تبادل سنگین آتش بین انصارالله و آل‌سعود/ انقلابیون، جیزان را با 8 موشک بالستیک درهم کوبیدند

سرویس خارجی-دیروز صنعا پایتخت یمن به عرصه‌ای برای تقابل ملت یمن با جنگنده‌های سعودی تبدیل شده بود. میلیون‌ها یمنی به دعوت رهبر انصارالله، برای تجدید پیمان با شهید «صالح الصماد» رئیس‌شورای عالی سیاسی یمن و 6 همرزمش که در بمباران اخیر جنگنده‌های سعودی به شهر «الحدیدة» جان خود را از دست دادند، در میدان «السبعین» صنعا حاضر شدند. مردم یمن از شب قبل روانه این میدان شده‌ بودند تا مراسم تشییع پیکر شهدا را با شکوه تمام برگزار کنند. با این حال جنگنده‌های سعودی با پرواز بر فراز صنعا به دنبال پراکنده کردن مردم بودند. المیادین از پرواز گسترده جنگنده‌های سعودی بر فراز میدان «السبعین» و جمعیت انبوه شرکت‌کننده در مراسم تشییع شهید الصماد با هدف ترساندن آنها خبر داد.
«مهدی المشاط»، رئیس‌شورای عالی سیاسی که به عنوان جانشین شهید الصماد تعیین شده نیز به همراه شماری از اعضای این شورا، «یحیی الراعی» رئیس‌پارلمان و «عبدالعزیز بن حبتور» نخست‌وزیر دولت نجات در این مراسم حضور داشتند. شرکت‌کنندگان در این مراسم با وجود پرواز جنگنده‌های سعودی بر فراز آسمان صنعا و بمباران مناطقی در نزدیکی محل تجمع آنها، با در دست داشتن پرچم‌های یمن و تصاویر شهید الصماد، علیه سیاست‌های آمریکا و آل‌سعود در منطقه شعار سر دادند و خواستار مقابله با تجاوز سعودی - آمریکایی شدند. گفته می‌شود که در حمله دیروز جنگنده‌های سعودی به اطراف میدان السبعین، دست‌کم یک شهروند یمنی جان خود را از دست داده است.
حمله به جیزان عربستان
اما انقلابیون یمنی در پاسخ به حملات هوایی آل‌سعود به صنعا اقدام به شلیک چند فروند موشک بالستیک به سمت عربستان کردند. پایگاه خبری شبکه «المیادین» در خبری فوری اعلام کرد، یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، 8 موشک بالستیک را در پاسخ به تداوم تجاوزهای ائتلاف سعودی به یمن و همزمان با برگزاری مراسم تشییع پیکر شهید «صالح الصماد» و سایر همرزمانش در صنعا به سوی عمق خاک سعودی شلیک کرده است. پایگاه اطلاع‌رسانی جنبش انصارالله یمن نیز اعلام کرده که این یگان، 8 فروند موشک از نوع «بدر 1» به سوی اهداف نظامی و اقتصادی سعودی در «جیزان» شلیک کرده است و این موشک‌ها با دقت بالا به هدف مورد نظر اصابت کرده است.


راز شهادت الصماد
سفیر آمریکا در یمن اما اعلام کرده که در صورت توقف حملات نیروهای انصارلله یمن علیه عربستان ائتلاف متجاوز عربی حمله به الحدیده را متوقف خواهد کرد! به گزارش ایسنا، منبعی در جنبش انصارالله اعلام کرد که اواخر ماه گذشته میلادی پیام‌هایی از متئو تولر، سفیر آمریکا در یمن به صنعا رسید که تهدید کرده بود در واکنش به افزایش حملات موشکی علیه عربستان، به الحدیده حمله می‌شود. طبق گزارش این منبع، تولر با این مضمون مقامات صنعا را تهدید می‌کرد که هدف قرار دادن و حملات علیه عربستان را متوقف کنید در مقابل حمله علیه الحدیده متوقف می‌شود. در همین راستا، صالح الصماد، رئیس‌فقید شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرده بود، توقف کامل حملات هوایی علیه یمن و همچنین توقف حمایت از نیروهای وابسته به ائتلاف متجاوز عربی در مقابل توقف شلیک موشک‌های بالستیک انصارالله به عربستان است.
همچنین ائتلاف متجاوز عربی به علت عدم قدرت تصمیم گیری درخصوص تداوم جنگ یا صلح از پاسخ دادن به این پیام‌ها امتناع کرد؛ سپس صالح الصماد به استان الحدیده رفت تا با دعوت به «راهپیمایی سلاح‌ها» به تهدیدهای تولر پاسخ دهد، اما وی در اثنای خروج از ساختمان دانشگاه الحدیده از سوی ائتلاف متجاوز عربی مورد هدف قرار گرفت و شهید شد.