رایزنی‌ها، معارضان مسلح سوری را به میز مذاکرات بازگرداند

گروه سیاسی: نشست آستانه 3 که روز سه شنبه با حضور هیات‌های ایران، روسیه، ترکیه و نمایندگان دولت سوریه آغاز شده بود و قرار بود روز گذشته به کار خود پایان دهد، برای یک روز دیگر تا امروز(پنجشنبه) تمدید شد. . انور ژایناکوف سخنگوی وزارت خارجه قزاقستان این موضوع را روز گذشته پیش از شروع دور اصلی مذاکرات آستانه اعلام کرد. خبرگزاری ایتارتاس در این باره نوشت: مذاکرات آستانه که قرار بود امروز پایان یابد تا فردا تمدید خواهد شد و معارضان هم در آن شرکت می‌کنند. بنا به اعلام مقام قزاقستانی، هیات نمایندگی معارضان مسلح روز پنجشنبه در نشست عمومی‌که با حضور هیات‌های سه کشور بانی این مذاکرات یعنی ایران، روسیه و ترکیه برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد. ژایناکوف اظهار کرد: انتظار می‌رود، اعضای هیات مخالفان مسلح امروز(چهارشنبه) وارد آستانه شوند. گروه نمایندگی معارضان مسلح که در نشست‌های قبلی آستانه و مذاکرات شرکت کرده بود، اعلام کرده بود در نشست آستانه 3 شرکت نمی‌کند. روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو روز سه شنبه با اعلام این خبر، نوشته بود: گروههای مسلح مخالف دولت سوریه ادعای نقض مکرر آتش‌بس از سوی نیروهای ارتش سوریه را دلیل این اقدام اعلام کرده‌اند. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه همان روز دلایل معارضان مسلح را برای حضور نیافتن در مذاکرات آستانه، غیرمنطقی خواند و رد کرد.  لاوروف در گفت وگو با خبرنگاران ضمن بیان اینکه موانع اعلام شده معارضان سوری برای حضور نیافتن در مذاکرات پایتخت قزاقستان، متقاعد کننده نیست، اظهار کرد: گروههای مسلح به نقض آتش‌بس اشاره می‌کنند، اما این موارد مانند وضعیت‌های مشابه هرگز به نقطه صفر نرسیده است و یک مساله طبیعی است.  وزیر امور خارجه روسیه گفت: در شرایط حاضر، ساز و کاری ایجاد می‌شود تا به اقدام ناقضان آتش‌بس پاسخ داده شود و این مساله در دستور کار نشست آستانه است. همچنین شاخص‌های اقدام‌ها برای پاکسازی مناطق از مین، مواد منفجره و مهمات بررسی می‌شود. روز نخست مذاکرات سوری آستانه (سه‌شنبه) به رایزنی‌های کشورهای بانی این روند شامل ایران، روسیه و ترکیه اختصاص داشت و هیات ایرانی به ریاست جابری انصاری معاون امور عربی و آفریقای وزارت امور خارجه با هیات‌های روسی، ترکیه‌ای، سوری، سازمان ملل و همچنین قزاقستان به عنوان میزبان مذاکرات دیدار و رایزنی کرد.  تقویت آتش‌بس در سوریه که با امضای موافقتنامه مربوطه در ماه دسامبر گذشته با مشارکت کشورهای ایران، روسیه و ترکیه برقرار شده است نیز در بین مسائل محوری نشست آستانه قرار داشت.  به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سه کشور بانی این نشست روز گذشته بیانیه‎ای مشترک صادر و در آن اعلام کردند که کشورهای ایران، روسیه و ترکیه بر پایبندی به تقویت آتش‌بس در سوریه تاکید دارند. معاون وزیرامورخارجه قزاقستان گفت: نشست کارشناسی مذاکرات آستانه درباره سوریه در تهران برگزار خواهد شد. به گزارش خبرگزاری تاس، معاون وزیرامورخارجه قزاقستان روز چهارشنبه ضمن قرائت بیانیه مشترک پایانی ایران، روسیه و ترکیه پس از مذاکرات ‌آستانه درباره سوریه اعلام کرد، دور بعدی این مذاکرات اردیبهشت ماه 96 در آستانه برگزار خواهد شد. وی همچنین گفت که مذاکرات کارشناسی نیز قرار است در ماه آوریل در تهران برگزار شود.
رئیس هیأت روسیه در سومین دور مذاکرات آستانه گفت: تشکیل کمیته پیش‌نویس قانون اساسی جدید سوریه در آستانه را مورد بحث و بررسی قرار می‏دهیم. معارضان سوریه در روزهای اخیر اعلام کرده بودند که حاضر نیستند در مذاکرات آستانه که از روز سه شنبه در پایتخت قزاقستان برگزار شده شرکت کنند. وزارت خارجه قزاقستان  چهارشنبه اعلام کرد که دور سوم مذاکرات صلح سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان به دلیل ورود هیأت معارضان سوریه به مدت یک روز دیگر تمدید شده است و به این ترتیب فردا نیز ادامه خواهد یافت.
