مخالفان قالیباف راه‌های دیگر شفافیت در شهرداری را رونمایی کردند راه‌های بدل از تحقیق و تفحص

همدلی | گروه سیاست- محمدباقر قالیباف شهردار تهران به خاطر تصویب نشدن تحقیق و تفحص از شهرداری تشکر کرد؛ تصمیمی که می‌توانست باعث شود قالیباف به خاطر عملکرد خود پاسخ‌گوی نمایندگان ملت شود. تصویب نشدن تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در آخرین روز کاری مجلس آن هم با بیش از 50 نماینده غایب در جلسه، جامعه سیاسی را در آخرین سه‌شنبه سال در بهت برد و طرفداران تحقیق و تفحصی که به سرانجام نرسید هنوز نتوانسته‌اند از این بهت خارج شوند. با این حال نمایندگان خواهان تحقیق و تفحص ماموریت خود را پایان یافته نمی‌دانند. قاسم میرزایی‌نکو ضمن آنکه گفته‌‌ است تحقیق و تفحص همچنان پابرجاست تاکید کرد که نمایندگان مصر به تحقیق و تفحص همچنین می‌توانند اسناد و مستندات تخلفات شهرداری را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند. علی مطهری نیز شورای شهر و کمیسیون اصل 90مجلس را به عنوان دو مجرای پیگیری معرفی کرده است. رحمت‌الله حافظی عضو اصول‌گرای شورای شهر نیز در واکنش به رئیس کمیسیون عمران که دریافت رانت 10میلیاردی یکی از اعضای این کمیسیون در ازای رای منفی به تحقیق و تفحص را رد کرده بود، این سوال را مطرح کرده که «اگر مستندات این ادعا ارائه شود چه خواهند کرد؟»
قالیباف پس از رای منفی از نمایندگان تشکر کرد
قالیباف، شهردار تهران پس از آنکه تحقیق و تفحص از شهرداری شکست خورد، به علی لاریجانی، رئیس مجلس نامه‌ای نوشت و از نمایندگان مجلس تشکر کرد. او همچنین در آئین بهره برداری از 59 واگن مترو گفت: شخصا در تمام جلسات کمیسیون عمران شرکت کردم و به تمام سوالات پاسخ دادم. از مجلس محترم تشکر می‌کنم که با تصمیم هوشمندانه تحقیق و تفحص از شهرداری را رد کرد.
وی در خصوص اینکه اظهار می‌شود نظارتی بر شهرداری تهران نیست تصریح کرد: مگر شورای شهر بر شهرداری تهران نظارت نمی‌کند و آیا هر ساله از شهرداری حسابرسی نمی‌شود.


تحقیق و تفحص همچنان پابرجاست
اما نمایندگان طرفدار تحقیق و تفحص از خواسته خود کوتاه نیامده‌اند. قاسم میرزایی نکو نماینده اصلاح‌طلب مجلس با اشاره به تخلفات گسترده شهرداری اعلام کرد مستنداتش را در اختیار مطبوعات قرار می‌دهد. این نماینده مجلس با اشاره به 90رای موافق تحقیق و تفخص در جلسه روز سه‌شنبه می‌گوید: ۹۰ نفر از نمایندگان هنوز درباره این مسئله سوالاتی دارند و قانع نشده‌اند و بنابر این تحقیق و تفحص از شهرداری تهران همچنان پایدار است. این عضو فراکسیون امید مجلس می‌گوید برای آنکه سخن نمایندگان حامی تحقیق و تفحص به گوش مردم برسد، مستندات اندک را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد داد. او به ایلنا گفته: در همین مدت باوجود آن‌که کمترین همکاری هم از سوی شهرداری تهران صورت نگرفت و از ارائه پاسخ و اطلاعات دقیق به سوالات و مطالبات متقاضیان سر باز زد، اما اطلاعات و مستندات فراوانی در اختیار داریم.
