تقویت توانمندی‌ دفاعی کشورهای خاورمیانه

وزرای امور خارجه کشورهای عضو ائتلاف ناتو نشست یک روزه خود را که درباره بررسی تحولات در خاورمیانه و روابط با روسیه بود، خاتمه دادند‌. آنها بر تقویت توانمندی‌های دفاعی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا تاکید کردند‌.
دبیرکل ناتو در یک نشست خبری گفت که وزرای خارجه به بررسی اوضاع در سوریه پرداخته و تمامی متحدان به شدت استفاده مکرر از تسلیحات شیمیایی توسط دولت دمشق را محکوم کردند‌. ینس استولتنبرگ ادامه داد: ما از اقدامات انجام شده از سوی سازمان ملل برای دستیابی به راه‌حل سیاسی پایدار در ارتباط با بحران در سوریه حمایت می‌کنیم‌.
دبیرکل ناتو همچنین گفت: وزرای امور خارجه کشورهای عضو ائتلاف در آماده‌سازی برای اجرای یک ماموریت آموزشی جدید در عراق در نشستی در ژوئیه سال گذشته میلادی به منظور کمک به نیروهای این کشور برای مقابله با تروریسم، ایجاد ثبات در عراق و جلوگیری از ظهور مجدد داعش به پیشرفت دست پیدا کردند‌. ما درباره مفهوم عملیات در ماموریت‌مان توافق کردیم که شامل اعزام چند صد نیرو می‌شود‌. همچنین آموزش نیروهای عراقی و ایجاد تحول در آکادمی‌های نظامی عراق در این بحث وجود داشت‌.
وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو همچنین به بررسی ظرفیت‌های جدید برای تونس و تحقق بسته جدید برای حمایت از اردن پرداختند و دبیرکل این ائتلاف نظامی گفت: ما با آموزش در سطوح مختلف نظیر نیروهای ویژه، اطلاعاتی و مقابله با وسایل انفجاری به اردن و تونس کمک کرده‌ایم و حالا به دنبال همکاری با آنها در زمینه‌هایی شامل امنیت مرزی و ایجاد اصلاحات در بخش امنیتی و مین‌زدایی هستیم‌.


استولتنبرگ در پاسخ به سوالی در مورد ایران نیز گفت، ناتو از برجام استقبال می‌کند‌. وی ادامه داد: ما بار دیگر بر این مساله تاکید داریم که هیچ توافقی در صورتی که کاملا اجرایی نشود، نمی‌تواند خوب باشد‌. ما نگرانی‌های خود را در مورد فعالیت‌های دیگر ایران شامل بی‌ثباتی در منطقه، حمایت از گروه‌های افراط‌گرا و تهدید علیه آزادی حمل‌و‌نقل دریایی ابراز می‌کنیم‌. به ویژه متحدان ناتو نگرانی‌های خود را درباره برنامه‌های موشکی بالستیک ایران ابراز کرده‌اند‌.
دبیرکل ناتو همچنین به این مساله اشاره کرد که به دنبال همکاری با روسیه است و گفت: ما توافق کردیم که سیاست دوجانبه در زمینه بازدارندگی قوی و دفاع مشترک با گفت‌وگویی معنادار یک حقیقت است‌. استولتنبرگ به نشست میان رهبران دو کره اشاره کرد و گفت که این نشست تاریخی در شبه‌جزیره کره بوده است و از راه‌حل سیاسی برای تنش‌زدایی در منطقه کاملا حمایت کرد‌.
تلاش پمپئو برای افزایش سهم اروپایی‌ها در بودجه ائتلاف
مایک پمپئو، وزیر خارجه جدید آمریکا، آلمان را به سبب بودجه دفاعی‌اش مورد انتقاد قرار داد و همچنین از اولین حضورش در نشست ائتلاف نظامی ناتو به منظور پیشبرد درخواست دونالد ترامپ درخصوص افزایش مسوولیت مالی دیگر اعضای ناتو از جمله در تامین بودجه دفاعی استفاده کرد‌. در حالی که کشورهای عضو ناتو در نشست وزرای خارجه این ائتلاف در بروکسل موضعی واحد درخصوص لزوم مقابله با تجاوزگری روسیه اتخاذ کردند، مایک پمپئو در عین حال در یکی از قدیمی‌ترین درخواست‌های ترامپ یعنی اینکه اعضای ناتو به اندازه کافی سهم‌شان را از بودجه دفاعی تامین کنند، تاکید کرد‌.
این در حالی است که برخی از اعضای ناتو از جمله آلمان که پایگاه اقتصادی اصلی قاره اروپا محسوب می‌شود در برآورده کردن تعهدی که در نشست ناتو در ولز در سپتامبر ۲۰۱۴ تعیین شد یعنی صرف دو درصد از تولید ناخالص داخلی در زمینه بودجه دفاعی تا سال ۲۰۲۴ شکست خورده‌اند‌.
