راهکار بانکی ایران برای اروپا، خواسته های بانکی اروپا از ایران

ششمین همایش بانکی ایران و اروپا دیروز در تهران آغاز به کار کرد. همایشی که در آن اروپایی ها به چالش های درونی نظام بانکی ایران برای همکاری با دیگر کشورها اشاره داشتند و در مقابل مسئولان ایرانی از ارتقای شفافیت و مبارزه با پول شویی در نظام بانکی کشورمان خبر دادند. در این میان سفیر ایران در آلمان نیز با بیان این که دلار آمریکا سهم بزرگی از فعالیت های بانک های بزرگ اروپا و آلمان را در بر گرفته است، این موضوع را عامل به بن بست رسیدن برجام در زمینه بانکی و مالی اعلام کرد. همچنین وزیر راه و شهرسازی کشورمان خواستار مذاکرات ایران و اروپا بر سر مسائل اقتصادی و بانکی شد.در این همایش، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به شرایط سخت بانکی در دوران تحریم گفت: در سال گذشته با کمک دیگر نهادهای دخیل در مبارزه با پول شویی و تامین مالی تروریسم، ارزیابی ریسک‌های کشوری در حوزه پول شویی و تهیه سند ریسک پول شویی در ایران آغاز شده است و انتظار می‌رود تا چند ماه آینده این تلاش‌ها با ارائه سند ریسک پول شویی ملی به ثمر بنشیند. ماجدی سفیر ایران در آلمان نیز با بیان این که بانک های اروپایی عملا قدرت مانور زیادی برای ایجاد ارتباط و تعامل با ایران ندارند، افزود: چون دلار آمریکا سهم زیادی از فعالیت های بانک های بزرگ اروپا و آلمان را در بر گرفته است، ایران برای توسعه ارتباط ها و ایجاد فرصت های جدید به چالش کشیده شده است و این وضعیت دقیقا مشخص می کند که چرا (برجام) در زمینه بانکی و مالی به بن بست رسیده است. ماجدی هشدار داد: اگر اروپایی ها نتوانند سهم دلار را در نظام بانکی و مالی خود کاهش دهند، نه تنها در فعالیت های تجاری خود دچار مشکل می شوند بلکه در مواردی همانند ارتباط با کشوری مثل ایران نیز دچار ضرر و زیان های عمده ای خواهند شد.
دو پیشنهاد برای بهبود ارتباطات با اروپا
همچنین در این همایش، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دو پیشنهاد برای ارتباط موفق اقتصادی ایران و اروپا مطرح کرد. وی در خصوص پیشنهاد اول اظهار کرد: اروپا باید به این نتیجه برسد که اگر بخش سیاسی از بخش اقتصادی حمایت نکند، منافع آن ها نیز تداوم نخواهد یافت. آخوندی در پیشنهاد دوم خود خطاب به داخل کشور گفت: پیشنهاد دوم من این است که در حوزه مسائل بانکی و اقتصادی نیز با اتحادیه اروپا مذاکره کنیم.در این همایش، همتی، رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به  مذاکرات انجام شده بین صنعت بیمه ایران و شرکت های بزرگ اروپایی از تاسیس چهار دفتر بیمه اروپایی در ایران خبر داد. وی با بیان این که برخی از شرکت های بیمه ای دنیا تمایل داشتند سهام شرکت های بیمه ای ایرانی را بخرند، اما با تهدید ترامپ برخی شرکت های اروپایی دست نگه داشته اند، افزود: البته ما در کنار توسعه روابط خود با اروپا، نگاهی به شرق و روسیه هم داریم و مذاکراتی هم با هند و چین و روسیه در حوزه بیمه اتکایی شروع کرده ایم.در این همایش، فون زانتیر، مدیر بخش خدمات مالی شرکت KPMG آلمان، پیش نیاز پیوستن مجدد نظام بانکی ایران به سیستم بانکی بین المللی را تطبیق این بانک ها با استانداردهای جدید، قوانین و شفافیت های مالی بیان کرد و افزود: نداشتن کفایت سرمایه لازم و مشخص نبودن مدل های کسب و کار از جمله محدودیت های بانک های اروپایی برای همکاری با ایران هستند.
سایر اخبار این روزنامه
انتقاد تند آخوندی از تحلیل آشنا درباره علل بحران ارزی درباره یک کسب و کار خدماتی تر و تمیز، پردرآمد و البته پرزحمت انگیزه کثیف قاتل «مارمولک نشان» نگشت اتهام بنزینی به سمت خودروسازان چگونه از اطلاعات پرونده قضایی خود، به صورت پیامکی مطلع شویم؟ دستورالعمل پانسمان زخم های آسفالت! تبارشناسی قهرمان های «به وقت شام» و «لاتاری» تبارشناسی قهرمان های «به وقت شام» و «لاتاری» مجمع تشخیص، تصمیم خود را اصلاح کند مجمع تشخیص، تصمیم خود را اصلاح کند وداع با شکوه زیر بمباران سعودی وداع با شکوه زیر بمباران سعودی 300 شهر در تنش آبی 300 شهر در تنش آبی راهکار بانکی ایران برای اروپا، خواسته های بانکی اروپا از ایران راهکار بانکی ایران برای اروپا، خواسته های بانکی اروپا از ایران بازداشت مدیر مسئول روزنامه شرق در مشهد افزایش فشارها و لابی ها برای انتخاب شهردار تهران ایجاد کانال در تلگرام جرم می شود؟ رای محیط زیست کشور به ماندگاری باغ وحش مشهد پیچ در پیچ «دیوار سنگی» جاده مرگ