در ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا تاکید شد؛ خروج احتمالی آمریکا از برجام به اقتصاد ایران آسیب نمی‌زند

حدود 2 هفته زمان باقی است تا رئیس جمهوری آمریکا نظر خود را برای ماندن در توافق برجام اعلام کند اما مسئولان اقتصادی کشور از همین حالا می‌گویند تمام سناریوهای محتمل را بررسی کرده‌اند و در صورت خروج احتمالی آمریکا از برجام هیچ گونه آسیبی به روند اقتصادی کشور وارد نخواهد شد.
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید براینکه هیچ مشکلی درباره تامین مالی و بحث سرمایه با خروج احتمالی از برجام وجود ندارد، گفت:‌ سناریوهای مختلف درباره برجام بررسی شده است.
به گزارش ایبِنا، ولی‌الله سیف، در حاشیه ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا در جمع خبرنگاران گفت: همایش تجاری ایران و اروپا به منظور بررسی مشکلات در روابط میان ایران و اروپا و شناخت و رفع مشکلات تجاری و بانکی از سه سال پیش با یک همایش در تهران و یک همایش در فرانکفورت با هدف گسترش و بهبود روابط آغاز شد و توانسته تا پیشرفت‌هایی در بحث بانکداری و اقتصاد را در روابط میان ایران و اروپا با همکاری بانک‌های بزرگ اروپایی ایجاد کند.
رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان این که هیچ مشکلی درباره تامین مالی و بحث سرمایه با خروج احتمالی از برجام وجود ندارد، تصریح کرد: سناریوهای مختلف درباره برجام بررسی شده و راهکارهای مختلف نیز در دستور کار است.وی ادامه داد: مسائل براساس روال پیش می‌رود و هیچ نگرانی وجود ندارد.


تورم تک رقمی دور از دسترس نیست
ولی‌الله سیف در ششمین همایش تجاری و بانکی ایران - اروپا اظهارداشت: با وجود برخی مشکلات، منافع مشترکِ شرکت‌ها، بانک‌ها، تجار، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی انگیزه و ظرفیت لازم برای فائق آمدن بر چالش‌ها و ایجاد روابطی وثیق بین ایران و اروپا را فراهم می‌کند. اما این فقط پیشینه تاریخی و انگیزه‌ها نیستند که آینده بهتری برای روابط تجاری و بانکی ایران و اروپا را نوید می‌دهند بلکه بررسی تحولات سال‌های اخیر نیز از فراهم شدن بسترهای لازم خبر می‌دهد که بررسی آنها در چنین نشستی شایان توجه است.
سیف افزود: حدود پنج سال قبل، دولت جدید درحالی اداره امور را برعهده گرفت که روابط سیاسی-اقتصادی بین‌المللی و شاخص‌های اقتصاد ایران در سطح مطلوبی قرار نداشتند. در آن زمان روابط بانکی بین‌المللی کشور، به محدودترین سطح خود در تمامی سال‌های پس از انقلاب رسیده بود. درحالی که محدودیت عدم برقراری رابطه مستقیم با نظام مالی آمریکا به دلیل تحریم‌های مختلفی که از ابتدای انقلاب وضع شده بود وجود داشت اما تا پیش از آخرین دور از تحریم‌های مالی ایران، بانک‌های ایرانی با همکاری بانک‌های اروپایی امکان استفاده از طیف متنوعی از خدمات را داشتند. اما در پی وضع دور جدیدی از تحریم‌ها که نظام مالی ایران را هدف گرفته بود، کلیه بانک‌های ایران و حتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، توسط ایالات متحده آمریکا تحریم شدند و به دلیل فرا ملی بودن این تحریم‌ها، بانک‌های غیر آمریکایی نیز در صورت ارائه مستقیم یا غیرمستقیم هرگونه خدماتی به بانک‌های ایرانی، با مجازات‌های سنگینی روبرو می‌شدند.
