کابینه تغییر نمی‌کند

گروه سیاسی- سخنگوی دولت روز گذشته در جمع اصحاب رسانه حاضر شد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد‌. محمدباقر نوبخت در نشست خبری خود درباره انتقاد رییس‌جمهور از برخی وزرا و احتمال تغییر اعضای کابینه دوازدهم اعلام کرد که چنین‌ موضوعی در دولت مطرح نیست و رییس‌جمهور تنها توقعات خود را از وزرا مطرح کرده است‌. وی همچنین درباره حضور محمود حجتی وزیرجهادکشاورزی به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی ریاست بر شهرداری تهران گفت: دولت راضی نیست یکی از وزرای خوب خود را از دست بدهد‌. محمدباقر نوبخت همچنین در پاسخ به گلایه مسافران درباره عدم پرداخت ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی از سوی بانک‌‌‌ها عنوان کرد که بانک باید این ارز را پرداخت کنند و در صورت عدم پرداخت دولت با چنین رفتارهایی برخورد خواهد کرد‌.
رییس‌جمهور توقع دارد مدیران از اقدامات خود دفاع کنند
نوبخت درباره انتقاد رییس‌جمهور از برخی مدیران و اینکه آیا این نقدها زمزمه تغییر برخی از آنها است، گفت‌: برخی ممکن است نگران باشند که کاری انجام نشود و برخی به دلیل توانایی‌ها در مهار مشکلات ممکن است بگویند نگران نباشید. ما با برنامه‌های خود می‌توانیم مشکلات را حل کنیم‌. ما در هیات دولت افرادی را داشتیم که می‌گفتند مشکلات را حل می‌کنند ولی شش ماه بعد مشاهده ‌کردیم که اتفاقی نیفتاده است‌. وی افزود‌: آقای رییس‌جمهور بسیار زیرک است و از مدیران خود شناخت دارد و اگر نیازی به تغییر و اصلاح باشد در هر شرایطی آن را انجام می‌دهد که این رفتار ناشی از تعهد اخلاقی رییس‌جمهور است و باتوجه به پیمانی که سال گذشته با مردم بسته‌ است، پیگیر مطالب است‌. نوبخت با بیان اینکه مشکلات زیاد است و باید برطرف شود، تاکید کرد‌: در حال حاضر هم اطلاعی ندارم که تغییراتی در کابینه در حال رخ دادن باشد‌. سخنگوی دولت اضافه کرد‌: در حال حاضر چنین موضوعی مطرح نیست و رییس‌جمهور توقع دارد مدیران معتقد و مصمم به کار باشند و از اقدامات خود دفاع کنند و مدیران متحول و مسوولیت‌پذیر را می‌پسندند‌. نوبخت همچنین گفت‌: آنقدر مشکلات از ابتدای روز در مباحث داخلی و خارجی وجود دارد که اگر روحیه و انگیزه نداشته باشیم خودمان زمینگیر می‌شویم و همه مردم را دچار مشکل می‌کنیم‌.
دولت نمی‌خواهد حجتی را از دست بدهد


محمدباقر نوبخت در ادامه نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا رییس‌جمهور موافق انتخاب یکی از وزرای به عنوان شهردار تهران است و آیا هر فردی برای شهرداری انتخاب شود در جلسات دولت حضور می‌یابد، اظهارداشت‌: افزود‌: ما به اعضای شورای شهر اعتماد داریم، آنها انسان‌های فهیم و صاحب تجربه هستند و هر کسی را انتخاب کنند دولت با شهردار منتخب همکاری می‌کند‌. وی تاکید کرد‌: انتخاب درست آنها را در آینده شاهد خواهیم بود‌. سخنگوی دولت ادامه داد‌: محمود حجتی وزیری لایق، شایسته و صادق و یکی از افراد آینده‌نگر است که بخش کشاورزی را خوب تشخیص می‌دهد، پس طبیعی است که دولت راضی نباشد چنین فردی را از دست بدهد‌. نوبخت خاطرنشان کرد‌: افراد شریفی در لیست نامزدهای شورای شهر برای شهرداری تهران حضور دارند و باید توجه داشت که قوت بخشیدن به شهرداری باعث ضعف در قوه مجریه نشود‌. وی یادآور شد‌: حضور شهردار در جلسات هیات وزیران موید این موضوع است که علاقه‌مند هستیم با منتخب شورا همکاری داشته باشیم اما این باعث نمی‌شود که چون شهردار حضور موثری در هیات وزیران دارد ما در حوزه اختیارات شورا دخالتی داشته باشیم‌.
