد.
جزييات ديدار هيات ويژه پلاسكو
با قاليباف
وي همچنين درباره جزييات ديدار هيات ويژه با محمدباقر قاليباف، شهردار تهران اظهاركرد: به خاطر گرفتاري‌هايي كه شهردار تهران داشتند، اين جلسه با تاخير برگزار شد اما در فضايي صميمانه برگزار شده و نزديك به 5/3 ساعت به طول كشيد. شهردار تهران و معاونان‌شان كمال توجه را به اين موضوع داشته و در تعامل با هيات بودند و ما از پاسخ‌هايي كه از ايشان دريافت كرديم به نتايج بهتري دست يافتيم كه در گزارش نهايي اعلام خواهد شد. او در پاسخ به سوال ديگري درباره اعلام دو كارگر به عنوان مقصر اين حادثه گفت: آن دو نفر خطايي را مرتكب شدند كه ممكن بود افراد ديگري هم آن را مرتكب شوند. اما اقدام اين‌ دو نفر باعث حادثه شد كه بايد پاسخگوي مسووليت و خطاي خود باشند اما اگر آن سازمان‌ها و نهادهاي مسوولي كه در اين زمينه مسووليت داشتند به موقع و به درستي به مسووليت خود عمل مي‌كردند، قطعا يك آتش‌سوزي محدود مي‌توانست كنترل شده و به يك فاجعه تبديل نشود. احمدي با اشاره به بررسي‌اي كه هيات ويژه در مورد فرهنگ ايمني با همكاري ايسنا، انجام داده است، گفت: از حدود 4600 واحد، سنجشي انجام شد كه نشان داد 81 درصد هيچگونه آموزش ايمني مشخصي در طول عمر خود نديده‌اند. حدود 74 درصد مردم به ياد ندارند كه از رسانه‌ها اعم از صداوسيما و خبرگزاري‌ها برنامه‌هاي آموزشي ديده باشند. حدود 63 درصد خانه‌ها و واحدهاي مسكوني هيچگونه ابزار اطفاي حريق را در دسترس ندارند، حدود 6/7 درصد خانه‌ها ابزار اعلام حريق دارند و تنها 29 درصد واحدهاي مسكوني ما كپسول آتش‌نشاني داشته و تنها 4/5 درصد واحدهاي ما در مجاورت شيلنگ و باكس آتش‌نشاني قرار دارند. احمدي با تاكيد بر اينكه مجموعه‌هايي مانند پلاسكو حداقل يك افسر ايمني بايد داشته باشند، گفت: اين فرد با تيم ايمني دستورالعمل‌هاي ايمني ساختمان را ابلاغ خواهد كرد و در استخدام مديريت همان مجموعه خواهد بود. احمدي درباره اعلام تعداد جانباختگان اين حادثه نيز گفت: ما چندان وارد اين موضوعات نشديم اما احتمال كمي وجود دارد كه يك يا دونفر ديگر در اين حادثه جان باخته باشند كه بررسي‌ها از سوي نهادهاي مربوطه در حال انجام است.