همزمان با تور سفر وزیر امور خارجه آمریکا به کشورهای آسیایی بررسی شد زمینه‌چینی آمریکایی علیه ایران

گروه ایران و جهان- معصومه حسینی اقدم: محمد بن سلمان وزیر خارجه عربستان به آمریکا سفر کرد و با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرد. محور اصلی این دیدار ایران بود و بازهم عربستان بر ادعاهای واهی علیه کشورمان تاکید کرد. در همین حال روز گذشته سفر وزیر خارجه آمریکا پس از غیبتی طولانی اولین دورسفرهای خود را آغاز کرد. این دور از سفرهای تیلرسون به آسیا با هدف مهار کره‌شمالی انجام می‌شود اما به نظر می‌رسد وزیر خارجه آمریکا رایزنی‌هایی درباره ایران هم داشته‌باشد. با این حال طی روزهای گذشته مذاکراتی میان کشورهای منطقه با سردمداری رژیم صهیونیستی و عربستان صورت گرفته‌است و در همه آنها علیه ایران رایزنی شده‌‌است. در همین راستا، مهدی مطهرنیا استاد آینده پژوه و کارشناس مسائل بین‌المللی به تئوری«جنگ‌های نامتعادل» آمریکا و برنامه این کشور برای مقابله با ایران اشاره کرده و معتقد است که به‌زودی ایران باید تصمیمی بزرگ بگیرد.
مطهرنیا درباره وضعیت ایران در برابر آمریکا می‌گوید: ایران در وضعیت کنونی و با توجه به روی کار آمدن دولت یازدهم، کاربرد دکترین تعامل سازنده و حصول به برجام توانسته است جهت‌گیری امنیتی- نظامی ایالات متحده آمریکا علیه تهران را با چالش جدیدی روبه‌رو سازد. دکترین ایالات متحده آمریکا علیه ایران در چارچوب مفهوم تئوری جنگ‌های «نامتعادل» صورت می‌گیرد. او اشاره می‌کند: ایالات متحده آمریکا یک ابر قدرت است و با وجود بسیاری از مسائل پیشرو، هنوز هم در اریکه قدرت بین‌المللی قرار دارد. از این جهت باید بر این نکته تاکید داشت که ایالات متحده آمریکا برای رویارویی با یک کشور با یک قدرت متوسط از منظر پیشران‌های پشتوانه قدرت باید زمینه‌ساز قبول افکارعمومی در داخل آمریکا و خارج از مرزهای آمریکا شود و هم هزینه‌های این برخورد را در داخل مدیریت کند و هم بتواند متحدانی در جهت حل و فصل هزینه‌های موجود در این رویارویی برای خود فراهم کند. به اعتقاد این کارشناس، در تئوری جنگ «نامتعادل» قدرتی مانند آمریکا در رویارویی با یک قدرت چالش برانگیزی چون ایران در پی بزرگنمایی تهدید ایران در قالب فرافکنی قدرت دنیا است. آمریکا تلاش دارد قدرت موجود ایران را «فربه» نشان دهد که نه به عنوان یک قدرت سازنده بلکه یک تهدید مخرب معرفی کند و سپس خود و متحدان خویش را در برابر این تهدید مخرب آسیب پذیر نشان دهد. این معنا موجب می‌شود که یک اجماع فراگیر علیه تهران به وجود آید.
مطهرنیا تاکید می‌کند: آمریکا با تمسک به تئوری جنگ «نامتعال» در بعد بین‌المللی اسلام‌هراسی و بعد منطقه‌ای ایران‌هراسی را مطرح می‌کند. متاسفانه جهت‌گیری‌های به ظاهر دارای گرایش‌های ارزشی و هنجاری و رفتارهای ناشی از آن، علیرغم ظواهر بسیار مثبت در نهایت این تحرک را معنادار و متنفذ می‌سازد. اکنون ایالات متحده آمریکا بعد از موفقیت حسن روحانی و تیم دیپلماسی ایران تلاش دارد بار دیگر ایران را وارد رودررویی سهمگین در جنگ روانی کند و با گذر از عملیات رسانه‌ای مبنی بر بزرگنمایی قدرت ایران در قالب تخریب منطقه‌ای و بین‌المللی، زمینه‌های احیای اجماع بین‌المللی علیه ایران و محاصره منطقه‌ای تهران را فراهم کند. آمریکایی‌ها در بعد بین‌المللی همگرایی با انگلستان، فرانسه و روسیه را در برخورد با تهران در دستورکار قرار دادند و در بعد منطقه‌ای با همکاری رژیم صهیونیستی و مجموعه کشورهای عربی با مرکزیت اجرایی عربستان محاصره ایران را دنبال می‌کند. همگرایی بیشتر با تل‌آویو، ریاض، آنکارا و احتمالا در آینده اردن و دیکته کردن اراده عربستان به کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس در دستور کار آینده آمریکا برای کنترل و مهار ایران قرار دارد. از این رو اگر اخبار را ردیابی و این سفرها و مذاکرات آشکار و پنهان را مورد بررسی قرار دهیم، در خواهیم یافت که این مسئله چندان دور از انتظار نیست که در آینده، تهران بار دیگر باید تصمیمی بزرگ را تجربه کند.
