موضع قاطع ایران، روسیه و ترکیه برای نابودی نهایی داعش و جبهه النصره در سوریه

وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه، به عنوان ضامنان رعایت رژیم آتش‌بس در سوریه، در دومین نشست خود در مسکو درباره تحولات وضعیت سوریه و مناطق پیرامون این کشور و تاثیر آن بر صلح و امنیت منطقه بحث کردند.
به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف، سرگی لاوروف و چاووش اوغلو بعد از پایان این نشست بیانیه مشترکی را منتشر کردند که متن آن به شرح زیر است:
1- وزرا ضمن تاکید مجدد بر پایبندی خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه و نیز به اهداف و اصول منشور سازمان ملل، تاکید کردند که همه باید به این اصول احترام بگذارند.
2- بر عزم خود مبنی بر تقویت همکاری‌های سه‌جانبه بر پایه بیانیه‌های مشترک صادر شده ازسوی روسای جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه در تاریخ‌های 22 نوامبر 2017 و 4 آوریل 2018 تاکید کردند.


3- توافق کردند که تلاش‌های مشترک برای تسهیل دستیابی به حل‌وفصل پایدار سیاسی در سوریه طبق چشم‌انداز ترسیم‌شده در قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل و بهره‌برداری کامل از ساز و کارهای چندلایه فرمتِ آستانه را افزایش دهند.
4- کارآمدی فرمت آستانه را به عنوان تنها اقدام بین‌المللی مورد تاکید قرار دادند و اینکه این فرمت توانسته است از طریق تلاش‌های مشترک برای مبارزه با تروریسم، کاهش سطح خشونت و فراهم کردن شرایط مساعد برای حل‌وفصل سیاسی از جمله تسهیل گفت‌وگوهای فراگیر سوری‑سوری به بهبود وضعیت در سوریه کمک کند. آنها تصمیم گرفتند نشست بین‌المللی بعدی درباره سوریه را در ماه ژوئن 2018 در آستانه برگزار کنند.
5- بر اهمیت نقش فرایند آستانه در حصول اطمینان از پیشرفت واقعی در دستیابی به یک راه‌حل سیاسی در سوریه از طریق یک فرایند فراگیر، آزاد و عادلانه به راهبری و مدیریت سوری‌ها و مبتنی بر اراده آزاد مردم سوریه که منجر به قانون اساسی‌ای بهره‌مند از حمایت مردم سوریه و انتخابات آزاد و عادلانه با مشارکت همه سوری‌های واجد شرایط و تحت سرپرستی مناسبِ سازمان ملل تاکید ورزیدند.در همین راستا، توافق کردند که تعداد مشورت‌های مشترکِ منظم نمایندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه با نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه را به منظور تسهیل آغاز هر چه زودترِ کار کمیته قانون اساسی در ژنو بر مبنای توصیه‌های کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچیو با هماهنگی سه کشور ضامن افزایش دهند.
6- بر عزم خود مبنی بر ادامه همکاری برای نابودی نهایی داعش، جبههالنصره و همه دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش در سوریه که ازسوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی‌شده تاکید کرده، بر موفقیت تلاش‌های جمعی خود در مبارزه با تروریسم تصریح کردند. آنها از همه گروه‌های مخالف مسلح خواستند کاملاً و بی‌درنگ با گروه‌های تروریستی مذکور قطع مراوده کنند.
7- بر اهمیت تلاش‌ها برای کاهش تنش تاکید ورزیده، پایبندی خود به حفظ رژیم آتش‌بس را که در کمک به کاهش خشونت در عرصه میدانی و کاهش رنج انسانی نقش موثری داشته مجدداً ابراز کردند.
8- همه تلاش‌های برای ایجاد واقعیت‌های جدید در عرصه میدانی به بهانه مبارزه با تروریسم را رد کرده، عزم خود مبنی بر مقابله با دستور کارهایی که به دنبال تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و تضعیف امنیت ملی کشورهای همسایه هستند را ابراز داشتند.
9- هرگونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه را شدیداً محکوم کرده، خواستار بررسی فوری و حرفه‌ای هر گزارشی در این باره مطابق با کنوانسیون منع توسعه، تولید، ذخیره‌سازی و به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی و امحای آنها ازسوی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به عنوان اصلی‌ترین مرجع ذیصلاح بین‌المللی برای احراز استفاده از سلاح‌های شیمیایی شدند.
