دومین نشست خبری هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو برگزار شد از رد شایعه انفجار تا احتمال افزایش قربانیان

گروه جامعه: هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو که 9 بهمن ماه از سوی رئیس جمهور ماموریت یافتند تا به بررسی ابعاد مختلف این حادثه پرداخته و طی دو ماه گزارش نهایی خود را اعلام کنند، روز چهارشنبه در دومین نشست خبری این هیات که در دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد، با ارائه گزارشی از فعالیت این هیات در روزهای گذشته اعلام کرد گزارش نهایی این حادثه نیمه اول فروردین سال 96 به رئیس جمهور ارائه خواهد شد.
محمد تقی احمدی رئیس این هیات ویژه گرچه گفت گزارش نهایی سال آینده ارائه خواهد شد اما در این نشست به ابهامات حادثه پلاسکو پاسخ داد. او افزود: تا کنون حدود 80 درصد پیشرفت داشتیم و همه کمیته‌های تخصصی اعم از مهندسی سازه، آتش، حقوقی، اجتماعی، مدیریت بحران، بیمه و ... کار خود را با گزارش‌های تخصصی انجام داده‌اند و در حد 95 درصد گزارش‌های تخصصی آماده شده است.احمدی با بیان اینکه در این کمیته‌ها حدود 120 همکار داشتیم، گفت: خیلی از این کارها جنبه علمی و مهندسی داشته و خیلی‌ها جنبه اجتماعی داشته است.
با 27 سازمان و شخصیت حقوقی مکاتبه داشتیم 
رئیس هیات ویژه گزارش ملی حادثه پلاسکو با بیان اینکه با 27 سازمان و شخصیت حقوقی روبه‌رو بوده و آنها را طرف سوال قرار دادیم، تصریح کرد: با بسیاری از مسئولان ارشد این سازمان‌ها مصاحبه حضوری و مستقیم داشتیم تا نظراتشان رو با واسطه و مستقیم بشنویم.او شهرداری تهران، بنیاد مستضعفان، وزارت راه و شهرسازی و ... را جزو این سازمان‌ها اعلام کرد و گفت: وزارت اطلاعات نیز در زمینه مسائل امنیتی و بررسی‌های امنیتی با ما همکاری داشتند و به ما کمک کردند که برخی مسائل و شبهات برایمان شفاف تر شود. با قوه قضاییه و دادستانی تهران هم تعاملاتی داشتیم که ادامه دارد و تصمیم گرفتیم کار تلفیق را انجام دهیم و اگر یافته جدیدی اضافه شد، اعلام خواهیم کرد. این کار بسیار وسیع بود و در عین حال زمان نیز کوتاه بود. با 27 سازمان و شخصیت حقوقی،‌ وزارتخانه ها، ‌شخصیت های حقوقی مانند مالکان ساختمان و اصناف مکاتبه داشته ایم.  با بسیاری از مسئولان ارشد سازمان ها به صورت حضور در هیات در حضور اعضا مصاحبه شده است تا نظرات آنها مستقیم دریافت شود.  همچنین در ادامه کار، هیات همکاری ارزنده ای نیز با وزارت اطلاعات داشتیم که مسائل امنیتی که شاید بررسی امنیتی جانبی و خاصی داشتند به ما کمک کردند تا شایعات که خیلی مشهود نیست شفاف شود و همچنین با قوه قضاییه و دادستان تهران هم تعامل داشتیم و این تعامل ادامه دارد. اطلاعات، حاصل شده و تاکنون جمع بندی و تلفیق آنها انجام شده و چنانچه نکات جدید هم کشف شود مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 


فروریزش ساختمان پلاسکو در سه مرحله  
احمدی در خصوص فروریزش ساختمان پلاسکو گفت: این فروریزش در سه مرحله انجام شد که مرحله اول آن شامل طبقات 10 و 11 و بصورت محدود در شمال ساختمان بود. مرحله دوم یک ساعت و اندی بعد حدود ساعت 11 ، فروریزش انجام شد که شامل نیمه شمال ساختمان از بالاترین طبقات تا نزدیک ترین طبقات به همکف و به صورت ناگهانی به وقوع پیوست. مرحله سوم 20 دقیقه بعد بود که تمام ساختمان ریزش کرد . با توجه به مدل های ساخته شده و محاسبات که به تائید نسبی رسیده که این کار ، کاری ارزنده در سطح ملی و جهانی است می توان گفت که شروع آتش در اثر سهل انگاری در واحد 10 تا 12 در فروشگاه نسترن آغاز شد که با تاخیر به آتش نشانی اطلاع داده شد. به همین دلیل فرصت از دست رفت و به دلیل وجود البسه و کالای زیاد و همچنین سقف کاذب ، آتش گسترش سریع داشت.