وی تاکید کرد: در چنین شرایطی، به غیر از تعداد معدودی از بانک‌ها که با هزینه‌های بسیار بالا و غیر متعارف، خدمات محدودی را به بانک‌های ایرانی ارائه می‌دادند، هیچ بانک مهم و معتبر بین‌المللی، روابط کارگزاری قابل اتکایی با بانک‌های ایرانی نداشت و به‌ ناچار نقل و انتقال وجوه، از کانال‌های غیر متعارف و با هزینه‌ها و مخاطرات بالا انجام می‌شد. اینها صرفا بخشی از هزینه‌های ناشی از تحریم‌های بین‌المللی وضع‌شده علیه کشور بود.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: علاوه بر این در این دوران نه تنها بخش مهمی از ذخایر ارزی کشور بلوکه و درآمدهای دولت با محدودیت جدی روبرو شده بود، بلکه آشفتگی‌های موجود در سیاست‌گذاری‌های قبلی پولی و مالی نیز آثار سوء خود را بر شاخص‌های کلان اقتصاد نمایان کرده بود، به طوری که کشور ایران با افت شدید تولید ناخالص داخلی روبرو شد و همزمان با این رکود عمیق، با تورم‌های بسیار بالا و بی‌ثباتی در بازار ارز نیز دست به گریبان بود.
سیف گفت: دولت تدبیر و امید در چنین شرایط خطیری مسئولیت اداره کشور را بر عهده گرفت و نه تنها بهبود روابط بین‌المللی را در دستور کار قرار داد بلکه اهتمام ویژه‌ای را صرف برقراری ثبات در اقتصاد کرد. وضعیت شاخص‌های اقتصادی ایران در چند سال اخیر گواه روشنی بر دستیابی و تحقق اهداف بلند و انکارناپذیری بوده است. در نتیجه تلاش بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها، رشدهای اخیر و قابل توجه اقتصاد ایران دلالت بر روند چشمگیر، پیشرفت و بهبود اقتصادی دارد.
وی ادامه داد: چکیده تحولات اقتصادی کشورها در قالب دو مقوله عملکرد نرخ تورم و رشد اقتصادی بیان می‌شود. حسب اتخاذ سیاست‌های انضباط گرایانه پولی و مالی توسط بانک مرکزی و دولت، نرخ تورم پس از حدود ربع قرن در سال 1395 تک رقمی شد و به 9 درصد رسید. این دستاورد مهم در سال 1396 نیز تکرار شد و نرخ تورم سالانه در سطح 9.6 درصد حاصل شد و البته چنین رخدادی در اقتصاد ایران طی چهار دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: خوشبختانه نرخ تورم در فروردین ماه سال جاری نیز به 9.2 درصد رسیده که در مقایسه با تورم اسفندماه سال گذشته (9.6 درصد) معادل 0.4 درصد کاهش دارد. همچنین، نرخ تورم نقطه به نقطه در همین مدت از 8.3 درصد به 7.9 درصد رسیده است. نرخ تورم ماهانه نیز در اسفندماه سال گذشته 1.1 درصد بوده که در فروردین ماه جاری با 0.3 واحد درصد کاهش به 0.8 درصد رسیده است. مجموع این تحولات نشان دهنده آن است که با تقویت سیاست‌های انضباط گرایانه و موفقیت ترتیبات اخیر در حوزه ارزی، تحقق تورم تک رقمی در سال جاری نیز دور از دسترس نخواهد بود.
مذاکره مستقیم با اتحادیه اروپا درباره مسائل بانکی و تجاری
وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد کرد که در حوزه مسائل بانکی و اقتصادی با اتحادیه اروپا مذاکره شود.عباس آخوندی هم در ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا با اشاره به تحولات جهان و نقش اروپا اظهار داشت: اروپا نقش تعیین کننده‌ای در پیشبرد دنیا به سمت صلح یا حرکت به سمت توسعه جنگ و ناآرامی در دنیا دارد.
