دیدار سه ضلع مثلث اتحاد




گروه جهان /   روز گذشته میان وزیران امور خارجه سه کشور ایران، روسیه و ترکیه دیداری برگزار شد که محور آن بررسی اتهام غرب به دولت سوریه برای استفاده از تسلیحات شیمیایی در دومای غوطه شرقی بود. سه کشور تلاش کردند تا راه‌حلی برای پایان بحران هفت ساله سوریه پیدا کنند و مذاکراتی را که سال گذشته در آستانه قزاقستان آغاز کرده بودند، ادامه دهند. این مذاکرات قرار است تسهیل‌کننده مذاکرات ژنو با حمایت سازمان ملل و امریکا باشد و البته مهر تأییدی بر اتحاد سه‌جانبه و همکاری‌های آنها در راستای ایجاد صلح و ثبات در منطقه بزند.


به‌گزارش «ایران» به‌نقل از خبرگزاری تاس، محمد جواد ظریف، سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه به این جلسه فوق‌العاده رفتند تا تلاش‌هایشان برای پایان جنگ سوریه را با جدیت بیشتری دنبال کنند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیش از برگزاری این دیدار گفت: «طرف‌های مذاکره در این جلسه پیشرفت‌های گفت‌و‌گوها را بررسی می‌کنند و احتمالاً درباره اقدامات مشترکی که می‌تواند روابط داخلی گروه‌های سوری را بهبود ببخشد و مطابق با قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل است، صحبت می‌کنند. این دور از مذاکرات می‌تواند تأثیر مهمی بر مذاکرات سوچی داشته باشد.»
قرار است در اواسط ماه مه دیداری در آستانه میان این سه دیپلمات ارشد صورت بگیرد و به احتمال فراوان در جلسه روز گذشته درباره آن نیز صحبت شده است.
به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، این دیدار ظهر دیروز با انتشار سندی به کار خود پایان داد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این نشست با تأکید بر اینکه مصلحت هرسه کشور در حفظ وحدت سوریه است، گفت: حمله امریکا تلاشی برای تقسیم سوریه و نقض قوانین بین‌المللی بود. برخی نمی‌خواهند مذاکرات سوری‌ها به نتیجه برسد از این رو در مسیر آن مانع تراشی می‌کنند.
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در نگاهی همسو استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را محکوم و تأکید کرد: روند آستانه و سوچی بهترین حمایت از روند مذاکرات ژنو است. وی نیز مداخله امریکا در سوریه را موجب تشدید تنش‌های فرقه‌ای خواند. مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هم راه حل نظامی در سوریه را غیرقانونی دانست. او گفت: نشست آستانه برای اطمینان دادن به گروه‌های درگیر در سوریه است تا بتوانند مذاکرات صلح خود را آغاز کنند.
سه طرف در پایان سندی موسوم به سند مسکو را امضا کردند که بر تعهد کشورهایشان نسبت به خروجی‌های نشست آستانه تأکید می‌کند.
  ‌‌نمایش اتحاد با وجود اختلاف نظرها
به‌گزارش «ایران» به نقل از پایگاه خبری استریت تایمز، الکساندر شامیلین کارشناس خاورمیانه در مؤسسه مطالعات امریکا و کانادا در مسکو درباره روابط سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه با توجه به اینکه آنکارا از حمله موشکی امریکا علیه دمشق حمایت کرده است، می‌گوید: «دوما نقطه ضعف روابط این سه کشور است. اگر این رابطه  به طور کلی از میان برود، نتیجه بسیار بد خواهد شد. اما بعید است رهبران این سه کشور چنین اجازه‌ای بدهند. اگرچه میان آنها اختلاف نظرهایی وجود دارد.» الکسی مالاشنکو محقق بحران سوریه نیز معتقد است تنها دستاورد این دیدار نشان دادن وحدت میان سه کشور است و می‌گوید که این رابطه سه‌گانه در این برهه در شرایط حساسی قرار گرفته است. اما مقام‌های این سه کشور همواره تلاش می‌کنند تا با وجود برخی اختلاف نظرها همچنان با یکدیگر متحد باشند. از سوی دیگر وزیر خارجه ترکیه روز گذشته افزود: «ما در این نشست روی وجوه مختلف همکاری و پیشرفت از جایی که اکنون ایستاده‌ایم تمرکز خواهیم کرد.»