آتش‌بس فراگیر کنونی از 10 دی ماه با طراحی ایران، روسیه و ترکیه سه کشور پشتیبان مذاکرات آستانه برقرار شده که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تائید قرار گرفته است.  سومین دور قبلی نشست آستانه 28 بهمن با حضور هیات ایرانی به ریاست حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران، هیات‌های روسیه‌ای و ترکیه‌ای، سازمان ملل، قزاقستان به عنوان میزبان، اردن و همچنین آمریکا به عنوان ناظر برگزار شد.  نخستین دور مذاکرات چندجانبه آستانه روزهای چهارم و پنجم بهمن ماه به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه با حضور نمایندگان دولت و گروههای مسلح برگزار شد و برای اولین بار نمایندگان دولت قانونی سوریه رودرو با نمایندگان معارضان مسلح مذاکره کردند. هیات‌های کارشناسی روسیه، ایران، ترکیه و نمایندگان سازمان ملل نیز پیشتر نشست دوم را برگزار کردند که در آن اجرای توافق‌های مربوط به برقراری آتش‌بس، ساز و کار نظارت موثر بر آن و تدابیر اعتمادساز بررسی شد. آتش‌بس فراگیر کنونی از 10 دی ماه با طراحی ایران، روسیه و ترکیه سه کشور پشتیبان مذاکرات آستانه برقرار شده که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تائید قرار گرفته است. نشست سوم آستانه 28 بهمن با حضور هیات ایرانی به ریاست حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران، هیات‌های روسیه ای و ترکیه ای، سازمان ملل، قزاقستان به عنوان میزبان، اردن و همچنین آمریکا به عنوان ناظر برگزار شد. تشکیل گروه کاری برای بحث درباره پیش‌نویس قانون اساسی جدید سوریه، تداوم و تقویت آتش‌بس فراگیر در این کشور و تسهیل در مذاکرات دولت و نمایندگان 9 گروه مسلح مخالف پذیرنده پیمان پایان درگیری‌ها در سه نشست آستانه پیگیری شده است.
نشست‌های هیات ایرانی در آستانه 


مذاکرات هیات جمهوری اسلامی ‌ایران به ریاست حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه در مذاکرات سوری آستانه با طرف‌های مختلف روز سه شنبه در پایتخت قزاقستان برگزار شد. در ملاقات جابری انصاری با الکساندر لاورنتیف نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه و رئیس هیات روسی، آخرین تحولات روند مذاکرات مورد تبادل نظر قرار گرفت. همچنین گفت‌وگوهای تخصصی دو جانبه هیات‌های ایران و ترکیه به ریاست جابری انصاری و سدات اونال معاونان وزارت خارجه ترکیه افزون بر اوضاع سوریه در باره تحولات منطقه‌ای برگزار شد. بنا به اعلام کانال تلگرامی‌جابری انصاری، نخستین دور گفت‌و‌گوهای سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه کشورهای بانی مذاکرات آستانه و آتش‌بس فراگیر برقرار شده در سوریه نیز امروز برگزار شد.  در این نشست، لاورنتیف، اونال و جابری انصاری در زمینه آخرین وضعیت و شرایط توافق‌های پیشین در روند مذاکرات آستانه و برنامه اجلاس اصلی فردا رایزنی کردند. بشار جعفری سفیر و نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد و رئیس هیات سوری در کنفرانس بین‌المللی آستانه نیز با جابری انصاری دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار دو طرف پیرامون آخرین تحولات مذاکرات و وضعیت اجرای توافق‌های نشست‌های پیشین آستانه مذاکره کردند. جابری انصاری همچنین در دیدار با میلوس اشتروگر رئیس هیات سازمان ملل متحد در این دور از مذاکرات دیدار و گفت‌وگو کرد. معاون وزارت امور خارجه ایران با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی‌از ماموریت سازمان ملل متحد در کمک به حل و فصل بحران سوریه بر ضرورت توجه همزمان به ابعاد انسانی، سیاسی و امنیتی این بحران تاکید کرد. اشتروگر نیز با تشکر از نقش جمهوری اسلامی‌ایران، اجلاس آستانه و کمک به حل بحران سوریه، بر آمادگی سازمان ملل متحد برای کمک به موفقیت این مذاکرات تاکید کرد.  در این دیدار طرفین همچنین در خصوص بحران انسانی در فوعه و کفریا و دیگر مناطق دستخوش اقدام‌های تروریست‌ها در سوریه و راه‌های کمک‌رسانی به این محدوده‌ها گفت‌وگو و رایزنی کردند.