وی افزود: دنیا در وضعیت فعلی درحال انتقال از یک وضعیت تک قطبی به تعادلی جدید است و کشمکش‌های بسیار جدی درحال انجام بوده و تحولاتی که در پس گفتگوها درحال انجام است تحولاتی بسیار سخت‌تر و عمیق‌تر است.
آخوندی با بیان اینکه بازیگران جدیدی وارد بازی شده‌اند و ارتجاع و عقبگردی در نقش و موقعیت آمریکا درحال مشاهده است، ادامه داد: زمانی آمریکا خود را نگهبان و پایگاه جهان آزاد و اقتصاد بازار و رقابتی در جهان می‌دانست اما بعد از فروپاشی شوروی آمریکا از این موضوع به تدریج عقبگرد کرد و تعداد زیادی از اندیشمندان آمریکایی ابراز نگرانی و پیش‌بینی کردند که این وضعیت تک قطبی آمریکا در جهان هم این کشور را از درون می‌پوساند و هم قابل تداوم نیست.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ترامپ به هیچ وجه به دنبال اقتصاد آزاد نیست و درحال بازگشت آمریکا به دوران مرکانتلیسم است و نمی‌توان رفتار این فرد و تصمیم‌های جدید آمریکا را با سیستم اقتصاد آزاد ارزیابی کرد.
آخوندی خاطرنشان کرد: این رفتار جهان و اروپا را با تهدید بزرگی مواجه می‌کند و مرکانتیلیسم آثار وحشتناکی را در دنیا می‌تواند داشته باشد. وی افزود: همچنین اسراییل به عنوان یک رژیم اشغالگر هر چند هیچگاه مشروعیت نداشته، در سال‌های اخیر در ضعیف‌ترین حد مقبولیت قرار گرفته که موجب شده دست به اقدامات پُرریسک‌تری بزند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در کنار این دو روند انحطاطی قدرت‌های نوظهوری مانند هند، چین و روسیه در عرصه جهانی ظاهر شده‌اند که اهداف مشخصی دارند و در سیاست‌هایشان تردیدی ندارد.
آخوندی ادامه داد: در این میان اروپا در وضعیت تردید به سر می‌برد، از یک طرف معاملات و حجم تبادلاتی که با آمریکا دارد موضوعی نیست که به راحتی از آن چشم‌پوشی کند و ازسوی دیگر برای اندیشمندان کاملا روشن است که آنچه در آمریکا درحال پیگیری است صددرصد ارتجاعی بوده و به پایداری امنیت و توسعه جهانی نخواهد انجامید.
وی اظهارداشت: سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر اروپا در برابر این رویه آمریکا واکنش نشان ندهد می‌تواند منافع خود را حفظ کند و آیا اکنون زمان آن نرسیده که بی‌پرواتر راجع به این موضوع بحث شود؟
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: همچنین ایران درحال بازخوانی موقعیت خود در منطقه و جهان بوده که ممکن است اشتباهی در این راه وجود داشته باشد اما می‌توانیم یک بازخوانی موفق داشته باشیم چرا که ایران دارای پیشینه و تمدن بزرگی است و تاریخچه ما نشان می‌دهد که در طول سال‌ها به قراردادها تعهدات خود پایبند بوده ایم.
وی افزود: همچنین تمدن ایران متشکل از اقوام گوناگون است که بحث تساهل، تسامح و سازگاری آموزه‌های جدیدی برای ما نیست بلکه چند صد ساله و چند هزار ساله است، در نتیجه با وجود همه تنش‌ها در منطقه مسائل ایران و همسایگان حل شدنی است و ایران می‌تواند این مشکلات را حل کند.
آخوندی ادانه داد: ما در منطقه همواره به منافع و مسئولیت هایمان فکر کرده‌ایم‌، هیچ جنگی را آغاز نکرده‌ایم و قبول داشته‌ایم که باید مسئولیت‌مان را در منطقه ایفا کنیم، در نتیجه ایران قطعاً طرف قابل اعتمادی برای مذاکره است و قبول دارد که باید با قواعد بین‌المللی بازی کند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نظام بانکداری نیز قواعد بین‌المللی دارد و ما به قواعد بین‌المللی پایبند بوده و همکاری خواهیم کرد، درباره باقی مانده پیمان‌های بین‌المللی نیز در یک گفتگوی منطقی مشکلات را حل خواهیم کرد.
