فرانس24: اروپا در موضع برجام مقابل ترامپ متحد است

شبکه تلویوزیونی فرانس24 درباره دیدار انگلا مرکل صدر اعظم آلمان با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که در کاخ سفید برگزار شد، گزارش داد: مرکل دراین دیدار جبهه متحد اروپا در موضوع برجام در مقابل ترامپ را نشان داد و اینکه اختلاف‌های کلیدی بین دوطرف را نمی‌توان پنهان کرد.
فرانس24 در گزارشی تحلیلی از این دیدار افزود: پس از امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، اکنون نوبت انگلا مرکل بود که در دیدار از کاخ سفید به همان موضوعات مشترک در گفت و گو با دونالد ترامپ بپردازد و دراین دیدار به موارد تجارت، مساله تعرفه‌های آلومینیوم و آهن و همچنین توافق هسته‌ای ایران بپردازد.
این رسانه تصویری فرانسوی ادامه داد: دونالد ترامپ اشاره‌ای به معاف کردن کشورهای عضو اتحادیه اروپا از تعرفه نکرد و مرکل نیز در کنفرانس خبری مشترک گفت که این خیلی آشکار است، رئیس جمهوری آمریکا (ترامپ) تصمیم خواهد گرفت؛ مرکل همچنین از انجام مذاکره دو جانبه تجاری بین آمریکا و اتحادیه اروپا استقبال کرد.
فرانس24 آنگاه افزود: دو رهبر همچنین جهت فائق آمدن برسر توافق هسته‌ای ایران با یکدیگر کشمکش داشتند، ترامپ دراین کنفرانس خبری قصد خود مبنی بر خروج از توافق ایران را اعلام نکرد، اگر نگوییم پیامی تهدید آمیز اما پیامی جدی برای تهران داشت.


شبکه تلویزیونی فرانس 24 در ادامه گزارش داد: ممانعت از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای دقیقا آنچیزی است که در توافق هسته‌ای به آن پرداخته شده است و آلمان و دیگر امضا کنندگان برجام به اندازه کافی از این توافق دفاع کرده‌اند.
این رسانه تصویری فرانسوی در پایان گفت: هرچند به نظر می‌رسد مرکل با بیان این مطلب که این توافق برای محدود کردن بلند پروازی‌های هسته‌ای تهران ناکافی است، به نوعی با دونالد ترامپ به سازش رسیده است.
در همین حال،صدر اعظم آلمان روز جمعه در نشست خبری مشترک با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که پس از دیدار دو جانبه آنها در کاخ سفید برگزار شد، برجام را گام نخست کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران و افزایش نظارت‌ها بر آن دانست و گفت: به گفت وگوهای خود در این زمینه ادامه می‌دهیم.
وی افزود: این توافق بی‌نقص نیست اما یک قطعه از پازل است، انگلیس، فرانسه و آلمان به اتفاق آمریکا کار کردیم و نتیجه آن این شد، من می‌گویم امنیت کل منطقه برای ما مهم‌تر است، ایران نزدیک اروپا است و ما به صحبت‌های خود در این باره ادامه خواهیم داد.
صدراعظم آلمان پس از امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه دومین رهبر اروپایی است که برای متقاعد ساختن دونالد ترامپ برای حفظ برجام به واشنگتن سفر کرد.
ترامپ قرار است 22 اردیبهشت درباره تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران تصمیم گیری کرده و خروج یا ماندن کشورش در این توافق بین‌المللی را اعلام کند.
* دفاع سران فرانسه و آلمان از برجام
خبر دیگر اینکه آنچه امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در نشست خبری با همتای آمریکایی خود گفت با اظهارات بعدی‌اش در کنگره و نیز دانشگاه جرج واشنگتن تفاوت‌های بسیاری داشت.
مکرون در جمع اعضای کنگره تمام قد برای حفظ برجام ایستاد و بر ضرورت پاسداشت اعتبار امضای طرف‌های اروپایی پای برجام پافشاری کرد تا کار رئیس جمهوری آمریکا را برای برهم زدن برجام در مقابل اعضای کنگره سخت‌تر کرده باشد.
رئیس جمهوری فرانسه اگرچه در مورد شرایط پس از برجام و یک توافق دیگر هم سخن گفت اما جانمایه سخنانش آن نبود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری جمهوری خواه آمریکا همواره بر طبل آن می‌کوبد؛ خروج از برجام.
بررسی محتوا و نشانه شناسی اظهارات مکرون حاکیست او به نمایندگی از دیگر سران اروپایی همه تلاشش را به کار بست تا ترامپ را به پایبندی به برجام متقاعد کند اما آنطور که در پایان این سفر و هنگام خروج از آمریکا در جمع دانشگاهیان جورج واشنگتن می‌گوید انگار انتظار هم ندارد که ترامپ را در ادامه در توافق ببیند.
