محمدجواد ظریف: اجرای برجام مهم‌ترین موضوع سیاست خارجی بود

محمدجواد ظریف در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در ابتدای سخنانم، فرارسیدن سال نو و میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) را به همه هم‌وطنان، بانوان و مادران و به ویژه مادران و همسران شهدا تبریک عرض می‌کنم.
۵۷ سفر به کشور و مناطق مختلف داشتم
به گزارش ایلنا، وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مهمترین عملکرد وزارت امور خارجه در سال ۹۵ چه بوده است؟ گفت: سال گذشته، سال بسیار پرکاری برای وزارت امور خارجه بود. در این سال، من ۵۷ سفر به کشور و مناطق مختلف داشتم که این سفرها بیشتر به کشورهای آسیایی و آفریقایی بود. البته در این سال، هم به امریکای لاتین هم سفر کردم. او ادامه داد: ما همواره گفته‌ایم که سیاست خارجی، باید سیاستی همه‌جانبه‌نگر باشد. به همین دلیل اصرار داشتیم در نگرش همه‌جانبه به سیاست خارجی، کشورهای همسایه و مسلمان و کشورهایی که دارای دیدگاه‌های مشابه و همسو با ما هستند، باید در سیاست خارجی ما مدنظر باشند.
بیش از ۸۴ هیات سیاسی در سال ۹۵ به ایران آمدند


رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه بیش از سفر من به کشورهای مختلف، سفرهایی بود که هیات‌های عالی‌رتبه از کشورهای مختلف به ایران آمدند، اظهار داشت: بیش از ۸۴ هیات سیاسی در سال ۹۵ به ایران آمدند. همچنین تعدادی زیادی ازهیات‌های اقتصادی هم در این سال به ایران آمدند.
اجرای برجام مهمترین موضوع سیاست خارجی در سال ۹۵ بود
ظریف با یادآوری مجدد اینکه سال ۹۵، سال پرکاری برای وزارت خارجه بود، تصریح کرد: مهمترین موضوعی که دستگاه دیپلماسی در سال ۹۵ با آن روبه‌رو بود، اجرای برجام بود. همان گونه که بارها گفته شده است، برای اجرای برجام زمان زیادی را صرف کردیم.او با بیان اینکه بدعهدی‌های امریکا برای ما قابل پیش‌بینی بود، خاطرنشان کرد: آن مسئله، این ضرورت را ایجاب می‌کرد تا برای گرفتن هر یک از حقوق‌مان که در برجام در کاغذ آن را گرفته بودیم و با اجرایی شدن برجام، امریکایی‌ها آن را در کاغذ انجام داده بودند، اقدام کنیم و فشار بیاوریم و در صحنه دیپلماتیک حضور داشته باشیم.وزیر امور خارجه افزود: شما مشاهده کردید که حدود ۹ ماه طول کشید تا امریکایی‌ها را به نقطه برسانیم که مجوزهای فروش هواپیما به ایران را صادر کنند. همین مقدار زمان برای تضمین آنکه بیمه‌ها از سقف لازم استفاده کنند، صرف شد.
سهم خود را از بازار نفت پس گرفتیم
ظریف با اشاره به تلاش‌های وزارت نفت ابراز داشت: با تلاش‌هایی که در صنعت نفت صورت گرفت، در آن حوزه توانستیم هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ بین‌المللی، علاوه براینکه سهم خود را از بازار نفت بازپس بگیریم بلکه قیمت را هم حفظ کنیم و در این زمینه، مرهون دیپلماسی نفتی برادران‌مان در وزارت نفت هستیم.
او با بیان اینکه در دی ماه سال گذشته حدود یک میلیون بشکه نفت با قیمت زیر سی دلار می‌فروختیم، عنوان کرد: خوشبختانه امروز دو میلیون و هشتصد هزار بشکه نفت با قیمت بالای ۵۰ دلار می‌فروشیم که این توفیق بسیاری جمهوری اسلامی ایران است.
