تحلیل سیاسی هفته

بسم‌الله الرحمن الرحیم
ماه شعبان درحالی به نیمه نزدیک می‌شود که دیدگان منتظر و دل‌های خسته و رنجدیده به افق انتظار دوخته شده و ظهور عدالت و طلوع طلعت مهدوی را لحظه شماری می‌کنند. در این هفته به مناسبت میلاد خجسته دو امام همام، حضرت امام حسین و فرزند برومندشان امام سجاد علیهما السلام و یک یاور راستین امامت حضرت اباالفضل العباس علیه السلام و در آستانه میلاد خورشید عالمتاب گیتی و منجی عالم بشریت حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج) به تدریج همه جا غرق در شادی و شعور و سرور می‌شود و دست‌های نیایش از آستین نیاز به سوی آسمان پر می‌کشند و لحظات وصل و پایان هجران را مسالت می‌کنند.
قطعاً منتظران ظهور عدالت گستر جهان و مهدی صاحب الزمان(عج) باید خود را برای برپایی تحولی آماده کنندو جامعه را متوجه حضور ابرمردی نمایند که در میان ماست ولی انبوه گناهان و معاصی، دیدگان ما را از رویت آن خورشید عالمتاب محروم کرده و در پشت ابر غیب پنهان نموده است. بنابر این کسانی که خود را منتظر ظهور منجی می‌دانند باید چشم از معصیت بشویند و با اعمال صالح در انتظار مسیر ظهور گام بردارند. پس بیائیم بی‌هیچ ادعایی، خود را برای برپایی این جامعه آرمانی آماده کرده و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های تحقق چنین دورانی را در خود ایجاد کنیم.
در این هفته موضوع برجام به خاطر سیاست‌های باج خواهانه ترامپ همچنان مساله روز بود و با نزدیک شدن به آخرین فرصت رئیس‌جمهور آمریکا برای اتخاذ تصمیم نهایی در قبال خروج از این توافق بین المللی، از حساسیت بیشتری برخوردار شده به ویژه آنکه به نظر می‌رسد دیگر شرکای اروپایی آمریکا برای حفظ آن تکاپوی زیادی دارند. در همین چارچوب ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه با سفر به واشنگتن ضمن دیدار با همتای آمریکایی خود بر ضرورت حفظ برجام تاکید کرد و پس از او آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به واشنگتن می‌رود تا با ترامپ در این باره دیدار کند. این دو کشور اروپایی معتقدند در صورت شکست برجام و یا خروج آمریکا از آن، جایگزینی برای برجام متصور نیست و آنها از پیامدهای آن نگران هستند.


در همین زمینه مقامات کشورمان به ویژه آقای ظریف که برای شرکت در اجلاسی به نیویورک رفته بود در مصاحبه‌ها با رسانه‌ها از پیامدهای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سخن به میان آورد و علناً اعلام کرد که در صورت خروج آمریکا، ایران همه گزینه‌ها از جمله آغاز غنی سازی اورانیوم را روی میز دارد. وی تصریح کرد «جمهوری اسلامی ایران به طور حتم براساس منافع خود عمل می‌کند و از انتخاب‌های گسترده‌ای برای مقابله با این تصمیم برخوردار است و واکنشی هم که جامعه بین‌الملل به حرکت ترامپ خواهد داشت، برای آمریکا بسیار گران تمام می‌شود.»
ترامپ درحالی قرار است بیست و دوم اردیبهشت تصمیم خود را درباره پایبندی ایران به برجام را برای چهارمین بار اعلام کند که برخی رسانه‌ها تردید در تداوم اجرای برجام را از سوی آمریکا انعکاس می‌دهند. دولتی که در یکسال گذشته از هیچ گونه تلاشی برای برهم زدن توافق هسته‌ای ایران و 1+5 فروگذار نکرد، اینک شروط تازه‌ای را مطرح می‌کند؛ شروطی که با واقعیت‌های موجود بسیار فاصله دارد و از سوی اعضای توافق پذیرفته نیست.
