کاهش 40 درصدی مصدومان چهارشنبه سوری

« اورژانس» از 2351 مصدوم و 2 فوتی در کشور خبرداد
کاهش 40 درصدی مصدومان چهارشنبه سوری

در حالی که انتظار می‌رفت آیین چهارشنبه سوری امسال کم فروغ‌تر از سال های قبل برگزار شود اما بازی با مواد محترقه آتشزا موجب مرگ دو نفر در تهران و اصفهان و مصدومیت شمار قابل توجهی از شهروندان شد. با این حال سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اعلام کرد که چهارشنبه‌سوری 95 کم‌حادثه‌ترین چهارشنبه‌سوری در سال‌های اخیر بوده است.


به گزارش ایسنا، رصد آمار تماس ها با سامانه 110 نشان می دهد که در چهارشنبه سوری سال 95 نسبت به سال گذشته ، تماس های مرتبط با چهارشنبه سوری 15 درصد کاهش داشته است.آمارها نیز نشان می‌دهد امسال در رخدادی کم سابقه شمار مصدومان چهارشنبه سوری در تهران در مقایسه با سراسر شهرهای کشور کاهش قابل توجهی داشته است که آتش‌نشانی تهران علت آن را پیوستن بسیاری از مردم به پویش‌های متعددی می‌داند که از چند روز پیش برای ادای احترام به شهدای آتش‌نشان از سوی رسانه‌ها و هنرمندان آغاز به کار کرده و شهروندان را به برگزاری آیین چهارشنبه سوری سنتی و منع استفاده از مواد محترقه دعوت کرده بود. با این حال در شهرستان ها شمار مصدومان و شدت آسیب‌ها چشمگیر بود. از سوی دیگر سرپرست اورژانس کشور اعلام کرده که در آخرین چهارشنبه آخر سال کل مراجعات اورژانس کشور ۲۳۵۱ نفر بوده است که این تعداد نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته ۴۰درصد کاهش داشته است اما تاکنون دو نفر از مصدومان شب چهارشنبه سوری فوت شده و ۴۲۲ نفر همچنان در بیمارستان بستری‌اند.
سیدجلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حوادث ناشی از چهارشنبه سوری امسال در تهران می‌گوید: حوادث چهارشنبه‌سوری دو بخش است، یکی حوادث قبل از شب چهارشنبه‌سوری که از حدود دو ماه قبل از این شب آغاز می‌شود و دیگری حوادث شب چهارشنبه‌سوری اما حوادث قبل از فرا رسیدن چهارشنبه‌سوری معمولاً شدت و آسیب بیشتری دارد که خوشبختانه امسال تا پیش از چهارشنبه‌سوری حتی یک مورد حادثه ناشی از انفجار مواد محترقه و هر نوع حادثه مرتبط با چهارشنبه‌سوری در تهران نداشتیم، این در حالی است که تا پیش از امسال رکورد کمترین حادثه پیش از چهارشنبه‌سوری در پایتخت مربوط به سال گذشته با 22 مورد حادثه بود.
ملکی می‌افزاید: در همین حال آمارهای اولیه حاکی از کاهش حجم عملیات‌ و حوادث در این شب بود، به‌طوری که در سطح شهر تهران تنها دو مورد حادثه انفجار گزارش شد که بلافاصله آتش‌نشانان در محل حاضر شدند. یک حادثه در ساعت 18:59 دقیقه سه‌شنبه شب به سامانه 125 اطلاع داده شد و آتش‌نشانان ایستگاه‌های 311 و 48 و گروه نجات 11 به محل حادثه در خیابان اول نیروی هوایی، خیابان عباسی رهسپار شدند که در پی انفجار مواد محترقه، طبقه چهارم یک ساختمان چهار طبقه مسکونی طعمه آتش شد و چهار مرد جوان نیز به شدت آسیب دیدند. حادثه‌ دیگر تنها چند دقیقه پیش از این حادثه در ساعت 18:22 در آدرس خزانه، بخارایی شمالی به سامانه 125 اعلام شد که در پی آن در طبقه دوم یک ساختمان دو طبقه مسکونی قدیمی به هنگام ترقه‌بازی انفجاری رخ داده و در جریان آن دو پسر نوجوان بشدت مصدوم و روانه بیمارستان شدند.
مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور نیز اعلام کرده: به دنبال حوادث چهارشنبه آخر سال، از همان شب ۶۰۰ نفر در بیمارستان‌های کشور بستری شدند که ۴۲۲ نفر همچنان در بیمارستان‌ها بستری هستند. به گفته او حال 6 نفر از مصدومان وخیم است و در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند. سخنگوی اورژانس تهران نیز آخرین آمار مصدومان چهارشنبه سوری در شهر تهران را ۵۱ نفر اعلام کرده که ۲۷ نفر از آنها توسط عوامل اورژانس به بیمارستان اعزام شده‌اند.به گفته او ۲۴ نفر به صورت سرپایی در محل حادثه درمان شده‌اند.در همین حال وزیر بهداشت نیمه شب با حضور در بیمارستان مطهری تهران از مصدومان حوادث چهارشنبه سوری عیادت کرد.
