نتیجه بالاگرفتن بحران در سوریه، شرارت‌ صهیونیست‌ها را در پی دارد شام در خاکستر

همدلی|گروه سیاسی ـ شامگاه دیروز انفجاری مهیب شهرهای حماه و حلب را به لرزه درآورد. خبرگزاری ایسنا نوشت مقرهای نظامی ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمان در حومه حلب و حماه مورد حملات‌ موشکی قرار گرفت. اما هنوز آمار دقیقی از اینکه قربانیان از کجا و به کدام گروه وابسته اند منتشر نشده است. به صورت کلی اشاره شده است که هم پیمانان سوریه از قربانیان این حملات بوده اند
ازاین رو با توسل به گزارش ها و منابع خبری که در پی می آیند
می توان به آخرین صحبت های لیبرمن وزیر دفاع اسراییل گریزی زد که هشدار داده بود در صورت هرگونه تهدیدی پایگاه های نظامی ایران در سوریه را مورد حمله قرار خواهد داد. گاردین نوشت، این حمله برخاسته از تنش بین ایران و رژیم اسراییل است که از اوایل ماه اخیر پس از حمله هوایی به پایگاه هوایی T4 در شهر حمص ایجاد شد. این حمله 7 کشته برجای گذاشت و روسیه آن را به رژیم اسراییل نسبت داد اما از سوی مقامات اسراییلی مورد تایید واقع نشد و در خصوص مسئولیت احتمالی خود سکوت کرد. رژیم اسراییل
چندی پیش مستقیما به اعمال اقدامات خود در آینده اشاره کرد و پایگاه های موشکی در سوریه را مورد حمله قرار داد.


اما سوال این است که آیا این تحریکات نظامی، دولتمردان هوشیار را وادار به واکنش خواهد کرد یا آنان با توجه به شرایط کنونی ایران و جهان، مدبرانه از اینگونه اقدامات بی اساس گذر خواهند کرد و
انگیزه های شرورانه رژیم اسراییل را بی اثر خواهند گذاشت.
خبرگزاری ایسنا صبح روز دوشنبه 10 اردیبهشت خبر حمله را به روز رسانی کرد و رویترز اعلام کرد بر اثر شدت حملات و انفجارها، زلزله‌ای به توان ۲.۶ درجه ریشتر در سوریه ثبت شده است. در حالی که گزارش‌ها از سوریه حاکی از کشته شدن شماری از نیروهای ایرانی در حمله موشکی یکشنبه شب به یک پایگاه نظامی سوریه است، رسانه‌های داخلی در همان روز کشته شدن نیروهای ایرانی در این حملات را تکذیب کردند. خبرگزاری تسنیم، ضمن «تکذیب شهادت نیروهای ایرانی»، به نقل از «فرمانده فاطمیون»، کشته شدن نیروهای این لشگر در سوریه را رد کرد. تسنیم، به نقل از فرمانده این نیرو افزود که «پایگاه این لشگر در نزدیک شهر حلب سالم است».
در همین حال شبکه المیادین و سایر رسانه‌های سوریه در لبنان از وقوع حملات موشکی خبر دادند اما به تلفات و آسیب وارده احتمالی اشاره نکردند. نهاد دیده‌بان حقوق بشر سوریه ساعاتی پس از این حمله موشکی گزارش داده بود که اکثر ۲۶ کشته در حملات موشکی شامگاه یکشنبه به پایگاه‌های ارتش سوریه، نیروهای اعزامی از ایران بودند.
دیده‌بان حقوق بشر سوریه، که از لندن رخدادهای جنگ داخلی هفت ساله سوریه را رصد می‌کند، توضیح داده بود که این تلفات نتیجه اصابت موشک به انبار موشک‌های زمین به زمین در پایگاهی در حومه شهر حماه بود.
مقر تیپ ۴۷ ارتش سوریه، در حومه شهر حماه، پیشتر به عنوان یکی از مراکزی که نیروهای اعزامی از ایران که در آن جذب می شوند، شناخته شده است. شماری از موشک‌ها در حملات یکشنبه شب به اطراف فرودگاه نظامی نیرب در حلب اصابت کرده بود.
