نمایشگاه با درخواست ناشران به مصلا بازگشت

گروه فرهنگ و هنر: نشست خبری سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح روز گذشته در موسسه نمایشگاه‌‌های فرهنگی برگزار شد. به‌گزارش «وطن‌امروز»، در این مراسم محسن جوادی، رئیس این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، امیرمسعود شهرام‌نیا قائم‌مقام نمایشگاه و یحیی دهقانی معاون اجرایی این دوره حضور داشتند و به تشریح برنامه‌‌های نمایشگاه کتاب امسال پرداختند.
سیاست واگذاری به اصناف را در پیش خواهیم گرفت
محسن جوادی، رئیس نمایشگاه کتاب در ابتدای این نشست اظهار داشت:  طی ماه‌های گذشته براساس ضوابط آیین‌نامه‌های بالادستی و سیاست‌هایی که آقای صالحی چه در زمان معاونت خود و چه الان که متصدی وزارت هستند، عمل کرده‌‌‌‌‌ایم و بر این اساس، بخشی از فعالیت‌‌های نمایشگاه به صنف واگذار شد تا تشکل‌ها و اتحادیه‌ها ادامه‌دهنده مسیر باشند. این سیاست را در آینده نیز تقویت خواهیم کرد و واگذاری‌های بیشتری را شاهد خواهیم بود. ما نیز در کنار این واگذاری، نقش نظارتی و حمایتی را عهده دار می‌شویم. وی در ادامه درباره مکان برگزاری نمایشگاه و تغییرات سال جاری گفت: به‌رغم نگرانی‌هایی که به لحاظ مکان برگزاری این دوره از نمایشگاه داشتیم، از باب اینکه مصلا آماده نیست اما دوستان ما در مصلا و مؤسسه نمایشگاه‌ها همت کردند تا این نگرانی‌ها رفع شود. من خوشبین هستم که امسال نمایشگاه می‌تواند خاطره‌ای برای مخاطبان باقی بگذارد، تمام تلاش‌ ما این بوده که علاوه بر توجه به فضاهای فروشگاهی، فضاهایی برای دید و بازدید اهالی نشر و چاپ در مصلا فراهم شود.
بازار جهانی کتاب تقویت می‌شود


امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام نمایشگاه کتاب نیز در این نشست گفت: نمایشگاه کتاب تهران حاصل کار جمعی همه همکاران است و بنا بر برنامه‌ای که اعلام شده از 12 تا 22 اردیبهشت از ساعت 10 تا 20 در محل مصلای امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد، البته ساعت نمایشگاه قابل تمدید است. وی گفت:‌ مراسم افتتاحیه این دوره از نمایشگاه روز سه‌شنبه 11 اردیبهشت با حضور رئیس‌جمهور برگزار خواهد شد. به گفته شهرام‌نیا، علاوه بر بخش عمومی که در تمام سال‌ها در فضای مسقف بود، بخش اعظمی از گروه آموزشی و کودک به فضای مسقف منتقل شده است، البته بخش ناشران خارجی و بین‌الملل در همان فضای دائمی مسقف تشکیل می‌شود که جزو بخش‌های افزوده‌شده است ولی متأسفانه بخش دانشگاهی و دیجیتال بیرون از فضای مسقف دایر خواهد شد که امیدواریم با ارائه امکانات بیشتر این بخش‌ها نیز به فضای مسقف منتقل شود.
شهرام‌نیا ضمن اشاره به میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه گفت:‌ هیأت 30 نفره از کشور صربستان در ایران حاضر خواهد شد. صربستان در این دوره میهمان ویژه است و تونس شهر میهمان نمایشگاه خواهد بود که از سوی این کشور نیز وزیر فرهنگ یا معاون وزیر فرهنگ این کشور با هیأت 18 نفره به ایران می‌آیند. وی افزود: رئیس نمایشگاه تورین ایتالیا و هیأت 4 نفره از این کشور نیز به مصلای امام خمینی(ره) می‌آیند. همچنین از کشور چین 2 هیأت و از کشورهایی چون آلمان،‌ عمان، مجارستان، اتریش و سوریه شاهد حضور هیأت‌های مختلفی خواهیم بود، البته در بخش بین‌الملل هیأتی از عتبات کشور عراق نیز حضور پررنگی خواهند داشت.
