درگذشت افشین یداللهی؛

محمد تاج‌الدین- خانه سینما شلوغ است. عده‌ای سیاه‌پوش دور برانکارد را گرفته‌اند و اشک می‌ریزند. چند دسته گل، بنر‌های تسلیت، تریبون سخنرانی و عکس علی معلم که گوشه حیاط توی قاب جا خوش کرده است. سخنرانی‌ها شروع شده و جمشید مشایخی حافظ می‌خواند و می‌گوید علی معلم زنده است. همان موقع اما خبری توی گوشی‌ها زنگ می‌زند. باز هم نود و پنج قربانی گرفت. کسی باورش نمی‌شود. شماره می‌گیرند، منتظرند دکتر باز هم گوشی‌اش را بردارد و سلام کند. شاید برایشان شعری بفرستد و بگوید شایعه است. نحسی نود و پنج اما تمامی ندارد. افشین یداللهی هم می‌رود. می‌رود جایی میان ترانه‌هایش. ترانه‌هایی که سال‌ها سرود و سال‌ها خواندیم. هنوز که هنوز است وقتی علیرضا قربانی را می‌بینیم ذهن‌مان می‌رود سمت مدار صفر درجه، تیتراژ پایانی و آنجا که می‌خواند:
وقتی گریبان عدم با دست خلقت می‌درید
وقتی ابد چشم تو را پیش از ازل می‌آفرید
وقتی زمین ناز تو را در آسمان‌ها می‌کشید


وقتی عطش طعم تو را با اشک‌هایم می‌چشید
من عاشق چشمت شدم نه عقل بود و نه دلی
چیزی نمی‌دانم از این دیوانگی و عاقلی
شاعر ترانه‌ها
عباس کیارستمی، داود رشیدی، جعفر والی، فرهنگ شریف، پرویز کلانتری و چندین و چند هنرمند دیگر. 95 خوب با هنرمندان تا نکرد.
حتی در آخرین روزها هم گریبان هنر را چسبیده و رها نمی‌کند. داغ علی معلم هنوز تازه بود که افشین یداللهی هم رفت. سانحه در نیمه‌های شب رخ داد و ماشینی که هیچگاه به مقصد نرسید. افشین یداللهی بامداد چهارشنبه در جاده هشتگرد به تهران تصادف کرد و بر اثر شدت جراحات در‌گذشت. 47 سال برای زندگی شاید کم باشد اما برای سرودن ترانه‌های ماندگار کم نیست.
یداللهی متولد ۲۱ دی‌ماه ۱۳۴۷ در اصفهان و بزرگ‌شده تهران بود. او پزشک اعصاب و روان بود و سال‌ها در کنار حرفه‌اش ترانه‌سرایی هم کرد؛ ترانه‌هایی که آغازش سال 76 بود و همکاری با آهنگسازانی چون شادمهر عقیلی، فواد حجازی و خوانندگی خشایار اعتمادی.
بسیاری او را با سرودن ترانه تیتراژ سریال‌های تلویزیونی می‌شناسند. تیتراژ سریال‌هایی چون شب دهم، میوه ممنوعه، مدار صفردرجه و معمای شاه.
ترانه‌های یداللهی را در خلوت زمزمه می‌کنم
سعید بیابانکی بعد از درگذشت افشین یداللهی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد ترانه‌های او گفت: «خبر بسیار ناراحت‌کننده و شوک‌آوری بود. سال‌ها به واسطه همشهری بودن او را می‌شناختمش و پس از آن به واسطه شنیدن آثارش بیشتر با او آشنا شدم. نخستین‌بار در تیتراژ سریال «مسافری از هند» اثری از او شنیدم و در ادامه در کارش موفق شد. خیلی از ترانه‌سراها کارهایی کرده‌اند‌ اما به شخصه خیلی از کارهایی که در خلوتم زمزمه می‌کنم آثار اوست.
یداللهی توانسته بود در قالب تیتراژ پایانی یا متن آثار خوبی برای سریال‌های موفق و پربیننده ارائه کند. از این طریق طیف وسیعی از مخاطبان را با خود همراه کرده بود. او این سال‌ها در حوزه ترانه بسیار موفق بود و توانست خیلی از علاقه‌مندان به ترانه را به این حوزه هدایت کند و با کارگاه‌های آموزشی آنها را جذب کند. موفقیت یداللهی در ترانه به همان سادگی و روانی زبان او در آثارش مربوط می‌شد؛ مثلا در ترانه «هر چی آرزوی خوبه مال تو» که احسان خواجه امیری اجرا کرده است یا ترانه ملی میهنی «وطنم‌ای شکوه پابرجا» که سالار عقیلی آن را خوانده است. او در حوزه‌های اجتماعی، انقلابی و عاشقانه، ترانه‌های بسیار خوبی سروده و فکر می‌کنم ۷۰ درصد کارهایش گل کرده و مورد اقبال واقع شده است. این بخت را خیلی از ترانه‌سرایان و شاعران نداشتند.»
