آغاز ثبت‌نام انتخابات شوراها از30 اسفند

گروه سياسي
 آخرين نفس‌هاي سال 95 مصادف شده با نخستين نفس‌هاي انتخابات سال آينده. در ميان شلوغي‌هاي پايان سال كه معمولا جامعه حواسش بيش از هر چيز به كارهاي پايان سال است و سياست و انتخابات نمي‌تواند جاي ويژه‌اي در آن باز كند، فرآيند انتخابات شوراهاي شهر و روستا رسما آغاز شده است و از روز 30 اسفند هم داوطلبان بايد براي ثبت نام در انتخابات اقدام كنند. در اين ميان دبير اجرايي هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراها از اعلام نتايج بررسي صلاحيت داوطلبان اين انتخابات تا ۱۶ فروردين ۹۶ خبر داد. به گزارش تسنيم، حسين بحيرايي، دبير اجرايي هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي كشور با بيان اينكه با تشكيل هيات‌هاي اجرايي از امروز (25 اسفند) به صورت رسمي فرآيند انتخابات شروع مي‌شود، گفت: ثبت‌نام داوطلبان از تاريخ 30 اسفندماه 95 تا ششم فروردين‌ماه 96 ادامه خواهد داشت. وي با اشاره به استعلام صلاحيت داوطلبان شركت‌كننده در انتخابات شوراها، از تاريخ 30 اسفند ماه 95 تا 6 فروردين ماه 96، افزود: استعلامات به صورت روزانه به مراجع چهارگانه، قوه‌قضاييه، وزارت اطلاعات، نيروي انتظامي و ثبت احوال فرستاده مي‌شود و اعلام نتايج بررسي‌هاي آنها از تاريخ هفتم فروردين ماه 96 تا 16 فروردين اعلام خواهد شد. به گفته دبير اجرايي هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي كشور، رسيدگي به صلاحيت داوطلبان در هيات‌هاي اجرايي از 17 تا 23 فروردين‌ماه به مدت 7 روز ادامه خواهد داشت. وي اضافه كرد: بعد از اعلام نظر هيات‌هاي اجرايي، نوبت به اعلام نظر هيات‌هاي نظارت شهرستان و بخش مي‌رسد كه اين مهم از 25 تا 30 فروردين‌ماه 96 صورت مي‌گيرد و اين نظرات روز اول ارديبهشت‌ماه 96 به هيات‌هاي اجرايي ابلاغ مي‌شود. بحيرايي تصريح كرد: نتايج بررسي صلاحيت‌ها در تاريخ دوم ارديبهشت‌ماه 96 از طريق فرمانداري‌ها به داوطلبان اعلام خواهد شد. وي افزود: سوم تا ششم ارديبهشت‌ماه داوطلبان معترض به رد صلاحيت خود مي‌توانند به هيات‌هاي نظارت بالادستي مراجعه كنند. اين هيات‌ها از تاريخ هفتم تا 16 ارديبهشت‌ماه، به مدت 10 روز در هيات‌هاي نظارت شهرستان و استان به اين شكايات رسيدگي خواهند كرد. دبير اجرايي هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراها ادامه داد: نتيجه بررسي شكايات در تاريخ هفدهم ارديبهشت‌ماه 96 از طريق هيات‌هاي نظارت شهرستان و استان به هيات‌هاي اجرايي ابلاغ شده و در اختيار داوطلبان قرار مي‌گيرد. بحيرايي درباره زمان برگزاري انتخابات، تصريح كرد: اسامي داوطلبان از تاريخ 18 تا 20 ارديبهشت‌ماه تهيه و منتشر مي‌شود و در همين بازه زماني، دستگاه‌هاي الكترونيك نيز در حوزه‌هاي تعيين شده با نظر هيات‌هاي نظارت، مستقر خواهد شد. وي در تشريح زمان شروع تبليغات، گفت: مهلت تبليغات يك هفته‌اي داوطلبان تاييد صلاحيت شده، از تاريخ 21 تا 27 ارديبهشت‌ماه 96 خواهد بود كه از تاريخ 28 ارديبهشت‌ماه، هرگونه فعاليت تبليغاتي ممنوع است. دبير اجرايي هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراها با اشاره به روز اخذ راي در تاريخ 29 ارديبهشت‌ماه، ادامه داد: كساني كه پس از اعلام نتيجه انتخابات نسبت به آراي خود اعتراض دارند برابر ماده 55 و 56 قانون انتخابات شوراها، دو روز از زمان اعلام نتيجه فرصت دارند تا شكايت خود را به هيات‌هاي نظارت اعلام كنند. رسيدگي و اعلام نظر نهايي هيات‌هاي نظارت شهرستان و استان به شكايت‌هاي ثبت‌ شده، تا 15 روز پس از اخذ شكايت خواهد بود.
اطلاعيه هيات مركزي نظارت بر انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس
هيات مركزي نظارت بر انتخابات ميان‌دوره‌اي مجلس شوراي اسلامي در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: داوطلبان نمايندگي مجلس كه توسط هيات اجرايي حوزه انتخابيه خود، رد صلاحيت شدند، مي‌توانند شكايت خود را تحويل دهند. به گزارش ايسنا، در اين اطلاعيه آمده است: به اطلاع آن عده از داوطلبان نمايندگي نخستين ميان‌دوره‌اي دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در حوزه‌هاي انتخابيه اصفهان ـ اهر و هريس ـ بندر لنگه، بستك و پارسيان ـ مراغه و عجب‌شير كه توسط هيات اجرايي حوزه انتخابيه رد صلاحيت شدند، مي‌رساند « بر اساس تبصره ماده 51 قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي» مي‌توانند از تاريخ ابلاغ فرمانداران و بخشداران مراكز حوزه‌هاي انتخابيه حداكثر ظرف مدت چهار روز از تاريخ 26/12/1395 الي تاريخ 29/12/1395 در وقت اداري به دفتر نظارت و بازرسي انتخابات استان مربوطه مراجعه و پس از دريافت فرم، شكايت خود را تنظيم و رسيد دريافت كنند.
برگزاري انتخابات الكترونيكي در شهرهاي داراي شوراهاي ۷ تا ۹ نفر
چند ماه گذشته و در ميان خبرهاي انتخاباتي توجه‌ها بيش از هر چيز به مساله انتخابات الكترونيكي معطوف بود. وزارت كشور اعلام كرده بود كه تلاش خود را به كار مي‌گيرد تا دست كم در حوزه‌هاي بزرگ انتخابات را تمام الكترونيك برگزار كند. اكنون معاون سياسي وزير كشور و رييس ستاد انتخابات مي‌گويد با توافق هيات نظارت بر انتخابات شوراها در شهرهايي كه اعضاي شوراي ۷ تا ۹ نفر دارند، انتخابات الكترونيكي برگزار مي‌شود. به گزارش فارس، احمدي، رييس ستاد انتخابات كشور پيش از ظهر ديروز در حاشيه جلسه هيات دولت و در جمع خبرنگاران اظهارداشت: با توافق هيات نظارت بر انتخابات شوراها در شهرهايي كه اعضاي شوراي ۷ تا ۹ نفر دارند انتخابات الكترونيكي برگزار مي‌شود.
 
حميد رسايي باز هم رد صلاحيت شد


به نظر مي‌رسد خيز حميد رسايي براي تصاحب كرسي مينو خالقي در بهارستان از همين ابتدا با ناكامي مواجه شده است. يك منبع آگاه به ايلنا خبر داده هيات اجرايي حوزه انتخابيه اصفهان، صلاحيت حميد رسايي را رد كرده است. اين در حالي است كه اين نماينده مجلس نهم در انتخابات هفتم اسفند هم كه از حوزه تهران ثبت نام كرده بود، ابتدا از سوي هيات‌هاي اجرايي رد صلاحيت شد و شكايت و اعتراضش هم در شوراي نگهبان كارساز نشد. پس از آنكه مينو خالقي، منتخب سوم حوزه انتخابيه اصفهان از سوي شوراي نگهبان رد صلاحيت شد، براي انتخابات ميان‌دوره‌اي از اين حوزه انتخابيه ثبت‌نام كرد.