انفجاری در کار نبود
احمدی درباره شبهه انفجار ساختمان نیز گفت: در بعضی از عکس‌ها و فیلم‌ها نیز گفته می‌شود که صداها و حباب‌هایی وجود داشته است. از حدود نیم ساعت قبل از ریزش ساختمان صداهایی شبیه انفجار به صورت یکی پس از دیگری شنیده شده و بسیاری از آتش‌نشانان هم این گمان را داشتند که شاید به خاطر کپسول‌های گاز و یا انفجار بود. بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این صداها در فروریزش دوم و سوم که همراه باپرتاب اشیاء بوده به احتمال قریب به یقین به دلیل سقوط ناگهانی سقف‌ها و رها شدن بخش‌هایی از آنها به روی یکدیگر بوده و چون ساختمان از نظر بار قائم در شرایط عادی نبوده و اضافه بار داشته، با وقوع آتش و نرم شدن فولاد و کاهش تحمل اسکلت فولادی این سقف‌ها به صورت قطعات بزرگ سقوط می‌کردند و صدای برخورد شدید و فشار سنگین ناشی از تراکم هوای بین طبقات به صورت موج انفجار قطعات را از پنجره به بیرون پرتاب می‌کرد. این موضوع امر جدیدی نیست و در بسیاری از فروریزش‌ها دیده شده است، حتی حباب آتشی که از پنجره به بیرون آمد هم قابل توجه است، ضمن اینکه آثار انفجاری هم در این ساختمان یافت نشد. 
پلاسکو تا سال 90 بیمه بود 
رئیس هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو با بیان اینکه به ابتکار هیات مدیره پلاسکو این ساختمان تا سال 90 به طور کامل در برابر حریق بیمه بود، گفت: اما از آن سال به بعد شرکت بیمه به دلیل شواهدی که دیده منصرف شده است و مساله دیگر مسئولیت سازمان‌هایی مانند شهرداری تهران،آتش‌نشانی،مدیریت بحران و دیگر سازمان ها است که در اجرای مسئولیت‌های خود ابهاماتی داشتند و با توجه به آیین نامه‌ها ابهاماتی بود که چقدر می‌توانند در این زمینه موثر باشند و این نظام ناقص مسئولیت پذیری را نشان می‌دهد و اکثر قریب به اتفاق سازمان‌ها احساس دیگری داشتند که سازمان دیگری مسئولیت دارد و امیدواریم نظام مسئولیت در آینده شفاف‌تر بیان شود و سازمان ها نیز پاسخگو باشند.
علت حادثه چه بود؟
احمدی در پاسخ به سئوالی درباره علت حادثه گفت: در مورد علت و اینکه چه کسی با چه مکانیزمی این حادثه را رقم زد ابزاری نداشتیم جز استفاده از صحبت‌های افرادی که آنجا بودند و اخیرا هم قوه قضاییه با استناد به اقرار دو کارگر آن را اعلام کرد که دو کارگر پس از اتصالی سیم برق غیر مجاز، ترسیده بودند و فکر می‌کردند می‌توانند با کمک دیگران آن را اطفاء کنند و به همین دلیل فرصت طلایی را از دست دادند. او درباره نحوه مدیریت بحران پس از حادثه و صدور دستور تخلیه آتش‌نشانان گفت: در حال حاضر خیلی نمی‌خواهیم درباره مدیریت بحران و نحوه مدیریت حادثه وارد شویم، اما در گزارش نهایی تمامی این موارد به صورت دقیق و اینفوگرام اعلام خواهد شد. اکثر تلفات جانی این حادثه از میان آتش‌نشانان بود، آتش‌نشانان فداکار ما در شرایطی که پله اضطراری و راه فرار وجود نداشت از جان خود مایه گذاشته و کمبودها را با جان خود جبران کردند. شاید اگر این حادثه در کشور دیگری رخ داده بود در دقایق پایانی آتش‌نشانان خودشان را نجات می‌دادند اما آتش‌نشانان ما فداکاری کردند. اما در مجموع زمان تخلیه و کنترل جمعیت به صورت موفقیت آمیز نتیجه داد. 