10- بر پایبندی خود به ادامه تلاش‌های مشترک با هدف محافظت از غیرنظامیان، بهبود وضعیت انسانی از طریق تسهیل دسترسی‌های انسان‌دوستانه سریع، ایمن و بدون محدودیت به همه نیازمندان، راه‌اندازی و حفظ ساز و کارهای اعتمادساز میان طرف‌ها و نیز کمک به عادی‌سازی وضعیت در سراسر سوریه، از جمله فراهم آوردن شرایط برای بازگشت ایمنِ آوارگان داخلی و خارجی، تاکید ورزیدند.
11- از پیشنهاد جمهوری ترکیه مبنی بر برگزاری دومین نشست کارگروه آزادی بازداشت‌شدگان/ربوده‌شدگان و تحویل اجساد و شناسایی مفقودان در کشور ترکیه در آینده نزدیک استقبال کردند.
12- از جامعه بین‌المللی، و بیش از همه از سازمان ملل متحد و سازمان‌های بشردوستانه آن، خواستند که کمک‌های خود به سوریه به نفع همه سوری‌ها، از جمله تسهیل مین‌زدایی بشردوستانه، احیای زیرساخت‌های اساسی و امکانات اجتماعی و اقتصادی و حفظ میراث تاریخی، را افزایش دهند.
لاوروف: مصلحت در حفظ وحدت سوریه است
وزیران خارجه ترکیه، روسیه و ایران در کنفرانسی خبری در مسکو تحولات مربوط به سوریه را مورد بررسی قرار دادند.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیروز در کنفرانس خبری با همتایان ایرانی و ترکیه‌ای خود گفت: ما به دولت سوریه برای نابودی تروریسم کمک می‌کنیم. مصلحت ما در حفظ وحدت سوریه است.
وزیر خارجه روسیه افزود، حمله آمریکا تلاشی برای تقسیم سوریه و نقض قوانین بین‌المللی بود. برخی نمی‌خواهند مذاکرات سوری‌ها به نتیجه برسد از این رو در مسیر آن مانع تراشی می‌کنند.
لاوروف تاکید کرد: هماهنگی تدابیر و اقدامات گروهی در چارچوب آستانه برای عادی سازی اوضاع سوریه ضروری است.
وزیر خارجه روسیه تصریح کرد، حملات آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه خسارت‌های بسیاری به چشم‌اندازهای دست‌یابی به حل بحران سوریه زد.
وی خاطرنشان کرد، وقایع هفته‌های اخیر دال بر این است که ثبات در سوریه هدف همه نیست. کمک به ملت سوریه برای رهایی از تروریسم امری ضروری است.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: ما متعهد به وحدت و حاکمیت سوریه هستیم و در برابر طرح‌های تقسیم سوریه می‌ایستیم. ما با تهران و آنکارا گام‌های بیشتر برای ثبت گرایش‌های مثبت در سوریه را بررسی خواهیم کرد.
دکتر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان هم در ادامه تاکید کرد: ما در راستای کاهش تنش در سوریه تلاش می‌کنیم.
وزیر خارجه ایران در این نشست سه جانبه استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را محکوم کرد و گفت، روند آستانه و سوچی بهترین حمایت از روند مذاکرات ژنو است.
وی تصریح کرد، مداخله آمریکا در سوریه تنش‌های فرقه‌ای را تشدید می‌کند.
وزیر خارجه ترکیه هم اعلام کرد، هر گونه راه حل نظامی در سوریه غیرقانونی است.
پیشتر مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در دیدار با سرگئی لاوروف همتای روسش اعلام کرده بود، دیدار در مسکو با سرگئی لاوروف، همتای روسی وی و محمد جواد ظریف برای اتخاذ اقدامات جدید برای حل بحران سوریه مهم است.
چاووش اوغلو در دیدار با همتای روسش هم افزود: به لطف دیدارهای دوره‌ای میان وزرای خارجه کشورهای تضمین‌کننده آتش‌بس در سوریه در مذاکرات آستانه پیشرفت جدی درباره حل بحران سوریه داشتیم.
* ظریف در بدو ورود به مسکو:خواستار ادامه روند سیاسی حل مسئله سوریه هستیم
وزیر امور خارجه کشورمان با انتقاد از دخالت‌های نظامی بیگانگان در سوریه، بار دیگر بر ضرورت ادامه روند سیاسی حل مسئله این کشور تاکید کرد.
