300 شهر در تنش آبی

وزیر نیرو گفت: حدود ۳۰۰ شهر کشور با جمعیت حدود ۱۷ میلیون نفر در تنش آبی هستند. رضا اردکانیان، از کاهش قابل توجه بارندگی‌ها در برخی از نقاط کشور یاد کرد و گفت: اگرچه در استانی مانند کرمانشاه کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته در حد چند درصد بوده، اما در برخی از استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و... ۷۵ تا ۸۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته داریم. وی افزود: از سوی دیگر با تغییرات اقلیمی هم مواجه هستیم، به گونه‌ای که نسبت به ۵۰ سال گذشته حدود دو درجه افزایش دما داریم و حتی اگر بارندگی هم مناسب باشد این گرم شدن هوا میزان تبخیر را نیز بالا می‌برد. اردکانیان افزایش جمعیت کشور و بالا رفتن مصرف را نیز عامل دیگری دانست که بحران کم آبی را تشدید می‌کند. وی با بیان این که دولت توجه ویژه‌ای به موضوع آب دارد، گفت: همه راهکارهای ممکن را برای پرداختن به موضوع آب و تامین آب شرب شهرهای کشور بررسی کرده‌ایم. وزیر نیرو همکاری خود مردم را نیز برای پشت سر گذاشتن کم آبی ضروری خواند و تاکید کرد: امیدواریم با مدیریت مصرف آب توسط مردم، بتوانیم در فصل باقی مانده تا تابستان ذخیره خوبی در سدهای کشور داشته باشیم و با کمک هم تابستان امسال را نیز پشت سر بگذاریم.
5 دلیل بروز «تنش آبی» در ایران
اما دلیل واقعی بحران و «تنش آبی» در کشور چیست؟ کارشناسان می گویند:متوسط مصرف آب هر ایرانی در روز 190 لیتر و 40 لیتر بالاتر از استاندارد جهانی است، با این وجود هر تهرانی در روز حداقل 220 لیتر آب مصرف می کند که 70 لیتر از الگوی جهانی بالاتر است.
مقامات وزارت نیرو می گویند دیگر امکان جمع آوری و احداث سدهای جدید آب در کشور وجود ندارد و تا جایی که این امکان وجود داشت در یکی، دو دهه اخیر انجام شده است و از سویی   انتقال آب از مناطق پُرآب کشور به مناطق خشک و کم آب نیز بیشتر از میزان فعلی امکان پذیر نیست و نمی توان چندان به فراهم شدن امکان جا به جایی آب بین حوزه ها امیدوار بود.


حمید چیت چیان، وزیر سابق نیرو درباره محدودیت های موجود در منابع آبی کشور ا ز 5 دلیل یاد می کند:
1- برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی که منجر به از دست دادن غیرقابل برگشت سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.
2- مصرف بی‌رویه آب به ویژه در بخش های کشاورزی و شرب.
3- ورود انواع آلاینده‌ها به منابع آب و غیرقابل مصرف شدن بخشی از منابع آب به دلیل افت کیفیت.
4- مدیریت محلی منابع آب بدون توجه به الزامات مدیریت یکپارچه منابع آب و توسعه پایدار.
5- اختصاص نیافتن منابع لازم برای بهره‌برداری و نگهداری تاسیسات.
سایر اخبار این روزنامه
انتقاد تند آخوندی از تحلیل آشنا درباره علل بحران ارزی درباره یک کسب و کار خدماتی تر و تمیز، پردرآمد و البته پرزحمت انگیزه کثیف قاتل «مارمولک نشان» نگشت اتهام بنزینی به سمت خودروسازان چگونه از اطلاعات پرونده قضایی خود، به صورت پیامکی مطلع شویم؟ دستورالعمل پانسمان زخم های آسفالت! تبارشناسی قهرمان های «به وقت شام» و «لاتاری» تبارشناسی قهرمان های «به وقت شام» و «لاتاری» مجمع تشخیص، تصمیم خود را اصلاح کند مجمع تشخیص، تصمیم خود را اصلاح کند وداع با شکوه زیر بمباران سعودی وداع با شکوه زیر بمباران سعودی 300 شهر در تنش آبی 300 شهر در تنش آبی راهکار بانکی ایران برای اروپا، خواسته های بانکی اروپا از ایران راهکار بانکی ایران برای اروپا، خواسته های بانکی اروپا از ایران بازداشت مدیر مسئول روزنامه شرق در مشهد افزایش فشارها و لابی ها برای انتخاب شهردار تهران ایجاد کانال در تلگرام جرم می شود؟ رای محیط زیست کشور به ماندگاری باغ وحش مشهد پیچ در پیچ «دیوار سنگی» جاده مرگ