به‌گزارش «ایران»، ویتالی نامکین، مدیر مؤسسه دانشگاهی مطالعات خاور دور و نزدیک در مصاحبه با خبرگزاری تاس درباره اهداف کشورهای غربی از حمله به سوریه گفت: «یکی از اهداف حمله نظامی غرب به سوریه این بود که میان سه طرف مذاکره‌کننده در نشست آستانه جدایی بیندازد. درحالی که مسکو و تهران صریحاً این حمله را مورد انتقاد قرار دادند، آنکارا از این حملات دفاع کرد و آن را قدمی مثبت دانست». گفته می‌شود تمرکز اصلی دیدار روز گذشته بر اوضاع انسانی سوریه و محتوای قطعنامه 2401 شورای امنیت (ایجاد آتش‌بس برای ارسال کمک به مردم) خواهد بود. در پایان این دیدار ماریا زاخارووا   سخنگوی وزارت خارجه روسیه خبر داد، در حاشیه این نشست سه‌جانبه، لاوروف دیدارهای دوجانبه‌ای با همتای ایرانی و ترکیه‌ای‌اش داشت. ظاهراً طی دیدار دوجانبه ظریف و لاوروف، درباره موضوعات مختلفی از جمله روابط دوجانبه، همکاری‌های سیاسی، تجاری و اقتصادی برپایه توافق‌های میان حسن روحانی و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهوری ایران و روسیه صحبت شده است. بنا به گزارش برخی منابع، ظریف و لاوروف درباره برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته‌ای ایران نیز با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند. مولود چاووش اوغلو وزیرخارجه ترکیه هم پیش از حضور در این نشست گفت: «ما قرار است در این جلسه درباره چگونگی ایجاد ثبات و صلح در سوریه به بحث و گفت‌و‌گو بنشینیم و امیدوارم که هرچه سریع‌تر برای مردمی که سال‌ها است گرفتار جنگ شده‌اند، خبر آشتی و وفاق به همراه بیاوریم.»
  ‌‌اختلاف   میان مخالفان سوری
در حالی که مذاکرات آستانه قرار است بزودی روند خود را آغاز کند، براساس برخی گزارش‌ها معارضان سوری شاهد استعفاهای گسترده‌ای در میان ائتلاف مخالفان خود هستند. به‌گزارش ایسنا، پس از آنکه جرج صبرا، سهیر‌آلاتاسی و خالد خوجه در اعتراض به خروج ائتلاف از مسیر اصلی خود و اختلافات داخلی روز چهارشنبه استعفا دادند، روز گذشته بدر جاموس، هادی البحره و یحیی مکتبی نیز به دلایلی نامعلوم از عضویت در ائتلاف کناره‌گیری کردند. میس کریدی دبیرکل کنفرانس سوچی اما دلیل اصلی استعفای آنها را کاهش حمایت‌های مالی عنوان کرد و گفت که از هیأت مخالفانی که در ریاض ایجاد شده بود، دیگر چیزی باقی نمانده است. پیش از این، ترکیه به آنها اعلام کرده بود که حمایت مالی ماهانه ۳۲۰ هزار دلاری خود را قطع خواهد کرد. خبرهای میدانی از سوریه نیز حاکی است، ارتش سوریه بعد از درگیری‌های شدید با داعش و گلوله‌باران مواضع این گروه تروریستی در جنوب دمشق، روند پیشروی خود را تسریع بخشید و به سمت پاکسازی مناطق بیشتری در حال حرکت است.

نیم‌نگاه
       لاوروف: مصلحت هرسه کشور در حفظ وحدت سوریه است
      ظریف: مداخله آمریکا در سوریه موجب تشدید تنش‌های فرقه‌ای می شود
        چاووش اوغلو: راه حل نظامی در سوریه غیرقانونی است