در سال نو به فکر مسایل جناحی نباشیم

گروه سیاسی- حجت‌الاسلام حسن روحانی و محمد جواد ظریف دیروز در آخرین حاشیه جلسه هیات دولت در سال 95 حاضر شدند و در جمع خبرنگاران از اقدامات انجام شده دولت دهم سخن گفتند البته وعده‌های جدیدی نیز به مردم دادند.
روحانی با حضور در جمع خبرنگاران از الطاف خداوند متعال به کشور و ملت ایران تشکر کرد و گفت: خداوند متعال را به‌خاطر امنیتی که به ملت ما امسال ارزانی داشت و در شرایط اقتصادی سخت توانستیم قدم‌هایی را با کمک مردم پیش برداریم و در زمینه گندم به خودکفایی برسیم و شاهد تحولاتی در زمینه انرژی باشیم، تشکر می‌کنم. رییس‌جمهور به صادرات نفت خام اشاره کرد و گفت: در زمینه صادرات نفت‌خام توفیق داشتیم عقب‌ماندگی‌های قبل را پشت سر بگذاریم. در زمینه مواد غذایی، کشاورزی، حمل‌ونقل و ناوگان هوایی قدهایی برداشتیم و در زمینه صنعت و گردشگری و منابع آبی و در زمینه زیرساخت‌ها و تولید نیز حرکت مثبتی داشتیم. وی گفت: امسال، سال اقتصادی مقاومتی؛ اقدام و عمل بود که در این زمینه در طرح‌های کوتاه و بلند‌مدت قدم‌هایی برداشتیم. رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در زمینه رشد اقتصادی قدم‌های خوبی برداشته شده است، اظهار کرد: توانستیم در صادرات نفت جایگاه گذشته را به‌دست آوردیم. در زمینه مسایل اقتصادی و روابط بانکی گشایش‌های امسال بیشتر بوده که نشان‌دهنده این است که در زمینه اقتصاد مقاومتی اقدامات خوبی داشتیم. روحانی با بیان اینکه در زمینه امنیت و آرامش توانستیم کشور را از معضلات پیش‌رو مصون بداریم، یادآور شد: همه نیروها با تلاشی که انجام دادند، توانستند کشور را به خوبی حراست کرده و امیدواریم این مسیر را ادامه دهیم.
وی به برخی از اقدامات صورت گرفته در زمینه آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری نیز اهتمام ویژه‌ای به جلسات بررسی معضلات و آسیب‌های اجتماعی داشتن و این جلسات در حضور ایشان تشکیل شد. شورای اجتماعی به ریاست شروع به کار کرد و آمار نشان می‌دهد که موفقیت‌هایی در این حوزه به دست آمده و امیدواریم سال آینده، سالی پر خیر و برکت برای ملت باشد.
رییس‌جمهور با تبریک فرارسیدن ولادت حضرت زهرا (س) گفت: امیدواریم در زمینه خدمات به بانوان موفق باشیم. دولت قدم‌های خوبی برداشته و بانوان ما هم پای مردان در زمینه مختلف حضور دارند. تبعیض‌هایی از گذشته بوده که باید جبران شود و بانوان در عرصه‌های مدیریتی حضور بیشتری داشته باشند. روحانی بر صله رحم در ایام تعطیلات نوروز تاکید کرد و گفت: امیدوارم در آغاز سال جدید، کینه‌ها را کنار گذاشته و به فکر تفرقه و انشقاق و مسایل جناحی نباشیم. رییس‌جمهور بر لزوم انسجام اجتماعی در کشور تاکید کرد و افزود: با برادری می‌توان به اهداف رسید. اقدامات خوبی از سوی ستادهای نوروزی در حال انجام است و تلاش شده در سال نو به مردم کمک کنیم. در برخی مسیرها اقدام‌های خوبی شده و امیدواریم مردم این را در ایام نوروز مشاهده کنند. همه باید در این ایام و در سفرهای نوروزی مراقبت کنیم رفتار بهتری با طبیعت داشته باشیم.


