اصولگرايان ناطق را برگردانند

آرمان- شاهین شکوهی: سکوت در اردوگاه اصولگرایی علامت خوبی برای آنها نیست؛ مدت‌هاست انفعال این جریان را احاطه کرده و نشانی از تحول و برنامه‌محوری در میان اصولگرایان دیده نمی‌شود. حتی مانند گذشته هم هجمه به رقیب را در صدر برنامه‌های خود ندارند. شاید برخی تصور کنند که شکست‌های پیاپی این جریان عامل انزوا شده است اما چنین نیست چرا که جز گروه پایداری تلاشی برای بازگشت به عرصه قدرت درمیان اصولگرایان مشاهده نمی‌شود. ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا به نامه‌نیوز می‌گوید: «در ظاهر اصلاح‌طلبان از سال 88 تا 92 عمدا یک تغییر استراتژیک دادند. آنها سال 92 از روحانی حمایت کردند که نه سابقه اصلاح‌طلبی دارد و نه سیاست‌های جریان اصلاحات را قبول دارد. این نشانه می‌دهد که جریان اصلاحات مشی عملگرایانه پیش گرفته است و متناسب با شرایط روز رفتار سیاسی می‌کند.» این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: «اصولگرایان به مسائل سیاسی ایدئولوژیک می‌نگرند، دولت که اصلا در اختیار اصولگرایان نیست و در مجلس هم اکثریت کرسی‌ها در اختیار غیراصولگرایان است، باز مشاهده می‌کنیم اصولگراها دچار ازهم‌گسیختگی سیاسی هستند و نمی‌توانند با خودشان بنشینند صحبت کنند، چه رسد به اینکه با نحله‌هایی از جریان مقابل روابطی برقرار کنند و در مقام گفت‌وگو برآیند.» وی با بیان اینکه اصولگرایان موضوعات سیاسی را صرفا حرامی-حلالی می‌بینند، اظهار کرد: «در اسلام حلال، مباح، مستحب، مکروه و حرام داریم اما اصولگرایان به موضوعات نگاه دوگزینه‌ای دارند به جای آنکه 5 گزینه‌ای نگاه کنند.» ایمانی در پاسخ به این سوال که چرا شخصیت‌هایی مثل حداد عادل، علی لاریجانی، علی اکبر ولایتی، محسن رضایی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و سیدابراهیم رئیسی حتی به‌صورت نمایشی نیز کنار هم نمی‌نشینند، یادآور شد: «علت ریزش نیروهای اصولگرا بعضا از همین نقطه شروع می‌شود، چرا ناطق در فرایند 20‌ساله رفت و در جلسه با روحانی، جهانگیری و رئیس دولت اصلاحات شرکت کرد؟ چون عملا او امروز یکی از افراد صاحب نظر در جریان غیراصولگرا محسوب می‌شود.» وی افزود: «برخی اصولگرایان می‌گویند چون آقای لاریجانی نقطه ضعف دارد ما از او فاصله می‌گیریم اما سوال این است که چرا؟ مگر بقیه شخصیت‌های این جریان مثل آقایان حداد عادل، باهنر و دیگران نقطه ضعف ندارند؟ اینکه امروز آقای لاریجانی به حالت نیمه ‌پشت به اصولگراها نشسته، این درد است.» این تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد: «هیچ کس در میان اصولگراها نیست که شخصیت‌های این جریان را کنار هم جمع کند تا فقط آنها چای بنوشند و صرفا راجع به ترافیک تهران صحبت کنند. این اتفاق در اصولگراها نمی‌افتد و از همان جا هم آسیب می‌بینند. اگر روزی مردم دوباره به اصولگرایان اقبال کنند به خاطر توانایی اصولگرایان نیست بلکه دلیلش به عدم توانایی اصلاح‌طلبان برمی‌گردد. به فرض علی لاریجانی را کنار بگذاریم. چرا محسن رضایی، توکلی، سعید جلیلی و... دور هم نمی‌نشینند که در مرحله بعد سراغ علی لاریجانی بروند؟ واقعا مشاهده این وضعیت جای غم و اندوه دارد».