مصــــدومیت یک آتــش‌نشـــان
و تخلیه چشم دو شهروند
اما انفجار مواد محترقه در شهر قدس نیز موجب مصدومیت یک آتش‌نشان از ناحیه چشم شد. مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی شهریار با اعلام این خبر گفت: مهدی جعفری آتش‌نشان شهرقدس در پایان مأموریت هنگام آماده شدن برای بازگشت به ایستگاه آتش‌نشانی بود که در اثر انفجار مواد محترقه مصدوم شد.علی رزاقی گفت:: این ماده محترقه توسط یکی از شهروندان جلوی پای این آتش‌نشان پرتاب شد و در اثر این حادثه همکار من از ناحیه چشم مصدوم
و به بیمارستان فارابی منتقل شد.
 در شهرستان‌های قرچک و شهریار نیز در اثر انفجار مواد محترقه دو مورد تخلیه چشم اتفاق افتاد. رئیس اورژانس بیمارستان امام سجاد(ع) در این باره به مهر می‌گوید: در اثر برخورد مواد محترقه با مردی حدود ۳۵ ساله، به دو چشم وی آسیب جدی وارد شده است؛ علی عباسی ارزنانی گفت: یکی از دو چشمم احتمال بالای تخلیه دارد.
همچنین بر اساس گزارش‌های منتشرشده در مرکز درمانی دارالشفاء قرچک نیز یک جوان که بر اثر انفجار نارنجک دستی مجروح شده و به بیمارستان آمده بود، نیاز به تخلیه چشم دارد. این بیمار پس از انجام مراحل امدادی توسط اورژانس درمانگاه دارالشفاء جهت ادامه درمان به بیمارستان منتقل شد.
در خرم آباد نیز یک مأمور نیروی انتظامی به وسیله پرتاب ترقه دچار پارگی پرده گوش شد. به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی خرم آباد این ترقه از سوی یک فرد موتور سوار جلوی مامور نیروی انتظامی پرتاب شده است. در این حادثه  یک مأمور دیگر از ناحیه پاشنه پا دچار آسیب شده است. در خرم آباد همچنین یک خودرو در اثر مواد محترقه آتش گرفت و چند اصله درخت و سطل زباله  دچار حریق شد و از بین رفتند.
همچنین در تبریز  پرتاب مواد محترقه به داخل خودروی کلانتری 7مصدوم به جا گذاشت. مصدومان این حادثه نیز 7 نفر از سربازان وظیفه گزارش شده‌ که همگی دچار سوختگی و جراحت شده‌اند و در بیمارستان سینا و امام رضا(ع) تبریز بستری هستند. اما مشابه همین حادثه در مشهد نیز اتفاق افتاد و دو مأمور پلیس راهور که به دلیل پرتاب ترقه به داخل خودروی پلیس مصدوم شده بودند به بیمارستان ثامن الائمه ناجا منتقل شدند. رئیس اداره حوادث و مدیریت بحران خراسان رضوی در این باره می‌گوید:حوالی ساعت ۱۱و نیم شب، فردی ترقه دست‌سازی را به داخل ماشین مأموران پلیس راهور که مشغول انجام وظیفه در محدوده بلوار هنرستان بودند پرتاب کرده و باعث ایجاد جراحت  این مأموران می‌شود.
شهرام طاهر‌زاده گفت:این افراد از ناحیه دست و صورت دچار سوختگی شده بودند که پس از انجام درمان‌های اولیه و مساعد شدن حال عمومی، به بیمارستان ثامن الائمه ناجا منتقل شده تا مطابق دستورالعمل‌های این بیمارستان تحت درمان قرار گیرند. در شهر اراک و کرمانشاه نیز بیش از یکصد و 60 نفر در اثر  بازی با مواد محترقه مجروح شدند. در کرمانشاه ۲ نفر از مصدومان سرباز بوده اند که در حین خدمت بر اثر پرتاب مواد منفجره زخمی شدند. همچنین از مجموع 61 مجروح این شهرستان 16 نفر را زنان شامل می‌شوند که در این میان یک کودک سه ساله هم گزارش شده که در اثر اصابت ترقه دچار مصدومیت شده و احتمالاً پزشکان مجبور به تخلیه چشم او شوند،در شهر کرج نیز 47 نفر مصدوم شدند که یکی از آنها نوجوانی ۱۴ ساله است که در مهرشهر دچار قطع عضو از ناحیه مچ پا شده است.