ایران یکی از سه پایه اصلی راه‌حل سیاسی در سوریه است
وزیر امور خارجه یکی دیگر از موضوعاتی مهم دستگاه دیپلماسی در سال ۹۵ را مسائل منطقه‌ای دانست و بیان کرد: در بحث سوریه مشاهده کردید ایرانی که در سه، چهار سال قبل در جلسات سوریه دعوت نمی‌شد، یکی از سه پایه اصلی راه‌حل سیاسی در سوریه است و دیگران از ما درخواست می‌کنند در این مسئله مشارکت داشته باشیم.
ظریف اضافه کرد: با مجموعه تحرکاتی که در حوزه‌های دیپلماتیک داشته‌ایم، امیدواریم با توفیقات بیشتری مواجه باشیم.
در منطقه به دلیل سیاست‌های غلط عربستان توفیق کمتری داشتیم
او در پاسخ به این سوال که چه هدفی داشته‌اید که در سال ۹۵ محقق نشد و می‌خواهید آن را در سال ۹۶ دنبال کنید، یادآور شد: مهمترین اولویت جمهوری اسلامی ایران، روابط با همسایگان بوده است. در حوزه روابط با همسایگان به دلیل سیاست‌های غلط رژیم سعودی نتوانستیم آنقدر که تمایل داریم، توفیق پیدا کنیم. این دیپلمات عالی‌رتبه با بیان اینکه ایران دوست دارد با همه همسایگان‌ و از جمله دولت سعودی ارتباطات مثبت و سازنده‌ای داشته باشد، گفت: سال ۹۵، نه به دلیل کم‌کاری همکاران من در دستگاه دیپلماسی بلکه به دلیل سیاست‌های تنش‌طلبانه‌ای که برخی کشورها در منطقه و به ویژه عربستان سعودی داشتند، در این حوزه توفیق کمتری داشتیم.
نوید برقراری حج در سال آینده وجود دارد
او ادامه داد: مذاکرات خوبی که همکاران ما در سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری با مسئولان سعودی داشتند، این نوید را می‌دهد که شاید سال آینده بتوانیم حج را برقرار بکنیم. این مسائل در حوزه‌هایی که من کمترین رضایت را از آن داشته‌ام، توفیقات خوبی بوده است که ان‌شاالله بتوانیم سال آینده توفیقات بیشتری در این حوزه داشته باشیم.
سال ۹۶، سال حساسی برای مردم ما خواهد بود
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه معتقد هستم سال آینده، سال حساسی برای مردم ما خواهد بود، تصریح کرد: آنچه که موجب شد تا غربی‌ها به پای میز مذاکره بیایند و مجبور بشوند به خواست‌های ملت ایران تن بدهند یعنی برنامه هسته‌ای ایران حفظ شود، سانتریفیوژهایمان بچرخد و هم معضلاتی که برای اقتصاد ما ایجاد شده بود، یک به یک رفع شود را مرهون حضور مردم در انتخابات سال ۹۲ هستیم. امیدوار هستیم در انتخابات سال ۹۶ نیز مردم و نخبگان سیاسی با هوشیاری و انسجام به سمت انتخابات ریاست جمهوری بروند و با حضور گسترده و افتخارآمیز امنیت کشور را حفظ کنند.
روابط ما با همسایگان براساس تفاهم و حسن همسایگی استوار است
ظریف در پاسخ به این سوال که خویشتنداری ایران در برابر ترکیه تا چه زمانی ادامه خواهد یافت؟ خاطرنشان کرد: روابط ما با همسایگان براساس تفاهم و حسن همسایگی استوار است. بر این اساس، خویشتنداری هم یک قسمت مهمی از این الزام روابط همسایگی است. برای هیچ کشوری هیچ کجا مهمترین از همسایگانش نیست.
وزارت امور خارجه اعتقادی جدی به جذب ایرانیان داشته است
رئیس دستگاه دیپلماسی در رابطه با مصوبه مجلس درخصوص جذب ایرانیان خارج از کشور بیان کرد: وزارت امور خارجه همواره اعتقادی جدی به مسئله جذب ایرانیان داشته است. مسئله خدمات به ایرانیان صرف نظر از آنکه در کجا هستند و مسئله جذب توانمندی‌های ایرانیان چه در عرصه علمی و چه در عرصه مالی و چه در عرصه سرمایه انسانی از مسائل مهمی هستند.