وی با ارائه دو پیشنهاد اظهار داشت: بعد از برجام در دو سطح مذاکرات داشتیم، بخشی از مذاکرات را وزارت خارجه در بحث سیاسی و بخشی دیگر را در روابط اقتصادی پیگیری می‌کردیم و مشکلی که وجود داشته این است که اروپا در مذاکرات اقتصادی از پشتیبانی مذاکرات سیاسی بهره‌مند نمی‌شود.
وی افزود: بخش اقتصادی در مذاکرات همواره نگران رفتارهای خشن و همراه با تحریم آمریکا در مذاکرات بود و بخش سیاسی اروپا نمی‌توانست این اطمینان را بخش اقتصادی خود بدهد که در مقابل این تهدیدها از آنها حمایت می‌کند.
آخوندی تاکید کرد: اروپا باید به این نتیجه برسد که اگر بخش سیاسی از بخش اقتصادی حمایت نکند، منافع آنها نیز تداوم نخواهد یافت و شاید این بحث نیاز به دور جدید مذاکرات و فهم جدیدی از بازخوانی مذاکرات داشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما در بخش‌های سیاسی با اتحادیه اروپا و در امور اقتصادی با تک‌تک کشورها صحبت کرده‌ایم که پیشنهاد دوم من این است که در حوزه مسائل بانکی و اقتصادی نیز با اتحادیه اروپا مذاکره کنیم.
وی با بیان اینکه در حوزه وزارت راه و شهرسازی در این مدت مذاکرات خوبی با اروپایی‌ها، چینی‌ها، هندی‌ها، روس‌ها داشتیم و قراردادهای خوبی را امضا کردیم، ادامه داد: در حوزه تخصصی به ویژه در بخش مسکن نیز علاقه مندیم از تخصص اروپایی‌ها استفاده کنیم و زمینه جذب فاینانس در این بخش نیز فراهم است.
تاسیس 4 دفتر بیمه اروپایی در ایران
رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرد: با مذاکرات انجام شده بین صنعت بیمه ایران و شرکت‌های بزرگ اروپایی، 30 درصد از ریسک حوادث فاجعه آمیز طبیعی ایران نزد این شرکت‌ها بیمه اتکایی شده است.
عبدالناصر همتی نیز با بیان این مطلب افزود: ریسک حدود 4 هزار و 500 میلیارد تومان سرمایه را به شرکت‌های بیمه اروپایی واگذار کنیم و به تدریج انتظار داریم این رقم بالاتر رود و بتوانیم گستره جهانی این ریسک را توزیع کنیم.
وی با ابراز امیدواری برای اینکه این همایش بتواند به توسعه همکاری‌های ایران و اروپا کمک کند، پیشنهاد داد که بعد از برگزاری هر همایش میزان پیشرفت روابط دو طرف بررسی شود.
رئیس شورای عالی بیمه با بیان اینکه صنعت بیمه در ایران ظرفیت بالایی برای همکاری با اروپا دارد، گفت: مذاکرات خیلی نزدیکی را با سران شرکت‌های اصلی بیمه و تعیین‌کننده بعد از برجام داشتیم و به توفیقات خوبی رسیدیم.
