در جست‌وجوی چشم‌انداز روشن اقتصادی

عباس آرگون*- مذاکرات و رفت‌وآمدهای اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای دیگر با وجود مشکلات مختلف اما همچنان ادامه دارد‌؛ مذاکراتی که اگرچه گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد سودآور یا بی‌ثمر بودن آنها مطرح می‌شود اما به نظر می‌رسد همچنان در راستای ادامه حیات روابط تجاری و اقتصادی بین‌المللی ثمربخش خواهد بود و می‌توانیم امید به چشم‌انداز روشنی در آینده داشته باشیم‌.
پرواضح است که گره خوردن ایران به کشورهایی با تجارت فعال مفید خواهد بود و بارقه‌ای روشن است در آسمان تاریک روابط تجاری و اقتصادی کشور که این روزها دچار کدورت، نابسامانی و عدم ثبات شده است‌. این نابسامانی را نباید تا جایی پیش برد که منجر به انزوا شود‌. این انزوای خودخواسته نه‌تنها درهای تجارت جهانی را به روی ایران باز نخواهد کرد بلکه در بلندمدت هیچ سودی برای تجارت ایران نخواهد داشت‌.
مذاکرات و رفت و آمدها حداقل می‌توانند موضع اقتصادی ایران را روشن ‌کنند و منجر به آن خواهند شد که مراودات تجاری و اقتصادی ایران همچنان بر ریل پیشرفت و توسعه حرکت کند‌. حال آنکه اگر ترمز این قطار کشیده شود، هیچ سودی به نفع کشور نخواهد داشت‌. همچنین این مراودات چندجانبه منجر به جذب سرمایه‌های خارجی می‌شود‌. جذب این سرمایه‌ها نیز در بلندمدت بسیار ثمربخش خواهد بود و در موارد بسیاری منجر به تنش‌زدایی‌های گسترده خواهد شد‌.
به هر روی برنامه‌ریزی‌های اقتصادی نیازمند توجه به مزیت‌های اقتصادی است که در صورت توجه به آن به‌طور قطع موقعیت کشور بهبود شایان توجهی خواهد یافت‌. اما در همین شرایط یکی از مسایل مهمی که گریبان‌گیر اقتصاد کشور است بی‌توجهی به استفاده از منابع مالی ارزان‌قیمت است که باعث می‌شود حجم بالایی از منابع بالقوه کشور از دست برود‌.


به هر روی این تعاملات بالقوه بسیار مفید است و منجر به آن خواهد شد که توانمندی‌های مالی و اقتصادی کشور گسترش پیدا کند‌. در همین راستا فعالان اقتصادی این امکان را خواهند داشت تا در برقراری رابطه با همتایان خارجی خود اطلاعات به روز را کسب کرده و در راستای توسعه امور خود به کار بندند‌.
برقراری روابط توسعه یافته اما به تنهایی کافی نیست و کشور نیازمند تفکر سیستماتیک بر اقتصاد است‌. در حقیقت در راستای بهبود شرایط کسب‌وکار باید بسترسازی‌های لازم انجام شده و قوانین نادرست یا به عبارتی دست و پاگیر از مسیر فعالان تجاری و اقتصادی برداشته شود‌. در نهایت بهبود همه‌جانبه شرایط و بسترسازی‌های مناسب راهکاری است برای پایدار شدن شرایط اقتصادی‌.
* عضو اتاق بازرگانی