تداخل موضوع فعالیت‌های موشکی ایران با برجام از جمله خواسته‌های نادرست ترامپ است؛ موضوعی که دیپلمات‌های ایران و قدرت‌های غربی پس از سال‌ها مذاکره سخت و فشرده راهی برای حل آن یافتند. آنها معتقد بودند درصورتی که سایر مسائل به مسئله هسته‌ای گره بخورد نباید انتظار حل و فصل آن را داشت. حال رئیس جمهوری آمریکا با خلط این دو مبحث، سعی در به بن بست کشاندن توافق دارد. ضمن این که ترامپ و مشاوران وی قصد دارند با طرح مسائل موشکی، ایران را عنصر بی‌ثبات‌کننده در منطقه معرفی کنند درحالی که ماجراجویی‌های آمریکا در غرب آسیا یکی از عمده‌ترین مسائلی است که به تنش و بحران‌های کنونی منجر شده و آمریکا با بحران سازی در این منطقه اقدام به فروش سلاح و عقد قراردادهای هنگفت تسلیحاتی با رژیم‌های عرب منطقه می‌کند و در اجرای این سیاست طبیعی است که ایران باید به عنوان تهدید منطقه و جهان معرفی شود!
در ارتباط با متن برجام نیز ترامپ به رغم زیر پا گذاشتن روح و جسم این توافق، اکنون ادعای تغییر و به اصطلاح خود، اصلاح برجام را دارد و از طرفی با برخی بندهای قطعنامه 2231 نیز مخالفت می‌کند. آمریکا نمی‌خواهد با این واقعیت کنار بیاید که رفع محدودیت‌های زمانی مشخص شده در زمینه فعالیت‌های هسته ای، موشکی و تسلیحاتی ایران، تهران را توانمندترکند. محدودیت پنج ساله تسلیحاتی، هشت ساله موشکی و همچنین موانع هسته‌ای که پس از یک دهه برداشته خواهد شد، وحشت و نگرانی ترامپ را سبب شده است. به همین دلیل است که رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده در صورت عدم رفع این ایرادها و نواقص از برجام خارج خواهد شد. وی در آستانه این تصمیم مهم به تغییراتی در کابینه دست زده تا شاید موانع را یکی پس از دیگری بردارد.
در این هفته رئیس‌جمهور روحانی روز سه‌شنبه به تبریز رفت تا در سفری دو روزه به استان آذربایجان شرقی در مراسم افتتاح رسمی رویداد بین‌المللی تبریز 2018 شرکت کندو از جاذبه‌های کلان شهر 2 میلیون نفری تبریز که به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شده، بازدید نماید. دیدار با مردم، افتتاح برج فناوری برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان، افتتاح خط آهن میانه تبریز، افتتاح مرکز همایش‌های بین‌المللی تبریز و جلسه با نخبگان و فعالان فرهنگی و اقتصادی استان از دیگر برنامه‌های آقای روحانی در این سفر بود.
این هفته نیز فلسطین اشغالی شاهد ادامه اعتراضات گسترده فلسطینی‌ها تحت عنوان «تظاهرات بازگشت» بود. این تظاهرات که برای چهارمین هفته پیاپی برگزار شد همچون موارد قبل، با وحشی‌گری نظامیان صهیونیست مواجه شد و در جریان آن چهار فلسطینی معترض شهید و نزدیک به 30 نفر مجروح شدند.
تظاهرات مسالمت‌آمیز فلسطینی‌ها از یک ماه قبل و در اعتراض به اشغالگری و سیاست‌های سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. صهیونیست‌های اشغالگر در جریان این تظاهرات تاکنون 39 فلسطینی را به شهادت رسانده و صدها نفر را مجروح کرده‌اند.پیام تظاهرات این است که ملت فلسطین برای بیرون راندن اشغالگران از سرزمین‌های اسلامی همچنان مصمم است و برخلاف رفتار برخی حکام خائن عرب، ذلت تسلیم در برابر اشغالگران صهیونیست را نمی‌پذیرد و برای احقاق حق خود، پای همه سختی‌ها و هزینه‌ها ایستاده است.
این هفته جنایتکاران سعودی در حمله‌ای تروریستی، «صالح الصماد» رئیس شورای عالی سیاسی یمن و شش نفر از همراهانش را به شهادت رساندند. در پی این جنایت، در یمن سه روز عزای عمومی اعلام شد و صنعا اعلام کرد انتقام این جنایت را خواهد گرفت. سفیر عربستان در آمریکا روز گذشته با ذوق زدگی دست داشتن ریاض در قتل «الصماد» را تایید کرد. خوشحالی مقامات ریاض از ترور این مسئول یمنی از آن جهت است که بلکه این جنایت بتواند به نیروهای عربستان و دولت این کشور که در یمن متحمل شکست‌های پی در پی و از دست دادن حیثیت و آبرو شده‌اند روحیه ببخشد.