حضور 2050 ناشر داخلی در نمایشگاه
وی به بخش بازار جهانی اشاره کرد و گفت:‌ بازار جهانی نمایشگاه امسال فعال‌تر از سال‌های قبل با بخش جدیدی از حضور تصویرگران فعال خواهد شد و در بخش ناشران داخلی 2050 ناشر حاضر خواهند شد ضمن اینکه ما سراهای اهل‌قلم خواهیم داشت که در بخش‌های داخلی و بین‌الملل 60 برنامه را در قالب سالن‌های کتاب، نما و هنرنما اجرا خواهند کرد، البته آثار 40 هنرمند به مناسبت چهلمین سال انقلاب به نمایش گذاشته خواهد شد.
یحیی دهقانی، معاون اجرایی نمایشگاه کتاب نیز در بخشی از این نشست بیان داشت: 2 سال در شهر آفتاب نمایشگاه کتاب برگزار شد اما همواره در پی محل مناسبی برای این پروژه فرهنگی بودیم ولی ما به خواست خودمان 2 سال به شهر آفتاب رفتیم اما آنچه فکر می‌کردیم نبود. بنابراین با درخواست خود صنف مجدداً به مصلا بازگشتیم و امیدواریم امسال از این بازگشت ناراضی نباشیم.
وی اعلام کرد:‌ 357 هزار عنوان کتاب امسال در بخش داخلی نمایشگاه عرضه خواهد شد اما در بخش خارجی مجموعاً 158 هزار عنوان عرضه می‌شود که در بخش عربی 86 ناشر حضور دارند که 37 هزار و 500 عنوان و در بخش لاتین 46 ناشر حضور دارند که 120 هزار عنوان را عرضه می‌کنند و باید تأکید کرد در این دوره 132 ناشر خارجی به مصلای امام خمینی(ره) می‌آیند و ما 1690 غرفه ارائه کرده‌ایم که البته این رقم قابل افزایش است. دهقانی گفت:‌ 80 ناشر دیجیتال در یک سالن مجزا به مساحت 1200 مترمربع در شمال نمایشگاه جانمایی شده‌اند.
کارت ملی هوشمند و NFC ؛ روش‌‌های جدید خرید کتاب
همایون امیرزاده، سخنگوی نمایشگاه کتاب و رئیس هیات رسیدگی به تخلفات نمایشگاه نیز در این نشست اظهار داشت: تا امروز 152 هزار و 414 نفر موفق شدند بن‌کارت‌های خود را دریافت کنند. امسال برای بالا بردن ضریب ایمنی و پایین آوردن ضرایب تخلف از روش تکمیلی مثل کارت‌های NFC و کارت‌های هوشمند که با همکاری سازمان ثبت احوال محقق شد استفاده کردیم. 10 هزار نفر از اهالی قلم نیز با اعتبار 5/2 میلیارد تومانی شارژ می‌شوند که تقریبا سهم هرکس 250 هزار تومان خواهد بود. وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه تاکنون حدود 150 هزار دانشجو اقدام به ثبت‌نام قطعی جهت دریافت بن کتاب برای خرید از این نمایشگاه کرده‌‌اند و هنوز یک ظرفیت 50 هزار نفری تا سقف تعیین شده (200 هزار دانشجو) باقی مانده، سرنوشت مابه‌التفاوت یارانه مربوط چه خواهد شد؟ گفت: ما از اینکه کل یارانه‌‌های تخصیصی مورد استفاده قرار نگیرد، نه‌تنها نگران نیستیم بلکه از این موضوع استقبال می‌کنیم. امیدواریم یارانه‌‌های باقیمانده را به صورت صحیح در زیرساخت‌‌های حوزه نشر هزینه کنیم.