وی با اشاره به برخی حوادث تلخ از جمله سوانج جاده‌ای در نوروز امسال اظهار کرد: برخی از این حوادث و مشکلات برای ما تاثرانگیز بود. باید تلاش کنیم تا سال آینده شاهد حوادث غمبار اینچنینی نباشیم و سال با نشاطی را داشته باشیم.
رییس‌جمهور با ابراز امیدواری از اینکه در سال آینده شاهد شکوفایی در زمینه‌های مختلف باشیم، گفت: تردید ندارم با تلاش و کوشش بیشتر مردم در زمینه‌های مختلف شاهد رشد و شکوفایی بیشتر خواهیم بود. امیدواریم سال ۹۶ سال خوشبختی و سعادت برای کل مردم ایران باشد و ما نیز بتوانیم به وظایف خود عمل کنیم.
روحانی از مسوولان دولتی و رسانه‌ها که تلاش کردند دستاوردها و اقدامات مختلف دولت را به اطلاع مردم برسانند، تشکر کرد و گفت: رسانه‌ها باید پیشتاز همه مسایل باشند و با خبررسانی خود به منافع ملی کمک کنند.
محمدجواد ظریف نیز در جمع خبرنگاران درباره مهم‌ترین عملکرد وزارت امور خارجه در یک‌سال گذشته افزود: سال 95 سالی بسیار پرکار برای وزارت امورخارجه بود، گفت: 57 سفر داشتم که بیشتر این سفرها به کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین بود و همواره گفته‌ایم که باید سیاست خارجی یک سیاست همه جانبه نگر باشد. ظریف تصریح کرد: باید در نگرش همه‌جانبه به سیاست خارجی، کشورهای همسایه و مسلمان و کشورهایی که دارای دیدگاه مشابه و همسو هستند در رفت‌وآمدهای سیاسی ما مدنظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: بیش از سفرهای من، هیات‌های مختلف عالی‌رتبه سیاسی به ایران آمدند. بیش از 84 سفر هیات سیاسی به ایران را داشته‌ایم و تعداد زیادی از هیات‌های اقتصادی به کشورمان آمدند و در مجموع سال پرکاری برای سیاست خارجی کشورمان بود. وزیر خارجه مهم‌ترین موضوعاتی که سیاست خارجی در سال گذشته با آن روبه‌رو بود را اجرای برجام دانست و تصریح کرد: همان‌طور که بارها گفته شده ما برای اجرای برجام زمان زیادی را صرف کرده‌ایم به دلیل اینکه این واقعیت وجود داشت که بدعهدی‌های آمریکا برای ما قابل پیش‌بینی بود.
وی خاطرنشان کرد: ضرورت ایجاد می‌کرد که برای گرفتن حق و هر یک از حقوقمان که روی کاغذ آنها را گرفته بودیم و با اجرایی شدن برجام، آمریکایی‌ها روی کاغذ انجام داده بودند، اقدام و فشار بیاوریم و در صحنه دیپلماتیک حضور داشته باشیم.