عربستان، به خصوص طی هفته‌های اخیر آماج حملات موشکی نیروهای یمن بوده و به همین دلیل مضحکه افکار عمومی جهان شده است، چرا که ریاض زمانی که تجاوز گسترده نظامی‌اش را به یمن آغاز کرد وعده داده بود به سرعت دولت حوثی‌ها را سرنگون کرده و منصور هادی، مهره مورد حمایت خود را به قدرت باز خواهد گرداند ولی پس از گذشت سه سال نه تنها کوچکترین موفقیتی در این زمینه نداشته بلکه اکنون خود را در باتلاق یمن درحال غرق شدن می‌بیند و کار به جایی رسیده است که برای ترور یک مسئول یمنی، که آنهم بعید نیست با کمک و تبانی اربابان استعماری‌اش باشد، ابراز شادمانی می‌کند.
این هفته، صحنه داخلی عربستان نیز شاهد یک حادثه مهم بود. گزارش‌هایی که جسته و گریخته از سوی منابع خبری منتشر شد حاکی از آن بود که تیراندازی‌های شدیدی در اطراف کاخ سلطنتی عربستان به وقوع پیوسته است. به دلیل محاصره امنیتی و شرایط ویژه عربستان، ابعاد کامل ماجرا هنوز روشن نشده و شاید هرگز هم نشود ولی همین گزارش‌های محدود حاکی است تیراندازی شدید برای حداقل نیم ساعت ادامه داشته است و در پی این حمله، ملک سلمان و فرزندش کاخ ریاض را ترک کرده و به محل نامعلومی منتقل شده و نیروهای ارتش به حال آماده باش کامل در آمدند. تقدیر پادشاهی عربستان از وزارت کشور برای مهار حمله نشان داد که مسئله حاد بوده و فراتر از ادعاهای مطرح شده توسط ریاض می‌باشد.
ناظران بر این باورند که دولت عربستان کوشیده است با پیش کشیدن شتابزده ادعای حمله پهپاد، افکار را از واقعیت‌ها و عوامل اصلی ماجرا منحرف سازد. آنچه در عربستان جریان دارد، بر وضعیت شکننده و غیرقابل پیش‌بینی دربار سعودی به خصوص در فضای خاص کنونی عربستان و جنگ قدرت پنهانی که در آن جریان دارد، تاکید می‌کند.
مریک
سایر اخبار این روزنامه
با تصمیم شورای پول و اعتبار؛ نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن‌ یکم کاهش یافت رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران همایش حکیم تهران (نکوداشت مرحوم آقاعلی زنوزی): فلسفه و علوم عقلی در حوزه علمیه قم و تهران رواج پیدا کند رئیس جمهور در نشست خبری پایان سفر به آذربایجان شرقی: یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت صادر شد؛ دستور رئیس‌جمهور برای حل مشکل تولید کنندگان و حمایت پایدار از کفش تبریز جهانگیری تحولات بازار ارز و سکه مثبت است فشار جامعه جهانی به ترامپ برای اجرای تعهدات برجامی واکنش مقامات کشورمان به ادعای آمریکا و اروپا مبنی بر اصلاح برجام محقق مصری: ریختن خون مسلمانان یمن قابل تحمل نیست تحلیل سیاسی هفته براساس رای دیوان عدالت اداری؛ مصوبه کاهش 25 درصدی تعرفه خدمات بیهوشی تایید شد سازمان غذا و دارو: داروهای وارداتی با ارز 3800 تومان تامین می‌شود در راستای ورود شرکت‌های جدید دانش بنیان برای تولید واکسن انجام شد امضای تفاهم نامه همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری با سازمان دامپزشکی با حضور سه هزار ناشراز 53 کشور سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از هفته آینده در مصلی تهران برگزار می‌شود رئیس قوه قضاییه: نظارت در دستگاه قضایی بیشتر می‌شود رئیس جمهور در نشست خبری پایان سفر به آذربایجان شرقی: یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد رئیس جمهور در نشست خبری پایان سفر به آذربایجان شرقی: یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد رئیس جمهور در نشست خبری پایان سفر به آذربایجان شرقی: یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد رئیس جمهور در نشست خبری پایان سفر به آذربایجان شرقی: یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد رئیس جمهور در نشست خبری پایان سفر به آذربایجان شرقی: یک جمله به برجام اضافه یا کم نخواهد شد