وی با یادآوری تشکیل حساب ویژه اتکایی در زمان تحریم خاطرنشان کرد که امروز نیز صنعت بیمه آمادگی دارد تا در صورت خروج آمریکا از برجام همان ساختار را که حفظ کرده است، به کار گرفته و هیچ مجموعه‌ای در داخل ایران بدون پوشش بیمه باقی نخواهد ماند.رئیس شورای عالی بیمه همچنین صنعت بیمه را یک صنعت بین‌المللی توصیف کرد و گفت: ما از ارائه پوشش اتکایی به خارجی‌ها و بالعکس استقبال می‌کنیم. رئیس کل بیمه مرکزی از اعطای مجوز به سه شرکت بیمه گر داخلی برای کسب پوشش اتکایی مونیخ ری در زمینه بیمه‌های عمر خبر داد و گفت: امیدوار هستیم با این کار دانش فنی و محصولات جدید در زمینه رشته بیمه عمر را با آموزش نیروی انسانی به ایران منتقل کنیم.همتی تصریح کرد که حق بیمه سالانه در رشته بیمه عمر 40 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و این موضوع نشان دهنده ظرفیت بالا برای همکاری بین ایران و اروپاست. همتی گفت: در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی کارهای خوبی را شروع کرده‌ایم که یکی از آنها توسعه فاز 11 پارس جنوبی است؛ این موضوع با شرکت توتال فرانسه درحال پیگری است و بیمه آن برعهده بیمه‌های داخلی است و در صورت به نتیجه رسیدن، می‌تواند یکی از اقدامات موفق صنعت بیمه ایران با اروپا باشد.وی در بخش دیگری از سخنان خود به علاقه مندی شرکت‌های اروپایی برای خرید سهام شرکت‌های بیمه ایرانی اشاره کرد و گفت: شرکت‌های اروپایی علاقه‌مند به خرید سهام شرکت‌های ایرانی بودند اما بعد از مواضع خصمانه ترامپ شرکت‌های اروپایی دست نگهداشتند و امیدواریم این روند هم طی شود.و تاکید کرد: شرکت‌های بیمه ایران ظرفیتهای بزرگی برای سودآوری دارند و صنعت بیمه می‌تواند زمینه خوبی برای همکاری با اروپا باشد. همتی از شروع روابط اتکایی با شرکت‌های هندی، چینی و روسی خبر داد و در عین حال افزود که صنعت بیمه ایران به طور سنتی با شرکت‌های اروپایی در ارتباط بوده و قصد دارد این روابط را حفظ کند.وی با اشاره به علاقه مندی برخی شرکت‌های اروپایی و تردید برخی دیگر برای همکاری با ایران گفت: رشد 20 درصدی سالانه صنعت بیمه در ایران افق روشنی برای همکاری بین شرکت‌های بیمه ایرانی و خارجی است.رئیس کل بیمه مرکزی همچنین از تاسیس 4 دفتر بیمه اروپایی در ایران خبر داد و این موضوع را مقدمه‌ای برای توسعه روابط طرفین خواند.
مدیریت 87 میلیارد دلار منابع مالی ایران پس از برجام
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت:بعد از برجام 87 میلیارد دلار منابع مالی ایران مدیریت شده که دستاورد خوبی بوده هرچند توقع ما بیش از این است.علی دیواندری در این همایش اظهار امیدواری کرد که این همایش در حوزه توسعه همکاری‌ها بین ایران و اروپا با توجه به اینکه اروپا شریک بزرگ تجاری ایران است، منجر به یافتن راهکارهایی برای حل مشکلات و موانع پیش رو شود.وی افزود: این همایش معمولاً هر سال نوامبر در فرانکفورت با همکاری گروه مالکی که سازماندهی این کار را انجام می‌دهند و اردیبهشت ماه هر سال در ایران با مسئولیت پژوهشکده پولی و بانکی برگزار می‌شود.