دیروز چه کوتاه و امروز چه طولانی
خبر درگذشت یداللهی هنرمندان را نیز شوکه کرد. چند دقیقه‌ای از پخش خبر نگذشته بود که صفحه مجازی هنرمندان پر شد از پیام تسلیت. در همین رابطه پرویز پرستویی در صفحه اینستاگرامش گفت: «اتفاق بدی دیگر رقم خورد.
امروز هم با خبر شدیم که دکتر افشین یداللهی ترانه سرای خوب کشورمون بر اثر تصادف جان خود را از دست داد، باورم نشد و به شماره‌ای که از ایشان داشتم زنگ زدم متاسفانه خاموش بود. خاموش شد. درگذشت این عزیز را به خانواده محترمش و جامعه هنری به خصوص خانواده موسیقی ایران زمین، تسلیت عرض میکنم. روحش شاد و یادش گرامی.»
کوروش سلیمانی هم با اشاره به اینکه هنوز از مراسم علی معلم برگشته بود که خبر درگذشت یداللهی را شنید، گفت: «از تشییع علی معلم نازنین هنوز برنگشته‌ام که خبری دیگر می‌رسد و داغی دیگر بر دل می‌نشیند. افشین یدالهی هم پرواز کرد؛ خیلی حیف شد، خیلی حیف... شیفته ی اشعار و ترانه‌هایش بودم. تنها یکبار ایشان را آن هم در هنگام ضبط برنامه‌ رادیو هفت دیدم و گفت‌وگویی با ایشان داشتم و همان یکبار کافی بود که شیفته‌ مرام ایشان هم بشوم... خیلی حیف شد، خیلی حیف... تسلیت به جامعه هنری و ادبی و موسیقی و پزشکی ایران. تسلیت به شما مردم که گل‌های باغ هنر سرزمین‌تان حیف زود می‌روند و دریغ که زود زود می‌روند. روحش شاد و قرین رحمت الهی».
ترانه‌های ماندگار
از یداللهی ترانه‌های ماندگاری بر جا مانده است؛ ترانه‌هایی که نسبت به آنچه دیگران می‌گفتند کیفیت بالاتری داشت. نوع نگاه او به ترانه و جایگاهی که برایش قائل بود توانست یداللهی را به عنوان یکی از ترانه‌سرایان خوشنام یک دهه گذشته مطرح کند. از ماندگارترین آثار یداللهی ترانه‌هایی است که برای سریال‌های حسن فتحی سروده است. شب دهم که ماه محرم مهمان خانه‌های مردم بود یکی از ان سریال‌هاست.
مرز در عقل و جنون باریک است
کفر و ایمان چه به هم نزدیک است
عشق هم در دل ما سردرگم
مثل ویرانی و بهت مردم
گیسویت تعزیتی از رویا
شب طولانی خون تا فردا
خون چرا در رگ من زنجیر است
زخم من تشنه‌تر از شمشیر است
مستم از جام تهی حیرانی
باده نوشیده شده پنهانی
عشق تو پشت جنون محو شده
هوشیاریست مگو سهو شده
من و رسوایی و این بار گناه
تو و تنهایی و آن چشم سیاه
از من تازه مسلمان بگذر
بگذر از سر پیمان بگذر
دین دیوانه بدین عشق تو شد
جاده شک به یقین عشق تو شد
از دیگر سروده‌های یداللهی که به گوش ایرانیان آشناست ترانه او برای سریال معمای شاه است. ترانه‌ای که با صدای سالار عقیلی هفته‌ها از صدا‌وسیمای ایران پخش شد.
ایران به آتش می‌کشد، خاموشی تاریخ را
هوشیار پایان می‌دهد، مدهوشی تاریخ را
ایران به شوق زندگی، در مرگ رویین‌تن شده
مرد و زنش تلفیقی از ابریشم و آهن شده
ایران پر است از عاشقان، این گنج‌های بی‌شمار
مرزیست پر گوهر ولی‌ با رنج‌های بی‌شمار
در بند بنشانم ولی‌ از بند‌ها آزاد شو
قلب مرا ویران کن، با خون من آباد شو
ما قرن‌ها پای وطن، پیدا و پنهان مانده‌ایم
ما پای فرهنگی کهن، با نام ایران مانده‌ایم
ایران به آتش می‌کشد، خاموشی تاریخ را
هوشیار پایان می‌دهد، مدهوشی تاریخ را
ایران به شوق زندگی، در مرگ رویین‌تن شده
مرد و زنش تلفیقی از، ابریشم و آهن شده
ایران پر است از عاشقان، این گنج‌های بی‌شمار
مرزیست پر‌گوهر ولی، با رنج‌های بی‌شمار
مرگ گاهی ریحان می‌چیند
آخرین پست اینستاگرامی افشین یداللهی برای علی معلم است. شعری کوتاه که از مرگی دور از انتظار سخن می‌گوید. چه کسی فکر می کرد سراینده این شعر چند روز بعد خودش دچار حادثه شود و از بین ما برود. او برای علی معلم اینچنین سروده بود:
هر سال
یک بار
از لحظه مرگم
بی‌تفاوت گذشته‌ام
بی‌آنکه
بفهمم یک روز
در چنین لحظه‌ای
خواهم مرد...