گزارش «پولوتیکو» از نشست ترامپ و مرکل در کاخ سفید و بررسی برجام ایران به سمت سلاح هسته‌ای نخواهد رفت

سایت پولوتیکو | کوئینت فورجی
ترجمه و تنظیم: مانوشاک خان‌محمدی
ترامپ روز جمعه 7 اردیبهشت گفت: ایران به سمت سلاح هسته‌ای نخواهدرفت اما از اظهار نظر درباره ماندن و یا ترک توافق هسته‌ای سر باز زد.
به گزارش پولوتیکو، رئیس جمهور آمریکا افزود: آن‌ها به سمت سلاح هسته‌ای نخواهند رفت. او این جملات را در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید بیان کرد. ترامپ و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روز جمعه گذشته در یک ضیافت ناهار با یکدیگر دیدار کردند.


ترامپ گفت شما می‌توانید روی این حرف من حساب کنید .مرکل نیز گفت: دیپلمات‌های آلمانی صحبت هایشان را در رابطه با توافق هسته‌ای از نزدیک با آمریکا ادامه می‌دهند. ما منتظر هستیم تا ببینیم هم‌پیمانان آمریکایی چه تصمیمی خواهند گرفت. مرکل که با ترامپ در کاخ سفید ملاقات کرد سعی داشت او را تشویق به ماندن در برجام کند.
از سویی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز پیشتر گفته بود: من می‌دیدم که ترامپ هیچ انگیزه جدی برای دستیابی به توافق ندارد. او خیلی وقت است که تصمیمش را گرفته. من واقعا در این باره مطمئن نیستم. اگر عقلانی بیاندیشیم به این سمت نمی‌رویم که ترامپ می‌خواهد در برجام بماند.
همچنین مایک پمپئو که به تازگی وزیرامورخارجه آمریکا شده، روز جمعه 7 اردیبهشت ماه به ترامپ پیشنهاد داد از برجام خارج شود. 12 می(22 اردیبهشت) روزی است که به احتمال زیاد تحریم ها علیه ایران از سر گرفته خواهد شد.
پمپئو یک روز بعد از ادای سوگند در یک نشست در بروکسل که مقدمه‌ای برای دیدار در اجلاس رهبران ناتو بود با همتایان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی دیدار کرد و گفت: هنوز تصمیم در این‌باره گرفته نشده است. او گفت: تیم ما روی خواسته رئیس جمهور که کاملا روشن و صریح است کار می‌کند. این تیم مذاکرات زیادی در پیش دارد. بدون اصلاحات اساسی و برطرف نشدن نقایص، توافق ممکن نمی‌شود. روز جمعه 7 اردیبهشت ماه ترامپ از پاسخ به سوالی درباره اقدام نظامی علیه آنچه بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران نامیده شد، امتناع کرد. او گفت: من درباره استفاده یا عدم استفاده از نیروی نظامی در آینده صحبتی نخواهم کرد. این پاسخ کسی است که چندماه پیش ادعا کرد «انگشتش آماده فشار دادن دکمه پرتاب بمب هسته‌ای بر روی میز دفترش است. همچنین وی در سپتامبر گذشته کره شمالی را تهدید به ویرانی کرده بود.
در همین ارتباط، ایرنا گفت‌وگویی با یوسف مولایی، کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید:
آمریکا از برجام خارج نمی شود
مولایی درباره احتمال خروج آمریکا از برجام و اقدامات پس از آن توسط دو طرف، گفت: به نظر من آمریکا از برجام خارج نخواهد شد بلکه سعی خواهد کرد که این قرارداد بین المللی را به نوعی دچار ضعف از درون و فروپاشی کند. 
او افزود: آمریکایی ها سعی می کنند هزینه فروپاشی و برهم خوردن توازن بین حقوق و تعهدات ایران را به طرف مقابل برگردانند یعنی نمی خواهند خروج آشکار با نقض تعهدات بین المللی داشته باشند. 
استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران گفت: آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد تردید در بازارهای بین المللی بخصوص بازارهای مالی هستند تا برای سرمایه گذاران علاقه مند به حضور در ایران ایجاد ترس کنند و وقتی فضای وحشت در حوزه اقتصادی ایجاد شود، دیگر این کشور نمی تواند از منافع اقتصادی برجام بهره مند شده و به تدریج فقط از برجام، تعهدات آن بر دوشش می ماند و دیگر منفعتی ندارد. 
مولایی گفت: در این زمان دیگر برجام خاصیت خود را از دست داده و زمانی که از نظر حقوقی فعال نباشد، اهمیتی ندارد که آمریکا از برجام خارج شود یا خیر؟ پس لازم نیست که دولت واشنگتن به طور رسمی از آن خارج شود به همین دلیل آمریکا تمامی تلاش خود را می کند تا برجام را به جسمی کاملا بی جان و بی خاصیتی تبدیل کند تا ایران از منافع آن برخوردار نشود و ایرانیان به این نتیجه برسند که عطای آن را به لقایش ببخشند. 
به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا قرار است 22 اردیبهشت درباره تمدید توقف تحریم های کنگره آمریکا بر ضد ایران تصمیم بگیرد و به کنگره این کشور اعلام کند. تصمیمی که تحلیلگران و بیشتر دیپلمات های حوزه برجام معتقدند بار سنگین هزینه آن به لحاظ اعتبار بین المللی، سیاسی و حتی اقتصادی نه تنها متوجه دولت آمریکا و شرکای برجام، بلکه متوجه امنیت جهانی خواهد بود. 
ترامپ در 18 ماه گذشته نیز هر بار با فضاسازی های رسانه ای تلاش کرده آینده برجام را با چالش مواجه کند و اکنون نیز که قرار است در 22 اردیبهشت تصمیم خود را برای یک دوره سه ماهه دیگر اعلام کند، اروپایی ها را با دغدغه و اما و اگرهای «شاید آمریکا از برجام خارج بشود یا نشود» رو به رو کرده است. 
این در حالی است که ترامپ در ماه اکتبر 2017 (مهرماه 96) گفته بود که این بار آخر است که توقف اجرای تحریم ها بر ضد ایران را تمدید می کند، البته وی در ابتدای سال 2018(ماه ژانویه) نیز به نوع دیگری توقف تحریم ها بر ضد تهران را تایید و تکرار کرد و حالا باید ببینیم وی در ماه می 2018 برای تداوم توقف تحریم ها چه تصمیمی می گیرد. 
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در روزهای گذشته و در مصاحبه های مختلف اعلام کرده بود که اگر آمریکا از برجام خارج شود، ایران با سرعتی باورنکردنی به نقطه پیش برجام و بیشتر از آن بازخواهد گشت.