ارتش سوریه بعد از مدت زمانی کوتاه، بامداد دوشنبه وقوع حملات به پایگاه‌ها را تایید کرد و منبع شلیک موشک‌ها را «پایگاه‌های آمریکایی و انگلیسی» واقع در شمال اردن نامید. اما در حالی که دیده‌بان حقوق بشر سوریه از احتمال انتساب حمله یکشنبه‌شب به اسرائیل سخن گفته است، مقام‌های اسرائیلی در این باره سکوت کرده‌اند و رسانه‌های این رژیم نیز این حملات را صرفاً به نقل از رسانه‌های عربی و سوری بازتاب داده‌اند. سرهنگ جاناتان کن ریکاس سخنگوی ارتش رژیم اسراییل به رویترز گفت: «در حال حاضر نظری درباره حمله شبانگاه یکشنبه در خاک سوریه ندارم». وی از اظهار نظر بیشتر در این باره خودداری و بازتاب گزارش ها از خبرگزاری‌ها را تایید نکرد.»
گفتی است که رویترز صحت کل اظهارات را در این مورد تایید نکرد.
جنجال ها دیپلماتیک
حملات جدید به پایگاه‌های سوریه در شرایطی صورت گرفته که مایک پمپئو، وزیر خارجه جدید آمریکا، در ادامه سفر منطقه‌ای خود، شامگاه یکشنبه در تل‌آویو با نتانیاهو، و با محوریت «تهدیدهای ایران در منطقه» و توافق هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد.
ساعتی بعد از آن، کاخ سفید نیز اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، با نتانیاهو گفت‌وگوی تلفنی داشته است.
در تازه‌ترین تحول در خصوص رخدادهای مرتبط با سوریه، رسانه‌های صهیونیست ظهر دوشنبه گزارش دادند که وزیران عضو کابینه امنیتی اسرائیل، به نشست اضطراری و فوری فرا خوانده شده‌اند. از وزارت دفاع در تل‌آویو، به عنوان محل تشکیل این نشست یاد شده است.
نشست «غیر عادی» کابینه این رژیم در حالی برگزار می شود که لیبرمن، از سفر به آمریکا و دیدار با مقام‌های ارشد آمریکایی به اسرائیل بازگشته است. ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، پنجشنبه در کنگره آمریکا و همچنین بلافاصله در دیدار با لیبرمن در مقر پنتاگون، بروز درگیری میان اسرائیل و ایران، بر سر حضور نظامی ایران در سوریه، را بعید ندانست. متیس افزوده بود «می‌تواند تصور کند که این درگیری چگونه آغاز می‌شود اما نمی‌تواند حدس بزند که دامنه آن تا کی و به کجا کشیده می‌شود».
در این میان، رهبر معظم انقلاب و فرمانده کل قوای جمهوری اسلامی ایران، پیش از ظهر دیروز در دیدار با هزاران کارگر در آستانه روز کارگر، گفتند: «من در چند سال قبل، و در زمان رئیس‌جمهور دیگر آمریکا، که همانند رئیس‌جمهور فعلی، بداخلاق و هجوگو بود، گفتم که دوران بزن و در رو گذشته است».
از سوی دیگر، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، نیز پیش از ظهر دوشنبه در سخنانی در دمشق، که نخستین واکنش غیرمستقیم او به رخدادهای ساعات قبل در کشورش بود، گفت «افزایش تجاوز به سوریه و انتقال کشورهای متجاوز به مرحله متجاوز مستقیم، پس از شکست مفتضحانه مزدوران و عوامل آلت دست آنها، عزم مردم سوریه را برای نابودی انواع تروریسم و پایبندی به حق خود در ترسیم آینده کشورشان راسخ‌تر می‌کند».
به گزارش سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، بشار اسد این سخنان را در دیدار با علاء‌‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، که به دمشق رفته است، بیان کرد.
بروجردی در حالی، ساعاتی پس از حملات سنگین موشکی به سوریه، برای دیدار با بشار اسد به دمشق رسیده که تنها یک روز پس از حمله منتسب به اسرائیل در بیستم فروردین، علی‌اکبر ولایتی مشاور رهبر انقلاب نیز برای حضور در یک اجلاس اسلامی در دمشق، با بشار اسد دیدار کرد. آقای ولایتی در آن زمان گفت که اقدام اسرائیل «نمی‌تواند بی‌پاسخ بماند».
