جدول افزایش 14 درصدی دریافتی کارگران

شورای عالی کار در ایستگاه پایانی تعیین مزد 96 کارگران، حداقل دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار را با 14.5 درصد افزایش، 930 هزار تومان تعیین کرد. بدین ترتیب مجموع دریافتی کارگران با 14 درصد افزایش (با احتساب سایر مزایا)، حداقل یک میلیون و 130 هزار تومان به تصویب رسید. بالاخره مذاکرات تعیین مزد 96 کارگران نتیجه داد و پس از 13 ساعت مذاکره، بامداد دیروز، دود سفید از محل مذاکرات نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت بلند شد.بر این اساس، تسنیم گزارش داد که شورای عالی کار، حداقل دستمزد ماهانه کارگران برای سال آینده را با 14.5 درصد افزایش نسبت به سال جاری، 930 هزار تومان تعیین کرد. در صورت جلسه این شورا آمده است که حداقل مزد روزانه در سال 96، 30 هزار و 997 تومان خواهد بود. اما دستمزد سایر سطوح مزدی (بالاتر  از حداقل دستمزد)، به میزان 12 درصد آخرین مزد (ثابت یا مبنا) سال 95 به اضافه روزانه 677 تومان، افزایش می یابد.
افزایش 70 درصدی نرخ پایه سنوات
شورای عالی کار، نرخ پایه سنوات کارگران در سال 96 را روزانه 1700 تومان تعیین کرد تا بدین ترتیب این رقم 70 درصد نسبت به سال 95 افزایش داشته باشد. این نرخ شامل کارگران دارای قرارداد دائم و موقتی خواهد بود که مشمول قانون کار هستند، دارای یک سال سابقه کار بوده و یا یک سال از دریافت آخرین پایه (سنوات) آنان در همان کارگاه گذشته باشد و همچنین اعم از این است که حق سنوات یا مزایای پایان کار خود را تسویه حساب کرده باشند یا نه.در صورتجلسه شورای عالی کار آمده است که نرخ پایه سنوات کارگران مشمول طرح‌های طبقه بندی مشاغل برای گروه یک، مبلغ مذکور و سقف آن در گروه 20 به‌میزان 2 هزار و 260 تومان همانند سال گذشته خواهد بود و برای سایر گروه‌ها بر اساس جدول اعلامی اداره کل روابط کار و جبران خدمت اقدام خواهد شد.در خصوص کارگران فصلی نیز  به‌نسبت مدت کارکردشان در سال 95 نرخ پایه سنوات تعلق خواهد گرفت.بر اساس مصوبه شورای عالی کار، مبلغ کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار ماهیانه 110 هزار تومان تعیین شد که نسبت به سال 95 تغییری را نشان نمی دهد. به گزارش تسنیم، هم چنین میزان بن خانوار و حق مسکن نیز مانند سال 95 خواهد بود و تغییری نخواهد داشت. حق مسکن در سال 95، اگر چه در ابتدا 20 هزار تومان پرداخت می شد، اما در آبان ماه، با تصویب شورای عالی کار به 40 هزار تومان افزایش یافت. در صورتجلسه شورای عالی کار تصریح شده است که این مصوبه شامل دانشجویان و دانش آموزانی که در تعطیلات تابستانی در واحدهای مشمول قانون کار شاغل می شوند، نخواهد بود.
افزایش 14 درصدی دریافتی کارگران
اگر چه حداقل دستمزد کارگران به 930 هزار تومان افزایش یافته است، اما هم اینک می توان میزان دریافتی یک کارگر ساده را در حالت های مجرد یا متاهل بدون فرزند، دارای یک و دارای دو فرزند محاسبه کرد.همانگونه که درجدول مقابل مشاهده می شود، مجموع دریافتی ماهانه یک کارگر مجرد یا متاهل بدون فرزند در سال آتی یک میلیون و 131 هزار تومان خواهد بود که نسبت به سال گذشته، 14 درصد افزایش را نشان می دهد.کارگران متاهل دارای یک فرزند، سال آینده ماهانه حدود یک میلیون و 224 هزار تومان دریافتی خواهند داشت که این رقم نیز نسبت به سال 95، 14 درصد افزایش خواهد یافت.دریافتی کارگران متاهل دارای دو فرزند نیز بالغ بر یک میلیون و 316 هزار تومان است که البته نسبت به سال 95، 14.1 درصد افزایش دارد.افزایش 14 درصدی دریافتی کارگران برای سال 96، در حالی صورت می گیرد که نرخ تورم سالانه در بهمن ماه، طبق گزارش مرکز آمار ایران به 6.8 درصد کاهش یافته است. با این حال، پایین نگه داشتن نرخ دستمزد در سال های گذشته موجب شده تا در سال های اخیر، همواره دستمزد کارگران نسبت به تورم، عقب افتادگی داشته باشد.