چشم آذر، درگذشت از «هامون» تا «باران عشق»

ناصر رعیت نواز- در روزگاری که هر روز شاهد تولید آثار موسیقایی رنگارنگ هستیم و گرد زمان زودتر از همیشه روی آن ها می نشیند، کمترین کسی است که نام «ناصر چشم آذر» را به رغم کم کاری نسبی اش نسبت به سال های گذشته، نشنیده باشد. چشم آذر از معدود آهنگ سازانی است که طیف ها و سلیقه های متفاوتی با آثارش ارتباط برقرار کرده اند و این موضوع شاید یکی از مهم ترین ویژگی های آثار این آهنگ ساز باشد. برای نمونه می توان به مجموعه «باران عشق» اشاره کرد که چه مخاطبان عادی و چه مخاطبان جدی موسیقی که سخت پسندند، با آن ارتباط برقرار می کنند. او در 12 سالگی به همراه پدرش وارد ارکستر آذربایجانی رادیو ایران شد. در 13 سالگی جایزه ویژه موسیقی را در مقطع دبیرستانی به دلیل نواختن آکاردئون دریافت کرد. در 17 سالگی رهبری کنسرت ترتیب داده شده در سفارت ایران در عراق را برعهده گرفت و سال ها در موسیقی ایران درخشید. «باران عشق»، «طلوع عشق» و... از جمله آلبوم های او هستند. چشم آذر همچنین برای بسیاری از فیلم های مطرح ایرانی موسیقی ساخت. هامون، قصه های مجید، می خواهم زنده بمانم، خواهران غریب، قارچ سمی، آتش بس، گشت ارشاد، سوپراستار، زن دوم و... تعدادی از این فیلم ها هستند. مرحوم چشم آذر که از پیشگامان سازهای الکترونیک در ایران بود دیروز در 68 سالگی موسیقی وداع را ساخت و به دلیل سکته قلبی درگذشت. در این مطلب سعی کرده ایم به مناسبت درگذشت این آهنگ ساز بنام کشورمان، مروری داشته باشیم بر تعدادی از ساخته های ماندگار او، که در ادامه می خوانید.
باران عشق 1373 یکی از خاطره انگیزترین آلبوم های ناصر چشم آذر بدون شک آلبوم باران عشق (The Rain of Love) است. این آلبوم در سال 2000 به صورت رسمی وارد بازار شد و تا به امروز یکی از زیباترین و ماندگارترین آلبوم های بی کلام ایرانی است. آهنگ های این آلبوم را مطمئنا در رادیو و تلویزیون بارها و بارها شنیده اید. آهنگ های این آلبوم به گونه ای است که با توجه به نام آهنگ ها و رعایت ترتیب، حس و حال خاصی را به شنونده منتقل می کند. ناصر چشم آذر درباره آلبوم باران عشق در برنامه چشم شب روشن گفته بود: «اعتقاد من این بود که «باران عشق» هست، فقط کافی است کسی آن را پیدا کند، مثل خیلی چیزهای دیگر که در عالم وجود دارد و باید آن ها را کشف کرد. فکر نمی کردم این آلبوم به این شدت در قشرهای مختلف تاثیر داشته باشد، بلکه فکر می کردم عده ای روشنفکر و هنرجو و دانشجو دنبال این کارها باشند اما حالا دو سه دهه است که این کار در بازار هست.»  
