هنگامه بیداری سیما

گروه فرهنگ و هنر: دور نبود سال‌‌‌هایی که خیابان‌ها رأس ساعتی مشخص خلوت می‌شد تا مردم سریال مورد علاقه خود را در تلویزیون ببینند؛ سریال‌‌‌هایی که کاراکترهایش سال‌هاست در خاطر مردم مانده‌اند و حتی شبکه‌‌‌هایی چون «‌آی‌فیلم» هنوز از بازپخش همان دوران طلایی ارتزاق می‌کنند. دورانی که چندان کوتاه هم نبود اما مقداری افول در روند سریال‌‌سازی تلویزیون کافی بود تا انبوهی از شبکه‌‌های سرگرمی ماهواره‌ای روی کار آیند و شب‌‌های برخی خانواده‌های ایرانی پای سریال‌های این شبکه‌ها سپری شود. «مختارنامه»، «خواب و بیدار»، «یوسف پیامبر»، «شب دهم»، «شب‌‌های برره» و... توانسته بودند عمده خانواده‌‌های ایرانی را پای رسانه ملی جذب کنند اما مشکلات اقتصادی و بحران‌‌های متعدد سیمای ملی موجب شد تا صداوسیما بخشی از میدان را واگذار کند؛ هر چند در این میان مجموعه‌‌‌هایی چون «پایتخت» هنوز بارقه‌‌های امیدی را برای اوج‌گیری دوباره سازمان روشن نگاه داشته‌اند. در این میان مدیران سازمان نیز به اهمیت سریال‌‌سازی و سرگرمی خانواده‌‌های ایرانی پی برده و مجموعه‌‌های زیادی از جمله سریال سلمان فارسی، موسی و... را برای تولید در سیما برنامه‌‌ریزی کرده‌‌‌اند. خبر آغاز پیش‌تولید سریال «هنگامه بیداری» به کارگردانی سیروس مقدم و با محوریت اشغال بوشهر در جنگ اول جهانی توسط انگلیس که روز گذشته در رسانه‌ها منتشر شد، بهانه‌ای شد تا نگاهی بیندازیم به مهم‌ترین پروژه‌‌های ویژه سیما در عرصه سریال‌‌سازی که بناست در سال‌‌های آینده روی آنتن رسانه ملی برود.
«سلمان فارسی» داوود میرباقری
«سلمان فارسی» عنوان پروژه‌ای است که قرار بود تولید آن چند سال پیش از این توسط داوود میرباقری، سازنده سریال‌های موفقی همچون امام علی(ع) آغاز شود ولی مهیا نشدن شرایط تولید این سریال باعث شد میرباقری ابتدا سراغ ساخت سریال «مختارنامه» برود. میرباقری که پس از پشت سرگذاشتن پروژه موفق «مختارنامه» یک بار دیگر قصد داشت سراغ ساخت سریال «سلمان فارسی» برود با مشکلات مالی سازمان صداوسیما در آن دوره روبه‌رو شد و همین موضوع باعث ایجاد وقفه‌ای چند ساله در این مسیر شد. با این همه در نهایت از آذر ماه سال گذشته خبر رسمی آغاز پیش‌تولید سریال «سلمان فارسی» منتشر شد. این مجموعه که میرباقری و همکارانش این روزها درگیر پشت سرگذاشتن فرآیندهای پیش تولید آن از قبیل انتخاب لوکیشن و ساخت دکور هستند، در 2 بخش کودکی سلمان تا رحلت پیامبر(ص) و بازگشت سلمان به مدائن طراحی شده است و در ۴۰ قسمت روی آنتن خواهد رفت که بخش اول در یک مرحله و بخش دوم در 3 مرحله تولید و به تصویر کشیده خواهد شد. زندگی سلمان در ایران در منطقه جی و تیسفون، آشنایی سلمان با مسیحیت در بیزانس و ورود سلمان به حجاز و آشنایی‌اش با پیامبر اکرم(ص) مهم‌ترین فصل‌های بخش دوم این پروژه است.
«هنگامه بیداری» سیروس مقدم


مجموعه «هنگامه بیداری» عنوان تازه‌ترین پروژه‌ای است که سیروس مقدم پس از پشت سرگذاشتن تجربه موفق «پایتخت 5» پیش‌تولید آن را آغاز کرده است. قصه اصلی این مجموعه بر شخصیت آیت‌الله سیدعبدالحسین لاری و واقعه تاریخی مقاومت مردم بوشهر برابر نیروهای انگلیسی در جنگ اول جهانی تمرکز می‌کند و این روزها در کنار ساخت لوکیشن‌های مجموعه در شهرک سینمایی دفاع‌مقدس، علی طالب‌آبادی نیز مشغول تحقیق و نگارش فیلمنامه این اثر است. هر چند که هنوز زمان دقیق آغاز تولید این اثر مشخص نشده است ولی نکته جالب توجه در ارتباط با آن همکاری مجدد سیروس مقدم با سازمان هنری- رسانه‌ای اوج به عنوان سرمایه‌گذار این اثر است. همکاری مشترکی که بعد از تجربه موفق «پایتخت 5» می‌تواند بار دیگر نوید تولید یک مجموعه موفق تلویزیونی را بدهد.