خروج آمریکا از برجام در شاخص‌های اصلی اقتصاد کشور موثر نیست
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به اینکه به نظر می‌رسد فعالیت‌های اقتصادی کشور با توجه به نزدیک شدن به 22 اردیبهشت و تایید مجدد برجام از سوی ترامپ اثرگذار بوده است در این زمینه چه نظری دارید، گفت‌: ممکن است در برخی تصمیم‌های خاص به عنوان متغیر برون‌زا عواملی اثرگذار باشد ولی در همه چیز اثر ندارد ولی ممکن است برخی از رفتارها عده‌ای را هم مرعوب کرده باشد‌. نوبخت یادآور شد‌: بحث اصلی این است که آیا در شاخص‌های اصلی اقتصاد موثر بوده است یا خیر. خوشبختانه شاخص نرخ بیکاری تقلیل یا کاهش و شاخص نرخ اقتصادی بنا به گزارش صندوق بین‌المللی پول افزایش یافته است ولی اینکه اقتصاد را بخواهد تحت تاثیر قرار دهد این طور نیست‌.
وی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود قرارداد خرید هواپیما با ایران فسخ شده است، خاطرنشان کرد‌: تا جایی که مطلع هستم برای خرید هواپیما براساس اجاره به شرط تملیک از سوی وزارت راه و شهرسازی در حال اجراست و در این زمینه موضعی منعکس نشده است‌.
نوبخت در پاسخ به اینکه برخی نمایندگان نسبت به افزایش حقوق کارکنان دولت اعتراضاتی داشتند و افزایش آن را تا سقف 20 درصد اعلام کرده‌اند، افزود‌: براساس تبصره ماده 12 قانون بودجه به‌طور متوسط حقوق کارکنان 10 درصد افزایش می‌یابد‌. وی افزود‌: اجرای این طرح به صورت پلکانی خواهد بود به این معنی که افرادی که حقوق بالا دریافت می‌کنند کمتر از 10 درصد و افرادی که حقوق پایین‌تری دارند بیش از 10 درصد افزایش خواهد یافت‌. سخنگوی دولت تصریح کرد‌: دولت برای این منظور افزایش 6 تا 10 درصدی را انتخاب کرده است‌.
وی درباره گلایه برخی از مسافران درباره عدم پرداخت ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی از سوی بانک‌‌‌ها عنوان کرد‌: حتما باید بانک این ارز را پرداخت کند و اگر غیر از این باشد، ما برخورد می‌‌‌کنیم‌. به هر حال ما در شرایط سختی قرار داریم و باید به صورت شفاف با مردم حرف بزنیم‌. سخنگوی دولت اضافه کرد‌: ما در هواپیمایی نشسته‌ایم که وارد ابر می‌‌شود و می‌‌گویند باید کمربندها را محکم ببندیم، شرایط سخت شده است‌.
نوبخت در پاسخ به این که آیا دولت برنامه‌ای برای کاهش اخذ عوارض دانشجویان دارد، گفت‌: این طرح در طی دو ماه گذشته با اصلاحاتی از سوی مجلس شورای اسلامی مواجه شد‌. وی ادامه داد‌: قصد دولت افزایش مباحث عوارض دانشگاهیان نیست و کارگروهی این موضوعات را به طور منظم رصد می‌کند‌.
سخنگوی دولت در پاسخ به این که در سال‌های اخیر شاهد بازگشت نخبگان از خارج از کشور بودیم ولی طرح موضوعات دو تابعیتی و برخی برخوردها سبب خروج یا نیامدن نخبگان خواهد شد، خاطرنشان کرد‌: در جلسات روسای قوا همواره این موضوعی است که مورد تاکید قرار می‌گیرد‌. نوبخت افزود‌: اگر در مواردی اتفاقی بیفتد اعتمادی نخواهد ماند تا این افراد بخواهند همکاری داشته باشند و دولت همواره جذب نخبگان خارج از کشور را در نظر دارد‌.
