آذری جهرمی ممنوع‌التصویر شد!

پاسخ صداوسیما به انتقاد وزیر ارتباطات
آذری جهرمی ممنوع‌التصویر شد!
آرمان: برخوردهای سلیقه‌ای در هر بخش، نهاد و سازمانی همواره مورد انتقاد چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قرار داشته است. در واقع روش کار صداوسیما به‌گونه‌ای بوده که انتقاد بخش‌هایی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و اعتدالگرا و در مواردی حتی اصولگرایان را به‌دنبال داشته است. زمانی که این رسانه از پخش مستقیم سخنرانی رئیس‌جمهور نیز خودداری کرد، مشخص شد که تنها دیدگاه‌های خود را وارد کار می‌کند و در برابر موضوعات بیرون از دایره این دیدگاه انعطاف نشان نمی‌دهد، حتی اگر موضوع مورد بحث، سخنرانی رئیس‌جمهور باشد. چنین رفتارهایی صداوسیما را پیوسته در معرض این نظر قرار داده که یک باند سیاسی بر آن احاطه دارد و ایده‌های خود را وارد کار می‌کند و چندان هم به ملی‌بودن این رسانه نظر ندارد. گزینش اخبار، پررنگ کردن حواشی یا عدم انعکاس برخی اخبار مهم تنها بخشی از نقدهای است که به این سازمان وارد می‌شود. بر اساس آنچه که در رسانه‌ها منعکس شد، وزیر ارتباطات به‌دلیل واکنشی که به این سازمان داشته و متعاقب طرح برخی قراردادها با پیمانکاران، مورد غضب مدیران صداوسیما قرار گرفته و ظاهرا این وزیر جوان در لیست ممنوع‌التصویرها قرار گرفته است. خبرگزاری برنا نوشت: یک منبع آگاه خبر ممنوع‌التصویری وزیر ارتباطات را تایید کرد. برخی رسانه‌ها صبح دیروز خبر از ممنوع‌التصویری محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دادند. گفتنی است که پس از اعتراض جهرمی به موضوع صوت و تصویر فراگیر و افشای جزئیاتی از قراردادهای صداوسیما با پیمانکاران، علی‌ عسکری رئیس صداوسیما در ابلاغی به معاونت سیاسی و بخش خبر، دستور داد هرگونه پخش اخبار از وزیر ارتباطات و وزارت ارتباطات صرفا با هماهنگی معاونت مربوطه صورت پذیرد. پس از اعتراض وزیر ارتباطات به موضوع صوت و تصویر فراگیر و افشای جزئیاتی از قراردادهای صداوسیما با پیمانکاران ممنوع‌التصویر شده است. این خبر هنوز به‌طور رسمی از سوی صداوسیما رد یا تایید نشده است.
واکنش کوبنده؛ ممنوع‌التصویری!


محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات پیش از این به طرح مجلس برای دادن مسئولیت صدور مجوز و مقررات صوت و تصویر در فضای مجازی به صداوسیما انتقاد کرده بود و همچنین در توئیتی نوشت: ضمن احترام به‌نظر جمعی برخی از نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصویب قانون اختیارات صوت و تصویر فراگیر برای صداوسیما بدون ذکر تعریف دقیقی از مصادیق صوت و تصویر مانع بزرگی در تحقق لایه‌های خدمات و محتوای شبکه ملی اطلاعات خواهد بود. گفته می‌شود این اظهارات وزیر محترم ارتباطات باعث صدور دستور ممنوع‌التصویری بوده است.
فربه‌تر شدن؛ ناکارآمدی
سهیل مظلوم، تحلیلگر حوزه فناوری اطلاعات، در گفت‌وگو با «شهروند» کمترین پیامد تصویب چنین طرحی را اعمال خط قرمزها و ممیزی‌های صداوسیما در تولید محتوای فضای مجازی دانسته و گفته است: «صداوسیما با ۱۳ شبکه و بودجه‌ای نزدیک به ۱۵۰۰‌میلیارد تومان که بودجه‌ای نزدیک به برخی وزارتخانه‌هاست، نتوانسته جلوی ریزش مخاطبان خود را بگیرد و این مساله فقط موجب فربه‌تر شدن و ریزش مخاطبان شرکت‌های ایرانی تولید محتوا و گرایش مردم به محتوای خارجی می‌شود». محمدجواد آذری جهرمی، گفته بود: «صداوسیما اعتقاد دارد به‌دلیل آنکه پخش تلویزیونی (برودکست) براساس قانون اساسی به‌صورت انحصاری در اختیار این سازمان است، در فضای مجازی (برودبند) نیز باید این ظرفیت برای آنها فراهم باشد؛ همچنین مدعی‌اند هرگونه پخش صوتی و تصویری در فضای مجازی باید تحت مدیریت و نظارت و مقررات این سازمان انجام شود». آذری جهرمی گفته بود: «البته درباره عبارت صوت و تصویر فراگیر اشاره ‌شده در طرح پیشنهادی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، اگر ناظر به تلویزیون باشد، به‌دلیل الزامات قانونی خدشه‌ای به آن وارد نیست، اما اکنون مدیران صداوسیما تفسیری فراتر نسبت به این موضوع دارند و حتی برخی مواقع در مراجع قضائی نسبت به فعالان بخش خصوصی فعال در این عرصه نیز شکایت‌هایی را مطرح می‌کنند».