حواس‌تان باشد اگر ملت قيام كند همه ما را به دريا خواهد ريخت

«اگر ملت قيام كند، همه ما را به دريا خواهد ريخت.» اين تازه‌ترين انتقاد و هشدار آيت‌الله عبدالله جوادي‌آملي مرجع تقليد شيعيان است. او روز پنجشنبه در ديدار با علي ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي از مشكل بدخيم يعني فقر فرهنگي و مشكل خوش‌خيم يعني فقر بدني صحبت كرد و گفت: «مردم اوايل انقلاب فشارهاي مختلف از جمله جنگ تحميلي، بمباران‌ها، ترور شخصيت‌ها و... تحمل كرده‌اند اما بدون شك همين مردم اختلاس‌ها و بي‌عرضگي‌هاي مسوولان را تحمل نمي‌كند.»
وي با بيان اينكه فقير طبق آموزه‌هاي قرآن كريم يعني ملتي كه ستون فقراتش شكسته، گفت: «آيا از ملتي كه ستون فقراتش شكسته انتظار مقاومت داريد؟ ملتي كه ويلچري شد توان مقاومت ندارد. ملتي كه جيبش خالي است بدون‌شك زير بار ديگري مي‌رود. بدانيم كه اگر با وجود اين مشكلات ملت قيام كند همه ما را به دريا خواهد ريخت به همين جهت حواس‌تان باشد. البته بسياري از كشور فرار كردند يا جاي فرار خود را فراهم آوردند اما ما جاي فرار نداريم. اين بي‌عدالتي‌ها و بي‌عرضگي‌هاي برخي مسوولان قابل‌تحمل نيست. كشوري كه اين همه منابع و آب و خاك دارد چرا بايد اين همه گرسنه داشته باشد.»
فضاي مجازي يا حقيقي
آيت‌الله جوادي‌آملي اشاره‌اي به يكي از داغ‌ترين مباحث روز يعني «فضاي مجازي» داشت و گفت: «فضاي مجازي به نظر من مجازي نيست بلكه يك فضاي حقيقي است و هرجايي كه انديشه و فكر قابل بيان شد آن فضا فضاي حقيقي است.»


اين نخستين‌بار نيست كه آيت‌الله جوادي‌آملي لب به انتقاد گشوده است. او پيش از اين نيز بارها تلاش كرده تا مسوولان را متوجه ضرورت حل‌وفصل مشكلات مردم كند. از انتقاد به سيستم بانكداري ربوي گرفته تا حمايت از مواضع هاشمي‌رفسنجاني و مخالفت با سياست‌هاي احمدي‌نژاد. وضعيت كنوني جامعه اما كار را به جايي رسانده او مسوولان را سر دوراهي فرار يا همراهي با مردم ديده و توصيه مي‌كند كه «حواس‌تان باشد» زيرا «اين‌ بي‌عدالتي‌ها و بي‌عرضگي‌ها قابل تحمل نيست.»
روسري ابزار انتقاد
آيت‌الله جوادي‌آملي انتقادهاي اقتصادي بسياري دارد و نارضايتي‌هاي اقتصادي را ريشه بستري از اعتراضات مردمي مي‌داند. بر همين اساس نيز دو هفته پيش در ديدار با علي لاريجاني‌، رييس مجلس شوراي اسلامي گفته بود: «آنكه روسري خود را بر سر چوب مي‌كند، با قرآن مخالف نيست بلكه با اين شرايط كشور مخالف است.
پيغمبر(ص) فرمود، كشوري كه مشكل مالي داشته باشد، دينش در خطر است! اين را پيغمبري(ص) مي‌فرمايد كه سه سال را در شعب ابي‌طالب گذرانده، در نتيجه اين دعاي حضرت براي مردم جامعه است كه از خدا مي‌خواهند بين مردم و نان مردم فاصله نيندازد؛ لذا اگر سهل‌انگاري در بخش‌هاي مديريتي و اقتصادي كشور صورت بگيرد، آسيب ديدن دين مردم قطعي است.»
رباخواري خانمان‌سوز
آيت‌الله جوادي‌آملي در جلسه روز پنجشنبه با ربيعي نيز بار ديگر گريزي به مشكلات اقتصادي زد و گفت: « اگر ما توانستيم مشكل پشت ميز نشستن افراد پر ادا، فاصله طبقاتي و بانك‌هاي ربوي و... را حل كنيم ملت در برابر ديگر مشكلات تحمل خواهد كرد اما اين مشكلاتي كه گفته شد واقعا قابل تحمل نيست. بانك‌هاي ربوي و رباخواري كه اكنون در كشور ما وجود دارند خانمان‌سوز است و شعار امسال را با مشكل مواجه مي‌كند چراكه توليد سرمايه مي‌خواهد و وقتي براي توليد به بانك مراجعه كنيد سودهايي حدود 20 درصد را مطالبه مي‌كند.»
او سال گذشته نيز در سيزدهمين همايش بين‌المللي مهدويت گفته بود: «اگر بخواهيم مردم و جامعه‌اي ديني و قرآني داشته باشيم بايد مردمي ايستا و ايستاده داشته باشيم؛ دارا بودن از رهبر خوب تنها يك سوي قضيه است ولي رهبري اين رهبر بايد با حمايت و حضور گسترده و همراه با مقاومت مردم همراه باشد؛ ملتي كه جيب و اقتصاد و خزانه آن خالي است، تضعيف مي‎شود. مال عامل قيام يك ملت است و اگر كسي جيب و خزانه خالي داشته باشد گدا خواهد بود؛ قرآن كريم گدا را فقير مي‌نامد؛ فقير به اين معني است كه ستون فقرات او شكسته است؛ كسي كه ستون فقرات او شكسته است نمي‌تواند روي
پاي خود بايستد و اين ملت فقير ديگر قدرت قيام ندارد.»
