نبرد دیپلماتیک بر سر برجام

پوتین و مکرون تلفنی گفت‌وگو کردند نبرد دیپلماتیک بر سر برجام شرق: رایزنی، سفر و مأموریت درباره  برجام ادامه دارد. تلاش برای حفظ برجام از یک سو و تلاش برای یارگیری از رهبران کشورهای مختلف علیه ایران و برجام در دیگر سو، همچون دو خط موازی پیش می‌رود. 
درحالی‌که مایک پمپئو، وزیر خارجه جدید ایالات متحده آمریکا، در سفر به خاورمیانه در حال رایزنی‌های ضدایرانی است، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در حال رایزنی برای حفظ این توافق است. روز گذشته، کاخ کرملین در بیانیه‌ای از تماس تلفنی رؤسای‌جمهور روسیه و فرانسه خبر داد که آنها در این تماس از حفظ برجام خبر دادند. مکرون که هفته گذشته سه روز میهمان ترامپ در واشنگتن بود، عصر یکشنبه نیز با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، تماس تلفنی داشت و در این تماس بر حفظ برجام تأکید کردند. اما رئیس‌جمهوری ایران در این تماس تأکید کرد که اگر آمریکا در موعد 22 اردیبهشت نیز برجام را تمدید کند، اما به همین رویه ضدبرجامی خود ادامه دهد، ایران این وضعیت را تحمل نخواهد کرد. مکرون تأکید کرد که بهتر است ایران نیز در این توافق باقی بماند. 
 به گزارش ایلنا به ‌نقل از رویترز، پوتین و مکرون نیز در یک تماس تلفنی بر نیاز به حفظ کامل اجرای توافق هسته‌ای تأکید کردند. درعین‌حال مکرون در توییتی درباره  این تماس نوشت که در این تماس با پوتین بر این نکته تأکید کردند که ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد، همچنین باید به راه‌حلی در مورد سوریه و منطقه دست پیدا کنیم. 
امانوئل مکرون در واشنگتن چارچوبی مبتنی بر چهار محور را در مورد ایران پیشنهاد داد که روز یکشنبه جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، گفته رئیس‌جمهوری آمریکا این چهار محور را مدنظر قرار خواهد داد. چارچوب مدنظر مکرون شامل چهار محور است: «اول، از هرگونه فعالیت هسته‌ای ایران تا سال ۲۰۲۵ جلوگیری شود. این امر به دلیل وجود برجام محقق شده است. دوم، حصول اطمینان از اینکه ایران در بلندمدت نیز فعالیت هسته‌ای نخواهد داشت. سوم، متوقف‌کردن فعالیت‌های موشکی بالستیک ایران در منطقه است و چهارم، فراهم‌کردن شرایط برای یک راه‌حل سیاسی به منظور مهار ایران در منطقه شامل یمن، سوریه، عراق و لبنان».


مذاکره در اسرائیل و اردن 
هم‌زمان با این مذاکرات و رایزنی‌ها، مایک پمپئو در ادامه سفر خاورمیانه‌ای‌اش به اسرائیل و اردن سفر کرد و در این دو مقصد نیز مثل ریاض علیه ایران و برجام سخن گفت. 
به‌گزارش ایسنا به ‌نقل از رویترز، مایک ‌پمپئو در کنفرانس خبری در تل‌آویو گفت: دولت ترامپ برخلاف دولت‌های قبلی آمریکا راهبرد جامعی درباره ایران برای برخورد با تهدیدهای مختلف تهران ازجمله تهدیدهای غیرهسته‌ای دارد. وی مدعی شد: آمریکا به‌شدت نگران اقدامات ایران در خاورمیانه و متعهد به پایان‌دادن به نفوذ بدخواهانه ایران در سوریه است. 
درحالی‌که وزیرخارجه آمریکا میهمان نخست‌وزیر رژیم اسرائیل بود، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا با نتانیاهو تلفنی صحبت کرد. به گزارش پایگاه خبری هیل، کاخ سفید اعلام کرد ایران یکی از اصلی‌ترین محورهای این رایزنی بوده است. کاخ سفید با انتشار این خبر مدعی شد که دو طرف درباره چالش‌ها و تهدیدات کنونی در منطقه خاورمیانه به‌ویژه مشکلات ناشی از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران رایزنی کرده‌اند. 
