هاله ابهام برجام

سخنگوي ‌وزارت امور خارجه آلمان روز چهارشنبه اعلام کردكه اولويت اين کشور آن است که توافقنامه هسته ‏اي ‏ايران با قدرت ‏هاي ‏بزرگ که موجوديت آن از سوي دونالد ترامپ‏، رییس جمهور آمريکا تهديد مي شود، حفظ شود. برلين بر اين باور است که اين توافقنامه نمي تواند بار ديگر مورد مذاکره قرار گيرد
روزهای حساس برجام به اوج خود رسیده و هیچ‌یک از کارشناسان بین المللی نمی توانند از روی علمی ترین الگوهای رفتاری و شخصیتی پیش بینی کنند که رییس جمهور تازه کار آمریکا چه تصمیمی درباره مهم ترین سند هسته ای قرن خواهد گرفت.به‌هر حال تا اینجای کار، اروپا خیلی سفت و سخت پای برجام ایستاده و آن‌ها با رساندن خود به واشنگتن سعی دارند که تاجر نیویورکی را برای ماندن در برجام راضی کنند.
دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده می‌گوید که هنوز تصمیم خود را برای حفظ یا خروج از برجام نگرفته است اما امکان دارد که با متحدان اروپایی خود برای رسیدن به توافقی جدید در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای، توقف توسعه موشکی و همچنین حضور نظامی ایران در منطقه همکاری کند.
ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه گفت: هیچ‌کس نمی‌داند که تصمیم من برای دوازدهم ماه مي (موعد تمدید تايید پایبندی ایران به برجام) چه خواهد بود. وی سپس خطاب به ماکرون گفت: اگرچه آقای رییس جمهور! ایده شما بسیار خوب بود.


ظریف: اگر آمریکا از برجام خارج شود دیگر قابل اعتماد نیست
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا هشدار داد خروج از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران و قدرت‌های جهانی به علت اینکه نشان دهنده پایبند نبودن آمریکا به وعده‌هایش است، باعث تضعیف گفت‌وگو‌های واشنگتن با کره شمالی می‌شود.ظریف در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: اگر ترامپ از توافق هسته‌ای ایران خارج شود، ایران نیز به احتمال زیاد از این توافق خارج می‌شود.وزیر امور خارجه ایران گفت: در صورت خروج آمريكا، ایران دیگر به تعهدات بین‌المللی همراه با توافق پایبند نخواهد بود. این موضوع می‌تواند دست ایران را برای از سرگیری فعالیت‌های غنی‌سازی فراتر از محدودیت‌های اعمال شده به وسیله توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ باز بگذارد. وی همچنین گفت: خروج از NPT (معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای) یکی از گزینه‌های ایران در صورت خروج آمریکا از برجام است.
ظریف همچنین در این مصاحبه گفت: «ایران از کاهش تنش‌ها در شبه جزیره کره استقبال می‌کند اما ترامپ با موضع‌گیری خود علیه برجام دارد نشان می‌دهد که آمریکا نمی‌تواند یک شریک قابل اعتماد و قابل اتکا برای مذاکره باشد».
وی اضافه کرد: «این موضوع (خروج از برجام) باعث می‌شود آمریکا به شریکی غیرقابل اعتماد در هر توافق جهانی دیگری تبدیل شود».
واکنش آمريکا به احتمال خروج ايران
از برجام
ترامپ در پاسخ به پرسش خبرنگاري (به نظر خبرنگار فاکس نيوز باشد) که گفت ايراني‌ها مي‌گويند برنامه هسته اي خود را از سر مي گيرند اگر توافقنامه (نقض شود)، گفت: خواهيم ديد. براي آن‌ها از سرگيري خيلي راحت نخواهد بود. آن‌ها قرار نيست چيزي را از سر بگيرند و دوباره آغاز کنند.
اگر آن‌ها از سر بگيرند، با مشکلات بزرگي روبه‌رو خواهند شد، مشکلاتي بزرگ تر از مشکلاتي که تاکنون داشته‌اند. اگر آن‌ها برنامه هسته اي خود را دوباره شروع کنند، با مشکلات بزرگي روبه رو خواهند شد که بزرگ تر از مشکلاتي خواهد بود که قبلا داشته‌اند. به هنگام امضاي برجام بايد به مساله سوريه و يمن نيز توجه مي شد.
منظور امانوئل ماکرون از توافق جدید درباره ایران چیست؟
رییس جمهوری فرانسه که برای گفت‌وگو درزمينه جلوگیری از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران به واشنگتن سفر کرده است، با دونالد ترامپ از گزینه‌ توافق جدید صحبت کرده که می‌تواند نگرانی‌های ایالات متحده درباره ایران را برطرف کند.وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با دونالد ترامپ گفت: در این توافق باید چهار موضوع را بگنجانیم. اولین موضوع منع ایران از هرگونه فعالیت هسته‌ای تا سال ۲۰۲۵ بوده که در برجام آمده است. دوم اطمینان از اینکه ایران در بلند مدت برنامه‌ هسته‌ای نخواهد داشت؛ مورد مهم سوم توقف فعالیت موشکی ایران در منطقه است و موردچهارم رسیدن به راه حل سیاسی برای مهار ایران در یمن، سوریه عراق و لبنان خواهد بود.به گزارش رویترز به نقل از یک مقام دولت فرانسه، دونالد ترامپ نیز با گزینه مطرح شده به طور ضمنی موافقت کرده است.
آلمان : خواستار حفظ توافق هسته اي موجود با ايران است
وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرد كه اين کشور خواهان حفظ توافق کنوني در موضوع هسته اي ايران است و نه مذاکره در مورد توافق جديد.
سخنگوي ‌وزارت امور خارجه آلمان روز چهارشنبه اعلام کرد اولويت اين کشور آن است که توافقنامه هسته ‏اي ‏ايران با قدرت ‏هاي ‏بزرگ که موجوديت آن از سوي دونالد ترامپ‏، رییس جمهور آمريکا تهديد مي شود، حفظ شود. برلين بر اين باور است که اين توافقنامه نمي تواند بار ديگر مورد مذاکره قرار گيرد.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي آلمان اعلام کرد موضع ما در اين باره کاملا روشن است: اولويت مطلق ما حفظ توافقنامه هسته ‏اي ‏ايران با قدرت ‏هاي ‏بزرگ در شکل کنوني آن و اجراي آن از سوي همه طرف‌هاي امضا کننده است.
دولت آلمان در حالي موضع خود را درباره اين توافقنامه اعلام کرد که دونالد ترامپ‏ ممکن است بعد از 12 ماه مي تحريم هاي ديگري عليه ايران اعمال کند.
کرملين : توافق هسته اي پابرجاست و هيچ جايگزيني ندارد
دميتري پسکوف، سخنگوي کرملين روز چهارشنبه اعلام کرد كه جايگزيني براي توافقنامه هسته اي فعلي ايران وجود ندارد.
پسکوف اين اظهارات را يک روز پس از آن بيان کرد که آمريکا و فرانسه ابراز اميدواري کردند بتوانند به يک توافق هسته اي جديد دست يابند.
وي در مصاحبه با خبرنگاران افزود : ما با اينکه اين توافقنامه در وضع کنوني حفظ شود، موافقيم. ما بر اين باوريم که در حال حاضر جايگزيني براي اين توافقنامه وجود ندارد. اين توافقنامه ثمره تلاش‌هاي ديپلماتيک بسياري از کشورهاست. سوالي که مطرح است، اينکه آيا در شرايط فعلي امکان تکرار کاري که با موفقيت انجام شده است وجود دارد؟