ترامپ مکررا اعلام کرده که باید کشورهای عضو ناتو به‌خصوص کشورهایی که به اندازه کافی سهم‌شان را نمی‌پردازند این رویه را رعایت کنند و در عین حال پمپئو که پیشتر رییس سازمان سیا بوده در این خصوص پیام سرسختانه‌ای را در مقر ناتو در بروکسل مطرح کرد‌. پمپئو در پاسخ به این پرسش که آیا آلمان به اندازه کافی برای برآورده کردن این هدف تلاش می‌کند، ‌گفت: خیر، آنها باید اهدافی که بر سرش توافق کرده‌اند را برآورده کنند‌. کشورهای اروپایی باید مسوولیت‌های ضروری برای امنیت‌شان را به دوش بگیرند و خطاب به شهروندان‌شان توضیح دهند که چرا عمل به وظایف‌شان در تامین بودجه دفاعی اهمیت حیاتی دارد‌. این اظهارنظرهای پمپئو در حالی خطاب به خبرنگاران و بعد از نشست جمعه گذشته مطرح شد که آنگلا مرکل با دونالد ترامپ در کاخ سفید مذکراتی را انجام داد و با وی دیدار کرد‌. ترامپ در اظهاراتی پیش از نشست با مرکل گفت: ناتو یک ائتلاف شگفت‌انگیز است، اما به اروپا بیشتر از آمریکا کمک می‌کند‌.
در عین حال وزیر خارجه جدید آلمان بر مشارکت‌هایی که برلین در زمینه فعالیت‌های انسانی در سوریه و عراق به عمل می‌آورد،‌ تاکید کرد‌. او گفت: دولت ائتلافی مرکل با وجود آنکه در وسط یک مذاکرات بودجه‌ای قرار دارد اما نشانه چندانی از اینکه دست به تقویت بودجه دفاعی بزند، وجود ندارد‌. او همچنین تاکید کرد: آلمان مشارکتی فوق‌العاده در ایفای مسوولیت‌های بین‌المللی خود داشته و اینکه ما به وظایف‌مان در قبال ناتو عمل می‌کنیم‌. با این حال در اجلاس ناتو باوجود اختلاف‌های مربوط به بودجه وزرای خارجه این ائتلاف بر سر پیدا کردن راه‌هایی برای مقابله با تکنیک‌های جنگ هیبریدی روسیه و همچنین تلاش‌های این کشور برای براندازی و تبلیغات و حملات سایبری‌اش در راستای تضعیف غرب توافق داشتند‌. در عین حال وزیر خارجه آمریکا تلاش کرد تا از نگرانی‌های مطرح درباره تعهد ترامپ به ناتو بکاهد و گفت: این ائتلاف با توجه به اقدامات غیرقابل قبول برای روسیه اجتناب‌ناپذیرتر از هر زمان است‌.
حمایت از پیشنهاد صلح افغانستان به طالبان
همچنین ائتلاف ناتو اعلام کرد از پیشنهاد اخیر رییس‌جمهور افغانستان درخصوص مذاکرات صلح با طالبان حمایت می‌کند و این اتفاق را یک فرصت بی‌سابقه برای پایان دادن به جنگ در این کشور خواند‌. وزرای خارجه ناتو جمعه گذشته در بیانیه‌ای در جریان اجلاس‌شان در بروکسل اعلام کردند این ۲۹ کشور هم‌پیمان در پشتیبانی خود از این پیشنهاد متحد هستند و از راه‌حل سیاسی که به خشونت‌ها پایان دهد،‌ حمایت می‌کنند‌.
این در حالی است که رییس‌جمهور افغانستان اخیرا به طالبان پیشنهاد برگزاری یک مذاکرات صلح بی‌قید و شرط به همراه یک آتش‌بس و همچنین به رسمیت شناختن آنها به عنوان یک حزب سیاسی، آزادی برخی زندانی‌ها و چندین مشوق دیگر را داد‌. همچنین ناتو از مذاکرات کابل و طالبان درباره نقش آینده جامعه بین‌المللی در افغانستان استقبال کرد‌. این در حالی است که گروه طالبان تاکید داشت که نیروهای بین‌المللی باید خاک این کشور را ترک کنند‌. دبیرکل ائتلاف ناتو بعد از این نشست گفت: باوجود این حقیقت که آنها پیشنهاد رییس‌جمهور افغانستان را هنوز قبول نکرده‌اند ما از طالبان می‌خواهیم تا در یک فرآیند صلح تحت رهبری و مالکیت افغان‌ها شرکت کنند‌.
او همچنین از پاکستان تقاضا کرد تا جلوی حملات در طول مرز مشترک این کشور با افغانستان را بگیرد و از روسیه و ایران نیز خواست در ایجاد ثبات منطقه‌ای مشارکت داشته باشند‌. این در حالی است که اگر این پیشنهاد اشرف غنی از سوی طالبان پذیرفته شود می‌تواند راهی برای آنکه آمریکا و هم‌پیمانانش به حضور ۱۵ ساله خود در افغانستان پایان دهند، تلقی شود‌.
این جنگ اکنون در تاریخ آمریکا تبدیل به پرهزینه‌ترین جنگ شده و برخی برآوردها حاکی از خسارت ۸۰۰ میلیارد تا یک تریلیون دلاری این جنگ برای آمریکا هستند‌. این نشست در حالی برگزار شد که طی هفته گذشته همچنان حملات تروریستی در افغانستان ادامه داشت‌ از جمله آنکه یکشنبه گذشته یک عامل انتحاری داعش با حمله به یک مرکز ثبت‌نام رای‌دهندگان در کابل ۵۷ نفر را کشته و بیش از ۱۰۰ نفر را نیز زخمی کرد‌. همچنین دست‌کم ۱۸ سرباز و نیروی پلیس نیز در حملات منتسب به طالبان کشته شدند‌.