دیواندری تاکید کرد: بخش نظارت بانک مرکزی ایران٬ بخش نظارت بانک‌های مرکزی اروپا در همایش‌های قبلی حضور جدی داشته‌اند و بانک‌ها و شرکت‌های خدمات مالی در ایران و اروپا و شرکت‌های برتر بین‌المللی در زمینه مشاوره امور مالی و بانکی در این همایش شرکت داشتند. دیواندری در ادامه سخنرانی خود در ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا، گفت: با وجود آنکه دو سال از برجام می‌گذرد وهمچنان مشکلاتی در اتصال بانک‌های ایران با نظام بانکی بین‌المللی وجود دارد، اما موفقیت‌های بزرگی نیز حاصل شده است.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه، شرایط امروز نظام بانکی ایران قابل مقایسه با قبل از برجام نیست، اظهار داشت: نظام بانکی ایران در دوره تحریم با محدودیت‌های جدی روبه رو بود؛ بعد از برجام گشایش‌های خوبی انجام شد گرچه توقع و انتظار مسئولین ایران برطرف نشده است.وی اعلام کرد: بعد از برجام حدود 835 رابطه کارگزاری با 278 بانک خارجی برقرار شده درحالی که قبل از برجام تعداد روابط کارگزاری بسیار محدود بود و تنها 5 تا 6 بانک حاضر به همکاری با ایران بودند.دیواندری اعلام کرد: در طول دو و نیم سال گذشته 38 هزار و 409 ال سی توسط نظام بانکی ایران باز شده و بیش از 150 هزار تراکنش بانکی با ارقام قابل توجه انجام شده است.دبیر ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا ادامه داد: بعد از برجام 87 میلیارد دلار منابع مالی ایران مدیریت شده که دستاورد خوبی بوده هرچند توقع ما بیش از این بوده است.
عبور صادرات نفت از مرز 1.18 میلیون بشکه نفت بعد از برجام
معاون بین الملل و بازرگانی وزارت نفت اعلام کرد: حجم صادرات بعد از «برجام» از مرز 1.18 میلیون بشکه نفت عبور کرده است.امیر حسین زمانی نیا در ششمین همایش تجاری و بانکی ایران - اروپا، اظهار داشت: درحالی که قبل از اجرای «برجام» 1.4 میلیون بشکه ظرفیت صادراتی وجود داشت، بعد از اجرای «برجام» حجم صادرات از 1.18 میلیون بشکه نیز عبور کرد.وی در ادامه گفت: آمارها نشان می‌دهد در میدان‌های غرب کارون با رشد 400 درصدی برداشت منابع مواجه هستیم و در زمینه برداشت گاز نیز از 285 میلیون متر مکعب به 553 میلیون متر مکعب دست پیدا کرده ایم.همچنین معاون بین الملل و بازرگانی وزارت نفت خبر داد: در سال 97 تلاش داریم که صادرات گاز را به 60 میلیون متر مکعب برسانیم و 5 طرح پتروشیمی به ارزش 1.5 میلیارد دلار را نیز عملیاتی کنیم.این مقام درخصوص مدل جدید قراردادهای حوزه صنعت نفت نیز اظهار داشت: قراردادهای بزرگ بالادستی در زمینه صنعت نفت با مدل‌های جدید درحال اجرایی شدن است اما با فشارهای دولت آمریکا با روند بسیار کندی درحال پیشروی است.زمانی نیا در ششمین همایش تجاری و بانکی ایران – اروپا اعلام کرد: در سال 97 به میزان 6 میلیارد دلار تامین منابع مالی برای شرکت‌ها، طرح‌های کوچک، نگه داشت و افزایش تولید داخل صورت می‌گیرد تا حمایت‌ها مناسبی از صنعت و تولید صورت بگیرد.معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت درباره آینده «برجام» گفت: تا زمانی که صادرات نفت بدون مشکل باشد، بازارهای نفت پذیرای نفت ایران باشند، عواید فروش نفت را براحتی دریافت کنیم، تامین مالی پروژه‌ها صورت بپذیرد، تجهیزات صنعت نفت از بازارهای جهانی خریداری شود و حمل و نقل کشتی و نفت کش‌ها دچار مشکل نشود از نظر صنعت نفت «برجام» ادامه دارد و ما اهداف خود را با تلاش و سرعت بیشتری ادامه خواهیم داد.
اتصال 250 بانک اروپایی از طریق سیستم «سوئیفت» به ایران
مسئول بخش ایران در پروژه چشم انداز ایران در اتحادیه اروپا گفت:‌بیش از 250 بانک اروپایی از طریق سیستم سوئیفت به ایران وصل شده‌اند.آنه ماری فندر هیدن در ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا اظهار داشت: اتحادیه اروپا از این ابتکار عمل فوق‌العاده استقبال می‌کند که همه افرادی را که به توسعه اقتصادی بین ایران و اروپا متعهد هستند گرد هم آورده است.