فعالیت پنهان پایداری
از سوی دیگر‌ برخی فعالان سیاسی معتقدند جبهه پایداری مدت‌هاست که از دوران اوج تاثیرگذاری سیاسی فاصله گرفته و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ آشکارا گوشه‌نشینی پیشه کرده است. اما این گزاره چندان با واقعیت همخوانی ندارد. درست است که پایداری‌ها این روزها در عرصه عمومی سیاست و جامعه چندان نمودی ندارند اما فعالیت‌های پنهانی این فرقه سیاسی چیز دیگری را حکایت می‌کند؛ پایداری‌ها در حال تقویت قوا و برنامه‌ریزی برای انتخابات پیش رو هستند.
پایداری؛ دنبال تاثیرگذاری


در همین راستا چندی پیش اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری با آیت‌ا... مصباح یزدی رهبری معنوی این جریان دیدار کردند. به‌گفته مجید متقی‌فر سخنگوی جبهه پایداری، مصباح یزدی ضمن توصیه‌هایی به اعضای این فرقه سیاسی، گفته است: «برای انجام هرکاری باید حجت داشته باشیم و هیچ‌کسی را نمی‌شود دائمی تایید کرد. ممکن است در یک زمان فردی خوب باشد اما در زمان دیگری قابل تایید نباشد.» حجت‌الاسلام آقاتهرانی دبیرکل جبهه پایداری نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های تشکل متبوعش بیان کرده: «ارتباطات جبهه پایداری با استان‌ها تقویت شده است.» متقی‌فر اظهار کرد: «جبهه پایداری سلسله همایش‌هایی برگزار می‌کند و در اسفند سال گذشته هم همایشی در تهران برگزار کردیم اما جزئیات آن رسانه‌ای نشد.» وی همچنین از احتمال برگزاری همایش سراسری جبهه پایداری قبل از ماه مبارک رمضان خبر داد. با در نظر گرفتن محورهای این دیدار، اینکه مصباح یزدی درباره تایید یا عدم تایید یک فرد سخن به میان آورده است این نکته که پایداری‌ها به‌دنبال بازیگری در انتخابات پیش رو هستند عیان‌تر می‌شود. همچنین اگر این فرقه از سیاست کناره‌گیری کرده بود، تقویت ارتباطات استانی و سلسله همایش‌ها لزومی نداشت. لذا با یک نگاه منطقی می‌توان دریافت که این جریان از شکست‌های متعدد خود در سال‌های اخیر و دست رد مردم به گزینه‌های منتخب خود درس لازم را نگرفته و تصمیم دارد همچنان با همان نگاه رادیکالی پیشین به کار خود ادامه دهد.
شیخوخیت سیاسی؟
اعضای جبهه پایداری از جایگاه سیاسی اجتماعی برخوردار نیستند و جریان‌های مختلف اصولگرایی نیز که از تندروی آنها مطلع هستند همواره با آنها مخالف بوده‌اند. لذا دیدارهای مخفیانه اعضای پایداری با مصباح یزدی نشان از این دارد که سعی دارند با استفاده از وجهه مصباح یزدی، شیخوخیت سیاسی را علم کنند، چرا که احتمال کاندیدا شدن علی لاریجانی که از اصولگرایان معتدل به شمار می‌رود، در انتخابات 1400 و همچنین احتمال اینکه اصولگرایان برای کسب رأی مردم به پشتیبانی از او برخیزند وجود دارد. در همین زمینه، محمدجواد ابطحی نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری عنوان کرده است: «آنچه اصولگرایان را فشل کرده، همین تکثرگرایی بوده است. یک زمانی شیخوخیت را می‌پذیرفتند و کنار می‌رفتند. متاسفانه این شیخوخیت به شکل قدیم وجود ندارد. مگر اینکه خِرد جمعی حاکم شود و همه به این نتیجه برسند فقط شخصیتی که محبوبیت دارد در صحنه بماند و بقیه به‌نفع او کنار بروند».