«لحظه گرگ‌ومیش» همایون اسعدیان
«لحظه گرگ‌ومیش» عنوان پنجمین سریالی است که همایون اسعدیان در قامت کارگردان آن را برای تلویزیون کلید زد. اسعدیان که پس از ساخت سریال پرمخاطب «راه بی‌پایان» با یک وقفه 10 ساله دوباره به تلویزیون بازگشته است، دست بر قصه‌ای در حال و هوای دهه 60 گذاشته که داستان آن روایتگر فراز و فرود خانواده‌ای ایرانی در طول 3 دهه است. این سریال با محوریت زندگی تنها دختر خانواده، از دهه ۶۰ با حوادث گوناگونی از قبیل جنگ و تحولات اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن آغاز می‌شود و تا زمان معاصر ادامه خواهد داشت. بر اساس اخبار منتشر شده پیرامون این مجموعه، «لحظه گرگ‌ومیش» در 50 تا 60 قسمت تولید خواهد شد و به احتمال فراوان در سال جاری و از شبکه سوم سیما روی آنتن خواهد رفت. فاطمه گودرزی، فرید سجادی‌حسینی، علیرضا کمالی‌نژاد، حسام محمودی، المیرا دهقانی، شهره سلطانی و... از جمله مهم‌ترین بازیگران این مجموعه
تلویزیونی هستند.
«حضرت موسی(ع)» جمال شورجه
این پروژه یکی از پرفراز و نشیب‌ترین پروژه‌های تلویزیونی پس از انقلاب اسلامی است که طرح اولیه ساخت آن از جانب فرج‌الله سلحشور و پس از اتمام پروژه تاریخی و موفق «یوسف پیامبر(ع)» مطرح شد اما بیماری ناگهانی مرحوم سلحشور و درگذشت او باعث تعلیق بلندمدت ساخت این مجموعه شد. این اتفاق ناگوار موجب شد جمال شورجه-دوست دیرینه مرحوم سلحشور- برای ساخت این پروژه دست به کار شود. البته اصلی‌ترین مانع تولید این مجموع، بحث بودجه ساخت آن بود که با توجه ابعاد بسیار بزرگ و پرهزینه پروژه، براحتی قابل تامین نبود. برای همین موضوع ساخت این اثر منوط به مهیا شدن بودجه آن شد. البته با توجه به خبرهایی که در مدت اخیر در ارتباط با این مجموعه منتشر شده، به نظر می‌رسد بخشی از مشکلات بودجه ساخت این سریال حل شده و بر اساس صحبت‌های مطرح شده از سوی شورجه در برخی از گفت‌وگوهای اخیرش به احتمال فراوان پیش‌تولید این سریال از سال جاری به شکل جدی آغاز می‌شود و ضبط همه قسمت‌های آن در حدود 3 سال به طول بینجامد. داستان این سریال که در مرحله بازنویسی مجدد از 72 قسمت به 52 قسمت کاهش یافته است، از پیش از تولد حضرت موسی(ع) و از زمان پیری و سالخوردگی حضرت یوسف(ع) آغاز می‌شود و از انتظار بنی‌اسرائیل برای رسیدن به موعود و منجی‌شان صحبت می‌کند و در ادامه به دوران زندگی مبارک این پیامبر بزرگ الهی می‌پردازد. هر چند که هنوز هیچکدام از بازیگران این سریال به شکل رسمی معرفی نشده‌اند ولی احتمال دارد برخی چهره‌های حاضر در سریال یوسف پیامبر در این اثر نیز حضور پیدا کنند.
«دلدادگی» سیدرضا میرکریمی
سیدرضا میرکریمی که این روزها بیشتر به واسطه برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر مورد توجه رسانه‌ها قرار داشت، قرار است پس از یک وقفه 20 ساله به عرصه ساخت سریال‌های تلویزیونی بازگردد. میرکریمی که پس از ساخت سریال «بچه‌های مدرسه همت» همه تمرکز خود را بر فعالیت در عرصه سینما گذاشته بود، با پذیرفتن کارگردانی مجموعه تلویزیونی «دلدادگی» یک بار دیگر راهی جعبه جادو شده است. این مجموعه که ابتدا خبرهایی در ارتباط با حضور سامان مقدم به عنوان کارگردان آن منتشر شده بود، سریالی 60 قسمتی است که فعلا با نام موقت «دلدادگی» در مرحله بازنویسی فیلمنامه و پیش‌تولید قرار گرفته و فضایی تاریخی دارد. قصه این مجموعه از دوران سقوط احمد شاه تا سقوط پهلوی دوم را روایت می‌کند و در واقع با رسیدن به 12 بهمن و ورود امام خمینی(ره) به ایران، داستان آن هم تمام می‌شود. «حمید رحیمی‌نادی» تهیه‌کنندگی این مجموعه تلویزیونی را برعهده دارد.علاوه بر مجموعه‌هایی که در بالا به آن اشاره شد سریال‌هایی همچون «علیمردان خان» به کارگردانی سعید سلطانی، «خواجه نصیرالدین طوسی» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، «نفوذ» جواد شمقدری و «87 متر» کیانوش عیاری هم عنوان برخی دیگر از پروژه‌های نمایشی مهم رسانه ملی است که در پروسه ساخت قرار گرفته‌اند و برخی از آنها در مرحله تولید و برخی دیگر هنوز در مرحله پیش‌تولید به سر می‌برند.