حامي بازنده‌ها
آيت‌الله جوادي‌آملي در انتخابات گذشته از هيچ كانديدايي حمايت نكرده و تنها ابراز اميدواردي كرد تا نام كسي از صندوق بيرون بيايد كه به صلاح جامعه است. اين موضوع اما به معناي بي‌توجهي يا دوري او از سياست نيست. يكي از صريح‌ترين موضع‌گيري‌هاي سياسي او حمايت از علي‌اكبر ناطق‌نوري در انتخابات رياست‌جمهوري ۱۳۷۶ بود.
او در سال 84 نيز حامي كانديداي بازنده يعني آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بود؛ حمايتي كه به مذاق برخي از طلاب هوادار احمدي‌نژاد خوش نيامده و در برخي از جلسات درس او حاشيه‌ساز شد. حاميان احمدي‌نژاد شعار «جوادي حيا كن هاشمي را رها كن» سر مي‌دادند و آيت‌الله جوادي‌آملي معتقد بود كه «وي {احمدي‌نژاد} را چنان بالا خواهند برد كه طغيان خواهد كرد». به هر روي رياست‌جمهوري احمدي‌نژاد با انتخابات 88 تجديد شد و جوادي‌آملي هم به او تبريك نگفت.
مظلوما حيا و ميتا
زاويه آيت‌الله جوادي‌آملي با احمدي‌نژاد و با رويكرد حمايتي‌اش نسبت به هاشمي همزمان بود. او كه هاشمي را «صحابي صالح و صادق امام راحل» مي‌دانست با ترك كردن مراسم يادبود او (دي ماه 95) حاشيه‌هايي ايجاد كرد. آيت‌الله جوادي‌آملي پيش از اتمام سخنراني خطيب مراسم جمع را ترك كرد و روزنامه 19 دي قم در اين باره نوشت: « آيت‌الله جوادي‌آملي از عدم تجليل مناسب از آيت‌الله هاشمي در مراسم يادبود ايشان در قم ناراحت و دلخور شده است. وي كه پيش از اتمام مراسم، مسجد اعظم قم را ترك مي‌كند با اشاره به آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و با جمله «مظلوما حيا و ميتا» نارضايتي خود را از سخنران و مراسم اعلام كرده است.»
اين مرجع تقليد شيعيان در دولت روحاني به صورت مستقيم از سياست‌هاي او حمايت نكرد و حتي به بيان انتقادات كلي و اقتصادي خود ادامه داد.
با اين وجود با مذاكرات هسته‌اي و تلاش‌هاي دولت در اين زمينه موافق بود. از همين رو در بهمن ما 92 طي يك پيام تصويري به همايش ملي فقه هسته‌اي گفت: « پيام رسمي دين است كه سلاح كشتار جمعي نبايد توليد شود، يك و آنها كه توليد كردند بايد محو كنند، دو.»
كشورداري به شيوه بهشت
آيت‌الله جوادي‌آملي هيچ‌وقت به انتقاد از مسوولان و آسيب‌ها و مشكلات كشور اكتفا نكرده و همواره توصيه‌هايي براي بهبود اوضاع داشته است.
توصيه‌هايي در حوزه‌هاي مختلف كه اگر به كار گرفته شود قطعا مفيد واقع خواهد شد. به عنوان مثال در ديدار اخير با علي لاريجاني به نحوه برخورد مسوولان با يكديگر پرداخته و گفته بود: «در جهنم اينگونه است كه هر كس ديگري را متهم مي‌كند و آبروي او را مي‌ريزد. كشور نبايد اينچنين باشد، بلكه كشور بايد بهشت‌گونه اداره شود.»
او ارديبهشت‌ماه گذشته و همزمان با حضور پاي صندوق راي گفته بود: «رهبر اگر علي(ع) هم باشد تا زماني كه مردم راضي و حاضر و پايدار نباشند، شكست قطعي است. داشتن رهبر خوب يكي از اركان است و اساس كار اين است كه ستون مردم را نگه داريم.»
مخاطب آيت‌الله جوادي‌آملي هميشه مسوولان نبوده و گاهي نيز نخبگان را طرف صحبت قرار داده است. به عنوان نمونه او شهريورماه گذشته در جمع دانش‌پژوهان بيست و دومين دوره طرح ولايت با اشاره به ضرورت دوري جستن از دو غُدّه خطرناك غرور و خودخواهي به نخبگان توصيه كرد: «آنچه در مساله توحيد مشكل ما است يا قاروني فكر كردن است يا فرعوني فكر كردن، مشكل ما همين دو غُدّه است؛ يا ما هر كار خيري كه انجام داديم خودمان را مي‌بينيم و آن مبدأ خلاق و فياض را نمي‌بينيم!»
بايد به انتظار نشست و ديد هشدارها و راهكارهاي فقيه سرشناس ساكن قم مورد توجه مسوولان و مديران كشور قرار خواهد گرفت يا خير؟