بحران در کمین 334 شهر ایران؛

گروه انرژی- بر اساس برآوردهای صورت گرفته در تابستان سال ۱۳۹۷ تعداد ۳۳۴ شهر در معرض تنش آبی قرار خواهند داشت که از این تعداد ۱۰۷ شهر در وضعیت قرمز قرار دارند و پیش‌بینی می‌شود که استان‌های اصفهان، کرمان، فارس، خراسان‌رضوی و سیستان‌و‌بلوچستان با بحران شدیدتری مواجه باشند.
در همین راستا به گفته وزیر نیرو حدود ۳۰۰ شهر کشور با جمعیت حدود ۱۷ میلیون نفر در تنش آبی هستند.
رضا اردکیانیان از کاهش قابل توجه بارندگی‌ها در برخی از نقاط کشور یاد کرد و گفت: اگرچه در استانی مانند کرمانشاه کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته در حد چند درصد بوده، اما در برخی از استان‌ها مانند سیستان‌و‌بلوچستان، هرمزگان و... ۷۵ تا ۸۰ درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته داریم.
وی افزود: از سوی دیگر با تغییرات اقلیمی هم مواجه هستیم به گونه‌ای که نسبت به ۵۰ سال گذشته حدود دو درجه افزایش دما داریم و حتی اگر بارندگی هم مناسب باشد این گرم شدن هوا میزان تبخیر را نیز بالا می‌برد.


اردکانیان افزایش جمعیت کشور و بالا رفتن مصرف را نیز عامل دیگری دانست که بحران کم‌آبی را تشدید می‌کند.
وی با بیان اینکه دولت توجه ویژه‌ای به موضوع آب دارد، عنوان کرد: همه راهکارهای ممکن را برای پرداختن به موضوع آب و تامین آب شرب شهرهای کشور بررسی کرده‌ایم.
وزیر نیرو همکاری مردم را نیز برای پشت سر گذاشتن کم‌آبی ضروری خواند و تاکید کرد: امیدواریم با مدیریت مصرف آب توسط مردم، بتوانیم در فصل باقی مانده تا تابستان ذخیره خوبی در سدهای کشور داشته باشیم و با کمک هم تابستان امسال را نیز پشت سر بگذاریم.
اردکانیان بر لزوم تجدید‌نظر در شیوه‌های مصرف آب تاکید و اظهار کرد: خصوصا در بخش کشاورزی باید تلاش کنیم با آب کمتر محصول خشک بیشتری به دست بیاوریم.
وی همچنین به وضعیت تنش آبی در شهرهای کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در شرایطی که آب مورد نیاز در یک منطقه با آب موجود برابر نباشد تنش آبی رخ می‌دهد و به هر میزانی هم که کسری آب داشته باشیم میزان تنش بیشتر خواهد بود.
براساس آمارهای وزارت نیرو ۵۰ درصد از جمعیت شهری در وضعیت قرمز، ۱۹ درصد در وضعیت نارنجی و ۳۰ درصد در وضعیت زرد تنش آبی در تابستان سال ۱۳۹۷ قرار دارند که تمرکز جمعیت افرادی که بیشترین تنش آبی را تجربه می‌کنند در فلات مرکزی با جمعیتی معادل 6/16 میلیون نفر است.
از سوی دیگر میزان بارندگی‌ها در فلات مرکزی نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است؛ به گونه‌ای که در حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان نیز با جمعیت هفت میلیون نفر ۱۱۸ شهر در معرض تنش آبی قرار دارند.
همچنین آمارها نشان می‌دهد که بدترین وضعیت در حوضه فلات مرکزی است و بعد از آن حوضه خلیج‌فارس و دریای عمان با چالش‌های جدی دست و پنجه نرم می‌کند.
علاو بر این کاهش بارندگی‌ها موجب شده تا شاهد ۱۵۱ میلیارد مترمکعب کاهش روان‌آب در کشور باشیم که طی ۵۰ سال گذشته این ارقام بی‌سابقه بوده است و براساس مطالعات پایه‌ای شرکت آب‌و‌فاضلاب باید گفت که در سال جاری بدترین سال را در حوزه منابع آبی تجربه می‌کنیم.
چوب حراج بر سر آب
این در حالی است که بی‌شک افزایش قیمت آب یکی از راهکارهای قابل بررسی برای کاهش مصرف در جهان شناخته می‌شود، اما در ایران قیمت آب همپای کشورهای اروپایی که از لحاظ اقتصادی قوی‌تر هستند افزایش نیافته است.
قیمت آب مصرفی در ایران در پایین‌ترین سطح خود در بین اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی است به گونه‌ای که کشورهایی مانند نروژ، آلمان، فرانسه، انگلیس و حتی همسایگان ما چندین برابر از مشترکین خود بابت آب مصرفی هزینه دریافت می‌کنند.
در حال حاضر در نروژ قیمت آب ۱۹۲ هزار و ۲۷۰ ریال، در آلمان ۱۱۳ هزار و ۱۰۰ ریال، انگلیس ۹۰ هزار و ۴۸۰ ریال و فرانسه ۷۱ هزار و ۶۳۰ ریال است، اما در ایران که چندین سال است که با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند قیمت آب براساس اعلام شرکت آب‌و‌فاضلاب تهران تنها ۴۱۴۷ ریال است.
در همین راستا افشین رحیم‌زاده معاون مهندسی و توسعه شرکت آب‌و‌فاضلاب تهران گفت: در حال حاضر اگر آب به قیمت واقعی خود نرسد به طوری که بهای واقعی آب از سوی مشترکین دریافت نشود، قطعا نمی‌توان بحران آب را سروسامان داد.
وی با بیان این که فاصله قیمت تمام شده آب و آنچه از مشترکین دریافت می‌شود بسیار زیاد است، اظهار کرد: تا زمانی که به اقتصاد واقعی در حوزه آب دست پیدا نکنیم، شرکت‌های آب‌و‌فاضلاب قادر به تامین آب پایدار نخواهند بود.
وی تاکید کرد: در شرایط فعلی لازم است که در شورای اقتصاد و دیگر محافل مربوط به بخش آب به مساله اقتصاد آب رسیدگی شود، چرا که تنها در این صورت می‌توان آب پایدار و با کیفیت را در اختیار مشترکین قرار داد.
همچنین علیرضا نوذری‌پور، قائم‌مقام شرکت آب‌و‌فاضلاب تهران‌ به ایسنا گفت: لازم است که در شرایط فعلی گام‌های آهسته افزایش قیمت آب با سرعت بیشتری طی شود چراکه یکی از بحث‌هایی که موجب کاهش هدررفت آب می‌شود، موضوع قیمت است. لذا لازم است که در این شرایط دولت توجه ویژه‌ای به قیمت تمام شده آب و آنچه که از مردم اخذ می‌شود، کند.
وی اظهار کرد: در حال حاضر اختلاف زیادی بین قیمت تمام شده آب و قیمتی که از مردم اخذ می‌شود، وجود دارد. به طوری که می‌توان گفت قیمت اتخاذی از مردم نصف قیمت تمام شده آب است.
قیمت آب در ایران به گونه‌ای است که موجب شده بحران آب تسدید پیدا کند که لازم است با توجه به وضعیت وخیم منابع آبی دولت در این رویکرد تجدید‌نظر داشته باشد.