بازگشت علم الهدی به تلگرام


کانال تلگرام علم‌الهدی که با این پیام‌رسان خداحافظی کرده بود دوباره به تلگرام بازگشت. دفتر امام جمعه پیشتر اعلام کرده بود که اخبار وی صرفاً در پیام‌رسان‌های داخلی منتشر خواهد شد. دیروز اما کانال تلگرام وی با انتشار پیامی مجدداً کار خود را آغاز کرد. در این پیام آمده است: «بخاطر عدم اقبال مخاطبان به پیام رسان‌های داخلی تا کنون، فعلاً همزمان در تلگرام نیز فعالیت خود را ادامه می‌دهیم و اطلاعیه قبلی نیز به همین منظور بود.»کانال تلگرام آیت‌الله علم الهدی در ادامه این پیام تأکید کرده است: «تلاش جبهه رسانه‌ای غیر ارزشی به راندن رسانه‌های ارزشی به بهانه حمایت از پیام رسان‌های داخلی از تلگرام، نباید منجر به ترک این بستر شود. لذا ضمن حمایت و فعالیت حداکثری خود در پیام رسان‌های داخلی به ناچار برای رساندن پیام به مخاطبان مجبور به استفاده از ظرفیت تلگرام هستیم.»بازگشت علم الهدی به‌تلگرام در حالی است که دو هفته پیش نیز نظرسنجی این کانال درباره پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی خبرساز شده بود. در این نظر سنجی سؤال شده بود که به‌نظر مخاطبان بعد از فیلتر شدن تلگرام، کدام پیام رسان مورد استقبال کاربران قرار خواهد گرفت. ۹۱ درصد کاربران کانال تلگرامی آیت‌الله علم‌الهدی در این نظرسنجی اعلام کردند به پیام‌رسان‌های داخلی مهاجرت نمی‌کنند بلکه از طریق فیلترشکن به ادامه حضور در تلگرام ادامه می‌دهند. با وجود نتیجه این نظرسنجی و حتی بازگشت امام جمعه مشهد به تلگرام، آیت‌الله علم الهدی همواره یکی از سرسخت‌ترین مخالفان این پیام‌رسان و دیگر پیام‌رسان‌های خارجی بود. او در نمازجمعه روز 20 فروردین مشهد گفته بود: «نابکارترین توطئه‌های دشمن در فضای انتخابات از طریق تلگرام صورت گرفت.» او در همین خطبه‌ها از دولت خواسته بود تا تلگرام را «مهار» کند. او البته دو روز قبل از این سخنان در انتقادی تند از دولت بابت فیلترینگ تلگرام گفته بود: «حالا که به این نتیجه رسیدید فیلتر کنید، آن را گردن رهبری نیندازید. بیخود گفتید دست ما روی دکمه فیلتر نخواهد رفت.»
در مقابل اما دولت تاکنون چندان روی خوشی به از دور خارج کردن تلگرام برای رجوع کاربران به پیام‌رسان‌های داخلی نشان نداده. رئیس جمهوری و مقامات دیگر دولت هر چند تأکید می‌کنند که حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی یک اصل در سیاستگذاری‌های آنها در حوزه فناوری اطلاعات است اما همزمان معتقدند که این حمایت از طریق فیلتر کردن پیام‌رسان‌های خارجی انجام نشود. رئیس جمهوری نیز بعد از جدی شدن زمزمه‌های فیلترینگ تلگرام تأکید کرده که از دور خارج کردن پیام رسان‌های خارجی به بهانه حمایت از نمونه‌های داخلی نمی‌تواند سیاستی کارگشا برای تقویت پیام‌رسان‌های داخلی باشد و این پیام رسان‌ها باید بتوانند خود را در یک فضای رقابتی با نمونه‌های خارجی تقویت کنند. در این شرایط بازگشت دوباره آیت‌الله علم الهدی به فضای تلگرام به‌دلیل عدم استقبال کاربران از پیام‌رسان‌های داخلی بعد از نظرسنجی اواسط فروردین در کانال او دومین رخدادی است که در حواشی امام جمعه مشهد از عدم رضایت کاربران ایرانی از پیام‌رسان‌های داخلی حکایت می‌کند.
تکذیب فیلتر شدن تلگرام


از سوی وزیر ارتباطات
دیروز ساعاتی قبل از بازگشت آیت‌الله علم الهدی به تلگرام، خبر دیگری در رسانه‌ها دست به شد که تیتر آن اینگونه بود: تلگرام فیلتر می‌شود. این نقل قول به آذری جهرمی، وزیر ارتباطات نسبت داده شده بود. نقل قولی که ساعاتی پس از آن توسط آذری جهرمی تکذیب شد. او در حساب شخصی توئیتر خود نوشت: امروز عصر خبری در رسانه با تیتر «بله، تلگرام فیلتر می‌شود» در برخی رسانه‌ها به نقل قول از بنده منتشر شد. متن خبر این بود که «بله، مباحثی در فضای سیاستگذاری مطرح است اما هنوز تصمیمی گرفته و ابلاغ نشده است.» ضمن تشکر از اصحاب رسانه، تیتر مذکور صحیح نیست و نیازمند اصلاح است.