کمیسیون اصل 90 و شورای شهر
علی مطهری نایب رئیس مجلس اما پس از روبه‌رو شدن تحقیق و تفحص، از کانال‌های دیگری برای رسیدگی به آنچه در شهرداری تهران می‌گذرد سخن گفت. مطهری به ایلنا گفت: کمیسیون اصل نود مجلس می‌تواند به این مسائل رسیدگی کند. نماینده مردم تهران به شورای شهر اشاره کرده و گفته این شورا می‌تواند کار خود را در این رابطه ادامه دهد.
تخلفات شهرداری را رسانه‌ای می‌کنیم
عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر این اساس قصد داریم اطلاعات و مستندات خود درباره تخلفات گسترده شهرداری تهران را در اختیار مطبوعات و رسانه‌ها قرار داده و از این طریق لااقل حرف‌مان را به گوش مردم برسانیم و به گوشه‌ای از مطالبات افکار عمومی پاسخگو باشیم. میرزایی‌نکو ادامه می‌دهد: ازجمله موارد تخلفاتی که در این راستا صورت گرفته این است که مطلع هستیم شهرداری تهران تعدادی از نمایندگان را به سفر زیارتی کربلا اعزام کرده و همین‌طور یکی از نزدیکان نسبی یکی از اعضای کمیسیون عمران نیز مبلغ هنگفتی تراکم دریافت کرده است و البته موارد دیگری از این تخلفات نیز صورت گرفته که در آینده نزدیک در این رابطه اطلاع‌رسانی می‌کنیم.
محمدجواد فتحی نماینده مصر به تحقیق و تفحص از شهرداری تهران نیز مواردی از تحقیق و تفحص ناکام را بیان کرده است. نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در یادداشتی که در واکنش به رای روز سه‌شنبه مجلس منتشر کرده، به خاطر این رای مجلس، از موکلان خود عذرخواهی کرده و گفته نمایندگانی که به تحقیق و تفحص رای نداده‌اند در آینده‌ای نه چندان دور که با اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی ناشی از مدیریت غلط شهری رو‌به‌رو شوند شرمنده مردم خواهند بود. او در این یادداشت لابی‌های شهرداری تهران با نمایندگان مجلس را بسیار شدید و در مواردی خارج از عرف و مایه تاسف خوانده است.
یک ساعت قدم زدن در هر محله تهران گویای عملکرد غیرقابل دفاع شهرداری است
فتحی در این یادداشت می‌گوید: «معضلات و نابسامانی‌های کلانشهر تهران آن‌چنان واضح و آشکار است که نیاز به هیچ مدرک و مستندی ندارد و یک ساعت قدم زدن در هر منطقه و محله‌ای گویای کارکرد اشتباه و عملکرد غیرقابل دفاع شهردار تهران است. فروش تراکم مازاد بر درصد مجاز، تغییر کاربری‌ها و پدیده اعطای تراکم سیار و در مجموع فروش شهر و از طرفی واگذاری املاک نجومی با قیمت ناچیز و به ثمن بخس از جمله ایرادات ۹۰ نماینده‌ای بود که به تحقیق و تفحص از شهرداری تهران رای می‌دادند ولی به نتیجه نرسید.»
کاش کرباسچی شهردار بود تا تحقیق و تفحص رای می‌آورد
فتحی در بخش دیگری از یادداشت خود گفته: «دیروز آرزو کردم که ای‌کاش کرباسچی شهردار تهران بود تا نمایندگانی که با نگاه جناحی و به علت تعلق شهردار فعلی به اردوگاه سیاسی آنان از حق تحقیق و تفحص مردم تهران گذشتند و آن‌را نادیده گرفتند به خود آمده و بر حقایق کلانشهر تهران چشم نمی‌بستند و حداقل در مقام برخورد سیاسی با کرباسچی، به تحقیق و تفحص را می‌دادند.»