مایک پمپئو در کنفرانس خبری مشترک با همتای اردنی خود نیز از مذاکره درباره برجام خبر داد و مدعی شد: کشورهای ما هر دو (آمریکا و اردن) می‌دانند که تهدید ایران علیه منطقه است. 
به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری وزارت خارجه آمریکا، پمپئو مدعی شد: کشورهای ما هر دو (آمریکا و اردن) می‌دانند که تهدید ایران علیه منطقه است. صبح امروز (دوشنبه) درباره چگونگی برخورد و مقابله بهتر با نفوذ ایران و فعالیت‌هایش در منطقه گفت‌وگو کردیم. وی در این کنفرانس که به همراه وزیر خارجه اردن در امان، پایتخت اردن، برگزار شد به مذاکرات دو طرف درباره برجام نیز اشاره کرد. 
واکنش سخنگو 
اظهارات پمپئو در ریاض واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه ایران را برانگیخت. به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در واکنش به اظهارات ضدایرانی پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری با وزیر خارجه عربستان‌ سعودی در ریاض گفت: آنچه که وزیر امور خارجه آمریکا به‌عنوان شراکت این کشور با عربستان از آن نام می‌برد، شراکتی در جهت بی‌ثبات‌سازی، جنگ و تقویت هرچه بیشتر رقابت‌های تسلیحاتی و افراط‌گرایی مبتنی بر ماجراجویی‌های برخی از سیاست‌مداران بی‌تجربه و جنگ‌افروز عربستان ‌سعودی بوده که تاکنون نیز آثار و نتایج مخربی همچون تداوم خشونت، خصومت و بی‌اعتمادی بین کشورهای منطقه، بحران‌های فرسایشی، ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه به دنبال داشته و مادامی که این شراکت نامقدس توسعه‌طلب وجود داشته باشد، ملت‌های منطقه به‌سختی طعم امنیت، آرامش و توسعه انسانی و اقتصادی را خواهند چشید. وزیران خارجه آمریکا و عربستان با نگاهی به وضعیت اسفبار انسانی در یمن و افراط‌گرایی و تروریسم در منطقه، معنا و نتیجه مشارکت ادعایی دو کشور را درخواهند یافت. 
وی افزود: آنچه  وزیر امور خارجه آمریکا درباره حضور و نقش جمهوری اسلامی ایران در برخی از کشورهای منطقه مطرح کرده،  ادعاهایی تکراری، پوچ و بی‌اساس است؛ حضور مستشاری جمهوری اسلامی ایران در دو کشور همسایه به درخواست دولت‌های قانونی آنان و در راستای مبارزه با تروریسم در منطقه بوده و تا زمانی که دولت‌های مزبور برای مبارزه با تروریسم به آن نیاز داشته باشند، این کمک‌ها ادامه خواهد یافت. سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادعای دخالت کشورمان در یمن نیز گفت: آنچه به‌غلط و از سر کذب پیرامون یمن تکرار شده، موضوعی نادرست است که تنها با هدف انحراف افکار عمومی بین‌المللی از جنایاتی که از سوی عربستان‌ سعودی در تجاوز به این کشور به صورت روزانه مرتکب می‌شود، صورت می‌گیرد و صرفا ادعایی خام و بی‌ارزش برای استمرار جنگ‌افروزی عربستان و تجاوز به یمن و تداوم حضور مخرب و بی‌ثبات‌کننده قدرت‌های خارجی در منطقه است. 
 ادامه این موضوع قابل‌تحمل نخواهد بود
معاون وزیر امور خارجه ایران نیز روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا گفت: احتمال بازگشت به دوران قبل از برجام هم ممکن است به وجود بیاید. 
سیدعباس عراقچی درباره  وضعیت برجام و اینکه در صورت خروج آمریکا از برجام چه برنامه‌ای در دستور کار دارید، اظهار کرد: در هر دو صورت که آمریکا از برجام خارج شود یا نشود، ادامه این موضوع قابل‌تحمل نخواهد بود و تدابیر ویژه‌ای در نظر داریم. برای همه سناریوها گزینه‌های خودمان را آماده کردیم. 
معاون وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال بازگشت به پیش از برجام وجود دارد، تصریح کرد: هر احتمالی وجود دارد.