وی درباره احتمال مذاکره وزیر امور خارجه آمریکا در سفر آسیایی خود با مقامات چینی و همراه کردن آنها در این همگرایی علیه ایران می‌گوید: تمام کشورهای بزرگ جهان و دولت‌های متوسط و کوچک در یک منطق با یکدیگر مخرج مشترک دارند و آن هم منطق منافع و رحجان دادن منفعت به جهت‌گیری‌های ایدوئولوژیک است اگرچه دولت‌ها شعارهای مختلفی را در زمینه‌‌های گوناگون هنجاری بیان می‌کنند اما در نهایت منطق منفعت و کشف سود بیشتر بر منطق ارزش و هنجارهای ناشی از آن چیره بوده‌است. اگرچه این پیروزی ظاهری است و در نهایت باید گفت که حقیقت پیروزی از آن کسانی است که به هنجارها و ارزشها باور دارند اما رفتار این کنشگران همواره متاثر از چنین رفتاری بوده است. لذا چین هم از این قاعده مستثنا نیست و به دنبال منافع خود است و نه تنها با ایران بلکه با هرکشوری تا آنجا همراه است که منفعت ایجاب می‌کند. هر برگی قیمت خاص خود را دارد و باید دید که آمریکا می‌تواند قیمت ایران را برای چین پرداخت کند یا نه؟ شاید فشار بر مناطق نفوذ چین در آسیای شرقی در وضعیت فعلی گذاشتن تخم‌مرغی در سبد برای این موضوع باشد. این کارشناس در پایان درباره خوش‌خرجی‌های عربستان برای مقابله با ایران تاکید می‌کند: باید بپذیریم که عربستان چندین سال است که جیب خود را باز کرده‌است تا آنجایی را که بتواند زمینه‌های برخورد با تهران را توسط حمایت‌های برون منطقه‌ای به دست آورد. بنابراین نمی‌توان گفت که گروه‌های عربستان در این زمینه موثر نیستند.
سایر اخبار این روزنامه
مجید انصاری: تجربه نشان داده که دولت‌ها دو دوره‌ای هستند شاخص‌های کاندیداهای اصلاحات برای انتخابات شوراها چه خواهد بود؟ خیز اصلاح‌طلبان برای شوراها آیا «افشین یداللهی» آخرین قربانی سال 95 است؟ خداحافظ شاعرِ عاشق رضا دهکی سنجه بهاری ایران و قطر در برداشت گاز از پارس جنوبی در سال 96 روی یک سکو می‌ایستند بوی خوش گاز سیف از 5 دهه مبارزه و فعالیت سیاسی دبیرکل جبهه ملی ایران می‌گوید نام «ادیب برومند» خاطره است همزمان با تور سفر وزیر امور خارجه آمریکا به کشورهای آسیایی بررسی شد زمینه‌چینی آمریکایی علیه ایران دومین نشست خبری هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه پلاسکو برگزار شد از رد شایعه انفجار تا احتمال افزایش قربانیان رئیس کل بانک مرکزی: هیچ تردیدی نسبت به آمار اقتصادی وجود ندارد رئیس‌جمهوری در حاشیه آخرین جلسه هیئت دولت در سال 95 مطرح کرد وحدت، اتحاد و همبستگی راه رسیدن به اهداف بلند ایران سیدحسن خمینی: روز ولادت حضرت فاطمه روز مادران و همسران شهدا است نشست «ائتلاف۱+۲۱ اصلاح طلبان» شورای هماهنگی اصلاحات برگزار می‌شود