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز پس از مکرون به آمریکا رفت و تلاش کرد او هم به سهم خود برای ماندن آمریکا در برجام رایزنی‌های دیپلماتیک را انجام دهد؛ این دو مقام اروپایی به واسطه ارتباط شان با رئیس جمهوری آمریکا به زعم اروپاییان بیشترین شانس را در ترغیب ترامپ به ماندن در برجام دارند.
مکرون طی ماههای گذشته درجریان همراهی نسبی با مواضع آمریکا در موضوعات مختلف بویژه سوریه سعی کرده نشان دهد با ترامپ ارتباطات نزدیک و با احتمال تاثیرگذاری بالا بر او دارد؛ مرکل هم از نقش فامیل دور برای ترامپ برخوردار است.
رئیس جمهوری فرانسه که در جریان ملاقات با ترامپ با ادعای نقش ایران در مسائل منطقه «خاورمیانه» صحبت کرده بود در جمع اعضای کنگره آمریکا بیشتر درباره ضرورت حفظ برجام و صیانت از امضایی که طرف‌های اروپایی پای توافقنامه برنام جامع اقدام مشترک کرده‌اند صحبت کرد.
مکرون در نشست مشترک با ترامپ هم بر حفظ برجام تاکید کرده بود اما همزمان اظهارداشت که به دنبال توافقی درباره همه موضوعات ایران همچون مساله فعالیت‌های بلند مدت هسته ای، موشک‌های بالستیک و نفوذ منطقه‌ای ایران هستند.
رئیس جمهوری فرانسه در کنگره آمریکا هم با تاکید بر ضرورت احترام به حاکمیت ایران گفت: برجام را همه امضا کرده‌ایم و «ما به هیچ وجه از آن خارج نخواهیم شد».
وی افزود: ما باید به ثبات و حاکمیت ملی کشورها از جمله حاکمیت ملی ایران احترام بگذاریم که نماینده یک تمدن عظیم است. اشتباه گذشته را تکرار نکنیم، ساده لوح نباشیم و جنگ‌های جدید هم ایجاد نکنیم.
مکرون تصریح کرد: چارچوب کنونی برجام وجود دارد، ما این را امضا کردیم. با اشاره ایالات متحده هم این کار را کردیم، به همین خاطر است که نمی‌توانیم بگوییم از دستش خلاص شویم.
رئیس جمهوری فرانسه باز بر ضرورت حفظ برجام تاکید کرد و خطاب به حاضران گفت: رئیس جمهوری شما (ترامپ)باید در هفته‌های آینده مسئولیت خودش را انجام دهد اما کاری که می‌خواهم بکنم این است که درباره توافقی جامع‌تر کار کنیم که همه این نگرانی‌ها را در بر می‌گیرد.
به گفته مکرون در این توافق که سعی دارد آن را جامع‌تر معرفی کند موضوعاتی مانند فعالیت‌های موشکی ایران هم مطرح است.
چندروز پس از مکرون، صدراعظم آلمان هم وارد آمریکا شد و روز جمعه در نشست مشترک با ترامپ او هم همصدا با مکرون بر ضرورت حفظ برجام صحبت کرد.
مرکل گفت: این توافق بی‌نقص نیست اما یک قطعه از پازل است، انگلیس، فرانسه و آلمان به اتفاق آمریکا کار کردیم و نتیجه آن این شد.
* دستیار وزیر خارجه پیشین آمریکا: پیام مکرون به کنگره آمریکا حفظ برجام بود
در همین ارتباط، دستیار وزیر خارجه پیشین آمریکا، پیام مکرون به دو حزب کنگره آمریکا را حفظ برجام دانست تا برای جلوگیری از خروج کاخ سفید از این توافق بین‌المللی وارد عمل شوند.‏
«تامس کانتریمن» در گفتگو با ایرنا، افزود: به طور کلی کنگره ‏آمریکا در یک سال و نیم گذشته نشان داده که ضعیف و ناتوان است و البته بعید می‌دانم کنگره ‏بتواند برجام را نجات دهد.‏
وی ادامه داد: بر این باور هستم که رویکرد مکرون درست بود. زمانی که آقای مکرون می‌گوید ما چهار محور در رویکرد ‏خود با ایران داریم که محور نخست آن حفظ برجام است، سخن کاملا درستی را بیان کرد. ولی من نمی‌‏دانم آیا وی تاثیری بر رویکرد رئیس جمهوری ترامپ داشته است یا خیر؟
ایرنا پرسید چرا با وجود نمایندگان دموکرات در کنگره، پشتیبانی آنها از توافق هسته‌ای با ایران که ‏میراث اوباماست، ضعیف است؟ ‏
این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد: بله نمایندگان دموکرات در کنگره حضور دارند، اما آنها ‏هم در مجلس نمایندگان و هم در سنا در اقلیت هستند. از طرف دیگر، سناتور مچ مک کانل رهبر اکثریت ‏جمهوریخواه توانسته است به طور موثری مانع از پیاده شدن طرح‌هایی شود که نمی‌پسندد.‏
کانتریمن با بیان این که ناتوانی کنگره در دو سال اخیر برای رسیدگی به مسایل دولتی البته داستان بسیار ‏پیچیده‌ای دارد، اظهار کرد: این مساله‌ای کلی است که تنها به موضوع برجام محدود نیست.‏
‏ رئیس انجمن کنترل جنگ افزار در پاسخ به این که آیا فکر نمی‌کند ترامپ با وجود باقی ماندن در برجام تلاش کرده ‏است تا ایران را از مزایای اقتصادی آن محروم کند؟ گفت: این یک نظر منطقی است که ایران بیان می‌کند.‌ای کاش ‏رئیس جمهوری ترامپ فرصتی که رئیس جمهوری مکرون فراهم کرده را غنیمت شمرد اما امیدی به تحقق آن ندارم.‏
کانتریمن درباره اظهارات متناقض مقامات آمریکا درباره برجام هم گفت: نمی‌دانم چگونه این تناقض را می‌توان توضیح داد اما در این دولت چیزی غیرمعمول نیست.