هامون 1368 «هامون» یکی از آثار ماندگار داریوش مهرجویی است. خسرو شکیبایی، بیتا فرهی، عزت ا... انتظامی و فتحعلی اویسی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی بودند. ناصر چشم آذر هم آهنگ ساز این فیلم دوست داشتنی بود و کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن جشنواره فیلم فجر 1368؛ چشم آذر درباره آشنایی اش با خسرو شکیبایی در برنامه خندوانه گفته بود: «آشنایی آدم ها با یکدیگر در آینده خودش را نشان می دهد. برای فیلم سینمایی «هامون» داریوش مهرجویی با من تماس گرفت و گفت برای جوان عاشق آن فیلم به دنبال یک بازیگر است و من «خسرو» را به او معرفی کردم.» موسیقی فیلم هامون توانست سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند.   خواهران غریب 1374 یکی از ویژگی های فیلم «خواهران غریب» ترانه هایش بود؛ آن هم با صدای خسرو شکیبایی و البته موسیقی ناصر چشم آذر که ثبت و ماندگار شد. «خواهران غریب» اوایل دهه 70 تولید شد؛ سال هایی که خیلی خبری از فیلم موزیکال نبود و مخاطب را به یک باره با فیلمی روبه رو کرد که از همان ابتدا با موسیقی گره می خورد. چشم آذر درباره چگونگی ضبط ترانه ها با صدای خسرو شکیبایی گفته بود: «به خاطر دارم که کیومرث پوراحمد در ابتدا بازی در نقش پدر دوقلوها و آهنگ ساز را به خود من پیشنهاد کرد که البته شخصاً برای قبول آن تردید داشتم و در نهایت نیز با صحبت هایی که میان کارگردان و تهیه کننده انجام شد، خسرو شکیبایی برای ایفای آن نقش انتخاب شد. شکیبایی زمینه صدا و گرایش یادگیری موسیقی را داشت که این اتفاق برای همکاری اهمیت بسیاری دارد. پیش از ضبط قطعات، جلساتی را به تمرین اختصاص دادیم و فیگورها و پوزیشن های آهنگ سازی را با او کار کردیم.  در نهایت این تمرین ها به خوبی جواب داد و دو قطعه «مادر من» و «صد دانه یاقوت» به گونه ای دلنشین با صدای زنده یاد  شکیبایی اجرا شد. البته در بخش هایی که دوربین صرفاً دست های آهنگ ساز را برای نواختن کیبورد نشان می دهد، در واقع دست های یکی از هنرجویان من است.» موسیقی فیلم «خواهران غریب» در چهاردهمین دوره جشنواره فیلم فجر (1374) کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن و همچنین بهترین موسیقی فیلم جشنواره فیلم مالزی شد.  
قارچ سمی 1380 قارچ سمی یکی از بهترین و زیباترین فیلم های ساخته شده در دهه 80 اثر زنده یاد رسول ملاقلی پور است که تمام ضعف های کمکم کن و تمام قوت های نسل سوخته را یک جا با خود داشت. یک فیلم خوش ساخت با شخصیت ها و نگاهی آشفته و روان پریش که مورد استقبال عموم قرار گرفت. قارچ سمی نمایشگاهی است از آثار قبلی ملاقلی پور. موسیقی متن فیلم قارچ سمی هم یکی دیگر از آثار بدون نقص و قابل تقدیر ناصر چشم آذر است که به جرئت می توان گفت یکی از عوامل موفقیت فیلم، موسیقی زیبای متن بوده است. موسیقی فیلم دربرگیرنده تمامی صحنه ها و روایتگر اتفاقات گذشته و حال است که با غمی دلنشین مخاطب را به تامل وادار می کند. ناصر چشم آذر برای موسیقی متن این فیلم توانست سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند.
سایر اخبار این روزنامه
جای شما بودم در قضیه واردات در دولت یقه خودم را پاره می کردم جای شما بودم در قضیه واردات در دولت یقه خودم را پاره می کردم زوار عتبات 250 هزار دینار عراق ارز مسافری می گیرند زوار عتبات 250 هزار دینار عراق ارز مسافری می گیرند وضعیت دوگانه در بازار مسکن وضعیت دوگانه در بازار مسکن علت تاخیر در اجرای حکم مرتضوی به روایت دادستان تهران علت تاخیر در اجرای حکم مرتضوی به روایت دادستان تهران پست اینستاگرامی روحانی درباره فیلترینگ تلگرام پست اینستاگرامی روحانی درباره فیلترینگ تلگرام دستان مرا هم قطع کنید! دستان مرا هم قطع کنید! استقبال چشمگیر مردم از بزرگ ترین رویداد فرهنگی کشور یا همین برجام یا هیچ سکه پشت دروازه 2 میلیون تومان از ورود جیمی جامپ ها تا مدال های گمشده! معضل «شوره» و «شته» معضل «شوره» و «شته» ناگفته هایی از آهنگ «میشه ضامنم بشی» ناگفته هایی از آهنگ «میشه ضامنم بشی» مروری بر علل افت شاخص کل بورس در 3 ماه گذشته مروری بر علل افت شاخص کل بورس در 3 ماه گذشته چشم آذر، درگذشت از «هامون» تا «باران عشق» چشم آذر، درگذشت از «هامون» تا «باران عشق» به بهانه هفته معلم، درباره بنیان گذاران مدارس نوین در ایران به بهانه هفته معلم، درباره بنیان گذاران مدارس نوین در ایران پشت پرده شوی تازه نتانیاهو پشت پرده شوی تازه نتانیاهو