دیدار با شهردار تهران
احمدی درباره جزئیات دیدار هیات ویژه با شهردار تهران گفت: بخاطر گرفتاری‌هایی که شهردار تهران داشتند، این جلسه با تاخیر برگزار شد اما در فضایی صمیمانه برگزار شده و نزدیک به 3.5 ساعت به طول کشید و شهردار تهران و معاونانشان کمال توجه را به این موضوع داشته و در تعامل با هیات بودند و ما از پاسخ‌هایی که از ایشان دریافت کردیم به نتایج بهتری دست یافتیم که در گزارش نهایی اعلام خواهد شد. 
81 درصد بدون آموزش ایمنی
احمدی با اشاره به بررسی هیات ویژه در مورد فرهنگ ایمنی، گفت: از حدود 4 هزار و 600 واحد اداری ،تجاری و مسکونی سنجشی انجام شد که نشان داد 81 درصد هیچگونه آموزش ایمنی مشخصی ندیده‌اند. 
حدود 74 درصد مردم به یاد ندارند که از رسانه‌ها اعم از صداوسیما و خبرگزاری‌ها و مطبوعات ،برنامه‌های آموزشی دیده باشند و همچنین حدود 63 درصد خانه‌ها و واحدهای مسکونی هیچگونه ابزار اطفای حریق را در دسترس ندارند. حدود 7.6 درصد خانه‌ها ابزار اعلام حریق دارند و تنها 29 درصد واحدهای مسکونی ما کپسول آتش‌نشانی داشته و تنها 5.4 درصد واحدهای ما در مجاورت شیلنگ و باکس آبرسانی آتش‌نشانی قرار دارند. سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه ایمنی بسیار کم است و حتی رسانه‌ها و مطبوعات هم صفحه‌ یا بخشی که به صورت حرفه‌ای به ایمنی بپردازد ندارد و ژورنالیسم ایمنی و حوادث در مطبوعات ما غایب است. 
احتمال افزایش قربانیان
رئیس هیات ویژه گزارش ملی حادثه پلاسکو درباره اعلام تعداد جانباختگان این حادثه نیز گفت: ما چندان وارد این موضوعات نشدیم اما احتمال کمی وجود دارد که یک یا دو نفر دیگر در این حادثه جان باخته باشند که بررسی‌ها از سوی نهادهای مربوطه در حال انجام است. 
سایر اخبار این روزنامه
مجید انصاری: تجربه نشان داده که دولت‌ها دو دوره‌ای هستند شاخص‌های کاندیداهای اصلاحات برای انتخابات شوراها چه خواهد بود؟ خیز اصلاح‌طلبان برای شوراها آیا «افشین یداللهی» آخرین قربانی سال 95 است؟ خداحافظ شاعرِ عاشق رضا دهکی سنجه بهاری ایران و قطر در برداشت گاز از پارس جنوبی در سال 96 روی یک سکو می‌ایستند بوی خوش گاز سیف از 5 دهه مبارزه و فعالیت سیاسی دبیرکل جبهه ملی ایران می‌گوید نام «ادیب برومند» خاطره است همزمان با تور سفر وزیر امور خارجه آمریکا به کشورهای آسیایی بررسی شد زمینه‌چینی آمریکایی علیه ایران دومین نشست خبری هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو برگزار شد از رد شایعه انفجار تا احتمال افزایش قربانیان رئیس کل بانک مرکزی: هیچ تردیدی نسبت به آمار اقتصادی وجود ندارد رئیس‌جمهوری در حاشیه آخرین جلسه هیئت دولت در سال 95 مطرح کرد وحدت، اتحاد و همبستگی راه رسیدن به اهداف بلند ایران سیدحسن خمینی: روز ولادت حضرت فاطمه روز مادران و همسران شهدا است نشست «ائتلاف۱+۲۱ اصلاح طلبان» شورای هماهنگی اصلاحات برگزار می‌شود