دکتر محمد جواد ظریف دیروز با هدف شرکت در نشست سه جانبه وزیران امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه درباره مسائل سوریه، وارد مسکو شد.
وی در بدو ورود به مسکو در جمع خبرنگاران گفت: برای مخالفت با هر گونه اقدام نظامی علیه تمامیت ارضی سوریه، نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه برگزار می‌شود.
وزیر امور خارجه با اشاره به نشست‌های متعدد سران، وزیران امور خارجه و کارشناسان ایران، روسیه و ترکیه درباره موضوع سوریه در یک سال و نیم اخیر افزود: توانسته‌ایم روندی را برای کاهش تنش در صحنه میدانی و حل سیاسی مسئله سوریه شروع کنیم.
وی گفت: برخی اقدامات اخیر در سوریه به ویژه اقدام نظامی آمریکا و برخی متحدان غربی آن، شرایط را در این کشور وخیم کرده و زمینه رسیدن به راه حل سیاسی در سوریه را کاهش داده است.
ظریف گفت: در چنین شرایطی لازم بود که وزیران امور خارجه سه کشوری که ضامن حرکت در مسیر روند مذاکرات آستانه هستند، یک بار دیگر گرد هم بیایند تا راه‌های ادامه روند آستانه و روند سوچی با موضوع حل سیاسی مسئله سوریه را بررسی کنند.
ظریف همچنین تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قربانیان سلاح‌های شیمیایی، با هرگونه استفاده از این نوع سلاح‌ها مخالف است.
* ظریف: همکاری‌های بین‌المللی با روسیه را ادامه می‌دهیم
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در دیدار دوجانبه با همتای روسی خود گفت: از حمایت‌های روسیه که بر اساس حقوق بین‌المللی از ایران بخصوص در حمایت از توافق هسته‌ای صورت می‌گیرد خرسندیم و این همکاری‌ها را ادامه خواهیم داد.
محمد جواد ظریف افزود: با توجه به اقدامات و پیش بینی‌های نامناسبی که برخی از اعضای برجام دارند، گفت وگو‌ها و هم اندیشی‌های ما بسیار مهم و ارزشمند است.
وی در ادامه با بیان اینکه بسیار خوشحالیم که بار دیگر فرصت می‌کنیم در مسکو با دوستان روسی مذاکره و مشورت کنیم، اظهار داشت: مایلم به پوتین، دولت و ملت روسیه به خاطر برگزاری انتخابات خوب، حضور گسترده مردم و پیروزی قاطع تبریک بگویم.
وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه در سال‌های گذشته روابط ایران و روسیه در بهترین وضعیت چند دهه گذشته قرارداشته است، یادآور شد: ما مجری تصمیم‌های روسای جمهوری دو کشور هستیم که جلسات متعددی با یکدیگر داشته و در پی آن مقامات متعدد ایران نیز دیدار و گفت وگو کرده‌اند و اقدامات متعددی در حوزه اقتصادی به نفع مردم دو کشور اتفاق افتاده است.
وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کرد با اتصال سیستم بانکی دو کشور همکاری‌های تجاری، اقتصادی و مالی دو کشور از گذشته بیشتر شود.
ظریف افزود: بسیار خوشحالیم که طی چند هفته آینده رسما توافق ایران برای همکاری با پیمان اوراسیا امضا خواهد شد و این همکاری نه تنها با روسیه بلکه با شرکای ما در اوراسیا جدی‌تر می‌شود.
وزیر امور خارجه ایران گفت: ما از اینکه همکاری ایران و روسیه در راستای تقویت صلح و امنیت منطقه ای، بین‌المللی و مبارزه با تروریسم گسترش می‌یابد، خرسندیم.
وی خاطرنشان کرد: ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم همکاری‌های خوبی داشتند که شکست داعش در نتیجه آن بود.
ظریف اظهار داشت: ما در روابط چند جانبه در روند آستانه نیز توانستیم تنها ابتکار موفق بین‌المللی را همراه با ترکیه کسب کنیم.
وی خاطرنشان کرد: همکاری ایران و روسیه برای کسب اطمینان از دریای دوستی ماندن «خزر» بین کشورهای همسایه خیلی مهم است و از این بابت هم خوشحالیم که با شما همکاری می‌کنیم.