ظریف اظهار داشت: به‌طور مثال دیدیم که 9 ماه طول کشید که آمریکایی‌ها را به این نقطه برسانیم که مجوز فروش هواپیما به ایران صادر کنند و همین مقدار شاید کمتر یا بیشتر طول کشید که تضمین بیمه‌های ما بتوانند از سقف لازم برخوردار باشند. وی افزود: با تلاش بسیار خوبی که در صنعت نفت صورت گرفت در این حوزه توانستیم هم از نظر فنی و هم از نظر بین‌المللی سهم خود را از بازار نفت بگیریم و حتی قیمت را هم حفظ کنیم و در این زمینه مرهون دیپلماسی نفتی برادرانمان در وزارت نفت هستیم. رییس دستگاه دیپلماسی کشور خاطرنشان کرد: در دی‌ماه سال گذشته حدود یک میلیون بشکه نفت زیر 30 دلار می‌فروختیم و امروز دو میلیون و 800 هزار بشکه نفت فرآورده با قیمت بالای 50 دلار می‌فروشیم که این توفیق بسیار زیادی برای جمهوری اسلامی است. وی با اشاره به اینکه در سال 95 نکته‌ای که وقت زیادی را از دستگاه دیپلماسی کشور گرفت، موضوعات منطقه‌ای بود، خاطرنشان کرد: در بحث سوریه مشاهده کردید ایرانی که در سه یا چهار سال قبل در جلسات سوریه دعوت نمی‌شد، امسال یکی از سه پایه اصلی راه‌حل سیاسی در سوریه است و دیگران از ما درخواست مشارکت می‌کنند. ظریف اظهار داشت: به هرحال ما امیدواریم در مجموعه تحرکاتی که حوزه دیپلماتیک داشته‌ایم در سال‌های آینده، همکاران من بتوانند با توفیق بیشتر این مسیر را ادامه دهند. وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا هدف بلندمدت یا میان مدتی در سال 95 داشته‌اید که انجام نشده باشد و در سال آینده آن را پیگیری خواهید کرد، گفت: مهم‌ترین اولویت ما روابط با همسایگان بوده و در حوزه روابط با همسایگان به دلیل سیاست‌های غلط رژیم سعودی نتوانستیم آنقدر که تمایل داشتیم و دوست داریم که با همه همسایگانمان از جمله دولت سعودی ارتباطات مثبت و سازنده‌ای داشته باشیم. وی گفت: در سال گذشته نه به‌دلیل کم‌کاری همکارانمان در دستگاه دیپلماسی بلکه به دلیل سیاست تنش‌طلبانه‌ای که برخی از کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی داشتند، در این حوزه توفیق کمتری داشتیم. ظریف تصریح کرد: البته سفر رییس‌جمهور به کویت و عمان و سفر بنده به قطر و گفت‌وگوها در این زمینه و پیام امیر کویت و پاسخ رییس‌جمهور به این پیام، زمینه خوبی را فراهم کرد.
امیدواریم بتوانیم حج را دوباره برقرار کنیم
وی ادامه داد: مذاکرات بسیار خوبی که همکاران ما در سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری داشته‌اند، این نوید را می‌دهد که شاید امسال بتوانیم حج را برقرار کنیم و به هر حال این کارها در همان حوزه‌ای که من کمترین رضایت را دارم، کارهای مثبت خوبی بوده است و امیدوارم بتوانیم در سال آینده نیز توفیقات بیشتری انجام دهیم.
رییس دستگاه دیپلماسی پیام پایان سال خود به مردم ایران را این‌گونه بیان کرد: من واقعا معتقدم سال آینده سال بسیار حساسی برای مردم ما خواهد بود و همان‌طور که بارها گفته‌ایم، آنچه باعث شد غربی‌ها پای میز مذاکره بیایند و مجبور به تن دادن به خواسته‌های مردم شدند یعنی هم برنامه هسته‌ای‌مان را حفظ کنیم و هم سانتریفوژهای ما بچرخد و هم معضلی که برای اقتصاد ما ایجاد کرده بودند، یک به یک رفع شود، مرهون حضور مردم در انتخابات سال 92 هستیم. وی خاطرنشان کرد: امسال نیز امیدواریم مردم و نخبگان سیاسی با انسجام و هوشیاری در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت و با حضور گسترده و افتخارآفرین یکبار دیگر امنیت کشور را تضمین کنند.
ترکیه نگاهی جدی‌تر به مسایل منطقه داشته باشد
ظریف درباره خویشتنداری کشورمان در برابر ترکیه تصریح کرد: روابط ما با همسایگان‌مان بر تفاهم و احساس همسایگی استوار است و در این احساس خویشتنداری نیز قسمت مهمی الزام روابط همسایگی است و برای هیچ کشوری مهم‌تر از روابط با همسایگان چیزی نیست. وی خاطرنشان کرد: امیدواریم دوستان ما و برادران‌مان در ترکیه با نگاهی جدی‌تر به مسایل منطقه نگاه کنند البته ما روابط بسیار خوب سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با ترکیه داریم و امیدواریم برخی از معضلات به تدریج مخصوصا در رفتار منطقه‌ای ترکیه حل شود.