وی افزود: برجام دستاورد بزرگ سیاسی و مثالی بود برای دستاورد دیپلماسی چند جانبه موفق که نشان داد به جای مقابله با مذاکره به چه دستاوردهایی می‌توان دست یافت.مسئول بخش ایران در پروژه چشم‌انداز ایران در اتحادیه اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا در زمینه اجرای برجام کاملاً هماهنگ است، گفت: البته این توافق تحت فشارهای بسیاری قرار دارد و در ماه‌های اخیر توسط یکی از طرفین زیر سوال رفته است که عدم قطعیت را به وجود می‌آورد اما نباید نسبت به آینده آن گمانه‌زنی کنیم و اتحادیه اروپا تاکید دارد که این توافق را حفظ کند.
وی با اشاره به دلایل اهمیت برجام و نقش آن در روابط اقتصادی اظهار داشت: برجام حاصل 12 سال مذاکره بود و توانست مشکل طولانی مدت را با آرامش و صلح حل کنند و قابل مذاکره مجدد نیست.
وی ادامه داد: اهمیت و اعتبار برجام فراتر از ایران بوده و یک قرارداد بین‌المللی است و اکنون زمان مناسبی برای زیر سوال بردن این قرارداد نیست. سازمان انرژی اتمی نیز اعلام کرده که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است.عضو کارگروه ایران در سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: در حوزه بانکداری و تجارت بین ایران و اروپا مباحثی در این کنفرانس دو روزه مطرح می‌شود، در این راه پیشرفت‌های انجام شده اما هنوز راه وجود دارد.
وی ادامه داد: تاسیس خدمات بانکداری که به خوبی کار کند کلیدی است تا ایران از طریق آن وارد بازار بین‌المللی شود و باید اعتماد بانک‌های اروپایی جلب شود که در این مورد بحث شفافیت بسیار اثرگذار است.فندرهیدن با بیان اینکه باید برای سیستم مالی و بانکداری اتحادیه اروپایی اعتمادسازی به وجود آید تا همکاری‌ها با ایران پیشرفت کند، گفت: نمی‌توانیم بانک‌ها را وادار کنیم که فعالیت‌های تجاری خود را جهت دهند اما می‌توانیم آنها را تشویق کنیم.وی تاکید کرد: تعدادی از بانک‌های اروپایی تبادلات مالی خود را با ایران تسهیل کردند و این گامی رو به جلو است و بسیاری از بانک‌های اروپایی کانال‌هایی را برای نقل و انتقال مالی با ایران به وجود آوردند و بیش از 250 بانک اروپایی از طریق سیستم سوئیفت به ایران وصل شده‌اند.این مسئول در اتحادیه اروپا ادامه داد: چالش‌هایی وجود داشته و ایران باید در زمینه مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی همکاری کند که تمام این‌ها پارامترهای کلیدی برای بهبود فضای کسب و کار هستند.وی افزود: ما در اقدامات اصلاحی ایران را یاری کردیم و در ماه‌های آینده پیشبرد FATF بسیار مهم خواهد بود و باید موانع را برطرف کرد و شفافیت و حاکمیت قانون جایگزین شود.
وی تاکید کرد: سیاست‌ها باید به گونه‌ای باشد که تاثیرات برجام به وسیله ایرانی‌ها به خوبی احساس شود و منافع تجارت دوجانبه در نظر گرفته شود. اتحادیه اروپا از پیوستن ایران به wto و گسترش ارتباطات تجاری استقبال می‌کند و این نشان دهنده اعتماد و اطمینان ماست.فندرهیدن بیان داشت: کمیسیون اروپا قانونی را وضع کرده که بانک سرمایه‌گذاری اروپا می‌تواند ایران را تامین مالی کند.