خط قرمز اقتصاد جهان

کنگره سالانه چین با تاکید بر لزوم رشد اقتصادی این کشور به کار خود پایان داد. اقتصاد چین در سال ۲۰۱۶ میلادی و برای نخستین بار طی ۲۶ سال گذشته کندترین رشد را تجربه کرد. با این وجود نخست‌وزیر این کشور در جمع سه هزار شرکت‌کننده در این نشست سالانه برای چین رشد اقتصادی هفت درصدی را پیش‌بینی و اعلام کرد که دولت اجازه نخواهد داد این رقم به کمتر از شش و نیم درصد برسد.
لی کچی یانگ در این نشست همچنین به صراحت از مخالفت خود با استقلال تایوان خبر داد و براصل وجود یک چین واحد تاکید کرد. وی گفت که ما هرگز هیچ‌گونه‌‌ فعالیتی به هر شکل ممکن را برای جدایی تایوان از سرزمین مادری تحمل نخواهیم کرد.
چین ضمن هشدار در مورد اقدامات احتمالی آمریکا برای محدود کردن روابط تجاری با چین، از احتمال دیدار روسای جمهور دو کشور خبر داد. نخست‌وزیر چین در سخنانی به آمریکا علیه آغاز جنگ تجاری علیه چین هشدار داد و در عین حال ابراز امیدواری کرد که دو اقتصاد بزرگ جهان همچنان روابط گسترده و خود را حفظ کنند و به همکاری با یکدیگر ادامه دهند.
لی کچی‌یانگ که در پایان اجلاس کنگره ملی خلق‌- پارلمان چین- در یک نشست خبری شرکت داشت گفت: ما نمی‌خواهیم شاهد شروع جنگ تجاری بین دو کشور باشیم و چنین جنگی باعث منصفانه‌تر شدن روابط تجاری ما نخواهد شد. نخست‌وزیر چین با اشاره به گزارشی که اخیرا منتشر شده، گفت که در صورت وقوع جنگ تجاری با آمریکا، سرمایه‌گذاران خارجی در چین به خصوص شرکت‌های آمریکایی بیش از همه متضرر خواهند شد. دونالد ترامپ، رییس‌جمهور‌ آمریکا، در جریان مبارزات انتخاباتی خود چین را به دنبال کردن سیاست‌های غیرمنصفانه برای افزایش صادرات به آمریکا متهم کرد و این سیاست‌ها را عامل تضعیف صنایع داخلی آمریکا دانست. وی هشدار داد که در مقام رییس‌جمهور‌، در صدد محدود کردن دسترسی چین به بازارهای داخلی آمریکا برخواهد آمد. چنین اقدامی به منزله تغییر در پیگیری سیاست آزادی تجاری خواهد بود که طی چند دهه اخیر مورد تاکید آمریکا بوده است.


پس از انتخاب به ریاست جمهوری، مکالمه تلفنی دونالد ترامپ با رییس‌جمهور‌ تایوان باعث خشم دولت چین شد هر چند ماه گذشته، تماس تلفنی او با شی جین‌پینگ، رییس‌جمهور‌ خلق چین‌ تا حدودی به کاهش تنش در روابط دوجانبه کمک کرد.
نخست‌وزیر چین گفت که به اعتقاد او، هر اختلافی که بین این کشور و آمریکا وجود داشته باشد می‌تواند از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود و نیازی به اقدامات تند نیست که طبیعتا به اقدامات تلافی‌جویانه منجر می‌شود.
اجلاس عمومی کنگره ملی خلق چین‌ که قدرت چندانی ندارد، معمولا هر سال یک بار با حضور حدود سه هزار عضو آن برگزار می‌شود و در بقیه طول سال، کمیته دایم کنگره ملی خلق با حدود یکصد و پنجاه عضو از سوی اجلاس عمومی وظایف قانونگذاری را برعهده می‌گیرد. نقش اجلاس سالانه معمولا از حد شنیدن گزارش مقامات ارشد و تایید برنامه‌های دولت فراتر نمی‌رود.