موارد تحقیق و تفحص از شهرداری از زبان فتحی
فتحی سوالانی را به عنوان مواردی از تحقیق و تفحص از شهرداری پرسیده است. او پرسیده: «چرا هر روز مثل قارچ در این شهر برج سبز می‌شود؟! چرا باید قریب ۲۸۰ برج در عرض معبر ۶ تا ۱۲ متر بنا شود؟! مجوز ساخت این برج‌ها به چه کسانی داده شده؟! پروژه‌های کلان شهری به چه افرادی سپرده می‌شود؟! آیا صلاح و صرفه مردم در تنظیم قراردادها رعایت می‌شود؟!»
شهرداری اگر ریگی به کفش نداشت از تحقیق و تفحص استقبال می‌کرد
فتحی ادامه داده: «اگر شورای شهر تهران به این مسائل می‌پرداخت، ما نمایندگان متقاضی تحقیق و تفحص وارد نمی‌شدیم. ما واقعاً هیچ قضاوتی نداشتیم؛ بالاخره اخباری در مورد عملکرد شهرداری به ما رسیده که هنوز بر صدق و کذب آن وقوف نداریم اما ظواهر امر نشان می‌دهد که اگر عملکرد شهرداری درست بود، نباید با این نابسامانی‌های عدیده در عرصه‌های مختلف امور شهری مواجه باشیم. هدف ما کشف واقع و اصلاح امور بود و شهرداری هم اگر ریگی در کفش نداشت، باید از این امر استقبال می‌کرد؛ آن‌را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است؟! در هر حال اراده کمیسیون عمران مجلس این بود که این تحقیق و تفحص انجام نشود. معطل ماندن این طرح به‌مدت بیش از ۶ ماه در کمیسیون و اظهارات رئیس محترم کمیسیون که این تحقیق و تفحص را یک بحث جناحی و تسویه حساب سیاسی خوانده بود، کمال بی‌انصافی در حق امضا‌ءکنندگان طرح و به‌طریق اولی در حق مردم شریف تهران بود. هرچند سرانجام، کار به‌نحوی رقم خورد که مردم دیدند اتفاقاً نگاه کسانی که به تحقیق و تفحص رای ندادند، نگاهی تنگ‌نظرانه سیاسی و جناحی بود. اما در هر حال نتیجه رای روز سه‌شنبه مجلس، خسارت جدی به حق حیات توام با آرامش و آسایش شهروندان تهرانی بود؛ من به‌عنوان یکی از نمایندگان مردم شریف تهران از قصور احتمالی خود که موجب تحقق این نتیجه شد، از موکلینم عذرخواهی می‌کنم.»
حافظی: با ارائه مستندات چه می‌کنند؟
رحمت‌الله حافظی، عضو شورای شهر نیز در پیامی توئیتری نسبت به ادعای محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس واکنش نشان داد. کوچی در واکنش به اظهارات محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مجلس و رحمت‌الله حافظی عضو شورای شهر تهران مبنی بر اینکه یکی از افراد خانواده اعضای کمیسیون عمران از شهرداری تهران رانت 10 میلیاردی دریافت کرده تا رای منفی به پرونده تحقیق و تفحص داده شود، گفته بود: کمیسیون عمران از دکتر صادقی نماینده تهران هم اعاده حیثیت خواهد کرد و وی باید اسناد و مدارک این اتهام‌زنی را به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه کند. همان‌طور که شاهد بودیم کمیسیون عمران با برگزاری نشست‌های تخصصی با شهردار تهران و معاونانش تلاش کرد تا به تمام شبهات نمایندگان پرسش کننده طرح تحقیق و تفحص پاسخ دهد و برگزاری نشست‌ها نشان داد تحقیق و بررسی کمیسیون عمران سیاسی نبوده و یک کار کارشناسی بوده است. همچنین کمیسیون عمران از دکتر حافظی نیز دعوت خواهد کرد تا اسناد و مدارک این اتهام را ارائه کند. این اظهارات باعث شد تا رحمت‌الله حافظی در توئیتی از ارائه مستندات واگذاری تراکم ۱۰میلیاردی به برادر یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس سخن بگوید. او در صفحه توئیتر خود نوشت: «آقایان بفرمایند که درصورت ارائه مستندات واگذاری تراکم ۱۰میلیاردی چه می‌کنند؟!»