جنگ در منطقه به نفع هیچکدام از طرف‌های درگیر نخواهد بود
فریدون مجلسی دیپلمات پیشین ایران و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «همدلی» ضمن اشاره به اینکه، معلوم نیست کشته شدگان سوریه‌ای یا غیر سوریه‌ای باشند یا همان نیروهای مستشاری، گفت: «بدون شک تنها کسانی که در این بازی بازنده هستند کشورهای منطقه خواهند بود».
این دیپلمات پیشین در پاسخ به این سوال که واکنش همکاران سوریه به این حمله موشکی اسرائیل چه خواهد بود گفت: « اولا اگر قرار به این باشد که همکاران سوریه به حملات موشکی اسرائیل واکنش نشان بدهند به نفع روسیه خواهد بود تا ایران».
فریدون مجلسی بر این باور است که: «مناطقی در روسیه وجود دارد که اسرائیلی تبار هستند. همچنین روسیه یکی از هم‌پیمانان اسرائیل در جریان بحران نفتی و مراودات تجاری با آنها دارد. بدون شک اگر وارد جنگ شوند روسیه اسرائیل را تنها نخواهد گذاشت. در این میان تنها کشورهای منطقه ضرر خواهند کرد». البته واکنش‌های مقامات ایران در مورد «از میان بردن اسرائیل» نقش به سزایی در اقدامات اخیر اسرائیل دارد. چرا که اسرائیل منتظر چنین روزی نخواهد نشست و نسبت به اقدامات ایران در منطقه واکنش نشان خواهد داد. اما در اینکه اگر بین کشورهای منطقه درگیری صورت گیرد، به طور قطع یک فاجعه رخ خواهد داد که به نفع هیچ کدام نیست. بدون شک روسیه با وارد شدن ایران در این جنگ خوشحال می شود. چون روسیه در جریان جنگ ایران و عراق همین نقش را بازی کرد و تنها به فروش اسلحه و تسلیحات نظامی خود به طرفین درگیری پرداخت. به نوعی در پی خالی کردن جیب طرفین درگیری بود. مجلسی درباره سیاست‌های آمریکا و به خصوص ترامپ در جریان این حملات موشکی گفت: «با توجه به روحیه کاسب‌کارانه ترامپ باید گفت که رئیس جمهور آمریکا سیاست های سفت و سخت خود را با هزینه دیگران پیاده می‌‎کند. مثال و مصداق مهم آن عربستان سعودی است. بنابراین به هیچ وجه به صورت مستقیم وارد منطقه نخواهد شد».
سایر اخبار این روزنامه
هاشمی: بودجه فرهنگی شهرداری خرج مداحان و پخت آش می‌شود برجام کلاف‌های تودرتویی است که ترامپ قادر به پاره کردن آن نیست حکومت‌ها باید درهای خود را به روی اقتصاد جهانی بگشایند رهبر انقلاب در دیدار با کارگران و کارآفرینان بر رفع دو مشکل بزرگ اهالی صنعت کشور تاکید کردند سه روز پس از نمایش بی‌مزه موش‌های شیرنما در عربستان، واکنش‌های منفی به این حقارت و توهین علیه پرچم ایران همچنان ادامه دارد نتیجه بالاگرفتن بحران در سوریه، شرارت‌ صهیونیست‌ها را در پی دارد شام در خاکستر حمیدرضا در آستانه اعدام؛ قصاصی که بخشیده شد و دیه‌ای که وجود ندارد تقاضای نجات، لطفا کمک کنید یادمانی برای معلم ردیف موسیقی و الگوی رفاقت در هجدمین سال خاموشی صدای نورانی سروستان یادمانی برای معلم ردیف موسیقی و الگوی رفاقت در هجدمین سال خاموشی صدای نورانی سروستان دستور قضایی فیلتر تلگرام صادر شد دستور قضایی فیلتر تلگرام صادر شد افکار عمومی را در یابیم