خواب زمستانی مجمع

مجمع تشخيص مصلحت نظام در سال جديد فعاليتي كه در راستاي وظايف آن باشد تا حدودي انجام نداده و به نوعي هنوز از تعطيلات نوروزي خارج نشده‌است. سران اين مجمع تنها در روز دوم ارديبهشت با برخي از مسئولان ديدار كرده اند و در اين ديدار آيت‌ا...‌هاشمي ‌شاهرودي سخناني را به زبان آوردند. در این دیدار، محمود هاشمی شاهرودی با تبریک اعیاد شعبانیه و آرزوی موفقیت برای همه خدمتگزاران ایران اسلامی، اجرایی کردن منویات رهبر معظم انقلاب در دوره جدید فعالیت مجمع را اولین اولویت این نهاد انقلابی در سال 1397 عنوان کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم به نحو احسن، این منویات عالی را اجرایی کنیم.
رييس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مجمع بازوی رهبری در سیاستگذاری است ، این وظیفه مهم در کنار سایر مسئولیت‌های این نهاد، مجمع را به عنوان ابتکاری ماندگار از حضرت امام(س) مطرح کرده است.
هاشمی شاهرودی افزود: سیاست های کلی روح و محتوای یک نظام سیاسی را تشکیل می‌دهند که در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی اقتصادی، حقوقی، نظامی و امنیتی می‌تواند ارزش‌های انقلاب ما را به دنیا معرفی كند.ريیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آن برنامه و در تبیین آثار معنوی انقلاب اسلامی در منطقه و جهان مي‌گويد: انقلاب اسلامی ما، محدود به یک کشور نبود و یک انقلاب و حرکت جهانی شد.
انقلاب ما یک بیداری عظیم در منطقه و کشورهای اسلامی ایجاد کرد و برای مستضعفین جهان در برابر مستکبرین یک دلگرمی است. این انقلاب، ارزش‌های الهی و حرکت انبیا و ائمه معصومین را احیا کرد و می بینیم که به برکت انقلاب اسلامی، در بسیاری از مقوله‌ها، از جمله گفتمان‌های جهانی تغییراتی ایجاد شده است. شاهرودی حرکت‌های مقاومت اسلامی در جهان اسلام را از برکات انقلاب اسلامی ایران خواند و گفت: می بینیم که بحث مقاومت و تقویت جبهه مقاومت، قدرت های سلطه‌گر به ویژه آمریکا را بیچاره کرده است. از خداوند توفیق روز افزون و سلامت مقام معظم رهبری و همه خدمتگزاران به اسلام و مردم را خواهانم.


نشست خاص
پيش از اين نيز نشستي با عنوان کمیسیون خاص مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست هاشمی شاهرودی برگزار شد كه در این نشست بازنگری و تدوین آيین نامه نظارت مجمع مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت.در ابتدای این جلسه گزارشی از سوابق نظارت مجمع بر اجرای سیاست‌های کلی مصوب توسط قوای سه‌گانه و دستگاه‌های مسئول ارائه شد و در ادامه اعضای کمیسیون، دیدگاه‌های خود را در خصوص آسیب‌شناسیِ آيین‌نامه فعلی و نیز بررسی موانع نظارتِ موثر بیان و بر تحقق دستور مقام معظم رهبری در این خصوص تاکید کردند و بررسی پیشنهادها و بندهای اصلاحی آيین‌نامه نظارت به جلسه آتی این کمیسیون موکول شد. موضوع نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی ابلاغی با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری ، از اولویت های ویژه دوره جاری مجمع تشخیص مصلحت‌نظام است و برای این منظور ، سال گذشته ، هیات عالی نظارت متشکل از رییس ، دبیر و ۱۳نفر از اعضای مجمع تشکیل شده است.
ابهامات يك تعطيلي
با وجود آنكه وارد ماه دوم سال 97 شده‌ايم، غير از اين دورهمي‌هاي خاص، نشست ديگري برگزار نشده‌است و اين رويه چندان مناسب مجمعي به اين مهمي نيست و مي‌تواند ابهاماتي را براي مردم ايجاد كند و آن‌ها از خودشان بپرسند كه چرا بر خلاف ساير اركان نظام اين مجمع فعاليت نمي‌كند. البته برخي نيز تصور مي‌كنند كه شايد اختلاف‌نظرهاي موجود ميان عده‌اي در مجمع سبب شده‌است تا اين ركن نظام براي برگزاري جلسات خود با مشكل روبه‌رو شود و براي آنكه ازحاشيه به دور باشد در حال حاضر نشستي ندارد. گمانه‌زني‌ها به دليل ضعف اطلاع‌رساني مسئولان مجمع به ويژه دبير اين مجمع نيز هست كه گزارش‌ها و اطلاعات لازم را در اين زمينه منتشر نمي‌كند و سبب ايجاد ابهاماتي در اذهان عمومي شده است. بايد منتظر ماند و ديد كه اين تاخير در برگزاري نشست‌هاي مجمع دليل خاصي دارد يا تنها براي نبود دستورالعمل فعاليتي صورت نگرفته است.