سیاستی جز حراج سکه نداریم
نوبخت در پاسخ به اینکه سوداگران ارز این عمل را به سمت سکه کشانده‌اند آیا دولت قصد دارد تا در پرداخت 25 هزار سکه تجدیدنظر کند، گفت‌: فعلا سیاست به جز حراج چیز دیگری نیست و اگر به صورت معقول گفته شود این تعداد است تا نظام‌مند شود‌.
وی در پاسخ به این که برخی از رسانه‌ها به دنبال ایجاد فضای ناامیدی در جامعه هستند چرا دولت نسبت به این برخوردها اقدامی انجام نمی‌دهد، گفت‌: دولت هیچ‌گاه از ابزار نفی استفاده نخواهد کرد‌. سخنگوی دولت ادامه داد‌: اینکه دولت بخواهد برای روزنامه‌ای اقدام خاصی انجام دهد و به آن یارانه تعلق گیرد و برای روزنامه دیگر که یاس را پمپاژ می‌کند نحوه دیگری عمل کند چنین نیست‌. نوبخت افزود‌: انتظار ما از روزنامه‌های متعهد به عنوان یک رسانه این است که احساس مسوولیت کنند و به منافع ملی نگاه داشته باشند‌. وی با یادآوری این که برخی رسانه‌ها به عنوان انقلابی کارهایی را انجام می‌دهند، ادامه داد‌: درحال حاضر تلاش آمریکا و اسراییل این است که بگویند کار نظام تمام و اقتصاد کشور فلج است و موارد منفی را مطرح می‌کنند‌. سخنگوی دولت اضافه کرد‌: منافع ملی را در مباحث خود مخلوط نکنیم و مواضع ملی را از مواضع جناحی جدا کنیم‌.
طرح دولت برای مقابله با تنش آبی
محمدباقر نوبخت پیش از پاسخ به سوال خبرنگاران از اختصاص یک هزار و 600 میلیارد تومان برای مقابله با تنش آبی در برخی شهرها خبرداد و گفت‌: هیات وزیران با تصویب برنامه پیشنهادی گروه ملی آب برای مقابله با تنش آبی برخی شهرها این مبلغ را تخصیص داد‌.
وی افزود‌: 700 میلیارد تومان از این اعتبار از سوی منابع داخلی وزارت نیرو و 900 میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده می‌شود‌. وی ابراز امیدواری کرد با اجرای این برنامه با کمک مردم و کاهش مصرف آب تعادل منابع و مصارف برقرار شود‌.
سخنگوی دولت همچنین در این نشست خبری درمورد وضعیت تراز بازرگانی گفت‌: در یک ماه نخست سال جاری واردات از نظر ارزش دو میلیارد و 529 میلیون دلار و صادرات سه میلیارد و 133 میلیون دلار بود که شاهد افزایش صادرات بر واردات در این مدت بودیم‌. نوبخت اضافه کرد‌: واردات در سال جاری نسبت به سال قبل در مدت مشابه 7/7 درصد از نظر ارزش افزایش داشته است، همچنین صادرات نسبت به سال گذشته از نظر مدت مشابه 15 درصد افزایش نشان می‌دهد‌. وی افزود‌: همچنین تراز کاری یک ماه گذشته برای 15 هزار و 403 فقره اقلام سه میلیارد و 443 میلیون یورو ارز چهار هزار و 200 تومانی تخصیص داده شد‌. رییس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین گفت‌: دولت سه هزار میلیارد تومان هم برای کالاهای اساسی و دارو اختصاص داد‌. نوبخت ادامه داد‌: هر سال در هفته معلم برخی پرداخت‌ها به فرهنگیان و معوقات انجام می‌شد که در دیدار با وزیر آموزش و پرورش اعلام شد حق‌الزحمه امتحانات و خرید خدمت که تاکنون پرداخت نشده با خزانه هماهنگ و از طریق تنخواه واریز شود‌. وی یادآور شد‌: سال گذشته بعداز پرداخت‌ها گفته شد که 98 میلیارد تومان حق‌الزحمه فرهنگیان باقی مانده است که در این زمینه مسوولان وقت به دلیل تاخیر در پرداخت توبیخ شدند و این معوقات به‌طور بک جا پرداخت شد‌.