* وزیر خارجه نروژ: حفظ برجام برای امنیت بین‌المللی ضروری است
وزیر امورخارجه نروژ هم با تاکید بر ضرورت شفافیت درخصوص برجام گفت: توافق هسته‌ای می‌بایست حفظ شود چرا که برای امنیت بین‌المللی مهم است.
وی در گفتگو با خبرگزاری «NTB» نروژ به کشورهای ایران و آمریکا توصیه کرد از توافق هسته‌ای خارج نشوند.
اریکسون سوریده در مورد گفتگوهای خود با محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان و مقام‌های آمریکایی در نیویورک پیرامون توافق هسته‌ای افزود: گفت وگوهایی شفاف با وزیر خارجه ایران و آمریکایی‌ها درباره اهمیت باقی ماندن در برجام داشتم.
* تحلیلگر ارشد چین:خروج آمریکا از برجام به اعتماد جهان ضربه می‌زند
تحلیلگر ارشد موسسه مطالعات بین‌المللی چین و کارشناس انرژی هسته‌ای نیز با اشاره به تهدید ترامپ مبنی بر خروج از برجام اظهار داشت: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و گروه 5+1به اعتماد جهان ضربه می‌زند.
خوا لی میگ که سابق نیز سفیر سابق چین در فرانسه بود،در گفتگو با ایرنا افزود: برنامه جامع اقدام مشترک ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک موسوم به برجام یک توفیق و دستاورد جهانی است که برای آن حداقل دو سال کار سخت و فشرده و چندین سال نیز رایزنی شده است.
وی تاکید کرد چنین برنامه‌ای به عنوان «یک قرارداد بین المللی» بسیار با اهمیت است و جهان به اهمیت آن آگاه است.
خوا تصریح کرد این قرارداد، صلح آمیزترین مسیر در موضوع هسته‌ای ایران است که خواسته و مطالبات ایران و جهان را براورد کرده است و لذا باید حفظ شود.
این تحلیلگر موسسه مطالعات بین‌المللی چین اظهاراشت: «حفظ برجام» و حمایت کشورهایی مانند چین و روسیه از آن عادلانه است و «امیدواریم جهان به ویژه آمریکا به این قرارداد بین‌المللی احترام بگذارد».
وزرای خارجه چین و روسیه هفته پیش در حاشیه اجلاس سران شانگهای در پکن از برجام حمایت کردند.
سرگئی لاوروف در نشست خبری مشترک با وانگ‌یی همتای چینی خود در پکن گفت: مسکو و پکن اجازه نخواهند داد هیچ کشوری توافق هسته‌ای با ایران را تخریب کند.
وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: توافقی که به امضای مذاکره کنندگان (ایران و گروه 5+1) رسید، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دیپلماتیک بین‌المللی در دهه‌های اخیر است که هر گونه تلاشی برای بازنگری در آن کاملا غیر ممکن خواهد بود.
رئیس دیپلماسی خارجی روسیه افزود: ما در این مسیر کاملا با چین هماهنگ هستیم و اجازه نخواهیم داد که هیچ کشوری این توافق را که در چارچوب قطعنامه سازمان ملل به تصویب رسیده است، بر هم بزند.
تحلیلگر ارشد موسسه مطالعات بین‌المللی چین تاکید کرد «برجام نمونه خوبی برای مذاکرات هسته‌ای به ویژه مساله هسته‌ای کره شمالی و آمریکا است» اگر آمریکا از برجام خارج شود اعتماد دنیا به این کشور از بین خواهد رفت.
«خوا لی مینگ» اظهار کرد: خروج آمریکا از برجام، بدترین حالت ممکن برای اعتبار این تفاهم نامه و خود آمریکا است.